Ownit 100 Mbit fast betalar för 250

Permalänk
Medlem

Ownit 100 Mbit fast betalar för 250

Har Ownit och en Technicolor 799vac Xtream. Min PC sitter kopplad på kabel, så inget wifi.

För några veckor sedan satt jag och mina kollegor och hade lite "fredagsfika" via teams eftersom alla jobbar hemifrån. Av någon anledning började vi jämföra hastigheter på våra Internettjänster. Jag fick 100Mbit ner och 500Mbit upp oavsett testverktyg. Tänkte inte mer på det. Men så testade jag idag igen och det blev samma resultat. Så jag hörde av mig till Ownits support. Dom svarade att det nog skulle hjälpa att "starta om porten", vilket supportkillen då gjorde. Efter det fick jag direkt 250Mbit ner och 500Mbit upp.

Försökte fråga vad det var för fel, vad det var för port etc (förutsätter dock att det är porten i switchen i källaren i vår BRF), men fick inga vettiga svar mer än att "det kan bli så ibland". Är det någon som varit med om liknande eller vet mer vad det rör sig om?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Keeper of the Bamse

Teknikern som konfade din switch gjorde bort sig. Dom säger "starta om porten" vilket betyder "applicera rätt traffic shaping" och samtidigt betyder det "oops".

Tror inte det är svårare än så

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Teknikern som konfade din switch gjorde bort sig. Dom säger "starta om porten" vilket betyder "applicera rätt traffic shaping" och samtidigt betyder det "oops".

Tror inte det är svårare än så

Aktivering av hastigheten går via automatiska system, det är väldigt sällan någon behöver konfigurera något manuellt. I TS fall behövde de bara skicka ut aktiveringen en gång till till nätägaren/KO. Hade de gjort bort sig vid konfiguration så hade det tagit dagar eller veckor att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Aktivering av hastigheten går via automatiska system, det är väldigt sällan någon behöver konfigurera något manuellt. I TS fall behövde de bara skicka ut aktiveringen en gång till till nätägaren/KO. Hade de gjort bort sig vid konfiguration så hade det tagit dagar eller veckor att fixa.

beror helt på hur "skilled" du är. för dig tar det veckor, för någon med många HS i cs tar den någon minut

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har hänt mig ett par gånger också, samma sak där att de "startar om porten" så fungerar det sedan. Men, antar att det kan hända att det blir fel ibland? Har inga vidare kunskaper på nätverksbiten men det är ju flera hushåll med olika länkhastigheter så det kanske sker om man varit bortrest ett tag, leasetiden gått ut eller dylikt, men jag gissar bara.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror helt på hur "skilled" du är. för dig tar det veckor, för någon med många HS i cs tar den någon minut

Ownit äger inte nätet så de kan på sin höjd logga in i webbportal hos KO, och behöver det handpåläggning är det nätägarens egna tekniker som måste göra det, vilket kan ta veckor innan det hinner bli gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ownit äger inte nätet så de kan på sin höjd logga in i webbportal hos KO, och behöver det handpåläggning är det nätägarens egna tekniker som måste göra det, vilket kan ta veckor innan det hinner bli gjort.

Har man "skills" hackar man sig in och får det gjort. Ägare är oväsentligt när man har ett uppdrag 😁

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Teknikern som konfade din switch gjorde bort sig. Dom säger "starta om porten" vilket betyder "applicera rätt traffic shaping" och samtidigt betyder det "oops".

Tror inte det är svårare än så

"Efter det fick jag direkt 250Mbit ner och 500Mbit upp." är märklig shaping

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kollade min hastighet efter att jag läst detta och verkar som de tabbat sig för mig också men till det bättre... Betalar för 250/250.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av KRUSSIDULL:

Kollade min hastighet efter att jag läst detta och verkar som de tabbat sig för mig också men till det bättre... Betalar för 250/250.

https://i.imgur.com/6QO7fIK.png

Oj oj, bäst du ringer supporten så att de fixar till felet på en gång

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Kollade igen och ligger på 290 ner och 490 upp nu. Så det verkar fortsätta fungera i varje fall.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Kollade min hastighet efter att jag läst detta och verkar som de tabbat sig för mig också men till det bättre... Betalar för 250/250.

https://i.imgur.com/6QO7fIK.png

Se där, är ju bara att tacka och ta emot Däremot är ju nästan 4ms rätt hög svarstid för en den uppkopplingen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2