Project Xcloud – ett första intryck av Microsofts strömmade speltjänst

Permalänk
Melding Plague

Project Xcloud – ett första intryck av Microsofts strömmade speltjänst

Nvidia, Google och Microsoft storsatsar för att leverera spelupplevelse utan lokal hårdvara. SweClockers snabbtestar Project Xcloud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon framtida teknik som skulle minska latensen så att den i princip inte blir märkbar?

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Finns det någon framtida teknik som skulle minska latensen så att den i princip inte blir märkbar?

Jag vill minnas att någon pratade om Ai vilket alla inte gillar. Men förenklat så kan datorn lista ut vilken input man borde göra innan man har gjort denna och då påbörjas denna input innan, om det sedan visar sig vara fel så går det korrigera efteråt.
Ta ett klassisk spel som Super mario brors. Så springer man och hoppar över olika saker som hål. När man springer där med en bristande anslutning så kan spelet kolla tidsstämplar på alla input och spelet vet om när senast man måste ha hoppat för att klarat hoppa över ett hål.
Så då skulle spelet kunna fungera så att när man springer emot hålet så hoppar karaktären för att spelets Ai listar ut att man borde ha gjort detta. Sedan några frames senare konstaterar spelet om det förespådde inputen korrekt och annars korrigerar därefter.

Om det enbart handlar om en frame så är detta knappt märkbart, men ju fler det är ju mer störande är det.

Jag själv spelar nu multiplayer online på mobilen och upplever raka motsatsen till detta fenomen. När jag har dålig anslutning så kan jag ibland ändå styra mina gubbar, köpa grejer osv. Men när min klient får kontakt med servern, ja då är precis allt jag har gjort borta och jag får göra om det. Problemet är att spelen jag spelar till stor del handlar om att vara snabb, ett spel är ofta slut på 2 minuter.

*edit*
I fps spel kolla tidsstämplar på input och i efterhand se o man träffade eller bommade. Ju fler frames man tillåter detta ske ju mer börjar de andra man spelar emot klaga på att det är fusk. Så multiplattform spel är det svåraste.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jehuty: precis som @lillaankan_i_dammen är inne på ovan använder Google en teknik de kallar "negativ latens", där de använder AI och maskininlärning för att förutspå vad spelaren ska göra härnäst, och exekvera det på servrarna utan att kommandot ska behöva färdas från spelarens kontroll till servrarna, som då ska skicka tillbaka resultatet (vilket leder till latens, därav negativ latens).

Det finns absolut saker företagen kan göra för att minska latensen. Utöver tekniker som ovan beskrivet kan de också placera ut fler datacenter och edge-datacenters i olika världsdelar, vilket minskar avståndet kommunikationen behöver färdas, och därmed latensen som uppstår. Men i slutändan kan strömmande speltjänster inte komma ned i de latensnivåer som lokal exekvering erbjuder. Och benämningen "märkbar" är också individuellt. Jag spelar sällan reaktionskrävande spel, och är inte jättekänslig för latens, så för mig kan streamingtjänster absolut nå en nivå där jag skulle kalla det icke-märkbart. Men för den som spelar reaktionskrävande spel och är känslig för det kommer de sannolikt aldrig nå exakt samma nivå som lokalt spelande.

Hur upplevelsen blir beror också mycket på ens nätverkssituation. Om du spelar trådlöst över Wifi eller mobil uppkoppling beror både bildkvalitet och latens på hur stabila nätverken är. Om du spelar där Wifi-nätverket eller 4G/5G-uppkopplingen är hårt belastad, eller Wifi-nätverket störs ut av en mängd närliggande nätverk på samma frekvensband, kommer det påverka spelupplevelsen märkbart. Om du spelar trådbundet kommer upplevelsen så klart bli bättre, men även där påverkas upplevelsen av saker som kvaliteten på bredbandsleverantörens nätverk, din routers konfiguration och generella egenskaper, med mera. Det fungerar redan så pass bra att detta bör bli ett oväsentligt problem för de flesta i framtiden, även om hårdnackade purister inte kommer acceptera minsta lilla latens eller reducerad bildkvalitet

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: har också testat båda tjänsterna i helgen och delar din uppfattning. Vill bara flika in än rättning och det går att spela med andra kontroller på stadia. Här är listan som officiellt stöds.

https://support.google.com/stadia/answer/9578631?hl=en

Kör man med en dual shock 4 så ändras även ui:t till att visa te x kryss och fyrkant istället för A och X.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chibariku: ah det stämmer bra det, bra uppsnappat! Korrigerar det stycket 👍

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet ni nämner i artikeln att Game Streaming/Console Streaming inte är öppet i Sverige, men jag har testat det här hemma med min Xbox One X och min Oneplus 7 Pro( även till datorn ). Är det så att ni menar att just Xcloud i kombo med konsol hemma inte fungerar? För mina egna spel fungerar med Game Streaming som sagt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Adam901: nej det var otydligt uttryckt, det är inte tillgängligt för allmänheten, bara utvalda Xbox Insider-medlemmar (vilket tydligen inte innefattar mig och Arvid just nu). Justerade det stycket så det framkommer hur det ligger till med Console Streaming.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Bli medlem i insiders kan alla bli rätt enkelt. Hur som helst är det jag inte förstår varför input lag är så mkt lägre på min laptop med console streaming jämfört med mobilen. På laptopen kopplar jag dock kontrollen med kabel. Oavsett är det på samma wifi, och det är natt och dag. Är det bluetooth som ger sån latens? Borde gå att få bättre på telefonen vilket tyvärr är lite för trögt för att fps ska vara kul.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Leffe_B: Ja Bluetooth introducerar dessvärre en del latens, därför är det bättre att använda den trådlösa mottagaren för Xbox One-kontrollerna till PC, då kommunicerar den över en variant av Wifi istället. Men skillnaden mellan din telefon och datorn kan också bero på annat. Nu kör du ju trådanslutet och har lägre latens på datorn, men om du hade upplevt att latensen var högre på din dator skulle det kunnat bero på hur pass isolerad antennerna är där, med mera. Detsamma gäller datorns Wifi-antenner kontra telefonens. När det gäller den här sortens nätverksrelaterade tjänster är det flera olika faktorer som påverkar, och det är inte alltid självklart att utröna exakt vilken faktor det är som leder till problem på en viss enhet.

Den latensen som försvinner med Stadia-handkontrollernas direkta anslutning till servrarna gör faktiskt en viktig skillnad här. För en tjänst där det potentiellt sett kan uppstå flera källor till latens gör det mycket för att göra upplevelsen så smidig som möjligt. Återstår att se om/hur Microsoft tacklar den frågan.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite humor att jag inte kan lira Stadia på någon av mina Androidenheter utan måste lira i Microsoft Windows och för att lira Xcloud krävs Googles Android.

Permalänk
Medlem

Bra och genomgående 'första intryck', som jag snarare tycker närmar sig en recension. En sak som jag tycker håller tillbaka tjänsten är att det ännu inte fungerar för PC korrekt, utan bara konsol eller lur. För oss som använder strömmade tjänster till laptop, och främst steam-spel, så är ännu GFN ohotad (om än skadad) etta. Hoppas att Valve eller Stadia börjar ge ordentlig konkurrens till GFN. Än så länge så verkar Xcloud inte bry sig mycket om PC marknaden.

Permalänk
Medlem

Väldigt få "fan va utsmetat" kommentarer när det gäller xcloud jämfört med Stadia, både här och på övriga nätet. Själv märker jag ingen skillnad, har väl blivit gammal eller så skalar TVn upp förbannat bra..

Satt och testade igår. Sideloadade in Xcloud appen till TVn och fick det att funka. Kul att köra Halo på storbild igen :D. Enda som gick sådär var att det var 1-3 sekunders fördröjning mellan input och händelse på TVn, men endast i startmenyn, i spelet rullade det på. På mobilen rullade även startmenyn på. Tror det är TVn som har något klen hårdvara. Något gammalt MediaTek chip. Får bli till att köpa den nya Chromecast Ultra med AndroidTV och köra både Stadia och Xcloud från den.

Hade även problem med att få kontrollerna att funka. Har en Nintendo Pro Controller samt en 8Bitdo SF30 Pro. Först ville xcloud in ta emot fler än 1 input i taget. Alltså kan inte gasa och svänga samtidigt i bilspel, kan inte springa/sikta och skjuta samtidigt i skjutspel. Helt ospelbart. Lyckades till slut få in en 360 kontroll profil på 8bitdon som löste problemet, men som försvann igen efter ett tag...

Sen förstår jag inte varför den inte syncar achievements? Har fullt på Halo spelen sen tidigare men på Xcloud visar den 0.. Eller ser den Master Chief collection som ett helt nytt spel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag köpte Bloodstained: Ritual of the Night dag ett fysiskt till Xbox och även det startade med tyska så har kanske mer med spelet att göra än själva tjänsten. Vet fler som hade problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Finns det någon framtida teknik som skulle minska latensen så att den i princip inte blir märkbar?

Det finns tekniker för att förbättra latens, men om det gör det omärkbart vet jag inte.

T.ex kan du läsa om AMDs cloud gaming patent.

Andra metoder involverar AI (generera kodningsparametrar, förutsäga nästkommande bild, foveated rendering (för att reducera bandbredd), uppskalning , etc.)

Sedan kan möjligtvis partnerskap generera bättre upplevelser. Samsung har ju något partnerskap med Xbox som de ska snacka om senare i år. Båda är även partner med ett annat företag, vilket är lite misstänksamt.

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört stadia och det är lite kul som koncept... alltså, "att" det faktiskt funkar. Men det är samtidigt inget jag kommer betala för när de två gratismånaderna är slut. Invändningar jag har är att det inte verkar förekomma någon VSR/DSR om man spelar på en skärm med lägre upplösning än 4K. Det blir också en del bandning där man verkligen ser att det är en komprimerad videoström. Vill kunna välja 4K-ström själv oavsett upplösning på skärmen jag använder.
Vissa spel gör det inget om det är lite fördröjning. Körde säkert 3 timmar i det där rymdpusselspelet som jag nu inte minns vad det heter. Ska jag betala, så köper jag hellre spelet och kör lokalt på datorn. Är det gratis och jag slipper installera mm så funkar stadia. Om de på något magiskt sätt kan minimera latenserna så att de inte ens märks, utöka spelbibloteket markant, och låta mig själv välja 4K, ja då känns en hundring i månaden inte så farligt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har bara kört stadia och det är lite kul som koncept... alltså, "att" det faktiskt funkar. Men det är samtidigt inget jag kommer betala för när de två gratismånaderna är slut. Invändningar jag har är att det inte verkar förekomma någon VSR/DSR om man spelar på en skärm med lägre upplösning än 4K. Det blir också en del bandning där man verkligen ser att det är en komprimerad videoström. Vill kunna välja 4K-ström själv oavsett upplösning på skärmen jag använder.
Vissa spel gör det inget om det är lite fördröjning. Körde säkert 3 timmar i det där rymdpusselspelet som jag nu inte minns vad det heter. Ska jag betala, så köper jag hellre spelet och kör lokalt på datorn. Är det gratis och jag slipper installera mm så funkar stadia. Om de på något magiskt sätt kan minimera latenserna så att de inte ens märks, utöka spelbibloteket markant, och låta mig själv välja 4K, ja då känns en hundring i månaden inte så farligt.

Ja än så länge ser jag det bara som komplement till vanlig gaming. Men jag var hem till mina föräldrar i helgen och det var ganska fränt att bara kunna packa ner en stadia handkontroll och fortsätta spela där man slutade hemma. Så pendlar man ofta mellan flera platser så hade jag helt klart hoppat på stadia fullhjärtat. Nu får vi se om jag fortsätter betala när de två månaderna är över.

jag är dock förhoppningsfull om framtiden för streamade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Kan tillägga att jag köpte Bloodstained: Ritual of the Night dag ett fysiskt till Xbox och även det startade med tyska så har kanske mer med spelet att göra än själva tjänsten. Vet fler som hade problemet.

För mig är det på engelska. Någon spel hade menyer på tyska men sen väl in-game var det på engelska. x)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

xCloud till datorn är mest intressant. Detta vill jag gärna att ni följer löpande och skriver mer om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Finns det någon framtida teknik som skulle minska latensen så att den i princip inte blir märkbar?

Det är mycket sunt förnuft, allt tar tid: input, spelmotor, synk mot servern, rendrering av nästa frame.

Stadia tar som sagt en genväg och skickar input direkt mot servern, en mjukvaru-design lösning.

Nvidia och amd har ju jobbat med att inte trigga en ny frame, eller trigga en frame i förväg om man får ny input.
Det ger ju samma effekt som att köra 250+ fps eller tom rendrera framear som inte syns.

Cloud-spel i allmänhet skulle kunna integrera spelmotorn med servern och eliminera,
det kräver nog att spelen är skrivna för att en större del av beräkningarna sker i molnet.
Kanske kan man öka uppdateringsklockan på servrarna och bättre separera spelmotorn från rendreringen.

Som exempel på att man inte kan hoppas på en smart lösning utan måste utveckla spelen med tanke på latency från början är fightingspel; Vill du att varje input ska hanteras inom en frame men vet att det tar några frames att uppdatera servern/motspelaren så måste du börja rendrera spekulativt direkt, och om sedan motspelarens input gjorde att du fick ett annat resultat så får du snabbt backa, rendrera om alla states till det som verkligen hände och fortsätta där. (inklusive att ljudet från träffen du inte såg för 30 ms sedan måste fortsätta i rätt synk)
https://arstechnica.com/gaming/2019/10/explaining-how-fightin...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@konsum: Det ska vi absolut göra! Jag spelar Stadia till 99 procent på datorn i webbläsaren, och det är även där Xcloud är mest intressant för min del, så fort det blir tillgänglig ska vi testköra det också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Kan meddela att det fungerar på Android Tv på min Nvidia shield med PS4 dual shock kontroll.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5