Köpråd, vill bygga en mini itx för cad och lite gaming, 10-15 tkr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK! Var inne.. Första tanken var nog jag vill ha. Speciellt då den kan ersätta två monitorer och har det som behövs i övrigt.

Men ändå så är nog priset lite högt som vanligt med dessa monitorer, å Thunderbolt är inget du kommer att använda i nuvarande config.

Spiken i kistan kom vid läsning av Recensionerna och det på samsungs egna sida.

Så nummer sex står sig.

Haha grymt ska fundera över om det blir nummer ett eller sex

Permalänk
Medlem

@Eli94: Ska kanske förklara färgdjup lite gran.

Normalt så är färhdjupet på en monitor 8- bitar per färgkanal, det ger 2 upphöjt till 8 = 256 nivåer där 0 är total avsaknat = svart.

Många av dom riktigt billiga monitorerna har endast 6-bitar per kanal = 64 nivåer men anges ändå som 8-bitar då dom använder en teknik som kallas dithering. Dthering är när man använder närliggande pixtlar för att lura ögat till att tro där är mer färg nyanser än vad som egentligen visas.

HDR däremot kräver sann 10-bitar per färgkanal och ihop med gråskala så har man 3x10+10 bitar för ett total av 40-bitar.
Det är mer än vad dom flesta människor kan urskilja, men samtidigt så borgar det för ett enormt färgdjup
HDR är mycket mer än färgdjup, det sätter även som ex. en gräns för minsta ljusstyrka. Vilket betyder att du har lättare att se bilden i ett väldigt upplyst rum med direkt sol ljus som exempel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Eli94: Ska kanske förklara färgdjup lite gran.

Normalt så är färhdjupet på en monitor 8- bitar per färgkanal, det ger 2 upphöjt till 8 = 256 nivåer där 0 är total avsaknat = svart.

Många av dom riktigt billiga monitorerna har endast 6-bitar per kanal = 64 nivåer men anges ändå som 8-bitar då dom använder en teknik som kallas dithering. Dthering är när man använder närliggande pixtlar för att lura ögat till att tro där är mer färg nyanser än vad som egentligen visas.

HDR däremot kräver sann 10-bitar per färgkanal och ihop med gråskala så har man 3x10+10 bitar för ett total av 40-bitar.
Det är mer än vad dom flesta människor kan urskilja, men samtidigt så borgar det för ett enormt färgdjup
HDR är mycket mer än färgdjup, det sätter även som ex. en gräns för minsta ljusstyrka. Vilket betyder att du har lättare att se bilden i ett väldigt upplyst rum med direkt sol ljus som exempel.

Väldigt informativt! Angående soljus i bakgrunden så spelar det stor roll när man ska cada kan jag säga.

Har du andra förslag på skärmar under 5000 kr?

Permalänk
Medlem

Tjena alla sweclockers!

Tänkte länka några bilder på bygget. Jag är nästan klar, ska testa lite med fläktarna och se till så att de går så effektivt men tyst som möjligt. Just nu så går noctua fläkten och cpu fläkten på full fart medans kylaren fram och moderkortsfläktarna rör på sig knappt

Har en del drivrutiner kvar som behöver installeras och kanske något program som kan styra fläktarna

Skärm, tangentbord, mus och högtalare kvar att inhandla

Tyck gärna till om mitt lilla projekt som inte skulle bli av utan all er goda hjälp!!
https://imgur.com/a/fxSm1rX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Tjena alla sweclockers!

Tänkte länka några bilder på bygget. Jag är nästan klar, ska testa lite med fläktarna och se till så att de går så effektivt men tyst som möjligt. Just nu så går noctua fläkten och cpu fläkten på full fart medans kylaren fram och moderkortsfläktarna rör på sig knappt

Har en del drivrutiner kvar som behöver installeras och kanske något program som kan styra fläktarna

Skärm, tangentbord, mus och högtalare kvar att inhandla

Tyck gärna till om mitt lilla projekt som inte skulle bli av utan all er goda hjälp!!
https://imgur.com/a/fxSm1rX

Det var verkligen kul att se hur bygget fortskrider! Ser bra ut! Roligt att du tagit vara på folks rekommendationer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13706973

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Tjena alla sweclockers!

Tänkte länka några bilder på bygget. Jag är nästan klar, ska testa lite med fläktarna och se till så att de går så effektivt men tyst som möjligt. Just nu så går noctua fläkten och cpu fläkten på full fart medans kylaren fram och moderkortsfläktarna rör på sig knappt

Har en del drivrutiner kvar som behöver installeras och kanske något program som kan styra fläktarna

Skärm, tangentbord, mus och högtalare kvar att inhandla

Tyck gärna till om mitt lilla projekt som inte skulle bli av utan all er goda hjälp!!
https://imgur.com/a/fxSm1rX

Fläkten som sitter över processorn (vrm-fläkten) kan du inte ställa hastigheten på, men den borde gå enligt cpu-kylningstempen i BIOS. Där kan du också ställa in fläktkurvorna överlag.

Har du Noctua-fläkten som in- eller utblås just nu? Jag noterade att du har vänt på den.

Kom förresten också ihåg att uppdatera BIOS, och att sätta på XMP-profilen där, så du får ut den hastighet som ditt minne är tänkt för

Men det blev överlag ett riktigt fint bygge! Jag gillar speciellt hur grafikkortet passar in på sidan!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@pavl1sh: Tack så jättemycket!! Det var ett stort nöje att få vara en nybörjare här på sweclockers Alla medlemmar var hur hjälpsamma som helst och förståeliga på att man inte gjort detta förr!

