Göra sig av med dator pga sambo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jo den här har man ju sett ett par vänner göra. Det slutar med hon inte vill vara med dig längre. Även om det låter bra på pappret att ha en som "gör allt för en" så slutar det med att man förlorar respekten för den människan som saknar egen vilja.

Även svar till @ExcZist

Jag menar inte att man ska vara underfallande och låta sig styras. Det låter väldigt oattraktivt som du säger. Jag menar att göra nya mer vuxna val, istället för att spela dator. Åtminstone kunde man lägga mindre tid på att spela dator. Vilket jag kunde vara tydligare med i mitt inlägg. Jag förslår inte att TS ska bli en SIMP om nu mitt inlägg lästes så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Absolut inte! Ditt svar är exakt vad jag förväntade mig att se från många här på forumet. Din fejkade upprördhet och kränkthet är exakt förutsägbar.
Jag kommer att skriva en tråd som gå in på djupet i detta ämne och problem med vuxna män som vill göra självutnämnt nörderi till ett slags sammanhang och emblem att bära. Så håll utkik! Jag kan lova att du kommer att se vad jag menar när du tar del av hela resonemanget när jag fått en chans att lägga ut det. Det hör dock inte till denna tråd.

Låter som att du använder den här tråden för att researcha till nåt projekt du jobbar på? Jag vet inte vad du fiskar efter? Jag har en sambo, ett vanligt jobb, intressen vid sidan av som att spela gitarr, och även spela lite flygsimulator emellanåt. Det enda du åstadkommit med ditt inlägg är att sätta en stämpel på mig och påstå att jag är kränkt? Löjligt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Spela tillsammans! Är ofta väldigt kul. Iofs behöver man egentid också, men det kan vara ett alternativ iaf!

Permalänk
Medlem

@Zipparn
Jag kan säga såhär, med alla andra medlemmar i den här gruppen bakom mig,

Det är tydligt att du argumenterar för att vuxna män inte ska syssla med spel, då har du ingenting på Sweclockers att göra med dom värderingarna anser jag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Låter som att du använder den här tråden för att researcha till nåt projekt du jobbar på? Jag vet inte vad du fiskar efter? Jag har en sambo, ett vanligt jobb, intressen vid sidan av som att spela gitarr, och även spela lite flygsimulator emellanåt. Det enda du åstadkommit med ditt inlägg är att sätta en stämpel på mig och påstå att jag är kränkt? Löjligt.

"Ojoj vad jag verkligen inte håller med dig... Alltså varenda resonemang i ditt inlägg luktar, jag hoppas verkligen du trollar nu..."
Det fetstilta i ditt inlägg har tonläget av upprördhet. Men vi behöver inte förstöra tråden genom att diskutera sönder den om ett sidospår. Det kan vi göra en den kommande tråden.

Permalänk
Medlem

Bestäm dagar
Frugan vet om vilka dagar jag raidar, är på gymmet osv, inga problem öht.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

"Ojoj vad jag verkligen inte håller med dig... Alltså varenda resonemang i ditt inlägg luktar, jag hoppas verkligen du trollar nu..."
Det fetstilta i ditt inlägg har tonläget av upprördhet. Men vi behöver inte förstöra tråden genom att diskutera sönder den om ett sidospår. Det kan vi göra en den kommande tråden.

Så jag får inte yttra att jag inte håller med i din åsikt? I min värld var din åsikt så otroligt märklig år 2020 att jag hoppades att du skojade.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd

Så länge man håller en bra balans mellan spel/umgänge med sin sambo så är det inga problem. Kan ju med handen på hjärtat säga att spelande förstört förhållande för mig när jag var ung (och definitivt beroende av spelande). Någon har säkert redan nämnt spel/datordagar det fungerar för en del, skaffar ni barn går problemet över av sig självt 😬😂.

Hoppas du hittar balans så det löser sig med både intresse & flickvän 🙂

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Så jag får inte yttra att jag inte håller med i din åsikt? I min värld var din åsikt så otroligt märklig år 2020 att jag hoppades att du skojade.

Där kom "nuvarande år" -argumentet 👏 Jag har pmat dig så du kan sluta dränka tråden nu. Vi kan diskutera där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Din tjej har helt rätt. Visa att du är förtjänt av henne. Sälj datorn och sluta spela spel. Det är osunt att klänga sig kvar vid lek och spel bara för det är någonting man gjort i barndomen. Det finns mycket annat man kan göra om man är IT och teknikintresserad som inte är lika barnsligt och exkluderande för din tjej

Har du några exempel på teknikintressen som är mer mogna och inkluderande?

