Sweclockers och medlemmar borde göra lättare instruktionsvideos

Permalänk
Medlem

Sweclockers och medlemmar borde göra lättare instruktionsvideos

Hej.

Det är ofta vi ser i forumen hur folk med ingen eller väldigt lite kunskap ställer frågor om deras hårdvara och mjukvara.
Det kan vara om hur dom ska installera sina minnen, ställa in xmp osv. Eller hur dom får reda på om cpu flaskar gpu och tvärt om.
Det finns så mycket som är gemensamt för PC oavsett konfiguration.

Det vore himla fint med videos gjorda på svenska av sweclockers att hänvisa till.
Videos gjorda av medlemmar här vore guld värt. Finns så många medlemmar med kunskap, välvilja och kamera.
Varför inte en flik bredvid tex dagens fynd längst upp på sidan där dessa videos kan samlas?

Tänk så många tack du som gör en video om hur du ställt allt i din Bios/UEFI på ett moderkort helt nytt på marknaden skulle få.
Eller du som gör en video om program som visar temperatur på hårdvaran, hur cpu/gpu arbetar eller hur felkoder ska tolkas.
Det hänvisas dagligen till program som är okända för den stora massan och alla nybörjare.

Vad säger ni?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det svåra med att göra guidade videos är att man lätt tappar vad man ska säga och klickar fel. Det gör redigeringsprocessen lång. Alltså inget man fixar på en kvart. Exempel:

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.

Det är ofta vi ser i forumen hur folk med ingen eller väldigt lite kunskap ställer frågor om deras hårdvara och mjukvara.
Det kan vara om hur dom ska installera sina minnen, ställa in xmp osv. Eller hur dom får reda på om cpu flaskar gpu och tvärt om.
Det finns så mycket som är gemensamt för PC oavsett konfiguration.

Det vore himla fint med videos gjorda på svenska av sweclockers att hänvisa till.
Videos gjorda av medlemmar här vore guld värt. Finns så många medlemmar med kunskap, välvilja och kamera.
Varför inte en flik bredvid tex dagens fynd längst upp på sidan där dessa videos kan samlas?

Tänk så många tack du som gör en video om hur du ställt allt i din Bios/UEFI på ett moderkort helt nytt på marknaden skulle få.
Eller du som gör en video om program som visar temperatur på hårdvaran, hur cpu/gpu arbetar eller hur felkoder ska tolkas.
Det hänvisas dagligen till program som är okända för den stora massan och alla nybörjare.

Vad säger ni?

Du har helt rätt.
Ett forum var man frågar om steg för steg guide som man ofta har i Pc för Alla. textat eller video.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi gör en hel del guider och medlemmarna bidrar också genom testpilotsprogrammet. Ta en titt i denna avdelning och är det någon som är sugen på att själv skriva eller göra video, dra iväg ett PM till mig!

Vad skulle ni vilja se för typ av guider framöver?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam: Det där är jättebra. Kanon att det har en egen flik med. Ni borde promota den mer.

Vad jag skulle vilja se är saker som tex hur en Ryzen ska hanteras efter att win är installerat.
Vilken schemaläggare den ska ha. Hur en ska tolka spänningen den får på enstaka kärnor eller alla vid belastning och idle.

Eller varför inte hur grafikkort hanterar boost och throttle.

En guide om xmp och annat minnesrelaterat.

Det händer mycket som behövs läras även om en har hållit på med datorer länge.
Om jag byter upp mig från min 2600k till en helt ny cpu så är det massor jag behöver lära mig tex.

Ta en titt i forumen, vad är det folk missar mest eller efterfrågar kunskap om?

Dom här filmerna behöver inte vara så invecklade, det går bra att dom är generella.
Det är bara så trevligt att se något på svenska och från vår favoritsida

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.