Välja VR utrustning för Bilsimulator

Permalänk
Medlem

Välja VR utrustning för Bilsimulator

Börjat snegla lite på att börja köra bilsim igen (främst iRacing ) och tänkte dedikera en plats för rigg med ratt o pedaler samt köra med burken i sign (3700x , 2080ti osv .. ) och bara "byta kabel" när jag ska rejsa från huvudmonitorn till ett VR headset ....(riggen kommer stå brevid mitt databord)

Men vilken av alla VR headset passar bäst för stillasittande körning i en simulatorrigg , behöver inga fancy handkontroller eller dylikt då jag kommer köra med ratt

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Hur tänker du "byta kabel"? iRacing är rätt stelt ur den synpunkten och kräver i princip omstart för att gå från VR till skärm eller vice versa och drar man ut en kabel så kommer det garanterat att strula. iRacing frågar som default vid uppstart om man vill använda VR eller inte om man har en inkopplad.
Jag har hört att valve index går att köra med bara en basstation om man sitter ner och då går det utan kontroller på 7-8k och är då en av de bättre experiences med 120Hz 1440p. Annars är Rift S vanligt.
Jag kör en CV1 men VR är inte för alla. Flera jag känner har bytt tillbaka till skärm och några har gått upp till Valve Index från CV1 eller Vive.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Cruiser:
Själv använder jag CV1. Tycker det är svårt att se detaljer på långt avstånd. Vet inte om det är pga låga instälningar (gtx 980) eller CV1. Tycker själv hp reverb verkar intressant. Dock är jag inte så insatt i marknaden, då jag redan äger ett.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hur tänker du "byta kabel"? iRacing är rätt stelt ur den synpunkten och kräver i princip omstart för att gå från VR till skärm eller vice versa och drar man ut en kabel så kommer det garanterat att strula. iRacing frågar som default vid uppstart om man vill använda VR eller inte om man har en inkopplad.
Jag har hört att valve index går att köra med bara en basstation om man sitter ner och då går det utan kontroller på 7-8k och är då en av de bättre experiences med 120Hz 1440p. Annars är Rift S vanligt.
Jag kör en CV1 men VR är inte för alla. Flera jag känner har bytt tillbaka till skärm och några har gått upp till Valve Index från CV1 eller Vive.

"Byta kabel" kanske var lite förenklat beskrivet , tanken var att ha nuvarande setup med dator,bord osv och ställa en rigg brevid , så när det är dax att tampas med racing så enkelt bara koppla in VR utrustningen (och omstart av dator om så behövs) , så är ute efter den mest lämpade VD utrustningen för just racing , borde teoretiskt sett finnas "avskalade" varianter utan tex handkontroller och "roomscale" osv för flygsim/racing där man just sitter på sitt arsel och kör

Tidigare när jag kört simracing så har jag behövt flytta dator å koppla in monitorer,rattar pedaler osv ...en rätt omständig procedur , men en simpel omstart/inkoppling av ett headset känns som rätt väg att gå om det ska bli nått åka av

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

"Byta kabel" kanske var lite förenklat beskrivet , tanken var att ha nuvarande setup med dator,bord osv och ställa en rigg brevid , så när det är dax att tampas med racing så enkelt bara koppla in VR utrustningen (och omstart av dator om så behövs) , så är ute efter den mest lämpade VD utrustningen för just racing , borde teoretiskt sett finnas "avskalade" varianter utan tex handkontroller och "roomscale" osv för flygsim/racing där man just sitter på sitt arsel och kör

Tidigare när jag kört simracing så har jag behövt flytta dator å koppla in monitorer,rattar pedaler osv ...en rätt omständig procedur , men en simpel omstart/inkoppling av ett headset känns som rätt väg att gå om det ska bli nått åka av

All VR jag sett är bara att ha inkopplat liggandes i ett hörn. Sen när man startar i VR så hoppar det igång.
Mest ljud i discord jag brukar få gå in och byta mellan riften och headset när jag kör med kompisar men använder man sitt headset med VR istället för inbygd ljud och mic så är det mindre sådant pill men då måste man sätta på sig hörlurarna istället.
Finns de nyare som använder kameror för placering i rum, då är det bara headsetet man behöver men jag har ingen erfarenhet av dem. Sett några WMR headseat användas men de verkar lite bråkigare på annat, iallafall de äldre modellerna

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

HP Reverb var en bra knuff i rätt riktning , kikade runt på reddit o lite simracingforum och omdömmen så verkar det vara just "tha shit" , knåpade ihop en kundvagn (nu hadde jag iofs tänkt mig en annan stol/rigg och ev en Fanatec ratt men detta ser rätt vettigt ut endå)
https://www.inet.se/kundvagn/bild/13658416

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Från vad jag hört från folk som kör racing och rymd sim är det just HP reverb som varit favorit pga dom i förhållande till andra headsets högupplösta skörmarna.
Sen har WMR dåligt rykte i övrigt men jag tycker det är lite överdrivet, så dåligt är det inte.
Jag spelade med ett Lenovo Explorer över 1år och med rätt förutsättningar fungerar det för "vanligt" VR spelande också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Cruiser:
Om du tittar på att lägga den mängden så hade jag definitivt valt Standard T300 och köpt nya pedaler istället. Thrustmaster har precis lanserat T-LCM, När de landar i lager i sverige är oklart men någon gång i maj pratas de om
https://www.inet.se/produkt/6608772/thrustmaster-tm-lcm-pro-p...

Eller fanatec ratt och deras clubsport pedaler med Load cell

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Värt att påtala att det "snart" (vad det nu innebär) ska komma en uppföljare till Reverb: https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-teased/

Permalänk
Skrivet av Cruiser:

Börjat snegla lite på att börja köra bilsim igen (främst iRacing ) och tänkte dedikera en plats för rigg med ratt o pedaler samt köra med burken i sign (3700x , 2080ti osv .. ) och bara "byta kabel" när jag ska rejsa från huvudmonitorn till ett VR headset ....(riggen kommer stå brevid mitt databord)

Men vilken av alla VR headset passar bäst för stillasittande körning i en simulatorrigg , behöver inga fancy handkontroller eller dylikt då jag kommer köra med ratt

Skaffa en Index, det är helt enkelt det klart bästa headset ute nu.

Högre fov är riktigt bra att ha i bilsim, och man ser hyfsat väl med den upplösningen.

Jag kör en del assetto corsa och har gjort både i CV1 och Index och Indexen är bara så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

@Cruiser: Jag sitter exakt med samma ratt och pedal som du tänker köpa. Ratten är bra, dock kräver alcantara mycket kärlek eller handskar. Pedalerna är värdelösa kommer själv uppgradera till https://www.inet.se/produkt/6608772/thrustmaster-tm-lcm-pro-p....
Om jag köpte från grunden igen skulle det bli fanatec.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Tycker inte fov är så viktigt. Pimax är det vr headset med mest fov jag testat. Det är ju coolt slippa skygglapparna men jag fann att det behövs inte och jag vet inte liksom en häst är det lättare att fokusera med skygglappar på. Jag lider inte av det jag använder huvudet för att se åt sidan. Andra använder argumentet med integralhjälmar och hur de begränsar synfältet men jag gillar larger then life så det är inget argument för mig.

iRacing är relativt lättdrivet så kanske går att rentav köra reverb med den. Jag har ett 2080ti också och kör istort sett allt utom iRacing och det är en kamp att få framerates med pimax och reverb. Jag får helt enkelt offra skärpa. Slutresultatet är att de blev nog kanske inte bättre än Rift S med lite supersampling. Något bättre men Rift S har en riktigt trevlig panel. Rent potentialmässigt så får man snurr på Reverb så är det klockrent. Begränsad fov och hög upplösning du får en mycket klarare bild. Där VR är nu så offrar jag gärna fov för skarpare bild har ju headtracking och bilden är stor nog ändå med 90 graders fov.

