AMD:s styrkrets B550 stöder PCI Express 4.0 och Ryzen 4000

Permalänk
Melding Plague

AMD:s styrkrets B550 stöder PCI Express 4.0 och Ryzen 4000

AMD:s styrkrets B550 introducerar PCI Express 4.0 och stöd för Ryzen 4000 i budgetklassen, men offrar stöd för äldre processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att länka X570 så man har något att jämföra med.
Hur stor roll spelar gen 4 pcie till chipset egentligen?
Är det något annat än antal snabba usb portar och sata/nvme från chipset?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

"B550 får stöd för de kommande processorerna i Ryzen 4000-serien, med arkitekturen Zen 3. Dessa stöds också av styrkretsen X570, men AMD slopar däremot stöd för 400- och 300-seriens styrkretsar"

Det betyder alltså att om man har t.ex. ett X370 moderkort så kommer Zen 3 inte att fungera?
Jag hade hoppats det skulle gå att ordna med uppdaterat bios.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av ronnylov:

"B550 får stöd för de kommande processorerna i Ryzen 4000-serien, med arkitekturen Zen 3. Dessa stöds också av styrkretsen X570, men AMD slopar däremot stöd för 400- och 300-seriens styrkretsar"

Det betyder alltså att om man har t.ex. ett X370 moderkort så kommer Zen 3 inte att fungera?

Det här blev jag också nyfiken över @redaktionen? Är det jag och ronnylov som misstolkar eller bryts traditionen med bakåtkompabilitet?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ronnylov:

"B550 får stöd för de kommande processorerna i Ryzen 4000-serien, med arkitekturen Zen 3. Dessa stöds också av styrkretsen X570, men AMD slopar däremot stöd för 400- och 300-seriens styrkretsar"

Det betyder alltså att om man har t.ex. ett X370 moderkort så kommer Zen 3 inte att fungera?
Jag hade hoppats det skulle gå att ordna med uppdaterat bios.

Skrivet av Xyborg:

Det här undrar jag också över @redaktionen?

AMD:s officiella ståndpunkt är garanterat stöd för 500-seriens styrkretsar. Med minnet färskt från Ryzen 3000-seriens lansering skulle jag dock tro att moderkortstillverkarna kan få fria händer att lägga till inofficiellt stöd till äldre serier. Är ganska övertygad om att vi kommer få se för X470/B450, men återstår att se för 300-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

AMD:s officiella ståndpunkt är garanterat stöd för 500-seriens styrkretsar. Med minnet färskt från Ryzen 3000-seriens lansering skulle jag dock tro att moderkortstillverkarna kan få fria händer att lägga till inofficiellt stöd till äldre serier. ...

Det verkar onekligen så från grafiken.
Blir väl som med 300-serien och tidiga 400 när Matisse släpptes att de med nytt BIOS ger stöd för kommande processorer på bekostnad av stödet för äldre processorer.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de äntligen går över till PCIe 3.0 i styrkretsen i alla fall, det var verkligen på tiden.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara fläkt på chipsettet här också?

Permalänk
Medlem

Vänta, va?? Kommer man alltså inte kunna köra t, ex "4950X" på sitt X470-kort, eller har jag fattat fel?

Om det är så att moderkortstillverkarna får stödja 4000-serien om de vill så kan jag nog sluta hyperventilera då mitt X470-kort har väl tilltaget utrymme för UEFI och är i toppskiktet, men om AMD lägger in någon jävla mjukvarublockering så att det inte går så får jag nog hämta en papperspåse innan jag svimmar!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chmat76:

Kommer det vara fläkt på chipsettet här också?

B550 har enligt AMD en TDP på under 6 W, vilket bör vara lätt att kyla passivt. Min gissning är att merparten av modellerna som släpps kommer att vara fläktlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Kommer det vara fläkt på chipsettet här också?

Kommer inte att behövas. Den teknik som gjorde att det kanske behövdes i särskilda konfigurationer med X570 finns ej med här.

