Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Nej, tyvärr. Jag satsar på 1066MHz. Har hittat några lovande på tradera nu så får se inom en vecka om det blir något.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Nej, tyvärr. Jag satsar på 1066MHz. Har hittat några lovande på tradera nu så får se inom en vecka om det blir något.

Antar att du justerat så minnena ligger på 1066 mhz i bios för närvarande ?
Annars kan du nog se att de står på 667 mhz i bios som är default heh.

Prestandamässigt för att surfa på nätet så märker du nog ingen skillnad på minneshastigheten skulle jag tro även om du kör 800 mhz minnen i burken tillsammans med de du har och kör på 800 mhz.
Är väl mer för överklocknings utrymme snabbare ramminnen behövs, kör min testburk med en core 2 duo e8400 i 4 ghz med 2x2 gb 1066 mhz minnen för närvarande, ocz reaper stickor.

När det kommer till fläktljud osv så kan det nog räcka med att byta cpu kylare
(Om du nu kör original kylaren.)
Sen skicka i ett lite nyare men billigt grafikkort.

Cpu kylare så kan du nog köra på T ex arctic cooling freezer 7 pro eller om du har plats for kylare med 120mm fläkt så skulle jag köra på det annars t ex coolermaster hyper 212+
Sen byta kylpasta på grafikkortet och rensa det på damm om det inte gjorts på några år.

Alla cpu kylare som passar am3+,Fm2+ ska passa på ditt am2+ moderkort där.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Tror jag har två flyttkartonger med DDR2 minnen kvar i kraft av mitt förra jobb. Orkar bara inte gräva fram dom.

Ok... hur ska detta hjälpa TS? 🙄😂

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Tyvärr går ju tekniken framåt och många skrotar sina lager med äldre delar, speciellt 11 år gamla.

Skulle nog hellre köpa nyare delar beg om ekonomin är tajt eller uppgradera datorn lite.
Tanke på DDR5 är runt hörnet mer eller mindre.

Tror inte DDR5 kommer påverkar priset på DDR2. DDR2 kostar ju mer än DDR3.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Visst, trivs man med datorn så varför byta?
Inte alls fel som så, snarare rätt vettigt.
Visst är det också lite sport att köra på så.

Men borde nog funderat på att ta steget när det gäller minne redan för något år sen när de i högre grad fanns tillgängliga.

För den typen av användning som beskrivs kan man ofta, om man väljer bra kvalitet och sakerna inte går sönder, ha datorn väldigt länge.
Därför viktigt att ta i med marginal när man väl köper dator.
Men det kan ändå behövas någon liten uppgradering längs vägen.

För övrigt intressant vilken processor som sitter i den datorn, skulle det vara någon tvåkärnig kan man nog få tag på fyrkärniga rätt billigt. Just det steget gör en hel del för prestandan, inte minst med W10.

För ett par hundra bör du kunna få både minnen och ev processor, därmed få datorn att leva ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Antar att du justerat så minnena ligger på 1066 mhz i bios för närvarande ?
Annars kan du nog se att de står på 667 mhz i bios som är default heh.

Prestandamässigt för att surfa på nätet så märker du nog ingen skillnad på minneshastigheten skulle jag tro även om du kör 800 mhz minnen i burken tillsammans med de du har och kör på 800 mhz.
Är väl mer för överklocknings utrymme snabbare ramminnen behövs, kör min testburk med en core 2 duo e8400 i 4 ghz med 2x2 gb 1066 mhz minnen för närvarande, ocz reaper stickor.

När det kommer till fläktljud osv så kan det nog räcka med att byta cpu kylare
(Om du nu kör original kylaren.)
Sen skicka i ett lite nyare men billigt grafikkort.

Cpu kylare så kan du nog köra på T ex arctic cooling freezer 7 pro eller om du har plats for kylare med 120mm fläkt så skulle jag köra på det annars t ex coolermaster hyper 212+
Sen byta kylpasta på grafikkortet och rensa det på damm om det inte gjorts på några år.

Alla cpu kylare som passar am3+,Fm2+ ska passa på ditt am2+ moderkort där.