Permalänk
Medlem

Ganska lätt! Prioritera din sambo att göra saker med henne. Ha någon kväll i veckan eller två, tre där du spelar nån timme och förklara detta. Har inte hon något att göra själv behöver hon inte vara hemma med dig då.

Min sambo var väldigt förstående för att spela lite typ hots/cs matcher.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalp:

Har du några exempel på teknikintressen som är mer mogna och inkluderande?

Jag tycker Sweclockers användare verkar ha väldigt gott om teknikintressen som är mogna, inkluderande och kanske framför allt mer sociala. Alla former av skapande digitalt och ej-digitalt, byggande, samlande, lärande, resande, upplevelser, engagemang i föreningsliv eller idrott (vissa förslag mer tekniska än andra).

Men min poäng här vänder sig just mot spelande, som är särskilt asocialt och tärande på nära relationer enligt min mening. TS beskriver att han vänder ryggen till sin sambo för att spela på sin dator. Det är ett asocial beteende. Jag vet själv för jag brukade göra likadant!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Din tjej har helt rätt. Visa att du är förtjänt av henne. Sälj datorn och sluta spela spel. Det är osunt att klänga sig kvar vid lek och spel bara för det är någonting man gjort i barndomen. Det finns mycket annat man kan göra om man är IT och teknikintresserad som inte är lika barnsligt och exkluderande för din tjej

Jag antar att du trollar, eller skriver det som ett skämt som ingen förstår?

Varför skulle det vara barnsligt att spela spel..? Och varför är en hobby exkluderande? Anser du att samma sak gäller henne? Säg att hon spelade fotboll, ska hon sluta med det då killen inte kan vara med och spela i samma lag?

Jag kör dator, konsol, kortspel, figurspel, sällskapsspel samt brädspel. Både själv, med familj eller kompisar.

GTFO plix

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Mitt poäng här vänder sig just mot spelande, som är särskilt asocialt och tärande på nära relationer enligt min mening.

Lite som att säga att alla som dricker alkohol är alkoholister.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Absolut inte! Ditt svar är exakt vad jag förväntade mig att se från många här på forumet. Din fejkade upprördhet och kränkthet är exakt förutsägbar.
Jag kommer att skriva en tråd som gå in på djupet i detta ämne och problem med vuxna män som vill göra självutnämnt nörderi till ett slags sammanhang och emblem att bära. Så håll utkik! Jag kan lova att du kommer att se vad jag menar när du tar del av hela resonemanget när jag fått en chans att lägga ut det. Det hör dock inte till denna tråd.

Gäller det oavsett kategori på "självutnämnt nörderi"?
Ex.vis motorintresse, träning etc eller håller du det specifikt till datorspel.
Hur ser du på det om det är vuxna kvinnor som nördar ner sig?

Jaja... man ska inte mata trollen men lite roligt är det

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hon måste helt enkelt hitta en egen hobby att utöva när du sitter och spelar. Jag har samma problem här hemma, jag introvert min fru extremt extrovert med ett väldigt stort uppmärksamhetsbehov. Vi gör en hel del saker tillsammans idag, tränar, går ut och käkar m.m så enligt mig får hon väldigt mycket uppmärksamhet/umgänge. Varje gång hon klagar på att hon är uttråkad när jag spelar så säger jag att det inte är mitt problem..hon måste hitta egna hobbys att utföra när jag gör annat. Jag skall inte behöva vara den som underhåller henne när hon inte har något annat att göra.

Såmitt råd till dig är att stå på dig och sälj inte datorn. Försök hjälpa henne att hitta någon egen hobby som hon kan utföra när du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Där kom "nuvarande år" -argumentet 👏 Jag har pmat dig så du kan sluta dränka tråden nu. Vi kan diskutera där

Det var tydligen jobbigt att hålla ämnet offentligt, så jag fick PM istället

"pm
Ivrig att skriva 10 inlägg om sidospåret som är off-topic ser jag...
För att bespara tråden kan du ta det i PM istället.

Att någon skulle skriva "Vad gör du på Sweclockers om du inte tycker vuxna män ska välja att spela datorspel över relationer???!! Schack-matt!!! Du kan dra detta är en eko-kammare" är exakt vad jag väntade mig. Du följer liksom en NPC ett förprogrammerat led av reaktioner."

Jag är inte intresserad av att diskutera massa svammel över PM, helt meningslöst. Vill du säga något så kan du göra det i tråden. Jag kan bara be om ursäkt till TS att tråden svävat ut såpass mycket, av bl.a mig. När någon skriver att "min poäng här vänder sig just mot spelande, som är särskilt asocialt och tärande" så blir man ganska fundersam? Du skriver som om det är vetenskapligt? Du får väldigt gärna ha den uppfattningen, den kan ingen ta ifrån dig. Men det kommer bli svårt att få medhåll på ett forum som Sweclockers med dom värderingarna.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Gör dig av med sambon istället, även om det kanske låter hårt, man ska aldrig leva med att någon försöker släcka ett av sina intressen.

Däremot, kan du ju alltid dra ned på tiden du sitter vid datorn, om det visar sig att du sitter där för att döda tid. Det gäller ju dock er båda, hon får lägga undan telefonen och umgås på samma sätt som du går ifrån datorn

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt i tråden, men vill svara lite kort ändå.

Jag tänker att det är viktigt att lära sig vara generös åt båda hållen. Börja här. Det kommer att komma andra saker senare som ni också måste lära er hantera med en generös hållning gentemot varandra.

Försök kompromissa och kommunicera tydligt. T.ex. att du är beredd att avgränsa spelandet till vissa dagar/tider/viss tidsomfattning per gång, men var tydlig med att du inte vill lägga ned din hobby helt och hållet. Här behöver man kunna vara generös mot varandra om relationen ska kunna fortsätta växa. Visa även intresse för och uppmuntra tjejen att hitta något lokalt hon vill ägna egen tid åt.

Hitta något som ni tycker om att göra tillsammans, gemensamt för båda, och avsätt tid till det. Att titta på när du spelar är inte det, inte heller att följa med på tjejens shoppingturer. Men att spela ihop, bowla, danskurs, friskis, odling, skogspromenader eller liknande är saker ni kan göra tillsammans med varandra. Där bådas utbyte är beroende av den andres närvaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Men min poäng här vänder sig just mot spelande, som är särskilt asocialt och tärande på nära relationer enligt min mening. TS beskriver att han vänder ryggen till sin sambo för att spela på sin dator. Det är ett asocial beteende. Jag vet själv för jag brukade göra likadant!

Det du pratar om är ett missbruk, att spela är inte det samma som att missbruka. Vi måste lära oss att sära på detta, för man är väl ingen alkoholist bara för att man tar en öl till maten på fredagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Din tjej har helt rätt. Visa att du är förtjänt av henne. Sälj datorn och sluta spela spel. Det är osunt att klänga sig kvar vid lek och spel bara för det är någonting man gjort i barndomen. Det finns mycket annat man kan göra om man är IT och teknikintresserad som inte är lika barnsligt och exkluderande för din tjej

Vadå "förtjänst av henne"? Så hon har inte gjort sig förtjänt av honom? Skall hon släppa sina största intressen så som att umgås med hennes vänner, äta ute osv för att han inte är intresserad av det?

Dax att hon växer upp och tar ansvar för sitt eget liv istället för att göra sig beroende av någon annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Det var tydligen jobbigt att hålla ämnet offentligt, så jag fick PM istället

"pm
Ivrig att skriva 10 inlägg om sidospåret som är off-topic ser jag...
För att bespara tråden kan du ta det i PM istället.

Att någon skulle skriva "Vad gör du på Sweclockers om du inte tycker vuxna män ska välja att spela datorspel över relationer???!! Schack-matt!!! Du kan dra detta är en eko-kammare" är exakt vad jag väntade mig. Du följer liksom en NPC ett förprogrammerat led av reaktioner."

Jag är inte intresserad av att diskutera massa svammel över PM, helt meningslöst. Vill du säga något så kan du göra det i tråden. Jag kan bara be om ursäkt till TS att tråden svävat ut såpass mycket, av bl.a mig. När någon skriver att "min poäng här vänder sig just mot spelande, som är särskilt asocialt och tärande" så blir man ganska fundersam? Du skriver som om det är vetenskapligt? Du får väldigt gärna ha den uppfattningen, den kan ingen ta ifrån dig. Men det kommer bli svårt att få medhåll på ett forum som Sweclockers med dom värderingarna.

Trollnivån är över 9000!

De som kallar multiplayer asocialt har 0 koll. Gissar att snubben fastnade i wow-träsket och möjligtvis vaskade sitt eget liv i processen eller liknande, vilket absolut kan hända men det har ingenting med spelande i grund att göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Självklart kommer du hävda att jag skrev pm för att det var så jobbigt att skriva i tråden. Eftersom dina nuvarande-år -argument är så jobbiga, får man anta då. Jag söker inte medhåll. Jag skriver vad min ärligaste övertygelse är.

Som jag skrev tidigare så beskriver TS att han vänder sin sambo ryggen för att rikta sig mot en dator för att spela. Det är ett asocial beteende som jag och många i tråden har skrivit att de har upplevelser av. En användare skrev dessutom att hans tidigare relation tagit slut på grund av detta. Det visar ju hur långt det går.
Det finns uppenbarligen ett behov i nästan alla relationer att begränsa, eller egentligen minimera datorspelande efter som det är tärande på relationer.
Andra användare rekommenderar TS att lämna sin sambo för att kunna fortsätta spela dator som 22 år gammal. Det finns uppenbarligen många här på Sweclockers med osunda relationer till datorspelande. Detta vore asocialt och mycket omoget och ett skadligt beteende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Det finns uppenbarligen ett behov i nästan alla relationer att begränsa, eller egentligen minimera datorspelande efter som det är tärande på relationer.

Källa?

Du svamlar och visar ingen respekt för att alla inte är som du.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte ge upp på ett intresse bara på grund av sin flickvän. Att ha egna intressen och kunna vara självständig är något som jag anser vara extremt viktigt i en relation. Nu är det förstås en pågående pandemi så jag fattar verkligen varför dessa diskussioner börjar tas upp. Man får försöka hitta någon sorts balans. Det är inte direkt hälsosamt att spendera tid med varandra 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Källa?
Du svamlar och visar ingen respekt för att alla inte är som du.

Nu kommer nivån efter nuvarande år. Källa på det? i absurdum.
Jag har som många spelat väldigt mycket dator i mina dagar. Men jag är ärlig nog att kunna se på detta intresse kritiskt, något som verkar förarga väldigt många användare som istället låtsas bli personligt kränkta och tar på sig en offerkofta.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Absolut inte! Ditt svar är exakt vad jag förväntade mig att se från många här på forumet. Din fejkade upprördhet och kränkthet är exakt förutsägbar.
Jag kommer att skriva en tråd som gå in på djupet i detta ämne och problem med vuxna män som vill göra självutnämnt nörderi till ett slags sammanhang och emblem att bära. Så håll utkik! Jag kan lova att du kommer att se vad jag menar när du tar del av hela resonemanget när jag fått en chans att lägga ut det. Det hör dock inte till denna tråd.

När du endå passar på att skriva ditt utlägg om vuxna män kan du skriva en lista över godkända fritidsaktiviteter som man får nörda ner sig i. Det kanske enbart är IT-relaterat nörderi som är problematiskt? Du får gärna skriva ett utlägg om den moderna kvinnan också om det nu inte är för kontroversiellt.

Du är på fel forum om du förväntar dig något annat än nördar.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Trollnivån är över 9000!

De som kallar multiplayer asocialt har 0 koll. Gissar att snubben fastnade i wow-träsket och möjligtvis vaskade sitt eget liv i processen eller liknande, vilket absolut kan hända men det har ingenting med spelande i grund att göra.

jaa, fan ta mig som matar trollet... Är nog fösta gången någon lyckats göra mig arg på forumet, det är en bravad det med!

För att knyta ihop min säck lite så kan jag bara hålla med majoriteten av er som tycker upplever att de flesta par mår bra av egna intressen. Det är viktigt att man fortfarande får hålla på det som man tycker är roligt, utan att det ska drabba en relation. Vissa verkar ha löst det med specifika dagar för deras hobbys, va roligt om det funkar bra för er! Jag tror på sunt förnuft, att spela en timme eller två några gånger i veckan ska inte skada en relation, om det gör det så handlar nog problemet om någonting annat i grunden. Min sambo pluggar mycket om dagarna, vilket ger mig egentid och väldigt mycket frihet att sysselsätta mig med vad jag vill. Lösningen för TS är absolut inte att sälja sin dator, får man inte äga en stationär dator som vuxen? Kanske ska TS prata med sin sambo och komma överens tillsammans hur dom ska förgylla sina vardagar

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Har tre barn

😅

Nu är vår bara 3 veckor gammal så jag känner inte att jag kan lämna sambon med honom 3 dagar i veckan för att spela spel... men det är ju drömmen helt klart!

Permalänk
Medlem

Dumpa henne, hon är inte värd en sån som du!