Permalänk
Medlem

Dåligt att 3200g och 3400g inte stödjs

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ozzed:

Vänta, va?? Kommer man alltså inte kunna köra t, ex "4950X" på sitt X470-kort, eller har jag fattat fel?

Om det är så att moderkortstillverkarna får stödja 4000-serien om de vill så kan jag nog sluta hyperventilera då mitt X470-kort har väl tilltaget utrymme för UEFI och är i toppskiktet, men om AMD lägger in någon jävla mjukvarublockering så att det inte går så får jag nog hämta en papperspåse innan jag svimmar!

Jag kände mig tvungen att gå tillbaka och lyssna ord för ord på den briefen vi fick från AMD, och det som sägs är:
"We are limiting future Zen 3 CPU's to 500-series boards"

Efter att ha hört det låter det helt plötsligt som en hård artificiell låsning till 500-serien, men har fortfarande hoppet uppe om inofficiellt stöd. Jag återkommer om jag får reda på mer i frågan!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vänta, va?? Kommer man alltså inte kunna köra t, ex "4950X" på sitt X470-kort, eller har jag fattat fel?

Om det är så att moderkortstillverkarna får stödja 4000-serien om de vill så kan jag nog sluta hyperventilera då mitt X470-kort har väl tilltaget utrymme för UEFI och är i toppskiktet, men om AMD lägger in någon jävla mjukvarublockering så att det inte går så får jag nog hämta en papperspåse innan jag svimmar!

Enligt den grafen ska inte X370, B350 eller A320 ha fått stöd för Ryzen 3000 heller. Men jag kör en R5 3600 på en X370 här och vet att nästan alla B350 och A320 fått stöd för de nya. Jag hoppas att det blir samma visa med 4000-serien. Jag sitter som dig på ett X470 (C7H) på min main rig och hoppas kunna uppgradera till exempelvis en "4950X" om ca ett år. Jag valde aktivt bort att köpa X570 förra året.

Vi kanske får svimma simultant tillsammans sen.

Permalänk
Medlem

Hmm har ett b350 om detta är bekräftad utan minsta tvekan kommer ta mig en 3000 serie cpu 3 generationer är ganska bra ändå sitter fortfarande på en vanilla 1600

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag kände mig tvungen att gå tillbaka och lyssna ord för ord på den briefen vi fick från AMD, och det som sägs är:
"We are limiting future Zen 3 CPU's to 500-series boards"

Efter att ha hört det låter det helt plötsligt som en hård artificiell låsning till 500-serien, men har fortfarande hoppet uppe om inofficiellt stöd. Jag återkommer om jag får reda på mer i frågan!

Tack för efterforskning och klargörande fy fan. Jag får nog hämta en påse då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag kände mig tvungen att gå tillbaka och lyssna ord för ord på den briefen vi fick från AMD, och det som sägs är:
"We are limiting future Zen 3 CPU's to 500-series boards"

Efter att ha hört det låter det helt plötsligt som en hård artificiell låsning till 500-serien, men har fortfarande hoppet uppe om inofficiellt stöd. Jag återkommer om jag får reda på mer i frågan!

Jag kommer vänta med spänning på nyheter i frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Enligt den grafen ska inte X370, B350 eller A320 ha fått stöd för Ryzen 3000 heller. Men jag kör en R5 3600 på en X370 här och vet att nästan alla B350 och A320 fått stöd för de nya. Jag hoppas att det blir samma visa med 4000-serien. Jag sitter som dig på ett X470 (C7H) på min main rig och hoppas kunna uppgradera till exempelvis en "4950X" om ca ett år. Jag valde aktivt bort att köpa X570 förra året.

Vi kanske får svimma simultant tillsammans sen.

Jag har samma, så ja det blir nog kollektiv svimning. Riktigt jävla ruttet av AMD om det stämmer att det är en "bara-för-arr"-låsning. OK om de inte kräver av moderkortstillverkarna att det skall finnas stöd. Kan ju bli mycket omständigt extraarbete för modeller med snålt tilltagen ROM, men de som vill borde definitivt få lägga in stöd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Borde jag skaffa en 3700x eller 3800x eller ska jag vänta för (möjligtvis) support till b350?