Var faktiskt tvungen att gå in på bios och kolla hur jag hade satt dem. För det var ju trots allt över 10 år sedan. De ligger och kör på 800Mhz och det låter som en lagom hastighet när de börjat komma upp i åren:). 1066Mhz grunden borde göra att de ända är byggda bättre och borde hålla lite längre. Jag vill i alla fall ha likadan max hastighet på mina nya.

Med fläktar och grejer så kommer jag låta det vara som det är. Jag vill ju inte lägga några direkta pengar på denna burken mer än nödvändigt. Kylpasta borde man kanske byta men får se om jag orkar det:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Visst, trivs man med datorn så varför byta?
Inte alls fel som så, snarare rätt vettigt.
Visst är det också lite sport att köra på så.

Men borde nog funderat på att ta steget när det gäller minne redan för något år sen när de i högre grad fanns tillgängliga.

För den typen av användning som beskrivs kan man ofta, om man väljer bra kvalitet och sakerna inte går sönder, ha datorn väldigt länge.
Därför viktigt att ta i med marginal när man väl köper dator.
Men det kan ändå behövas någon liten uppgradering längs vägen.

För övrigt intressant vilken processor som sitter i den datorn, skulle det vara någon tvåkärnig kan man nog få tag på fyrkärniga rätt billigt. Just det steget gör en hel del för prestandan, inte minst med W10.

För ett par hundra bör du kunna få både minnen och ev processor, därmed få datorn att leva ett tag till.

Precis, jag trivs väldigt bra med min dator och den är fortfarande snygg och ser bra ut efter dessa år. Men kanske, som du säger, varit ute efter minnen lite tidigare. Tror dock jag kommer hitta några nu ändå.

Det sitter redan en processor med 4 kärnor så där är det lugnt.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Skrivet av D.:

Visst, trivs man med datorn så varför byta?
Inte alls fel som så, snarare rätt vettigt.
Visst är det också lite sport att köra på så.

Men borde nog funderat på att ta steget när det gäller minne redan för något år sen när de i högre grad fanns tillgängliga.

För den typen av användning som beskrivs kan man ofta, om man väljer bra kvalitet och sakerna inte går sönder, ha datorn väldigt länge.
Därför viktigt att ta i med marginal när man väl köper dator.
Men det kan ändå behövas någon liten uppgradering längs vägen.

För övrigt intressant vilken processor som sitter i den datorn, skulle det vara någon tvåkärnig kan man nog få tag på fyrkärniga rätt billigt. Just det steget gör en hel del för prestandan, inte minst med W10.

För ett par hundra bör du kunna få både minnen och ev processor, därmed få datorn att leva ett tag till.

Sålde precis en 775 rigg med Asus mobo, 8 gb 1066 samt en Q9450 för 500kr. Så man får forfarande en liten slant för dom.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Idag har jag totalt 4GB minne i burken. 2x2048 MB Corsair DDR2 XMS2 1066MHz KMS2-8500 5-5-5-15. För att nu vara exakt. Datorn är gammal och visst är jag sugen på att köpa en ny. Men den fungerar helt okej för mina ändamål som mest är att surfa på datorn. Dock har jag börjat märka att minnena jobbar väldigt "tungt" ofta över 90%. Tänkte om jag skulle framtidssäkra datorn och köpa lite mer minne. Vad är viktigt att tänka på då?

Går det att köpa minnen som är på 800MHz? Eller blir det pannkaka med mina 1066 MHz? En tanke är att köpa totalt 8GB av en ända tillverkare. Borde egentligen inte spela roll om man blandar visserligen men...Vill nog fylla alla fyra minnesplatserna på moderkortet. Kan det inte bli problem om man bara fyller 3 av platserna?

Övrigt: Det är rätt roligt när man köper en dator och det ofta brukar pratas om framtidssäkert. Jag köpte en rätt bra dator 2009 när denna burken såg sitt ljus. Det var köpt som en framtidssäker dator. Men nu när man vill uppgradera så märker man att den inte alls är framtidssäker:). Det finns ju INGA nya delar gällande minnen. Så nästa gång jag bygger en dator så kommer jag skita totalt i råd som framtidssäkert och bara köpa en bra dator som håller länge.

Kan rekommendera "CPU Store" på Aliexpress, jag har köpt tonvis med grejer från dem över åren.

Ex 4x "4GB 800 AMD (HY)=4GB 800 For AMD" blir ~ 28$

Ännu billigare om du nöjer dig mig 667Mhz

https://www.aliexpress.com/item/32803515556.html?spm=a2g0o.pr..._

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Kan rekommendera "CPU Store" på Aliexpress, jag har köpt tonvis med grejer från dem över åren.

https://i.imgur.com/LlWgHKn.png

Ex 4x "4GB 800 AMD (HY)=4GB 800 For AMD" blir ~ 28$

Ännu billigare om du nöjer dig mig 667Mhz

https://www.aliexpress.com/item/32803515556.html?spm=a2g0o.pr..._

Jag hade då sålt dina nuvarande två Corsair -stickor på tradera för att sedan kör 4x stickor av samma minnestyp för att vara säker på att dem funkar tillsammans.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jag hade då sålt dina nuvarande två Corsair -stickor på tradera för att sedan kör 4x stickor av samma minnestyp för att vara säker på att dem funkar tillsammans.

Är helt med dig. Därav jag försöker få tag i exakt likadana. Hade nämligen problem för många år sedan när jag testade att sätta i några andra stickor med. Då gick datorn bananas och kraschade.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hej

Idag har jag totalt 4GB minne i burken. 2x2048 MB Corsair DDR2 XMS2 1066MHz KMS2-8500 5-5-5-15. För att nu vara exakt. Datorn är gammal och visst är jag sugen på att köpa en ny. Men den fungerar helt okej för mina ändamål som mest är att surfa på datorn. Dock har jag börjat märka att minnena jobbar väldigt "tungt" ofta över 90%. Tänkte om jag skulle framtidssäkra datorn och köpa lite mer minne. Vad är viktigt att tänka på då?

Går det att köpa minnen som är på 800MHz? Eller blir det pannkaka med mina 1066 MHz? En tanke är att köpa totalt 8GB av en ända tillverkare. Borde egentligen inte spela roll om man blandar visserligen men...Vill nog fylla alla fyra minnesplatserna på moderkortet. Kan det inte bli problem om man bara fyller 3 av platserna?

Övrigt: Det är rätt roligt när man köper en dator och det ofta brukar pratas om framtidssäkert. Jag köpte en rätt bra dator 2009 när denna burken såg sitt ljus. Det var köpt som en framtidssäker dator. Men nu när man vill uppgradera så märker man att den inte alls är framtidssäker:). Det finns ju INGA nya delar gällande minnen. Så nästa gång jag bygger en dator så kommer jag skita totalt i råd som framtidssäkert och bara köpa en bra dator som håller länge.

Har du suttit på den hårdvaran sedan 2009 skulle jag säga att den träffat rätt, för dina ändamål, på den framtidssäkra punkten iaf.

Om vi ger oss in på termen "framtidssäkert" så är ju allt relativt, men 16GB minne bör hålla några år till om burken redan nu är OK i de flesta fall, det är ändå 4x din nuvarande totala RAM-minnesmängd.

Vad hastigheten på ramminnena beträffar är det ju trevligt med 1066MHz, men 800MHz funkar det också, mängden minne lär vara det som spelar en avgörande roll för surfande i det långa loppet så även 667MHz lär fungera bättre som problemlösning för det du beskriver att du stöter på nu.

Alternativet är ju att återanvända dina gamla minnen och köpa likadana begagnade för dubbla minnesmängden (störst chans att det fungerar, dock ofta svårt att hitta likadana minnesmoduler)

Ett annat alternativ: kan vara att även köpa 2x4GB och para dem med dina 2x2GB för en total pott av 12Gb RAM, körde länge med det i min förra burk, -återigen mängden RAM gjorde mer för mitt användarscenario än hastigheten jag fick ut av att köra Dual channel.

Datorn i min signatur håller ännu och den har 8GB, men jag har även en kraftigare desktop, då jag ibland behöver det för vissa ändamål.

Saxat från Gigabytes hemsida, gällande moderkortet i din signatur:

Memory:
4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory (Note 1)
Dual channel memory architecture
Support for DDR2 1333(O.C.)/1066(Note 2)/800 MHz memory modules

I.o.m. "Dual channel" skulle jag helst satsa på att fylla alla fyra minnesplatserna (4x4GB med likanada minnesmoduler) så att du nyttjar max. minne samt behåller dual channel per minnespar. Men det är ju det ultimata scenariot, toligtvis lär du inte vara så lyckligt lottad att du hittar 4x4GB DDR2-minnen till rimligt pris. Då DDR2 4GB moduler och större än så ofta är ECC-moduler RDIMM och FB-DIMM riktade mot server hårdvara och lär inte fungera i ditt moderkort.

1066MHz är den högsta original frekvensen för DDR2 minnen (1333MHz frekvensen syftar på hastighet som bör kunna nås via överklockning, -ingen anledning att göra det i ditt fall, bedömer jag) hade personligen inte brytt mig om mellanskillnaden för 800 resp. 1066MHz i det läget om jag kan få ut 16GB RAM totalt.

Eftersom du kör AMD så bör du även kunna nyttja ECC-minnen i viss mån, om det är svårt at hitta vanliga DIMM minnen till vettiga priser i de storlekarna. -Dock måste det vara av typen "UDIMM" (Unbuffered/Unregistered) RAM för att det skall fungera på icke-server hårdvara. -tänk på det!

Nedan är ett par väldigt dyra exempel på 4GB UDIMM minnesmoduler som bör passa för ditt moderkort:
https://www.amazon.co.uk/4GB-Memory-Gigabyte-GA-MA790X-UD3P-DDR2-6400/dp/B00IUGN0RG

Det finns även vanliga minnen att tillgå:
https://www.amazon.co.uk/4GB-Memory-Gigabyte-GA-MA790X-UD3P-DDR2-6400/dp/B00HH6Z7GM?th=1

Samt de ruskigt billiga nedan, men det är kanske något av ett "gamble" att nappa på dem?
https://www.ebay.com/itm/New-16GB-4x4GB-PC2-6400U-DDR2-800MHz-240pin-UDIMM-Desktop-Memory-For-AMD-Chipset/183748810592?hash=item2ac8485760:g:9tUAAOSw-a5d3ilZ

Nedan: Svaret du kanske inte bad om/sökte men du får det på köpet, take it or leave it!

Med allt ovan sagt kommer troligtvis de nya AMD/Intel produkterna som släpps någon gång under året ge dig otroligt mycket mer boost för pengarna om priset hamnar på summorna som i exemplet ovan.
Priskriget är igång nu på allvar mellan Intel och AMD så ur ett kundperspektiv är det nu, under året, ett bättre utgångsläge än någonsin att skaffa en ny surfdator.

Återanvänd delarna du redan sitter på nu, de lär fungera på det nya systemet också samt ge många gånger bättre prestanda och något som är mer "framtidssäkert" oavsett Linux eller Windows 10
T.ex. nedan 3 min. bygge med redan nu, på marknaden, befintliga delar:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13658926

Väntar du ett tag till hinner även de nya, ännu bättre och prispressade produkterna leta sig ut och de jag plockat ihop ovan kanske blir ännu billigare.
Men en ny dator för under 3000:- + de delar du redan har i din ägo, är troligtvis bra nära det billigaste du kan komma i nuläget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Jag är sugen på ett nytt system för det är ju roligt med ny teknik och sätta sig in i det. Men samtidigt blir det lite sport med att försöka hålla liv vid ett gammalt system. Så länge det inte innebär sämre komfort för mig så kommer jag hålla kvar vid den här burken. Men skulle det komma typ Windows 11 och det blev slött att arbeta i Windows skulle jag köpa en ny dator.

Jag använder datorn idag till sådant som går för slött på mobilen att göra. Delvis surfa, skapa Excel filer, skriva dokument och sortera bilder/filer.

Återigen, Linux skulle vara ett bra alternativ för dig.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Är helt med dig. Därav jag försöker få tag i exakt likadana. Hade nämligen problem för många år sedan när jag testade att sätta i några andra stickor med. Då gick datorn bananas och kraschade.

Uppdaterade du BIOS? Jag har använt diverse AM2+/AM3-moderkort, däribland ett med samma chipset som ditt moderkort har, och de fåtal gånger jag hade problem med DDR-kompatibiliteten så löstes de med en BIOS-uppdatering.

För mina äldsta datorer som jag ändå ville ha användning av ett tag till köpte jag bara till billiga 2x1GB, så det sammanlagt blev 6GB och gav en märkbar förbättring.

Ett HD 4850 är fortfarande helt ok för vanligt bruk, men beroende på vad mer du gör på datorn så skulle ett billigt modernt grafikkort kunna ge en märkbar förbättring, då de har bättre hårdvaruacceleration för videoavkodning och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tror inte DDR5 kommer påverkar priset på DDR2. DDR2 kostar ju mer än DDR3.

priset?

Syftade mer till TS om man inte har råd med helt nya delar, så kan man ju köpa bättre beg om man inte har riktigt ekonomi till DDR4 system

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

@Locus då jag uppgaderade min core2duo gick jag till en av de gamla dator butikerna i stan som byger datorer själva och frågade om de hade några begagnade liggande. Jag fick köpa ett för en hunring eller eller om det var något mer. Liknande då de ändå inte använde dem för felsökning längre. Jag skulle nog bara skaffat 2x2GB till eller 2x4GB till och haft var dina gammla. Om det inte startar borde det bero på att den läser av hastigheten på ett av de snabbare minnena, då byte du bara plats på de gamla och de nya. Du behöver däremot ställa in Command Rate(CMD) till 2 i BIOS. Den borde fatta det själv men det vet man aldrig. Det gäller även om du byter ut dinna befintliga minnen.

Några av de e-bay jag hittade lite snabbt.
2.4GB 800Mhz från Kina
https://www.ebay.com/itm/8GB-Kit-4x2GB-For-Crucial-PC2-6400U-...
ca 206kr med gratis frakt. Postnord kommer nog däremot.

4x2GB 800Mhz Från Kina
https://www.ebay.com/itm/4x-Crucial-2GB-2RX8-PC2-6400U-DDR2-8...
212 med gratis frakt. Postnord kommer nog däremot.

2x4GB 800Mhz från Tyskland.
https://www.ebay.com/itm/8GB-2-x-4GB-DDR2-RAM-PC2-6400-800-66...
340kr

2x2GB från Ireland.
https://www.ebay.com/itm/1GB-2GB-4GB-DDR2-non-ECC-or-ECC-Desk...
180kr ink frak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Har du suttit på den hårdvaran sedan 2009 skulle jag säga att den träffat rätt, för dina ändamål, på den framtidssäkra punkten iaf.

Om vi ger oss in på termen "framtidssäkert" så är ju allt relativt, men 16GB minne bör hålla några år till om burken redan nu är OK i de flesta fall, det är ändå 4x din nuvarande totala RAM-minnesmängd.

Vad hastigheten på ramminnena beträffar är det ju trevligt med 1066MHz, men 800MHz funkar det också, mängden minne lär vara det som spelar en avgörande roll för surfande i det långa loppet så även 667MHz lär fungera bättre som problemlösning för det du beskriver att du stöter på nu.

Alternativet är ju att återanvända dina gamla minnen och köpa likadana begagnade för dubbla minnesmängden (störst chans att det fungerar, dock ofta svårt att hitta likadana minnesmoduler)

Ett annat alternativ: kan vara att även köpa 2x4GB och para dem med dina 2x2GB för en total pott av 12Gb RAM, körde länge med det i min förra burk, -återigen mängden RAM gjorde mer för mitt användarscenario än hastigheten jag fick ut av att köra Dual channel.

Datorn i min signatur håller ännu och den har 8GB, men jag har även en kraftigare desktop, då jag ibland behöver det för vissa ändamål.

Saxat från Gigabytes hemsida, gällande moderkortet i din signatur:

Memory:
4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory (Note 1)
Dual channel memory architecture
Support for DDR2 1333(O.C.)/1066(Note 2)/800 MHz memory modules

I.o.m. "Dual channel" skulle jag helst satsa på att fylla alla fyra minnesplatserna (4x4GB med likanada minnesmoduler) så att du nyttjar max. minne samt behåller dual channel per minnespar. Men det är ju det ultimata scenariot, toligtvis lär du inte vara så lyckligt lottad att du hittar 4x4GB DDR2-minnen till rimligt pris. Då DDR2 4GB moduler och större än så ofta är ECC-moduler RDIMM och FB-DIMM riktade mot server hårdvara och lär inte fungera i ditt moderkort.

