Intel Core i9-10900K prestandatestas i 5,4 GHz över tio kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Frågan är ju vem som ska köpa den. Blir den dyrare än 3900X eller motsvarig från Ryzen 4 finns det inget rimligt skäl, vill man ha högst frames i spel har Intel själva bättre alternativ och behöver man många kärnor är Ryzen helt enkelt bättre. Blir spännande med mer benchmarks iallafall.

Vad finns det som presterar bättre i spel?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Teval:

Vad finns det som presterar bättre i spel?

Det är även värt att väga in att spelplanen jämnas ut med högre upplösning. Min primära skärm är exempelvis UHD, det är enstaka FPS en 10900K bjuder på jämfört med 3900X i den upplösningen, samtidigt som den är mätbart sämre i typ alla flertrådade laster.

Comet Lake-S har sinnessjukt bra enkeltrådad prestanda, men användningsområdena för den prestandan blir allt färre och färre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Vad finns det som presterar bättre i spel?

Det är oväsentligt eftersom att det är grafikkorten som sätter stopp.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är oväsentligt eftersom att det är grafikkorten som sätter stopp.

Om du spelar i 4k kanske, annars klarar ett 2080ti av att pumpa bra mycket mer frames än cpu'n i många fall.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Om du spelar i 4k kanske, annars klarar ett 2080ti av att pumpa bra mycket mer frames än cpu'n i många fall.

Visst är det så men i 1080p så skiljer det sig typ mindre än 10 fps eller så är 9XXX bättre än 10900k, samma arkitektur så föga förvånande. Det mest spännande är väl att nästa gen också kommer gå med deras nya socket men det var ingen garanti när jag skrev mitt första inlägg. Oavsett vilket, ingen jätteimponerande lansering.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det är oväsentligt eftersom att det är grafikkorten som sätter stopp.

Ok

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är även värt att väga in att spelplanen jämnas ut med högre upplösning. Min primära skärm är exempelvis UHD, det är enstaka FPS en 10900K bjuder på jämfört med 3900X i den upplösningen, samtidigt som den är mätbart sämre i typ alla flertrådade laster.

Comet Lake-S har sinnessjukt bra enkeltrådad prestanda, men användningsområdena för den prestandan blir allt färre och färre.

Absolut, jag håller med om att overall så är Ryzen ett bättre köp, det var ju inte frågan dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED