Google Nest Wifi lanseras i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google Nest Wifi lanseras i Sverige

Googles andra generations Wifi-router i Nest-familjen lanseras i Sverige, med mesh-funktionalitet och integrerad röststyrning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är så jäkla rädd för Google och deras datainsamling. Kan man lita på deras grejor? Det borde finnas lagar mot att de skickar hem data så att ingen kan göra det.

Kör Ubiqity Dream Machine + Ubiqity Flex HD. Så jäkla bra produkter imo!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kan bli en bra produkt...lite allt i ett. Får se vad andra kontrar med.
Hoppas alla tidigi mesh problem nu är lösta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är så jäkla rädd för Google och deras datainsamling. Kan man lita på deras grejor? Det borde finnas lagar mot att de skickar hem data så att ingen kan göra det.

Kör Ubiqity Dream Machine + Ubiqity Flex HD. Så jäkla bra produkter imo!

Det finns såna lagar, i EU går de under namnet GDPR. Dock godkänner du att de gör det när du börjar använda produkten. Så om du vill undvika googles datainsamling så är det bara att köpa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är så jäkla rädd för Google och deras datainsamling. Kan man lita på deras grejor? Det borde finnas lagar mot att de skickar hem data så att ingen kan göra det.

Kör Ubiqity Dream Machine + Ubiqity Flex HD. Så jäkla bra produkter imo!

Medans det är bra att tänka lite på datainsamling etc så får man ju även tänka på att du omöjligt kan kringgå det så länge du använder någon uppkopplad produkt eller tjänst i princip.
Och är man nojig över sådant ska man ju aldrig använda en smart assistent i någon enhet.

Sen vet jag inte varför man inte skulle kunna lita på Googles produkter, men beror väl på vad man menar med "lita på".

Ubiquiti har även datainsamling för "optimization" som typ alla andra.
De var uppe på tapeten lite med deras "phone home" data collection bland annat.

Sen är de ju svårt att jämföra Google mot Ubiquiti då Google har så extremt mycket mer produkter och tjänster.

Permalänk
Medlem
Dold text
Permalänk
Medlem

Vet inte om jag vågar lita på Google.
Och varför har åtkomstpunkterna NOLL Ethernetuttag?!

Permalänk
Medlem

Haha. Google... då kan man lika gärna hooka upp webbkameror i sitt hem och streama hela sitt privatliv på youtube 24/7.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Varför Wifi 5 bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och är man nojig över sådant ska man ju aldrig använda en smart assistent i någon enhet.

Ja, jag är lite nojjig! ... Dock så är min bekvämlighet större än nojjorna. Har en google mini och en amazon echo hemma. Så jäkla skönt att kunna sätta timers genom att bara skrika rakt ut i luften och styra belysning och liknande. Och påminnelser för när sonen kommer hem från brottningen så jag kan laga mat som är klar i tid o.s.v. Har tänkt mycket på det, hur jag byter bort min integritet mot bekvämlighet och hur många lätt kan göra det också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@cowabunga: Så de kan sälja en uppdaterad version med WiFi6 när större grad kringutrustning stödjer det. Dvs, sälja "nästan" likadan produkt flera gånger om till kundkretsen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tror jag avvaktar tills enheter med Wifi 6 ”Wave 2” börjar dyka upp.

Skrivet av Zipparn:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ubiquiti har även datainsamling för "optimization" som typ alla andra.
De var uppe på tapeten lite med deras "phone home" data collection bland annat.

Det kan man stänga av med en toggle i admin.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Inbyggd assistent? Nej tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Jag är så jäkla rädd för Google och deras datainsamling. Kan man lita på deras grejor? Det borde finnas lagar mot att de skickar hem data så att ingen kan göra det.

Kör Ubiqity Dream Machine + Ubiqity Flex HD. Så jäkla bra produkter imo!

Saker som routrar bör du INTE köra med Google, Apple, eller Kinas underrättelsetjänster i täckmantelsföretag som Xiamoi, Huwei, med flera.

Saker som där du pratar med enheten som Amazon Alexa skulle jag oxå skippa att ens ha sådana prylar. Så lat kan man inte vara idag 2020.

Det är hälsosamt att behöva gå till andra sidan rummet för att trycka på en fysisk strömbrytare!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Inbyggd spion? Nej tack

Jag rättade åt dig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Behöver nog lära mig mer om detta, känner mig allderles för bekväm med att låta de ha mig i sina datamodeller.

Vad är det som de gör med ens data som gör att man borde må dåligt av?

Om man inte vill att någon ska vet om att du lever bör man väl:
1. Inte bo i Sverige
2. Inte använda någon elektronisk produkt
3. Inte träffa andra människor

Tycker det låter lite trisst.

Borde nog vända på min fråga:

Hur och vad har Google gjort mot dig personligen för att du valt att aktivt undvika google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Saker som routrar bör du INTE köra med Google, Apple, eller Kinas underrättelsetjänster i täckmantelsföretag som Xiamoi, Huwei, med flera.

Saker som där du pratar med enheten som Amazon Alexa skulle jag oxå skippa att ens ha sådana prylar. Så lat kan man inte vara idag 2020.

Det är hälsosamt att behöva gå till andra sidan rummet för att trycka på en fysisk strömbrytare!

Samma resonemang kan naturligtvis föras med den fjärrkontroll du med stor sannolikhet använder till din TV idag. Att kila fram till tvn ansågs troligtvis inte som något livsnödvändigt problem att åtgärda inledningsvis.

I min mening är "Smart Home"-upplägget klockrent så länge det inte överarbetas - att kunna schemalägga och gruppera hemelektroniken är oerhört smidigt med allt från lampor och media till rullgardiner som jobbar tillsammans.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malek:

Samma resonemang kan naturligtvis föras med den fjärrkontroll du med stor sannolikhet använder till din TV idag. Att kila fram till tvn ansågs troligtvis inte som något livsnödvändigt problem att åtgärda inledningsvis.

I min mening är "Smart Home"-upplägget klockrent så länge det inte överarbetas - att kunna schemalägga och gruppera hemelektroniken är oerhört smidigt med allt från lampor och media till rullgardiner som jobbar tillsammans.

Blir svårt för min TV att spana på mig utan tillgång till internet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Riktigt dyrt om man jämför med andra meshsystem