Permalänk
Medlem

Fågelholken

Har jobbat på en fågelholk av mer modern tappning ett tag men fick nu till slut tummen ur och färdigställde den. Den var med i en Shelly DIY tävling med därav Shelly loggan. Har haft en talgoxe som varit vid holken hela våren men tror fru talgoxe blivit tagen av katten så det verkar inte bli någon action i holken i år tyvärr. Hela byggloggen finns på planet4.se.

Besök galleriet här

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av planet4:

Har jobbat på en fågelholk av mer modern tappning ett tag men fick nu till slut tummen ur och färdigställde den. Den var med i en Shelly DIY tävling med därav Shelly loggan. Har haft en talgoxe som varit vid holken hela våren men tror fru talgoxe blivit tagen av katten så det verkar inte bli någon action i holken i år tyvärr.

Besök galleriet här

Intressant projekt.

Citat:

Det kommer vara mörkt i en fågelholk. Speciellt på natten. Men du vill ju ändå kunna se fågelungarna. Så för att kunna göra detta så behövs IR leds för att skapa ett uv ljus som syns för kameran.

IR - LED = infra-rött, lägre frekvens än synligt ljus
UV-ljus = Ultraviolett, högre frekvens än synligt ljus (Flesta fåglar ser en bit upp i UV-spektrumet).

Jag gissar på att det är IR-LEDs för en IR-kamera?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@planet4: Vackert!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Kul med fåglar!
Kollat på https://www.skof.se/fsk/holk.htm antar jag?
Och har du inte skydd runt hålet är chansen stor att någon rackare pickar eller gnager upp det för att passa annat än vad du tänkt dig.
Slå en ring med nubb runt hålet så blir det lite tuffare för "botjyvarna"
Hålet måste även sitta högt upp på lådan så att inte boplundrare typ skator bara kan sticka in huvudet och få sig ett skrovmål.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jo du har rätt. Det fanns på mina vanliga holkar men det blev så stressigt i år så jag tar det nästa år. Är ju inga fåglar i nu oavsett. Men det finns lite att fixa.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Du har rätt. Skrev det lite för snabbt samtidigt som jag satt med annat.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Har jobbat på en fågelholk av mer modern tappning ett tag men fick nu till slut tummen ur och färdigställde den. Den var med i en Shelly DIY tävling med därav Shelly loggan. Har haft en talgoxe som varit vid holken hela våren men tror fru talgoxe blivit tagen av katten så det verkar inte bli någon action i holken i år tyvärr. Hela byggloggen finns på planet4.se.

Besök galleriet här

Kul projekt, har funderat lite på hur man gör med strömmen då jag bor i lägenhet. Gissar på att du kör en lång skarvsladd men tror du det skulle gå att driva med batterier? Då måste man väl i och för sig byta ut batterierna lite då och då vilket kan bli svårt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre med tekniken nere och boet uppe så får dom ta del av den lilla spillvärme tekniken ger!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Är det tryggt för äggen/fågelungarna att vara exponerade till elektroniken så tidigt och så tätt?

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Korta svaret är att kamerasladden är för kort för att det skall fungera bra.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

@mkl: Ja vem vet, Jag är it nerd och inte kunning inom det zologiska så det är möjligt att det är så. Fast nu finns inga fåglar i oavsett så vem vet.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Häftigt! hoppas du får hyresgäster snart.
Men förr eller senare kommer fåglarna läsa sig använda tändstickorna = Problem.

Permalänk
Medlem

Ett så trevligt bygge! Likt crew_seven är jag också intresserad av att veta mer om strömförsörjningen.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skumtomten:

Ett så trevligt bygge! Likt crew_seven är jag också intresserad av att veta mer om strömförsörjningen.

Det är inte så svårt. Jag har en lång förläningssladd som går in i holken. Kanske blir det solceller nästa år med batteri. Men det känns lite för omständigt och osäkert just nu.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

Tips tips till nästa holk, man bör inte måla/behandla insidan av holken