Apple Macbook Pro 13 får uppgraderad kapacitet och tangentbord

Permalänk

Yikes! Inför varje ny lansering sitter jag och håller tummarna stenhårt för att priserna ska gå ner samtidigt som hårdvaran får ett rejält lyft. Oj vad jag ständigt blir besviken haha. Sitter på en Macbook Air tidig 2015. Undrar om dagen någonsin kommer när jag känner att en uppgradering är värd stålarna D; Ser ut som att jag får byta ut batteriet i väntan på bättre tider.... Om de någonsin kommer

Visa signatur

Gigabyte B450 I AORUS PRO WIFI | AMD Ryzen 5 3600 | EK-AIO Basic 240 | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming | Corsair 2x8GB DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance | Samsung 970 EVO PLUS NVMe 500GB | Samsung 860 QVO 1TB | Corsair SF600 600W 80+ Platinum | Louqe Ghost S1 Limestone + Ghost S1 MK3 - TopHat L Limestone | AOC AGON 24" LED FreeSync AG241QX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Jaså? Eller ja, det är ju inte ett problem. Men mer irriterande att det "bös" i porten. Inget som påverkar funktionen direkt.
Skall väl tilläggas att jag är väldigt noggrann med min elektronik så det kanske bara är jag som stör mig på detta.

Jag gick och kollade i båda portarna nu. Kunde inte se något särskilt damm där. Om jag topsar noga med sprit sätter det sig säkert något, men kunde inte få något skräp på fingret. Med det sagt så har jag datorerna i fodral om jag ska ta med mig dem någonstans, så de utsätts inte för särskilt mycket damm och skräp.

Om jag får välja mellan att rengöra porten ibland och ha magsafe eller inte ha magsafe, skulle jag ändå välja det. Har räddat både datorer och laddare vid flera tillfällen. Dessutom är det väldigt smidigt att sätta i laddaren med en hand, även i mörker. Väldigt trevlig design i min mening. En stor miss att inte behålla i någon form.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är främst för de kunder som ej behöver ha en "pro" modell men ändå vill ha en mac.
Billigaste 15,6"-16" ca nästan 30 000kr
Billigaste 13" en en färsk cpu och 16GB ram ca 25 000kr.
Den schyssta mac airen med fyrkärnig cpu och 16GB ram kostar nästan 20 000kr..

Man kan argumentera med typ hitta en bättre dator med samma specifikation. Men det är mycket pengar att lägga ut på en enklare hårdvarumässig dator för privat bruk.

Så min åsikt de är säkert bra men dyra.

Du ska veta hur mycket stationära och bärbara Mac datorer kostade runt 90-tals strecket. Vi snackar minimum 30-40-tusen.

Skrivet av Svampungen:

Yikes! Inför varje ny lansering sitter jag och håller tummarna stenhårt för att priserna ska gå ner samtidigt som hårdvaran får ett rejält lyft. Oj vad jag ständigt blir besviken haha. Sitter på en Macbook Air tidig 2015. Undrar om dagen någonsin kommer när jag känner att en uppgradering är värd stålarna D; Ser ut som att jag får byta ut batteriet i väntan på bättre tider.... Om de någonsin kommer

Inget mot vad de kostade för 30 år sedan. Sedan räkna med inflation så är vi uppe i minst det dubbla pris om man skulle ha en vettig Macintosh dator 1990.

Permalänk

Har inte provat Apples variant på scissor, men med tanke på det senaste årtiondets utveckling verkar det sejf att påstå att de fortfarande inte vet hur man gör ett bra tangentbord. Bärbart eller icke.

Och naturligtvis är deras laptop ointressant till det priset - med undantag för de få som redan låtit Apple gräva ner handen så djupt i deras fickor att de vuxit ihop, som ett par siamesiska tvillingar.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Hej på er! Ni som kan Apple, kan någon av er förklara varför folk väljer MAC istället för en vanlig PC? Jag är seriös med frågan för jag förstår inte anledningen då enligt Apple ligger billigaste alternativet på 16995:- för en 13" Macbook, medan en PC med samma/bättre prestanda får man för runt 8-9000 på el giganten. Ta inte detta som ett rant nu bara, jag vill verkligen försöka förstå vad som kan försvara inköpskostnaden.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Bara touchpaden är värt pengarna. Har inte använt en laptop med annat OS som ens är i närheten av den upplevelsen. Sen får man ett UNIX-OS som är optimerat för hårdvaran. Högre andrahandsvärde. Längre livslängd på systemet. Min macbook är 6 år gammal nu och det är nu i vår som jag börjat märka av att den är gammal. Motsvarande känsla för mina jobblaptops brukar komma efter 2-3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej på er! Ni som kan Apple, kan någon av er förklara varför folk väljer MAC istället för en vanlig PC? Jag är seriös med frågan för jag förstår inte anledningen då enligt Apple ligger billigaste alternativet på 16995:- för en 13" Macbook, medan en PC med samma/bättre prestanda får man för runt 8-9000 på el giganten. Ta inte detta som ett rant nu bara, jag vill verkligen försöka förstå vad som kan försvara inköpskostnaden.

Tack på förhand.

Som jag ser det finns det fem anledningar av varierande signifikans:
-Operativsystemet. Många älskar osx och om det behövs kan man även köra windows.
-Ekosystemet. Har man en iphone och/eller ipad så är det på flera sätt smidigt att även ha en mac.
-”Dold” prestanda. Dels behöver Apple inte anpassa sig eller lägga ner tid på att vara kompatibla med allt och alla på samma sätt som Windows vilket gör det enklare att få lättdrivet.
-Kvalitet. I regel så osar Apples datorer kvalitet byggnadsmässigt. De brukar även ha mycket bättre skärm, touchpads och batteri jämfört med konkurrenterna.
-Och slutligen måste man förstås nämna att de har ett mycket starkt varumärke som i allmänhet är väldigt populärt. Bra pr och hängivna fans helt enkelt.

Personligen gillar jag deras bärbara just för operativsystemet och kvalitetens skull. Min nuvarande macbook pro är från 2012 och fungerar fortfarande alldeles utmärkt, åtminstone till det man normalt har en laptop till. Lite roligt är mitt batteri som byttes ~2015 är bättre än många kurskamraters helt nya datorer...

Med allt det sagt så kommer mitt nästa laptopköp inte bli från Apple av den enkla anledningen att nästan allting numera är fastlött vilket gör det svårt eller till och med omöjligt att byta hårddisk, cpu, minnen o.s.v. Jag håller dock tummarna att de slutar larva sig tills det att min dator ger upp.