Permalänk
Medlem

@Sando:

Jag tror att det är just den fläkten du pratar om som låter lite extra Eller så kan det vara den som drar in luft från framsidan av chassit.

Jag monterade noctua fläkten så att märket var på framsidan, noterade dock att den drog in luft istället Så då vände jag på den och nu drar den ut luften ur chassit.

Inet hade uppdaterat bios så att den skulle stödja min ryzen processor, kanske det du menar eller finns det en annan uppdatering som måste göras? Gällande XPM profilen. Mitt bios är en msi click 5 inte lika superenkelt som ez-mode, men jag tror jag hitta rätt (AXMP), när jag ändrade till enable så visa den 3200 MHz.

Ja grafikkortet passade in perfekt och det blev sjukt snyggt Tack För all hjälp Sando!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

@Sando:

Jag tror att det är just den fläkten du pratar om som låter lite extra Eller så kan det vara den som drar in luft från framsidan av chassit.

Jag monterade noctua fläkten så att märket var på framsidan, noterade dock att den drog in luft istället Så då vände jag på den och nu drar den ut luften ur chassit.

Inet hade uppdaterat bios så att den skulle stödja min ryzen processor, kanske det du menar eller finns det en annan uppdatering som måste göras? Gällande XPM profilen. Mitt bios är en msi click 5 inte lika superenkelt som ez-mode, men jag tror jag hitta rätt (AXMP), när jag ändrade till enable så visa den 3200 MHz.

Ja grafikkortet passade in perfekt och det blev sjukt snyggt Tack För all hjälp Sando!

Då har du hittat rätt, och har satt på XMP! I så fall behöver du antagligen inte heller uppdatera BIOS, men det är överlag bra att uppdatera med jämna mellanrum, speciellt sen om det kommer stöd för Ryzen 4000.

Och ingen fara! Det är bara kul att hjälpa till. Jag älskar själv att fundera på delar, prisoptimera och bygga ihop, men det är ju inte vidare vettigt att köpa en ny dator i månaden, så då får man helt enkelt hjälpa andra istället

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando:

Ska absolut hålla utkik efter de senaste uppdateringarna

Haha förstår dig, vill redan börja bygga något nytt Nä måste hitta skärm först o främst

Permalänk
Medlem

Tja, behöver lite hjälp av er kunniga människor här på Sweclockers

Laddar upp lite bilder så ni får se: https://imgur.com/a/9oXo9Yv

CPU tempen är vid idle och tycker det är riktigt högt, då är profilen på msi dragon center inställd på Extreme performance.
Profilen ökar rpm:en på både CPU fan och Sys fan 1 men får ändå väldigt höga temps på CPU:n. Ändrar jag profil till silent så får jag ner tempen till 40-45 grader.

Min pump syns inte under bios, kan det vara vara så att den inte ska synas under bios alls?

Vad rekommenderar ni att jag ska göra?

Edit: När jag använder silent profilen på msi dragon center så får jag dessa tempvärden och 3D Mark score : https://imgur.com/a/f8L0dd3

Kör jag med extreme performance läget och optimerade grafikkortsinställningar så får jag sämre 3D Mark score och högre temps. Väldigt konstigt tycker jag och har verkligen ingen clue på vad jag ska göra

Permalänk
Medlem

Tips inför framtiden; V-ray har stöd för "hybrid rendering" vilket utnyttjar både CPU och GPU samtidigt. Denna funktionen nyttjar dock CUDA vilket enbart finns på Nvidia-kort. För egen del kortar hybridrendering ner väntetiderna avsevärt. Tipset är alltså att köpa grafikkort från Nvidia om du ska använda V-ray.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Tja, behöver lite hjälp av er kunniga människor här på Sweclockers

Laddar upp lite bilder så ni får se: https://imgur.com/a/9oXo9Yv

CPU tempen är vid idle och tycker det är riktigt högt, då är profilen på msi dragon center inställd på Extreme performance.
Profilen ökar rpm:en på både CPU fan och Sys fan 1 men får ändå väldigt höga temps på CPU:n. Ändrar jag profil till silent så får jag ner tempen till 40-45 grader.

Min pump syns inte under bios, kan det vara vara så att den inte ska synas under bios alls?

Vad rekommenderar ni att jag ska göra?

Edit: När jag använder silent profilen på msi dragon center så får jag dessa tempvärden och 3D Mark score : https://imgur.com/a/f8L0dd3

Kör jag med extreme performance läget och optimerade grafikkortsinställningar så får jag sämre 3D Mark score och högre temps. Väldigt konstigt tycker jag och har verkligen ingen clue på vad jag ska göra

Ställer du alltså in fläktkurvan för CPU i MSI Dragon Center? Har du testat göra det i BIOS? Hur är ljudnivåerna från cpu-kylaren?

Överlag så är idle-temps på 40-45 grader riktigt passande, och om du inte vill behöver du inte alls komma lägre. Mitten på 70c som du verkar komma upp till i load är också definitivt helt okej. Ryzen går rätt varma, men de är designade för det, och din 3700X begränsas nog inte av värmeutvecklingen.

En sak som kan hjälpa med idle-temperaturerna speciellt är att ändra på power plan-inställningarna i Windows 10. Kolla också att du har senaste BIOS-versionen, och att du har senaste chipset-drivrutinen (2.04.04.111).

Nej, pumpen syns inte under bios. I huvudsak är det bara för custom vattenkylning med separat pump som den kopplas in via egen header.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Eli94: Hur går det med systemet?

Bara nyfiken

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!