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen riktigt kring PCI-Express 4.0. I vilka praktiska situationer kommer det ge någon skillnad? Tänker att när vi väl behöver den bandbredden så är den plattformen utdaterad redan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid trösta sig med att det inte är så länge kvar till det blir både pci-e5 & ddr5 hoppar allt fram till dess

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Jag hade tänkt mig en R5 4600 eller en R7 4700 på mitt B450. Känns som att jag kommer få glömma de om jag inte byter moderkortet 🤔☹️

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

AMD har släppt ett blogginlägg som förtydligar situationen.

Även om det kanske finns en liten chans att moderkortstillverkarna kan lösa det så får detta uttalande mig att tro att det inte kommer att bli så. Det kommer troligtvis inte finnas något stöd i de nya AGESA-versionerna som krävs för Zen 3 i 400-serien och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte hypen riktigt kring PCI-Express 4.0. I vilka praktiska situationer kommer det ge någon skillnad? Tänker att när vi väl behöver den bandbredden så är den plattformen utdaterad redan.

Ska du köra 2st m.2 enheter på moderkortet och ett grafikkort så fördelas väl det 8/4/4x och 8x pcie4 motsvarar väl 16x pcie3. Det är väl det scenariot jag kan tänka mig kräver den bandbredden iaf.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Då AMD hänvisar direkt till utrymmet i BIOS-chippen så får man anta att många moderkort skulle behöva ta bort stöd för flera existerande modeller för att få plats med koden till kommande generation, om utrymmet ens då skulle räcka till.
Men det skulle i så fall också eventuellt vara möjligt för en modetkortstillverkare att få in stöd på några moderkortsmodeller som redan har ett chip med tillräckligt lagringsutrymme. Hoppet är kanske inte helt ute därvidlag. Kunder kommer ju att höra av sig till moderkortstillverkarna.
Vad gäller de flesta tidiga X370/B450 så är det förstås inte mycket att hoppas på. Det finns gränser för vilket arbete som det är meningsfullt att lägga ner för alla parter.

Permalänk
Medlem

Fast frågan är varför man skulle vilja ha stöd för Ryzen 1k-serien i sitt moderkort om man tänkt att uppgradera, så det där med bios låter lite sådär.

Jag tror nog mer på att moderkortstillverkare vill att AMD sätter begränsningen för att kunna få sälja lite nya moderkort :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att i sitt gamla moderkort kunna kära en nyare CPU förstår man. Men att släppa support (om man måste) för äldre CPU:er i ett nytt moderkort känns ju rätt rimligt. De nya funktionerna som det nya moderkortet har som tex PCIe4 är ju inget den gamla CPU'n stödjer ändå. Visst, måste man inte göra det är det ju bäst. Men det finns ju gott om "äldre" modeller om man vill köra en äldre CPU i ett billigare moderkort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast frågan är varför man skulle vilja ha stöd för Ryzen 1k-serien i sitt moderkort om man tänkt att uppgradera, så det där med bios låter lite sådär.

Jag tror nog mer på att moderkortstillverkare vill att AMD sätter begränsningen för att kunna få sälja lite nya moderkort :/

Hål i huvidet i så fall. En kund som endast köper ny processor till sitt existerande moderkort innebär ju mer pengar till AMD än en kund som inte köper något alls "eftersom det är så krångligt/dyrt att köpa nytt moderkort med allt vad det innebär", så jag hoppas verkligen de tänker om ifall det är så de tänker.

I mitt fall lägger jag gärna ut pengar för en processor ur kommande 4000-serien, men fan heller att jag även köper nytt mobo med all skit det för med sig. Särskillt som PCI-E 5.0 och DDR5 lanseras om något år och man då måste byta både Mobo, CPU och RAM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed ja det vore ju riktigt dålig reklam för AMD om inte annat dessutom.
AJa, jag tror ändå att det kommer komma vissa moderkort med stöd för Ryzen 4k, om inte AMD väljer att hårdkoda in stöd för enbart x570 och B550 i processorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz