SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iffelito:

@mrqaffe: Jag kollar lite alternativ om vad som blir bäst och enklast. Solceller har jag inte tänkt använda, men tänkte 12V batteri och inverter istället för att ha med flera powerbanks, kylbox tas även med. Tänkte mest vara stationerade och försöka hitta fina leder och vyer i närområdet.

Kylbox, stationärt, ska du bilcampa ? Hur mycket el behöver du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kylbox, stationärt, ska du bilcampa ? Hur mycket el behöver du ?

Ja min tanke är att vi kör ut med bilen till nån fin sjö där vi kan vara rätt så ensamma om inte helt ensamma och slår upp tältet i närheten för att sen vandra runt i området och koppla av. Ingen campingplats med massa folk och så!

Mängden el är jag osäker på då vi inte har bestämt hur länge vi vill vara ute(2-7 dagar?) men vill inte kanske bli tvungen att avsluta campingen för att man har brist på el eller behöver ladda powerbanks med jämna mellanrum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iffelito:

Ja min tanke är att vi kör ut med bilen till nån fin sjö där vi kan vara rätt så ensamma om inte helt ensamma och slår upp tältet i närheten för att sen vandra runt i området och koppla av. Ingen campingplats med massa folk och så!

Mängden el är jag osäker på då vi inte har bestämt hur länge vi vill vara ute(2-7 dagar?) men vill inte kanske bli tvungen att avsluta campingen för att man har brist på el eller behöver ladda powerbanks med jämna mellanrum.

Du tömmer ett bilbatteri på 2 dagar med en kylbox så om du verkligen ska förbruka så mycket el så behöver du snarare ett elverk eller ska du verkligen ha med dig 3-5 fritidsbatterier och en inverter ?
Ett elverk och ett fritidsbatteri lär behövas utöver en inverter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tömmer ett bilbatteri på 2 dagar med en kylbox så om du verkligen ska förbruka så mycket el så behöver du snarare ett elverk eller ska du verkligen ha med dig 3-5 fritidsbatterier och en inverter ?
Ett elverk och ett fritidsbatteri lär behövas utöver en inverter.

Nej det är inte tänkt att använda kylboxen 24/7, utan bara när det ska lyxas till med nåt gott enstaka gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iffelito:

Tar gärna tips på områden/sjöar mellan Östersund och Umeå. Min fru är uppvuxen i Ramsele och Junsele, så vi vill gärna upp dit igen ...

Junsele djurpark och camping är trevliga!
Sedan kan jag tipsa om Skule (Docksta). Både att gå upp på Skuleberget och att vandra runt i Skuleskogens nationalpark (med Slåttdalsskrevan) är häftiga upplevelser.

Permalänk
Medlem

@Olle P: Åååhh tack för tipset, Skule ser jättefint ut, blir att skriva upp det på listan! Junsele djurpark minns jag att vi var på, visst hade de vita lejon?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iffelito:

Nej det är inte tänkt att använda kylboxen 24/7, utan bara när det ska lyxas till med nåt gott enstaka gånger.

Ok det är väl i vilket fall svårt att hitta nån inverter med sinusvåg under 1000 kr men 300w för 1000 kr går att hitta på kampanj https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...
eller nära i ordinarie pris
https://www.inverterbutiken.se/produkt/elektron-inverter-300w...
Men fundera på vad som inte går att köra från 12V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@iffelito: Nej, vita tigrar! (Och en djurskötare som gärna berättar om hur han överlevde ett angrepp från dem. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du tömmer ett bilbatteri på 2 dagar med en kylbox...

Det där verkar lite optimistiskt!
Min kylbox med peltierelement och ljudlig fläkt drar 5-6 A vid drift och tömmer ett bilbatteri över en natt. (Det var anledningen till att min kollega inte ville ha kvar den efter att han glömt den i bilen en kväll, så batteriet var stendött när han skulle till jobbet dagen efter.)

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för tipset, får kolla vidare på det!

Permalänk
Medlem

@Olle P: Hahaha, gött med någon som har lite historier, hoppas lillgrabben inte blir allt för rädd.

Permalänk
Medlem

Sög för länge på karamellen om att köpa en kajka 65L och nu är den slut i lager. Är det någon som vet vad skillnaden är mellan modellen unisex och den för kvinnor, dumt att köpa kvinnomodellen kanske?
Har ställt frågan till fjällräven, men jag är otålig

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sög för länge på karamellen om att köpa en kajka 65L och nu är den slut i lager. Är det någon som vet vad skillnaden är mellan modellen unisex och den för kvinnor, dumt att köpa kvinnomodellen kanske?
Har ställt frågan till fjällräven, men jag är otålig

Lite annan utformning på höftbälte och axelremmar, ibland något kortare i ryggen (dock inte på Kajka). Som med alla ryggsäckar så går det dock inte att säga om den passar eller inte utan att prova. Vi har en Osprey-rygga i dammodell som sitter bättre på både mig och frugan än motsvarande unisexmodell men kompisen och hans fru har unisexmodellen och den sitter bättre på henne än dam-modellen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sög för länge på karamellen om att köpa en kajka 65L och nu är den slut i lager. Är det någon som vet vad skillnaden är mellan modellen unisex och den för kvinnor, dumt att köpa kvinnomodellen kanske?
Har ställt frågan till fjällräven, men jag är otålig

Finns i lager på outnorth, notera även att outnorth kör väldigt mycket olika rabatter och kampanjer så jag hade försökt kombinera med någon.

Vad är ditt användarscenario? Kajka är en fin ryggsäck, men den är dyr och tung. Dock väldigt skön och lite av en arbetshäst. Personligen tycker jag den lämpar sig mer för att konkarunt i skogen med massa skrot än längre hajker/vandringar där man kanske vill hålla ner vikt.

https://www.outnorth.se/fjallraven/kajka-65-7490#Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Finns i lager på outnorth, notera även att outnorth kör väldigt mycket olika rabatter och kampanjer så jag hade försökt kombinera med någon.

Vad är ditt användarscenario? Kajka är en fin ryggsäck, men den är dyr och tung. Dock väldigt skön och lite av en arbetshäst. Personligen tycker jag den lämpar sig mer för att konkarunt i skogen med massa skrot än längre hajker/vandringar där man kanske vill hålla ner vikt.

https://www.outnorth.se/fjallraven/kajka-65-7490#Black

Tänkte köpa en rygga som är mest skonsam för ryggen och har hört att denna ska vara bäst. om du inte har några andra modeller att tipsa om?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte köpa en rygga som är mest skonsam för ryggen och har hört att denna ska vara bäst. om du inte har några andra modeller att tipsa om?

Jag vill tipsa om Exped Thunder 70.
https://www.outnorth.se/exped/thunder-70-91795#Black

Har haft en thunder i flera år. Använt i svenska fjällen, på Elbrus, två expeditioner i Nepal och på Aconcagua.
Jag är mycket nöjd med den!
Funkar bra att bära upp till 24-25 kg.
Mycket bekväm och väger mycket mindre än Kajka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tänkte köpa en rygga som är mest skonsam för ryggen och har hört att denna ska vara bäst. om du inte har några andra modeller att tipsa om?

Skrivet av civ1:

Jag vill tipsa om Exped Thunder 70.
https://www.outnorth.se/exped/thunder-70-91795#Black

Har haft en thunder i flera år. Använt i svenska fjällen, på Elbrus, två expeditioner i Nepal och på Aconcagua.
Jag är mycket nöjd med den!
Funkar bra att bära upp till 24-25 kg.
Mycket bekväm och väger mycket mindre än Kajka.

Jag har faktiskt också en Thunder 70, och är också väldigt nöjd. Jag bär dock bara upp till runt 12Kg. Den är ju väldigt lite fodrad/dämpad i t ex axlarna, nu ska man såklart inte ha så mycket vikt där, men jag vet inte riktigt om jag personligen hade velat bära upp mot 20Kg med det bärsystemet. Nu stör jag mig inte på axelrämmarna, men kan tänka mig att dom inte är för alla.

Men rent generellt, så drar jag mig för att rekommendera ryggsäckar. Är lite som skor och pjäxor, väldigt individuellt. Så tycker faktiskt man ska försöka prova innan köp. Men som sagt, det beror väldigt mycket på vad man ska göra, ska man traska 10mil så kommer en 2kg lättare säck vara mer skonsamt för kroppen, även om kajkan är väldigt skön så gör några kilon hit eller dit mycket i längden.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänkte pimpa en cykel.

Skaffade en uppsättning billiga väskor från M Wave och provmonterade.
Det blev inte helt problemfritt för jag måste tänka om hur jag ska packa och jag märkte att mina kokkärl har för stor diameter för att passa bra nånstans så jag behöver skaffa nått annat.
Ska nog även skaffa en bit rörisolering i rätt dimension och sätta på sadelstolpen för att prova om det stabiliserar den väskan lite bättre så den inte kan gunga lika lätt.
På denna ramen blev det också trångt vid nedre ramröret för en stor flaska men egentligen tänker jag använda en annan cykel men den håller jag på att renovera så jag hängde på väskorna på denna kafferacer bara för att provpacka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Kort sagt, köp en sådan här: https://www.addnature.com/campz-faltklappspaten-M592819.html eller https://www.naturkompaniet.se/sea-to-summit-pocket-trowel-nyl.... Gräver man 2-3 dm behöver man inte nödvändigtvis markera imho, men kan man så är det ju bra. Markeringen är viktigare i fjällmiljö där man inte "kan" (bör) gräva.

Skräpet slipper man i princip aldrig undan, jag hittade cigarettfimpar på en glaciär 3500 m.ö.h. en gång och går man längd populära leder i svenska fjällen hittar man toalettpapper, godispapper och snus omvartannat. Tröttsamt värre.

Så jäkla tröttsamt. Det låter helt fel också att personer som besöker svåråtkomliga glaciärer skräpar ner efter sig. Vad gör de där uppe ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Så jäkla tröttsamt. Det låter helt fel också att personer som besöker svåråtkomliga glaciärer skräpar ner efter sig. Vad gör de där uppe ens?

Lägger upp på sociala medier att man #äLsKaRnAtUrEn antagligen. Nej, men seriöst så har jag ingen aning. Man vill väl ha något att skryta om men orkar inte tänka på att bete sig.

Permalänk

Här är ingen som har tips på bra tältställen i Skåne? Vill helst undvika både folk och campingplatser, men allt här nere är ju antingen åker, eller har tältförbud enligt någon dum kommunförordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Här är ingen som har tips på bra tältställen i Skåne? Vill helst undvika både folk och campingplatser, men allt här nere är ju antingen åker, eller har tältförbud enligt någon dum kommunförordning.

Stealth campa i stenshuvud, är nog bäst att åka dit kvällstid isåfall då det är packat med folk dagtid

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Stealth campa i stenshuvud, är nog bäst att åka dit kvällstid isåfall då det är packat med folk dagtid

Har inte varit där på sommartiden på år och dar, men vad jag minns är där oerhört mycket folk, och om jag minns rätt är det ett skyddat område med, tror folk kan bli lite arga kanske.
Har definitivt tankar på att tälta i Österlen dock, i skogarna runt Hagastad-Skillinge-ish, nere vid kusten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Har inte varit där på sommartiden på år och dar, men vad jag minns är där oerhört mycket folk, och om jag minns rätt är det ett skyddat område med, tror folk kan bli lite arga kanske.
Har definitivt tankar på att tälta i Österlen dock, i skogarna runt Hagastad-Skillinge-ish, nere vid kusten!

Det blir de säkert om man lämnar spår efter sig, sköter du det snyggt så är det no harm done tänker jag 🙃

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Så är det såklart. Jag skulle verkligen aldrig få för mig att lämna skit efter mig, så det hade kanske gått. Måste dock göra lite mer efterforskning om vandringsleder där. Man vill ju komma ifrån allt folk och så!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakwetu:

https://www.fieldandtrek.com/wild-country-by-terra-nova-zephy... är ett hyfsat lätt och billigt tält som ändå är bra kvalitet, lagom för en person.

Ryggsäcken du länkade till är bara en 55 liters, vilket är lite för litet i mitt tycker. Själv gillar jag bäst halvlätta säckar som ändå är stabila med bra avbärarbälten. Jag köpte nyligen en Lundhags jamten 75 på xxl när de hade rea i februari, men jag såg nu att den är dubbelt så dyr.

Jag tycker 55 är bra. Ställer krav på att man har med enbart det absolut nödvändigaste. Enligt mina upplevelser blir det bara jobbigt om man får med sig för mycket som man tvingas bära på trots att det inte används...

Permalänk
Medlem

Fått tag i en hängmatta med myggnät som jag tänkte skulle va bra att sova ute i när det är för varmt inne. Är en Retki som ska klara 2personer (150kg) och myggnät.

Men vet inte om jag hängt den tillräckligt spänt mellan träden för man ligger med röven väldigt lågt ner jämfört med resten av kroppen och känns inte riktigt bekvämt med andningen i den positionen jag har den nu.
Någon som är van med hängmattor med nån synpunkt och tips?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Fått tag i en hängmatta med myggnät som jag tänkte skulle va bra att sova ute i när det är för varmt inne. Är en Retki som ska klara 2personer (150kg) och myggnät.

Men vet inte om jag hängt den tillräckligt spänt mellan träden för man ligger med röven väldigt lågt ner jämfört med resten av kroppen och känns inte riktigt bekvämt med andningen i den positionen jag har den nu.
Någon som är van med hängmattor med nån synpunkt och tips?

Avståndet mellan träden ska vara något längre än din hängmatta utsträckt. Sikta på runt 30 graders vinkel på repen från trädet. Dessutom är det möjligt att ligga lite mer diagonalt i en korrekt upphängd hängmatta för ökad bekvämlighet.

Kolla lite guider och dyl på Youtube. Finns även div räknare och formler på nätet som du kan använda dig utav!

EDIT, Hittade dessa:

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nick-li:

Fått tag i en hängmatta med myggnät som jag tänkte skulle va bra att sova ute i när det är för varmt inne. Är en Retki som ska klara 2personer (150kg) och myggnät.

Men vet inte om jag hängt den tillräckligt spänt mellan träden för man ligger med röven väldigt lågt ner jämfört med resten av kroppen och känns inte riktigt bekvämt med andningen i den positionen jag har den nu.
Någon som är van med hängmattor med nån synpunkt och tips?

Jag använder hängmatta men känner inte till den modell du nämner, däremot kan jag lova att den inte går att sova 2 i på nått bekvämt sätt.
Desto längre hängmattan är desto bättre ligger man, de som ibland kallas 2 personers är för att markera att de är lite större modeller snarare än att de går att ligga 2 i.

Lång hängmatta och ligg diagonalt så blir det ofta bekvämt, vad du har för underislolering påverkar också ganska mycket för använder du nån typ av matta så påverkas den av hängmattan och tvärt om så underlaget måste kunna formas på ett bekvämt sättt vilket liggunderlag inte alltiid gör utan man kan behöva anpassa det eller ha en hängmattemodell. quiltar/underblankets är ju mycket mer följsamma i formen än ett betydligt mer styvt liggunderlag.

Jag har ett par olika hängmattor och för ute-camping har jag ökat från en 270 cm till en 300cm lång för att det gav mig en bra balans mellan packstorlek och komfort.
Började med en DD Frontline och jag antar det är nått liknade du har

https://vimeo.com/355563684

Och skaffade sedan en Bushmen Zen (har även deras myggnät till den)

Använder även deras Superligt tarp för den är så prisvärd och ska man ha nått lättare skenar det verkligen i pris för då får man gå på riktiga ultralätta prylar med Cuben fiber och där är jag inte än i vart fall.

Hemma har jag en 340 cm i trädgården som är ännu bekvämare men det är en "kinamatta" så den är ganska stor i packat tillstånd men väldigt bekväm när man inte behöver bära den men det görs ju oftast ända till 12 fotsmodeller och då ligger man väldigt plant.
Använder en vanlig tung pressning som kostade 5 kr till den som regnskydd och jordskruvar och rep från Biltema, var billigt, väger mycket och är stort men lär klara en storm förutsatt att träden inte blåser omkull

https://dutchwaregear.com/
Det går även att experimentera med spridare för upphängningsrepen så att ändarna blir lite bredare, en del system är byggda så från början men inget hindrar att man provar själv med nått, det går bra med en gren för att testrigga sånt.

Har också provat med vanliga liggunderlag vilket är "sådär" bekvämt.
Skaffade därför först syntetquiltar.
Undertill en DD Underblancket

https://www.ddhammocks.com
Och upptill en Snugpack Hamock quilt, funderade på formen på överquiltarna och snugpacks verkade bättre formad än DDs och utan att ha testat DD så är jag i vart fall nöjd med Snugpack som känns bekväm och vingarna är väldigt praktiska.

https://www.snugpak.com
Funkar bra till frost men eftersom det är syntet så komprimerar det inte så bra.
Skaffa därför 3 säsongs delar i dun från Cumulus och funderar nu också på att skaffa rena sommarprylar för att spara packvolym.
typ Selva 120

och Quilt 150

eller kanske Taiga 150

http://sleepingbags-cumulus.eu
Taigan är varmare vid samma storlek men quilten är bekvämare och Quil går ju lättare att använda med liggunderlag så den är mer flexibel.

Det är lite lustigt hur man har hamnat på Polskt utrustning för jag hade verkligen inte förknippat dem med bra campinutrustning utan trodde att det var Amerikanska prylar som gällde men det fanns på närmare håll och framförallt så är det inom EU så det är enkelt att handla och kvaliten verkar vara väl så bra, speciellt Cumulus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag köpte ett billigt (€10) myggnät till hängmatta på Amazon för att prova, det var av typen med vertikal dragkedja och det var verkligen inte bekvämt jämfört med integrerade nät eller andra nät jag hart med horisontell dragkedja. Det blev mycket bökigare att ta sig in och ut från hängmattan med denna typ av öppning jämfört med horisontell öppning. Det är insektstätt och jag har inte tänkt ha det vid camping utan i trädgården så det duger väl för det, på bilden hänger det också för högt för jag hakade fast det på tarplinan men man ser i vart fall öppningen tydligt, hängmattan är en drygt 10 eller knappt 11 fot så nätet är ganska långt.

Är det nån som provat att använda en bivi bag och har tips på hur man får till ett bekvämt myggskydd över ansiktet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.