Flimrande backlight - sjunger skärmen på sista versen?

Permalänk
Medlem

Flimrande backlight - sjunger skärmen på sista versen?

Drog strömkabeln från skärmen tidigare idag då det åskade. När jag kopplade in den senare bjöds jag på flimrande backlight, som försvann efter ett par minuter.

Jag har inte stött på detta tidigare, men så brukar jag förstås inte dra ur sladden särskilt ofta.

Är det här att betrakta som normalt eller börjar skärmen bli risig?

Permalänk
Bildexpert 📺

@DasIch: Det förekommer flimmer av den nivån och det är inte nödvändigtvis belysningen utan kan vara panelen. Dells 5K-modell har det problemet dokumenterat av Dell själva: https://www.sweclockers.com/test/21217-dell-ultrasharp-up2715...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@DasIch: Det förekommer flimmer av den nivån och det är inte nödvändigtvis belysningen utan kan vara panelen. Dells 5K-modell har det problemet dokumenterat av Dell själva: https://www.sweclockers.com/test/21217-dell-ultrasharp-up2715...

Jag har inte stött på några konstigheter när jag växlat mellan olika anslutningar. Brukar växla mellan HDMI och DP, och även DVI-D har fått se lite användning.

Det är en Eizo EV2750. Jag kan inte hitta något när jag googlar på fenomenet.

Eftersom flimret uppstår efter strömkabeln varit utdragen och sen försvinner kanske det är kondensatorer som börjar bli dåliga?

Jag ska maila Eizo och fråga vad de tycker om saken. I värsta fall har jag ju garanti kvar - alltid något.

Permalänk
Bildexpert 📺

@DasIch: Skulle gissa att det är något relaterat hur LCD:er kan flimrande retention av vissa testmönster, likt detta: https://www.testufo.com/flicker

Får flimrande retention efter bara ett par sekunder på vissa skärmar på sprillans skärmar. - så lyssna på varningen! Låter inte orimligt att det är ett elektriskt fenomen och kanske relaterat till någon kondensator som behöver laddas ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@DasIch: Skulle gissa att det är något relaterat hur LCD:er kan flimrande retention av vissa testmönster, likt detta: https://www.testufo.com/flicker

Får flimrande retention efter bara ett par sekunder på vissa skärmar på sprillans skärmar. - så lyssna på varningen! Låter inte orimligt att det är ett elektriskt fenomen och kanske relaterat till någon kondensator som behöver laddas ur.

Det testet gav i varje fall inga problem efter en 20 sekunder eller så.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Det testet gav i varje fall inga problem efter en 20 sekunder eller så.

Fick fem minuter av flimmer efter ha kört kanske 10 sekunder av testet på en Imac 5K. Klingar sakta av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fick fem minuter av flimmer efter ha kört kanske 10 sekunder av testet på en Imac 5K. Klingar sakta av

Då verkar det som mitt resultat i det testet är bra ändå.

Fick svar från Eizo som löd ungefär "svårt att säga vad det är, men vi har 5 års garanti så om det kvarstår kan du göra en serviceanmälan så kommer vi och hämtar skärmen". Och sen verkar de ha typ världens bästa returpolicy, så... Jag ska testa skärmen lite mer men kvarstår det får de byta den.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu. Bökade runt på skrivbordet och lyckades dra en repa i skärmen... det lär ha förstör mina chanser att få en utbytesskärm från Eizo. Så, jag antar att det var dags att köpa ny skärm. Det verkar vara vad gudarna vill.

Jag kan eventuellt vara lite sugen på en ny skärm också.

Beställde en Asus XG279Q. Lite dåligt med recensioner på den men jag hoppas den i varje fall är "good enough" vad gäller färgåtergivning. Är den för kass så är det öppet köp ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺

@DasIch: Skulle gissa att "good enough" inte är några problem här. Ännu inte sett någon spel-IPS med 1440p som varit dålig eller felaktig. Kanske möjligen lite väl skiftande vitbalanser, men inget som går att åtgärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@DasIch: Skulle gissa att "good enough" inte är några problem här. Ännu inte sett någon spel-IPS med 1440p som varit dålig eller felaktig. Kanske möjligen lite väl skiftande vitbalanser, men inget som går att åtgärda.

Jag tycker inte spelskärmar brukar se särskilt imponerande ut i de recensioner jag sett. Duger säkert till spel men jag hoppas den ska funka till bildbehandling också. Egentligen är det väl inte en spelskärm jag borde satsa på men det verkar vara en bra panel och det vore verkligen skönt att kunna överge 60Hz.

Hittade ett par recensioner av den här skärmen. En från Prad och en från någon kinesisk sida. Den kinesiska recensionen var lite klåpig, men det var intressant att de fick ut 100% DCI-P3 volym. Prad fick dock bara 91%, vilket tyvärr är rätt kasst. Får se vad jag lyckas mäta upp. Annars verkar ju skärmen ha några fabrikskalibrerade lägen som är hyfsade, så jag hoppas på det.

Lite av en chansning blir det. Får se hur det faller ut.