Normal temp för Strix 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Så, när jag kände på skruvarna på baksidan satt de inte fullt åtdragna och kylpastan var väldigt snålt applicerad (som sagt, tunnare än vad det ser ut på bild).

Ny kylpasta och ordentligt fastskruvad kylare gjorde enorm skillnad. Vid idle och lättare användning är det 10-20c kallare. Första intrycket vid spelande var också bra. Men, temperaturen kryper hela tiden uppåt utan att stabiliseras. Det här är efter några vändor Unigine Superposition 1080p Extreme:
https://i.ibb.co/xmBRfz6/unigine-oc-2.jpg

Varmare än så blir det inte i det testet för kortet hinner svalna tillräckligt mellan rundorna. Annars hade dock fortsatt stiga långsamt.

Det gjorde en bra skillnad ändå, men tyvärr är problemet inte löst än.

Nästa steg blir att byta fläktar på grafikkortet och sätta två 120mm utblås i botten. Vad gäller det senare, är det risk att nätagget suger in en massa varmluft? Det är ett Corsair HX850i som drar in luft från botten (om fläktarna går - jag har ingen aning faktiskt).

Kul att se så stor skillnad! Angående nätagget, så kan du ju vända på det om du vill att det ska dra in luft från datorn istället.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Kul att se så stor skillnad! Angående nätagget, så kan du ju vända på det om du vill att det ska dra in luft från datorn istället.

Jag har funderat på saken men tänker att om fläkten skulle gå kommer det dra varmluft direkt från grafikkortet, och det vet jag inte vad nätagget skulle tycka om. Fast mest troligt brukar inte fläkten snurra alls och då är det ju helt onödigt ändå. Riktad neråt är risken att det kommer få en del av varmluften som kommande fläktar matar ut, men det borde inte vara lika illa, plus återigen att fläkten nog faktiskt inte brukar snurra.

Nåväl, det borde vara lugnt.

Får PWM-adapter imorgon eller på fredag. Då ska jag testa byta fläktar på grafikkortet och montera utblås i botten av bruken. Försöker också hitta något att stötta upp grafikkortet med. Fläktarna jag tänkt köra med är Corsairs radiatorfläktar och de är rätt rejält byggda. Vill inte belasta PCIe-sockeln för mycket.

Permalänk
Medlem

Efter du bytt kylpastan beter sig åtminstone ditt kort normalt. Med den här länken som referens.
Det kan vara en pyttelite mindre optimal montering lika väl som luftflöden i chassit som påverkar några enstaka C. Enklast är att prova ta bort sidopanelen för att åtminstone utesluta luftflödet.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Efter du bytt kylpastan beter sig åtminstone ditt kort normalt. Med den här länken som referens.
Det kan vara en pyttelite mindre optimal montering lika väl som luftflöden i chassit som påverkar några enstaka C. Enklast är att prova ta bort sidopanelen för att åtminstone utesluta luftflödet.

Ja, som jag lyckats utröna verkar kortet bete sig normalt - kanske rentav bra. Det är såhär jag minns att det funkat tidigare men då har jag varit låst till 60fps, så det har inte behövt jobba lika hårt. Sen misstänker jag att kylaren tappat kontakt över tid, vilket jag inte riktigt märkt för jag spelar inte så mycket, och nu när jag kör högre uppdateringsfrekvens har det blivit problem.

Det dumma är att jag får verkligen inte bort värmen från kortet. Visst, med fullt utblås är det klart att det kommer ut värme och läget blir bättre, men en dator som en jetmotor hjälper ju egentligen inte - det är inget man vill sitta och spela på direkt.

Jag har för övrigt testat den bakre fläkten som både utblås och insug. Teoretiskt sett borde det funka bättre som insug, för då dras inte luften från radiatorfläktarna bara ut den vägen. Men... det gör noll skillnad. Som jag konstaterat tidigare är den fläkten helt menlös.

Fläktarna i fronten gör däremot skillnad. De hjälper även radiatorfläktarna, föga förvånande förvisso. Här finns lite att spela på för att försöka optimera ljudnivå och luftflöde. Tyvärr måste de gå på olika sensorer så det är lite lättare sagt än gjort.

Nu är kanske inte fläktarna i fronten optimala för ändamålet. Det är fläktarna som följer med Noctua NH-D15. Jag får i varje fall känslan av att de orkar inte riktigt dra varmluften från grafikkortet i tillräckligt hög fart för att hindra temperaturen från att stiga. Varvar jag på fläktarna kommer det förvisso ut varmluft men jag tror helt enkelt det är för låg effekt på för mycket värme.

Blåsa ut luft under chassit känns lite som sista alternativet här. Fläktarna hamnar inte helt optimalt placerade men jag tror de kommer kunna jobba på rätt bra ändå. Tyvärr kan jag inte få in större fläktar där.

Om inte det hjälper återstår väl bara att byta chassi eller vattenkyla grafikkortet... Efter alla inköp jag gjort på senare tid så svider båda alternativen.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@DasIch: Jag skulle rösta för att vända på steken.

Du har insug i botten direkt under GPU, sen vänder du på fläktarna så att radiatorn skickar ut luft. Och om du känner dig lite wild and crazy kan du sätta ett utblås där alla chassin har utblås i bakkant.

Din CPU kommer säkert inte svettas öht med tanke på att luftflödet nu kommer vara vettigt och luften inte fastnar någonstans, speciellt inte om du sätter utblås i bakkant precis över GPUn.

Dammproblem löser du med dammfilter.

Man kan labba hur mycket som helst med fläktar, jag har också gjort det. Men har man inte vettigt flöde kommer värmen fastna i chassit när man belastar systemet under längre tid.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Fläktarna som följer med Noctua NH-D15 kan du sätta på ditt grafikkort.

I ditt chassi ska du ha fläktar gjorda för chassi. Det skiljer i hur dom hanterar luftflödet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@DasIch: Jag skulle rösta för att vända på steken.

Du har insug i botten direkt under GPU, sen vänder du på fläktarna så att radiatorn skickar ut luft. Och om du känner dig lite wild and crazy kan du sätta ett utblås där alla chassin har utblås i bakkant.

Din CPU kommer säkert inte svettas öht med tanke på att luftflödet nu kommer vara vettigt och luften inte fastnar någonstans, speciellt inte om du sätter utblås i bakkant precis över GPUn.

Dammproblem löser du med dammfilter.

Man kan labba hur mycket som helst med fläktar, jag har också gjort det. Men har man inte vettigt flöde kommer värmen fastna i chassit när man belastar systemet under längre tid.

Det lär ändå ge 10c mer på CPU och 10ggr mer damm. Ingen lockande kompromiss...

Skrivet av SCORPIUS:

@DasIch: Fläktarna som följer med Noctua NH-D15 kan du sätta på ditt grafikkort.

I ditt chassi ska du ha fläktar gjorda för chassi. Det skiljer i hur dom hanterar luftflödet.

NH-D15 har 140mm fläktar. Max luftflöde 68fnm och statiskt tryck på 1.5mmH2O. Visst kan man hitta bättre men det är inga dåliga fläktar och de är dessutom tysta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DasIch:

Det lär ändå ge 10c mer på CPU och 10ggr mer damm. Ingen lockande kompromiss...

Då kontrar jag med att det lär inte ge mer än 1-2C mer på CPU då du har luftflödet för det. Bevisa gärna att jag har fel (det har jag inte).

Förresten, vad händer med tempsen om du öppnar sidan av chassit? Såg aldrig om du svarat på det. Men om tempsen håller sig i chack då, så är det ju svart på vitt att ditt luftflöde är åt skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Då kontrar jag med att det lär inte ge mer än 1-2C mer på CPU då du har luftflödet för det. Bevisa gärna att jag har fel (det har jag inte).

Förresten, vad händer med tempsen om du öppnar sidan av chassit? Såg aldrig om du svarat på det. Men om tempsen håller sig i chack då, så är det ju svart på vitt att ditt luftflöde är åt skogen.

Har du testat det? Här finns ett test mellan toppmonterad och utblås samt frontmonterad och insug, med blower-kylare respektive eftermarknadskylare på grafikkortet.
https://www.youtube.com/watch?v=xNAMxZgvves

Att vända på fläktarna är något bökigt (hela radiatorn måste ut) för att bara testa rakt av, så det väntar jag i varje fall med till en sista grej att testa.

Ska prova ta bort sidopanelen. Det kommer säkert göra lite skillnad.

Permalänk
Medlem

Bump.

Har inte hunnit mecka dator som det var tänkt. Nu sitter jag och funderar på om det är dumt att montera 120mm fläktarna på grafikkortet så att de blåser luft bort från kortet. Alltså, när jag kollar på hur det är designat så verkar det som fläktarna är tänkta att blåa kalluft in mot kortet och sen sprida värmen ut genom flänsarna.

Jag överväger att göra tvärtom med utblås i botten av chassit. Då jobbar inte fläktarna mot varandra och det borde bli bra flöde.

Är det här dumt med hänsyn till bland annat VRM? Jag tänker att det borde funka att helt enkelt ändra riktigt på luftflödet men kan vara bra med lite input på det.

Permalänk
Medlem

@DasIch: NEJ, fläktarna ska blåsa på grafikkortet. Dom ska kyla hela kortet.
Detta verkar vara en nyhet för dig.

"Alltså, när jag kollar på hur det är designat så verkar det som fläktarna är tänkta att blåa kalluft in mot kortet och sen sprida värmen ut genom flänsarna."

Ja, det är designat precis så.

Utblås i botten av ditt chassi är meningslöst. Det ska suga in sval luft.

Vad du kan göra är att försöka montera en stor fläkt, tex en 140mm mellan grafikkortet och nedre insuget och på så vis ge luften en extra skjuts mot grafikkortet och samtidigt trycka upp luten lite mot utsug i toppen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@DasIch: NEJ, fläktarna ska blåsa på grafikkortet. Dom ska kyla hela kortet.
Detta verkar vara en nyhet för dig.

Varför kyler det inte hela kortet av att vända på fläktarna?

Citat:

Utblås i botten av ditt chassi är meningslöst. Det ska suga in sval luft.

Varför är det meningslöst om jag har två 120mm fläktar som flyttar värme från grafikkortet och två 120mm som sitter i botten, inte långt ifrån, och skjutsar ut luften?

Något som garanterat är meningslöst är att ha insug i botten när jag har utblås i fronten.

Citat:

Vad du kan göra är att försöka montera en stor fläkt, tex en 140mm mellan grafikkortet och nedre insuget och på så vis ge luften en extra skjuts mot grafikkortet och samtidigt trycka upp luten lite mot utsug i toppen.

Men nu har jag inte utblås i toppen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat och det går fortfarande inte få ordning på temperaturen. Får bli att byta till ett chassi där jag kan frontmontera radiatorn.