Men som sagt iRacing är så pass lättdrivet så en index borde du klara utan större problem fast kanske inte kan köra i 144 fps konstant. Kan nog gå få rätt bra snurr på pimax och kanske rentav går att få hp reverb. Grejen är att jag måste verkligen ha hertzen jag kan inte köra asynchronous time warp etc jag märker av det direkt när fpsn halveras. En del fixar detta bättre.

Inget är perfekt men ja reverb nu när de fixat problemen jag hade med första batchen vore ju fantastiskt om de gick att få till. Min gick saligt varm dock så jag hoppas det stämmer att nya batcharna går svalare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Upplösning före FOV alla dagar i veckan när det gäller simulator. I vart fall flygsim där man behöver läsa av instrument och kunna orientera sig på långa avstånd. Men även rent generellt skulle jag föredra högre upplösning. Tror man anpassar sig rätt snabb till en bredare FOV och kvar finns sedan en lägre upplösning att störa sig på i tid och otid.

Visst...Pimax 8K X är ju perfekta lösningen. Synd bara att hårdvaran som krävs för att driva det inte finns. Förhoppningsvis är 3080ti svaret...med allt vad det innebär. Kaa-shing.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

HP Reverb är bra att köra racingspel med. När G2 kommer är de givna.
Har kört bil & flygspel sen 2016 med Rift CV1 och sen ett halvår tillbaka Reverb.

Skulle såklart vilja ha med FOV men utan att offra upplösning så där är det bara Pimax 8KX som kan ge det man behöver. Väntar med spänning på när de släpps så man får se hur det fungerar i praktiken.
Folk har haft svårt att få prestandan att räcka med andra Pimax för DCS men det har helt klart gått bättre att spela tex Asetto Corsa så det finns väl en rimlig chans att det kommer gå använda 8KX om man har bra hårdvara.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Sitter i samma sits som många andra som kommetnerat här i tråden.
Har kört Vive med diverse olika racing sims (AC, ACC, iRacing, PC, PC2 mfl). Och i all racing så tycker jag känslan med VR är så sjukt mycket bättre än med tre skärmar. Men, tha big MEN, är ju upplösningen helt klart... har sneglat på att skaffa nåt nytt HMD men kan verkligen inte bestämma mig för vilket.
Där jag stått och velat så är det Pimax 5k, Index eller Reverb... det känns som FOV vs "lite av varje" vs hög upplösning... men på andra sidan också nackdelen med Reverben att den inte är kompatibel i riktigt samma utsträckning med mina existerande Vive-prylar.

Men vad välja, eller ska man vänta på Reverb G2? Eller 8KX? Eller nåt annat...

Kan nämna att jag fixade Lens-modden till Viven och det är ju nåt heeelt annat att lira GearVR-linser. Screendoor effekten är ju typ samma och upplösningen ingen skillnad, men att slippa känna sig halvblind av fresnel-linserna är ju stor förbättring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Sitter i samma sits som många andra som kommetnerat här i tråden.
Har kört Vive med diverse olika racing sims (AC, ACC, iRacing, PC, PC2 mfl). Och i all racing så tycker jag känslan med VR är så sjukt mycket bättre än med tre skärmar. Men, tha big MEN, är ju upplösningen helt klart... har sneglat på att skaffa nåt nytt HMD men kan verkligen inte bestämma mig för vilket.
Där jag stått och velat så är det Pimax 5k, Index eller Reverb... det känns som FOV vs "lite av varje" vs hög upplösning... men på andra sidan också nackdelen med Reverben att den inte är kompatibel i riktigt samma utsträckning med mina existerande Vive-prylar.

Men vad välja, eller ska man vänta på Reverb G2? Eller 8KX? Eller nåt annat...

Kan nämna att jag fixade Lens-modden till Viven och det är ju nåt heeelt annat att lira GearVR-linser. Screendoor effekten är ju typ samma och upplösningen ingen skillnad, men att slippa känna sig halvblind av fresnel-linserna är ju stor förbättring!

Jag hade inte litat på Pimax i alla fall, supporten verkar usel. Reverb G2 verkar bli trevlig för simgrejor, är lite skeptisk till kontrollerna och trackingen men det spelar ju ingen roll för sådana applikationer. Möjligen Index eftersom du redan har basstationer, men upplösningen på Reverb är ändå typ dubbelt så hög vilket gör rätt stor skillnad för att läsa av instrumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Men vad välja, eller ska man vänta på Reverb G2?

Om jag bara var intresserad av simulatorer och hade råd med ett av de snabbaste grafikkorten så skulle jag välja att vänta på Reverb G2.

Permalänk
Medlem

VR: Jag använder Oculus Rift S och är relativt nöjd. I början kändes det klockrent med racing i VR, men efter att bara ha kört på skärm senaste tiden, 32" 75hz, är VR-känslan inte lika övertygande när det kommer till skärpa och tydlighet. Men får man till inställningarna och framförallt skärpan är VR riktigt trevligt.

Ratt&Pedaler: Jag har Fanatec CSL Elite+ med ClubSport V3 pedaler och är jättenöjd, nästan dubbla priset om man jämför med Thrustmaster. TM ska också va bra, men Loadcell-pedaler är att föredra.

Stol/Rig: Jag skulle avråda från Playseat, jag har haft den tidigare, den känns ranglig och pelaren mellan benen är i vägen. Idag använder jag GT Omega ART med RS9-stolen (RS6 minst, XL-RS störst) som är betydligt bättre.
https://www.gtomega.eu/products/art-racing-cockpit?variant=14...

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Om jag bara var intresserad av simulatorer och hade råd med ett av de snabbaste grafikkorten så skulle jag välja att vänta på Reverb G2.

Reverb kräver inte jättemycket av hårdvaran. Eller, jo det gör all VR men i förhållande till andra headset. Reverb version 1 eller G2 som kommer gör troligen ingen skillnad då det är samma upplösning. Fixarna ä dock nice, hade jag inte redan G1 hade jag köpt G2 när de släpps.

Jag kör asetto corsa, och har alla settings på max(varenda en, fullt) och håller 90fps konstant utan några drops under*. Vill minnas att Supersampling inte riktigt fungerade med asetto men det blir rätt bra grafik ändå så jag är nöjd.

*(i9 9900KS, 2080ti, 32gb RAM 3200mhz)

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Hur funkar HTc vive PRO till racing är det nåt att välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagpur:

Hur funkar HTc vive PRO till racing är det nåt att välja

Jag kan inte säga hur det funkar med racing men bara poängtera att HTC vive pro är ett "gammalt" headset.
Skulle inte köpa för nån form av VR spelande alls. (Om du nu inte rentav redan äger en)
Det skulle väll vara om man vill köra trådlöst som kräver att man köper trådlösa modulen separat.
Eller om man fick tag på det väldigt billigt.
HTC vive pro har egentligen aldrig varit ett headset avsett för privatpersoner utan enterprise.
Därav prissättningen, den är inte speciellt "pro" idag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagpur:

Hur funkar HTc vive PRO till racing är det nåt att välja

Det fullständiga kitet verkar ligga på över 13k enligt Prisjakt vilket är vansinne, den har samma display som Oculus Quest, men körs i 90Hz istället för 72Hz och har sämre linser. Som jämförelse kostar Oculus Quest cirka 4600kr direkt från tillverkaren. Ska man lägga sådana pengar är Index ett bättre val, men för racing hade jag snarare tittat på Reverb G2 då den är billigare och har dubbelt så hög upplösning som Index.