1066MHz är den högsta original frekvensen för DDR2 minnen (1333MHz frekvensen syftar på hastighet som bör kunna nås via överklockning, -ingen anledning att göra det i ditt fall, bedömer jag) hade personligen inte brytt mig om mellanskillnaden för 800 resp. 1066MHz i det läget om jag kan få ut 16GB RAM totalt.

Eftersom du kör AMD så bör du även kunna nyttja ECC-minnen i viss mån, om det är svårt at hitta vanliga DIMM minnen till vettiga priser i de storlekarna. -Dock måste det vara av typen "UDIMM" (Unbuffered/Unregistered) RAM för att det skall fungera på icke-server hårdvara. -tänk på det!

Nedan är ett par väldigt dyra exempel på 4GB UDIMM minnesmoduler som bör passa för ditt moderkort:
https://www.amazon.co.uk/4GB-Memory-Gigabyte-GA-MA790X-UD3P-DDR2-6400/dp/B00IUGN0RG

Det finns även vanliga minnen att tillgå:
https://www.amazon.co.uk/4GB-Memory-Gigabyte-GA-MA790X-UD3P-DDR2-6400/dp/B00HH6Z7GM?th=1

Samt de ruskigt billiga nedan, men det är kanske något av ett "gamble" att nappa på dem?
https://www.ebay.com/itm/New-16GB-4x4GB-PC2-6400U-DDR2-800MHz-240pin-UDIMM-Desktop-Memory-For-AMD-Chipset/183748810592?hash=item2ac8485760:g:9tUAAOSw-a5d3ilZ

Nedan: Svaret du kanske inte bad om/sökte men du får det på köpet, take it or leave it!

Med allt ovan sagt kommer troligtvis de nya AMD/Intel produkterna som släpps någon gång under året ge dig otroligt mycket mer boost för pengarna om priset hamnar på summorna som i exemplet ovan.
Priskriget är igång nu på allvar mellan Intel och AMD så ur ett kundperspektiv är det nu, under året, ett bättre utgångsläge än någonsin att skaffa en ny surfdator.

Återanvänd delarna du redan sitter på nu, de lär fungera på det nya systemet också samt ge många gånger bättre prestanda och något som är mer "framtidssäkert" oavsett Linux eller Windows 10
T.ex. nedan 3 min. bygge med redan nu, på marknaden, befintliga delar:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13658926https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13658926

Väntar du ett tag till hinner även de nya, ännu bättre och prispressade produkterna leta sig ut och de jag plockat ihop ovan kanske blir ännu billigare.
Men en ny dator för under 3000:- + de delar du redan har i din ägo, är troligtvis bra nära det billigaste du kan komma i nuläget.

Tack för nedlagd tid! Tror ändå jag väljer att ta in lite mer minne till befintlig anläggning. De från Kina vart ju lockande men det är frågan om man vågar.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

DDR2 minnen kolla på Tradera. Men kolla först hur mycket minne datorn klarar av före
DDR minnen om jag mins rätt var det max 4Gb man kunde ha moderkorten klara inte av att hantera mer minnen då DDR2 tror jag ligger runt 4Gb med .
Så kolla först hur mycket moderkortet klara av innan du köper mer minnen

Falskt, körde 4x2gb 800mhz XMS2 moduler från corsair till min Core 2 Duo E8500 utan några problem med windows 7 64-bit.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@dunis90:

Ja, jag har uppdaterat BIOS. Men det var ett tag sedan. Men tror inte de har kommit med något nytt där. Har för mig att det var i samband med att jag hade problem med dem minnena.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Locus då jag uppgaderade min core2duo gick jag till en av de gamla dator butikerna i stan som byger datorer själva och frågade om de hade några begagnade liggande. Jag fick köpa ett för en hunring eller eller om det var något mer. Liknande då de ändå inte använde dem för felsökning längre. Jag skulle nog bara skaffat 2x2GB till eller 2x4GB till och haft var dina gammla. Om det inte startar borde det bero på att den läser av hastigheten på ett av de snabbare minnena, då byte du bara plats på de gamla och de nya. Du behöver däremot ställa in Command Rate(CMD) till 2 i BIOS. Den borde fatta det själv men det vet man aldrig. Det gäller även om du byter ut dinna befintliga minnen.

Några av de e-bay jag hittade lite snabbt.
2.4GB 800Mhz från Kina
https://www.ebay.com/itm/8GB-Kit-4x2GB-For-Crucial-PC2-6400U-...
ca 206kr med gratis frakt. Postnord kommer nog däremot.

4x2GB 800Mhz Från Kina
https://www.ebay.com/itm/4x-Crucial-2GB-2RX8-PC2-6400U-DDR2-8...
212 med gratis frakt. Postnord kommer nog däremot.

2x4GB 800Mhz från Tyskland.
https://www.ebay.com/itm/8GB-2-x-4GB-DDR2-RAM-PC2-6400-800-66...
340kr

2x2GB från Ireland.
https://www.ebay.com/itm/1GB-2GB-4GB-DDR2-non-ECC-or-ECC-Desk...
180kr ink frak.

Tack, där var en del alternativ! Ska försöka få tag på en på en facebook annons först. Han ser ut att ha sådana jag har. Men bilden är dålig så jag måste få det bekräftat att det är likadana som mina plus att det fungerar.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Sådär🙂! Nu är förhoppningsvis allt löst. Kunde inte hejda mig🙂. Det hade kommit in en ny annons idag på Tradera som jag slog till på. Inte helt exakt vad jag ville ha men för priset som jag fick så var det värt det. Vad blev det då? Jo, det blev 4x2GB Corsair XMS2 DDR2 800 MHz minnen. De ska tydligen ha suttit i en fungerade dator och vara testade. Garanti ska medfölja. Kalaset gick lös på 219:- inklusive spårbar frakt.

Sen får man väl se om det kommer några minneskort🙂. Var från en nystartad firma utan betyg på Tradera. Får jag inga minneskort så åker jag upp till vederbörande och sköter indrivningen och gör skäl för mitt namn😃.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Sådär🙂! Nu är förhoppningsvis allt löst. Kunde inte hejda mig🙂. Det hade kommit in en ny annons idag på Tradera som jag slog till på. Inte helt exakt vad jag ville ha men för priset som jag fick så var det värt det. Vad blev det då? Jo, det blev 4x2GB Corsair XMS2 DDR2 800 MHz minnen. De ska tydligen ha suttit i en fungerade dator och vara testade. Garanti ska medfölja. Kalaset gick lös på 219:- inklusive spårbar frakt.

Sen går man väl se om det kommer några minneskort🙂. Var från en nystartad firma utan betyg på Tradera. Får jag inga minneskort så åker jag upp till vederbörande och sköter indrivningen och gör skäl för mitt namn😃.

Inget dumt pris för en trevlig uppgradering.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Sådär🙂! Nu är förhoppningsvis allt löst. Kunde inte hejda mig🙂. Det hade kommit in en ny annons idag på Tradera som jag slog till på. Inte helt exakt vad jag ville ha men för priset som jag fick så var det värt det. Vad blev det då? Jo, det blev 4x2GB Corsair XMS2 DDR2 800 MHz minnen. De ska tydligen ha suttit i en fungerade dator och vara testade. Garanti ska medfölja. Kalaset gick lös på 219:- inklusive spårbar frakt.

Sen går man väl se om det kommer några minneskort🙂. Var från en nystartad firma utan betyg på Tradera. Får jag inga minneskort så åker jag upp till vederbörande och sköter indrivningen och gör skäl för mitt namn😃.

Har följt tråden, kul att det verkade lösa sig!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ja, stort tack till alla som har skrivit i tråden! Ni har varit till bra hjälp och som bollplank😃.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

BAJS😃. Kollade idag lite mer nogrannt på bilderna på minnena jag har köpt. Ser då att det ena paret är version 3.1 och arbetar med 1.8volt och det andra paret är version 4.2 och arbetar med 1.9volt. Jag läste annonsen och där stod det att minnena var 1.8 volt.

Så kan det gå när man handlar snabbt. Var rädd någon skulle hinna före och 215:- är värt risken ändå och nu får jag stå mitt kast. Ska nog gå att ställa in i bios om inte annat. Men ändå lite irriterande när jag tänkt mig ett helt problemfri uppgradering🙂.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |