Köpråd, vill bygga en mini itx för cad och lite gaming, 10-15 tkr

Permalänk
Medlem

Köpråd, vill bygga en mini itx för cad och lite gaming, 10-15 tkr

Hej

Det är så att jag kollat runt på forumet ett tag och försökt samla så mycket knowledge som det bara går, men jag har kört fast och skulle uppskatta all hjälp som kan fås.

Jag är en arkitekt student och behöver bygga en lämplig dator som jag ska kunna köra olika cad program på och rendering program som blender, lumion, v-ray osv.

Jag skulle även vilja ha möjligheten att spela med datorn, främst Assasin's Creed, CS:go och lite Forza.
Har kikat på några mini itx byggen och jag är nu sugen på att bygga en för första gången.

Min budget ligger mellan 10-15 tkr för själva bygget, sen får jag lägga till lite extra för skärm och tillbehör.

Jag lägger upp lite delar från komponentkoll som visar hur jag hade tänkt mig och uppskattar verkligen all feedback som jag kan få ex: annan cpu,gpu,moderkort,case, kylning osv

Önskemål:
- mini itx, behöver inte vara den i länken
- bra cpu för att klara cad och spel
- tips om man ska köra med amd eller nvidia gpu
- tips på moderkort, behöver inte vara den i länken
- möjlighet för Wifi 6

Från komponentkoll.se :

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Detta är mitt förslag.

Nätaggregat du valt kommer inte passa i det chassit, måste vara ett SFF som nedan.

Moderkortet jag valt har inte wifi 6. Men finns det någon specifik anledning till att du behöver det?

Ska erkänna att jag inte är någon expert på CAD men (rätta mig om jag har fel) har för mig att programmet gillar ram. Därav att jag valt 32 GB. Men om det inte behövs så kan man spara 500 kr.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@Eli94: 2070 Super är mer prisvärt och en 3600 räcker, annars är 3700X & 5700 XT också väldigt bra val.

Chassit är inte dumt, men är delvis platshållare för Silverstones RVZ03 hos Proshop som är riktigt trevligt, då det är bäst i klassen på kylning och är ganska litet samtidigt som en ATX PSU och långt grafikkort får plats.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Detta är mitt förslag.

Nätaggregat du valt kommer inte passa i det chassit, måste vara ett SFF som nedan.

Moderkortet jag valt har inte wifi 6. Men finns det någon specifik anledning till att du behöver det?

Ska erkänna att jag inte är någon expert på CAD men (rätta mig om jag har fel) har för mig att programmet gillar ram. Därav att jag valt 32 GB. Men om det inte behövs så kan man spara 500 kr.

https://komponentkoll.se/bild/mKqSV.png

Du har helt rätt i att programmet gillar ram så tack för det tipset Är MSI kortet bättre än Gigabyte kortet? Angående wifi 6, tänkte bara att det är något nytt så why not, har nya google nest wifi hemma men kanske inget måste då den inte stöder wifi 6 i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Eli94: 2070 Super är mer prisvärt och en 3600 räcker, annars är 3700X & 5700 XT också väldigt bra val.
https://komponentkoll.se/bild/cZrDP.png
Chassit är inte dumt, men är delvis platshållare för Silverstones RVZ03 hos Proshop som är riktigt trevligt, då det är bäst i klassen på kylning och är ganska litet samtidigt som en ATX PSU och långt grafikkort får plats.

Hej, tack för tipsen Har läst att många föredrar just 3700x vid användning av CAD, är RTX 2070 super ett bättre val än 5700 XT? Undrar även om ssd:n du valt är bättre på något vis än samsungs, eller är det just för att den rymmer mer?

Permalänk
Medlem

@Eli94: Ärligt talat så har du gjort ett bra jobb, om du inte visste mycket innan så syns det att du åtminstone försökt.

Vill påpeka att jag gillar det du valt från början.

Du måste däremot välja ett nätaggregat som är av passform SFF. Det får helt enkelt inte plats fysiskt i de flesta ITX chassin annars. Corsairs är extremt populära här, SF600 eller SF750 rekommenderas starkt. Platinum är att föredra över guld. Länk: SF600

Är du inte i extremt behov av 1TB SSD, så tycker jag personligen att Samsungs SSDer är riktigt bra, (både snabba och pålitliga), 512GB räcker för de flesta.

Jag hade lagt några kronor extra på RAM-minnen för att få 32GB. Det du vill ha är två stickor, alltså 2x16GB. Så låg CL-klass som möjligt och så hög Mhz, (sikta på ungefär: CL16 och 3200Mhz). Vet att många är nöjda med HyperX och G.Skill, Corsair är också bra. Det måste vara DDR4.

Har ingen personlig erfarenhet av Gainward. MEN om nu EVGA har ett RTX 2070 i snarlik prisklass så hade jag valt det kortet före. Dem har dessutom förlängd garanti man kan registrera på deras hemsida om man gör det inom första månaden eller så, (osäker på tiden). - Släng ett öga på dimensionerna här för hur stort grafikkort ditt chassi tar, vissa ITX chassin har problem att få plats med större grafikkort, har dock inte tittat på dina specifikt. Inet's hemsida brukar ha bra dimensioner för grafikkort listade.

3700X är också ett väldigt bra val, (jag hade valt 3700x framför 3600).

Bara så att du är medveten om det så är 400-serien av moderkort för föregående generation av CPU:er för AMD, alltså 2000-serien och inte för 3000-serien. Vad jag vet så är dem kompatibla ändå och ska fungera bra men jag vet att 500-serien är bättre lämpade, särskilt när du valt en bättre modell av CPU. Ser dock att det skiljer sig 1tkr~ i pris.Länk: Moderkort

CPU kylare har du inte valt någon, behöver inte göra nu heller eftersom att det ingår en med processorn. Skulle du tycka att denna är högljudd eller går varm så kan du överväga att byta ut den framöver. Här kan det vara lite knepigare val för ITX chassin.

Om du undrar något så kan du skicka meddelande till mig.

EDIT: Som jag skrev ovan och som jag även såg att Komponentkoll varnar dig för.
"Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)".

Lycka till,
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Du har helt rätt i att programmet gillar ram så tack för det tipset Är MSI kortet bättre än Gigabyte kortet? Angående wifi 6, tänkte bara att det är något nytt så why not, har nya google nest wifi hemma men kanske inget måste då den inte stöder wifi 6 i nuläget.

MSI-kortet har den bästa VRM'en bland B450 ITX-korten.

Tror inte att du kommer ha någon speciell nytta av Wifi 6 om du inte upplever några problem med ditt nuvarande trådlösa nätverk.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Hej, tack för tipsen Har läst att många föredrar just 3700x vid användning av CAD, är RTX 2070 super ett bättre val än 5700 XT? Undrar även om ssd:n du valt är bättre på något vis än samsungs, eller är det just för att den rymmer mer?

Jag skulle säga att RX 5700 XT är ett bättre köp. 2070 super är i genomsnitt bara ca 7% snabbare men kostar 20-25% mer.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

MSI-kortet har den bästa VRM'en bland B450 ITX-korten.

Tror inte att du kommer ha någon speciell nytta av Wifi 6 om du inte upplever några problem med ditt nuvarande trådlösa nätverk.

Nä behovet av wifi 6 är kanske inte så jätte stort, men tack för tipset gällande moderkortet, jag är lite tveksam om b450 korten i överlag stöder ryzen 7 3700x, man kanske måste uppdatera bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Jag skulle säga att RX 5700 XT är ett bättre köp. 2070 super är i genomsnitt bara ca 7% snabbare men kostar 20-25% mer.

Jag ska verkligen fundera över det, vill inte hamna över min budget med ett par tkr om grafiken inte är så mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Nä behovet av wifi 6 är kanske inte så jätte stort, men tack för tipset gällande moderkortet, jag är lite tveksam om b450 korten i överlag stöder ryzen 7 3700x, man kanske måste uppdatera bios?

Kan vara värt att kolla upp det med butiken du köper det ifrån. Oftast kan butiken uppdatera bios åt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Kan vara värt att kolla upp det med butiken du köper det ifrån. Oftast kan butiken uppdatera bios åt.

Jaha ok, ska kolla upp det med nån butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Jag ska verkligen fundera över det, vill inte hamna över min budget med ett par tkr om grafiken inte är så mycket bättre

Fast tänk på att Blender har stöd för rtx-acceleration vilket du bara får via nvidia.
Om jag inte minns fel så slog ett rtx2060 till och med en threadripper 3990x i blender med accelerationen på.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast tänk på att Blender har stöd för rtx-acceleration vilket du bara får via nvidia.
Om jag inte minns fel så slog ett rtx2060 till och med en threadripper 3990x i blender med accelerationen på.

Jaha, tack för rådet. Skulle du köra med det första Gainward kortet som jag valde?

Permalänk
Medlem

Det gör nästan lite ont i mig att rekommendera 2060 Super, när RX 5700 XT till och med är billigare, men t.ex. i blender så är det rätt klart att Nvidia klår AMD. I praktiskt taget allt annat är det ändå AMD som gäller...

Med det så går också budgeten upp en del, men för priset får du 8 kärnor och 16 trådar, samt 32gb ram på det bästa B450 ITX-moderkortet som finns. Dessutom får du en riktigt bra AIO-kylare som håller processorn sval och tyst.

Chassit är inte det minsta, men är riktigt bra när det gäller temperaturer och ljud. Jag har själv haft tre datorer i samma chassi, och är riktigt nöjd. Va bara beredd på att det är en krympt version av ett tornchassi, och inte t.ex. av sandwich-modell.

Edit: Beroende lite på hur mycket du prioriterar GPU över CPU så kan det vara värt att byta ut Ryzen 3700X till 3600, och 2060 Super till 2070 Super.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det gör nästan lite ont i mig att rekommendera 2060 Super, när RX 5700 XT till och med är billigare, men t.ex. i blender så är det rätt klart att Nvidia klår AMD. I praktiskt taget allt annat är det ändå AMD som gäller...

Med det så går också budgeten upp en del, men för priset får du 8 kärnor och 16 trådar, samt 32gb ram på det bästa B450 ITX-moderkortet som finns. Dessutom får du en riktigt bra AIO-kylare som håller processorn sval och tyst.

https://komponentkoll.se/bild/MVXcn.png

Chassit är inte det minsta, men är riktigt bra när det gäller temperaturer och ljud. Jag har själv haft tre datorer i samma chassi, och är riktigt nöjd. Va bara beredd på att det är en krympt version av ett tornchassi, och inte t.ex. av sandwich-modell.

Edit: Beroende lite på hur mycket du prioriterar GPU över CPU så kan det vara värt att byta ut Ryzen 3700X till 3600, och 2060 Super till 2070 Super.

Tack för tipset Det var också ett väldigt fint bygge ,

Vad tycker du om gainward 270 kortet jag valt?
Jag skulle helst vilja ha ett lite mindre chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Hej, tack för tipsen Har läst att många föredrar just 3700x vid användning av CAD, är RTX 2070 super ett bättre val än 5700 XT? Undrar även om ssd:n du valt är bättre på något vis än samsungs, eller är det just för att den rymmer mer?

Då ska du köra på en 3700X helt klart, 2070 Super är ett bättre val än 2070, men behövs inte ha strålspårning så är 5700 XT bättre värde för pengarna. 5700 är dock bättre värde för pengarna än 5700 XT.
Det är 2 sluttande plan, där prisets plan är brantare än prestandans plan ända tills man kommer ned till c.a 2000:- där begagnade kort börjar ta över på grund av den höga momsen(som läggs på nya kort) vi har i Sverige.
Att lägga c.a 40% av budgeten på grafikkort är en ganska bra tumregel, så för 10-15k bygge blir det ju 4k-6k, vilket innebär 5700 till 2070 Super.
Det viktiga med ITX byggen är dock att grafikkortet får plats även på bredden då många grafikkort tar upp lite mer än 2 platser, kanske går det att klämma in ett 2.3plats eller 2.5 plats kort. Det jag föreslog tar dock bara upp 2 platser enligt specifikationerna.

Vad gäller SSD'n så tycker jag dubbla utrymmet för 41:- är väl värt det. A2000 är en bra kompromiss mellan hastighet och pris.
En Samsung 860 QVO 1TB SATA SSD går för 1299:-, men i ett ITX bygge så vore det lite knasigt att inte tänka på den fysiska storleken.
FLyttar du inte väldigt mycket data så märker du ingen skillnad på en SATA och en NVMe disk.
Även om du inte använder 1TB just nu så kommer du att behöva det förr eller senare och 1TB diskar ger bättre valuta för pengarna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då ska du köra på en 3700X helt klart, 2070 Super är ett bättre val än 2070, men behövs inte ha strålspårning så är 5700 XT bättre värde för pengarna. 5700 är dock bättre värde för pengarna än 5700 XT.
Det är 2 sluttande plan, där prisets plan är brantare än prestandans plan ända tills man kommer ned till c.a 2000:- där begagnade kort börjar ta över på grund av den höga momsen(som läggs på nya kort) vi har i Sverige.
Att lägga c.a 40% av budgeten på grafikkort är en ganska bra tumregel, så för 10-15k bygge blir det ju 4k-6k, vilket innebär 5700 till 2070 Super.
Det viktiga med ITX byggen är dock att grafikkortet får plats även på bredden då många grafikkort tar upp lite mer än 2 platser, kanske går det att klämma in ett 2.3plats eller 2.5 plats kort. Det jag föreslog tar dock bara upp 2 platser enligt specifikationerna.

Vad gäller SSD'n så tycker jag dubbla utrymmet för 41:- är väl värt det. A2000 är en bra kompromiss mellan hastighet och pris.
En Samsung 860 QVO 1TB SATA SSD går för 1299:-, men i ett ITX bygge så vore det lite knasigt att inte tänka på den fysiska storleken.
FLyttar du inte väldigt mycket data så märker du ingen skillnad på en SATA och en NVMe disk.
Även om du inte använder 1TB just nu så kommer du att behöva det förr eller senare och 1TB diskar ger bättre valuta för pengarna.

Vad tycker du, ska jag köra på ett 5700 XT och uppgradera till nya rtx korten om några månader? Ser din poäng med ssd:n, min tanke var bara att ha ett snabbt samsung i lådan då jag har externa ssd hårddiskar liggandes hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Tack för tipset Det var också ett väldigt fint bygge ,

Vad tycker du om gainward 270 kortet jag valt?
Jag skulle helst vilja ha ett lite mindre chassi

Skrivet av Eli94:

Vad tycker du, ska jag köra på ett 5700 XT och uppgradera till nya rtx korten om några månader? Ser din poäng med ssd:n, min tanke var bara att ha ett snabbt samsung i lådan då jag har externa ssd hårddiskar liggandes hemma

Gainward-kortet är helt okej i jämförelse med 2060 super (samma pris, samma prestanda, men kanske bättre återförsäljningsvärde). Sen så är de alla dyra i jämförelse med AMD just nu

När det gäller chassin så kan tyvärr mindre men bra ITX-chassin bli rätt dyra. Vill man hålla ner kostnaderna finns det tyvärr inte så mycket att välja på.

Vad tycker du om dessa?

Fractal Design Node 202: https://www.proshop.se/Chassi/Fractal-Design-Node-202-No-PSU-...

900kr utan nätagg. Litet, snyggt, men man behöver tänka på värmeutvecklingen.

Silverstone Sugo SG13: https://www.proshop.se/Chassi/SilverStone-SUGO-13-desktop-Min...

Litet och rätt bra luftflöde, men kanske inte det snyggaste.

Edit: Vill du satsa lite mer på gör Sliger jäkligt fina och bra chassin, men då kostar det lite mera också.

https://www.density.sk/product-category/case-configurator/

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om du väljer Define Nano S, så finns det plats för ett normalstort ATX nätaggregat. Blir några hundra billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13678311

Det finns några stycken olika itx-chassin med plats för atx-psu.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s442258766&catId=335

Tänk på att grafikkortets djup kan vara begränsad i många itx-chassin.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Vad tycker du, ska jag köra på ett 5700 XT och uppgradera till nya rtx korten om några månader? Ser din poäng med ssd:n, min tanke var bara att ha ett snabbt samsung i lådan då jag har externa ssd hårddiskar liggandes hemma

Kör på 2070 Super (KFA2 som jag föreslog) om du har råd, det kan dock bli lite dyrare än 15k med en 3700X, 32GB RAM & 1TB SSD vilket du inte bör tulla på.
(Gigabytes 5700XT för 4709:- tar exempelvis upp 2.5 platser.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Gainward-kortet är helt okej i jämförelse med 2060 super (samma pris, samma prestanda, men kanske bättre återförsäljningsvärde). Sen så är de alla dyra i jämförelse med AMD just nu

När det gäller chassin så kan tyvärr mindre men bra ITX-chassin bli rätt dyra. Vill man hålla ner kostnaderna finns det tyvärr inte så mycket att välja på.

Vad tycker du om dessa?

Fractal Design Node 202: https://www.proshop.se/Chassi/Fractal-Design-Node-202-No-PSU-...

900kr utan nätagg. Litet, snyggt, men man behöver tänka på värmeutvecklingen.

Silverstone Sugo SG13: https://www.proshop.se/Chassi/SilverStone-SUGO-13-desktop-Min...

Litet och rätt bra luftflöde, men kanske inte det snyggaste.

Edit: Vill du satsa lite mer på gör Sliger jäkligt fina och bra chassin, men då kostar det lite mera också.

https://www.density.sk/product-category/case-configurator/

Bra förslag, skulle dock behöva något som finns i lager och kan skickas omgående, kanske en fractal design node 304?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Om du väljer Define Nano S, så finns det plats för ett normalstort ATX nätaggregat. Blir några hundra billigare.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13678311https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13678311

Det finns några stycken olika itx-chassin med plats för atx-psu.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s442258766&catId=335

Tänk på att grafikkortets djup kan vara begränsad i många itx-chassin.

Är fractal design node 304 kanske något att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kör på 2070 Super (KFA2 som jag föreslog) om du har råd, det kan dock bli lite dyrare än 15k med en 3700X, 32GB RAM & 1TB SSD vilket du inte bör tulla på.
(Gigabytes 5700XT för 4709:- tar exempelvis upp 2.5 platser.)

Tror att jag antingen ska köra på den du valde eller den första som jag valde, tror du prisskillnaden är värd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Bra förslag, skulle dock behöva något som finns i lager och kan skickas omgående, kanske en fractal design node 304?

Kika på Lian Li TU150.

Kanske något för dig? Finns med och utan fönstersida. Samt svart eller silver.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Tror att jag antingen ska köra på den du valde eller den första som jag valde, tror du prisskillnaden är värd?

Ja, ett 5700XT presterar bättre än ett 2070.
bench klipp

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, ett 5700XT presterar bättre än ett 2070.
bench klipp

ja uppdaterar med ett nytt bygge snart, får se om ni tycker om den

Permalänk
Medlem

Hur hade ni gjort annorlunda ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Med tanke på att det är exakt det förslaget jag postade -500 GB lagring så hade jag valt lagringen med 1 TB haha.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli94:

Som sagt, kan vara värt att skaffa 1Tb lagring på samma gång för 500kr extra.

Sen så är chassit inte vidare litet, utan jämförbart med Nano S. Det har dessutom lite speciellt design, då det är väldigt högt utan att kunna ställas horisontellt.

Vad tycker du om Node 202? Chassit går rätt varmt på cpu-sidan, men med Ryzen 5 3600 skulle det funka finfint.

Sen så tycker jag själv att Sugo SG13 skulle vara passande för dig, med utrymme för 120mm vattenkylning. Vill du ha mera premium finns det många alternativ, men då kommer du att spräcka budgeten om du ska ha ett chassi för 2500-3000kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum