Intels QLC-minne tar steget till 144 lager under år 2021

Permalänk
Melding Plague

Intels QLC-minne tar steget till 144 lager under år 2021

Intels lagringsnyheter för år 2021 innefattar att Optane tar steget till PCI Express 4.0 och QLC-minne får ökad lagringsdensitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra för det stora problemet med Optane för konsumenter är att det har varit så fruktansvärt dyrt för bra lösningar. Med bra lösningar syftar jag inte på en liten Optane +hdd. Man kan argumentera för att det var prisvärt, men ens tid vid datorn är också värt pengar och man borde satsa på en ssd.

Permalänk
Avstängd

Äntligen börjar de bli lite konkreta med PCIe 4.0 Optane!

Har en 32GB M10 i datorn för tillfället, och trots den extremt låga skrivningsbandbredden så är den helt otroligt bra som virtuellt minne för fotogrammetriska renderingar.

Hittar jag en begagnad 900P för under 2000 när jag har pengar så är det direkt napp på den, tycker jag.
Men i ärlighetens namn så skulle jag helst vilja ha 5GB/s+ och IOPS över 2 miljoner för att känna att det verkligen är värt en investering, typ dom Micron X100 har utlovat.

Å andra sidan, släpper de nya ~120GB moduler för under 2000:- så blir jag klart nöjd ändå.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bra för det stora problemet med Optane för konsumenter är att det har varit så fruktansvärt dyrt för bra lösningar. Med bra lösningar syftar jag inte på en liten Optane +hdd. Man kan argumentera för att det var prisvärt, men ens tid vid datorn är också värt pengar och man borde satsa på en ssd.

Jae, det med tiden går självklart att diskutera.

En cache behöver ju inte vara så gigantisk egentligen, men för jättebibliotek som man överlag vill ha lite snabbare tillgång på så är förstås en cachelösning (primocache för AMD-brukare) billigare än att smälla in en 4TB SSD i burken.

Sedan har vi den här detaljen med att det typ halvt saknas ett mellansegment för de som vill köra mer virtuellt minne i datorn men inte köpa en 905P för över 6000 spänn.
Antingen har vi de små och relativt billiga 16/32GB Optane M10, som faktiskt är riktigt finemang.
Körde ett renderingstest i Metashape häromdagen med mitt DDR4 strypt till 3,5GB och en 32GB Optane M10 dedikerad till virtuellt minne, och det blev bara runt 30% tidspåslag trots att den har superlåg skrivhastighet och förmodligen skötte hela arbetslasten + en del av systemet & andra processer.

Eller så har vi 900P/905P för jättemånga tusenlappar.
För 64GB M10/M15 och 800P är slut typ överallt. Det är jättelång väntetid på att köpa dem i Sverige.

En Optane på ~100GB som kostar under 2000:- skulle kunna ge bättre tillträde för folk att köra mer minneskrävande renderingar på enklare datorer.

Permalänk
Avstängd

Synd bara att man måste vänta så lång tid innan jag får se vad den går för, synd bara att man blir äldre vare år.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Mmmm hmmm everyone loves cake.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.