Hyra en dedikerad server för att hosta egna spelservrar?

Permalänk

Hyra en dedikerad server för att hosta egna spelservrar?

Är det någon här på SweClockers som har positiv erfarenhet av något företag, som hyr ut dedikerade servrar/spelservrar?

Jag och några polare hyr sedan några månader tillbaka 2 spelservrar från ett kanadensiskt företag. Nu vill vi hyra 5 servrar till men vi vill först kolla om det eventuellt finns någon annan lösning.

Just nu pröjsar vi 145kr/månad per spelserver. 5 servrar till innebär att vi kommer upp i en kostnad på runt 1000 kr per månad. Finns det någon billigare lösning? Tyvärr har ingen av oss en bra serverdator eller en tillräckligt bra uppkoppling för att köra en server hemifrån. Finns det något alternativ som är mer ekonomiskt?

Spelet som vi ska sätta upp fler servrar av är ARK Survival Evolved.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Du får gärna posta vad för specifikationer nuvarande och dom framtida servrarna har. Lite svårt att rekommendera något när du inte ger nån info alls. Hur många spelare ska servrarna klara av?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Har någon av er vana med att använda Linux i cli eller kan tänka er att lära er?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Du får gärna posta vad för specifikationer nuvarande och dom framtida servrarna har. Lite svårt att rekommendera något när du inte ger nån info alls. Hur många spelare ska servrarna klara av?

Tack för svar.

Jag är ganska ny på det här med att hyra servrar överlag och är inte jättehaj på datorer egentligen men jag ska försöka att svara så gott jag kan.

Vi är max 5-8 st aktiva spelare.

Det enda specifikatonerna jag kan se på servrarna vi kör idag är att vi hyr 8 GB minne per server och att de ligger på följande hårdvara:CPU: Xeon E-2136 (Up to 4.5GHz)
64GB DDR4 @ 2667 MHz
2x 1TB NVMe SSD

Texten som följer nedan är tagen direkt från Ark Survival Evolved wiki sida:https://ark.gamepedia.com/Dedicated_Server_Setup

The server requires at least 6GB of RAM to start. Memory requirements increase as the number of connected players increases. This is also dependant on your settings/mods and configurable options. Some mods increase RAM more than others. On Windows Server 2012 R2, the server uses 2.3GB of RAM without any clients. On Linux, the installation uses 3.2GB of RAM without any clients.

Ingen av oss kan Linux och är inte intresserade av att lära oss det i heller tyvärr.

Permalänk
Medlem

Låter ju inte direkt som ni ska hosta själva iallafall om ni inte har nåt intresse och lära er. En windows License kostar minst 10k medans Linux är gratis. Ggsp.se har begagnade servrar, ta och glutta där lite så kan du se vad det kostar om ni köper hårdvara själva

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |