Lanseringen av Disney+ försenas i Sverige

Permalänk
Medlem

Jag ser fram mot att alla miljoner streamingtjänster kan fatta att spotifyvägen är vägen att gå!

Visa signatur

Chassi: Antec nine hundred PSU: Corsair HX 520W Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev. 1.0) CPU: Core i7 930 2.8Ghz RAM: 6GB Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC Ljudkort: X-Fi XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Skönt att de samlar alla hemska Marvel (alla nya som nu verkar komma, usch och fy) och Star Wars (Episode VII, IX..........och VIII, fy-extra-usch) på samma ställe, lättare att undvika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tycker det låter konstigt, de äger väl rättigheterna till typ allt som finns på tjänsterna redan, eller har de sålt rättigheter till att en viss leverantör får visa något specifikt innehåll i ett visst land eller något? Låter udda med.

Får hoppas de får igång tjänsten något tag iallafall.

Det är inte enormt komplicerat. Om t.ex SVT köpt rättigheterna för att visa Kalle Anka på julafton i Sverige så kan det ingå exklusivitet, dvs Kalle Anka på julafton får ENDAST visas på SVT i Sverige. Ja, Disney äger materialet, men SVT betalar för att få vara den enda möjligheten för svenskar att se på det. Hajaru?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Är det lokal serverkapacitet som är hindret, tro? För materialet i sig finns ju redan...

Där var ett team från Disney ute hos Interxion i kista i Januari och installerade en massa Disney brandade Supermicroservrar. Jag var bara där en dag den veckan, så dem hade säkerligen mer de andra dagarna i veckan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldric T:

Det är inte enormt komplicerat. Om t.ex SVT köpt rättigheterna för att visa Kalle Anka på julafton i Sverige så kan det ingå exklusivitet, dvs Kalle Anka på julafton får ENDAST visas på SVT i Sverige. Ja, Disney äger materialet, men SVT betalar för att få vara den enda möjligheten för svenskar att se på det. Hajaru?

Var ju exakt vad jag skrev i min frågeställning, har du någon källa som visar att Disney+ visar exempelvis julkalle i andra länder men i Sverige har SVT köpt rättigheterna?

Är ju Disney trots allt. Disney gör vad Disney vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Skillnaden där är att Disney har bara sitt eget material, Netflix har material från alla möjliga olika "tillverkare"

Här i USA har netflix fortfarande rättigheterna till vissa av star wars filmerna, så Disney+ har inte ens
allt sitt egen material här (Tror dock Netflix blir av med rättigheterna i sommar så då ska alla filmerna dyka upp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Var ju exakt vad jag skrev i min frågeställning, har du någon källa som visar att Disney+ visar exempelvis julkalle i andra länder men i Sverige har SVT köpt rättigheterna?

Är ju Disney trots allt. Disney gör vad Disney vill.

Visst gör dom det, och Disney vill tjäna pengar, vilket en stämning för kontraktsbrott antagligen inte kan kategoriseras som. Fundera på följande:

  • Har Disney inte råd med servrar?

  • Fördröjer Disney lanseringen eftersom Sverige är ett u-land, och vi alla sitter med 14,4k modem och s/v 14" tv?

  • Tror Disney att det finns mer pengar att tjäna genom att lansera senare?

Jag känner att fakta som finns tillgänglig låter mig skapa en tillräckligt god bild av situationen utan att behöva googla fram vem som visar JulKalle i UK och Spanien åt dig, men är du nyfiken önskar jag dig lycka till

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Visst gör dom det, och Disney vill tjäna pengar, vilket en stämning för kontraktsbrott antagligen inte kan kategoriseras som. Fundera på följande:

  • Har Disney inte råd med servrar?

  • Fördröjer Disney lanseringen eftersom Sverige är ett u-land, och vi alla sitter med 14,4k modem och s/v 14" tv?

  • Tror Disney att det finns mer pengar att tjäna genom att lansera senare?

Jag känner att fakta som finns tillgänglig låter mig skapa en tillräckligt god bild av situationen utan att behöva googla fram vem som visar JulKalle i UK och Spanien åt dig, men är du nyfiken önskar jag dig lycka till

Svaret är jodå, japp och jajamän.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ja Ikea har ju bumbibjörnarna om jag inte minns fel.

Var det inte dom som kallades Gummibjörnarna först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Skönt att de samlar alla hemska Marvel (alla nya som nu verkar komma, usch och fy) och Star Wars (Episode VII, IX..........och VIII, fy-extra-usch) på samma ställe, lättare att undvika.

Även om jag inte håller med om att de är hemska (jag tycker de flesta av deras superhjältefilmer är trevlig, lätt underhållning), så är jag personligen rätt nöjd om streamingtjänster försenas i allmänhet.

Det börjar bli svårare och svårare att köpa serier och filmer, då flera företag inte släpper en del produktioner på skiva eller för nedladdning. Det enda sättet att "äga" produkten blir då att pirata den och det är jag inte så förtjust i. Jag är lite av en samlare av film, så streaming är lite deppigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Rättigheter till sitt egna IP?

Ja. De har sålt streamingrättigheterna i Sverige. Kolla på C More exempelvis, de har en del Disneyfilmer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Har inte Disney det också typ Marvel eller har de helt köpt Marvel nu?

Marvel är uppköpt & 20th century fox med. Dom har varit på en rejäl shopping runda på senaste Disney 🧐.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Avstängd

Typiskt...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Har inte Disney det också typ Marvel eller har de helt köpt Marvel nu?

Disney köpte Marvel 2009. Disney+ har enbart material som skapats under Disney eller köpts upp av dem.