Xiaomi samlar användardata i inkognitoläge

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi samlar användardata i inkognitoläge

Telefonjättens webbläsare Mint spårar användare vid både privat- och offentlig surf, men nu adderas valfrihet i inkognitoläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Självklart, dom är ju en del av Nalle Puh vare sig dom vill eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Föga förvånande att en kinesisk telefontillverkare sysslar med övervakning.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Oh bother!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är ju bara att använda en annan webbläsare än deras egna.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Detta är endast för säkerhetsskäl. För kundens bästa.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande. Detta är en bra anledning till att alltid blåsa kinatelefoner direkt och köra en custom rom likt Lineage eller något, använd open source appar i den mån man kan och alltid vara medveten om att man alltid lämnar digitala fotspår överallt.

Permalänk
Avstängd

Undviker alla kinesiska telefoner och datormärken. Bort med skiten

Permalänk
Avstängd

Gott försök men dom har en lång väg att gå innan dom når upp till riktig massövervakning ala väst & demokrati. Men med träning kanske dom når dit🧐

Edit: förkastligt /Xiaomi ägare

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@Amazinghorse:

Går nog ej undvika om man ej tar bort alla "smartfuktioner"
Finns det övh någon telefontillverkare och mobilt operativsystem som ej samlar data?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Gott försök men dom har en lång väg att gå innan dom når upp till riktig massövervakning ala väst & demokrati. Men med träning kanske dom når dit🧐

Edit: förkastligt /Xiaomi ägare

Antar att vi är värre än en diktaturstat som övervakar folk överallt med ansiktsigenkänning och styr deras beteenden med poängsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Amazinghorse:

Går nog ej undvika om man ej tar bort alla "smartfuktioner"
Finns det övh någon telefontillverkare och mobilt operativsystem som ej samlar data?.

Dom damsuger alla så mycket dom bara kan.
Och "alla" har ju blivit påkomna med fingrarna i kakburken mer än en gång när inställningar som skulle göra telefonen säkrare inte fungerat som var sagt.

Men det finns ju några tillverkare som satsar på säkerhet, men äger du en sådan så är du direkt misstänkt för allt som polisen kan hitta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Undviker alla kinesiska telefoner och datormärken. Bort med skiten

Ja, skippa allt som är "Made in China".
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja, skippa allt som är "Made in China".
Lycka till!

Han syftar nog mer på om märket är kinesiskt, inte vart produkten är tillverkad.

Permalänk
Inaktiv

Är det ens någon som blir förvånad längre?
Kommer aldrig köpa tech-produkter som utvecklats i Kina.

Permalänk
Inaktiv

Kina Kina über alles! Inte ett dugg förvånad att de samlar information. Är väl de flesta som gör nuförtiden. Frågan är vilka mobiler och OS man kan lita på nuförtiden. Apple verkar iaf utåt vara de som bryr sig mest om integritet. Skrämmande tanke att nästa mobil troligtvis blir en Iphone :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dom damsuger alla så mycket dom bara kan.
Och "alla" har ju blivit påkomna med fingrarna i kakburken mer än en gång när inställningar som skulle göra telefonen säkrare inte fungerat som var sagt.

Men det finns ju några tillverkare som satsar på säkerhet, men äger du en sådan så är du direkt misstänkt för allt som polisen kan hitta på.

Ja, dammsuger är rätt ord. Appen till min dammsugare Xiaomi Roborock S50 har ca 50 permissions. Svårt att tro att dammsugaren har behov av att hantera mina kontakter, komma åt alla filer på min telefon och se vilka appar som körs.
Alltså grejerna de gör är sjukt prisvärda och fungerar märkligt bra jämfört med konkurrenterna men det är larvigt hur vårdslöst de hanterar data.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

@olafett: Spara en gammal telefon bara för att köra dessa "slask" appar på.
Inte direkt så att man behöver starta damsugaren från sin "riktiga" telefon.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Detta är endast för säkerhetsskäl. För kundens bästa.

Haha precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ja, dammsuger är rätt ord. Appen till min dammsugare Xiaomi Roborock S50 har ca 50 permissions. Svårt att tro att dammsugaren har behov av att hantera mina kontakter, komma åt alla filer på min telefon och se vilka appar som körs.
Alltså grejerna de gör är sjukt prisvärda och fungerar märkligt bra jämfört med konkurrenterna men det är larvigt hur vårdslöst de hanterar data.

Skrivet av Svensktiger:

@olafett: Spara en gammal telefon bara för att köra dessa "slask" appar på.
Inte direkt så att man behöver starta damsugaren från sin "riktiga" telefon.

This, kör en gammal skittelefon, helst ej inloggad på google och dylikt, gärna custom rom utan gapps. Även separat wifi så begränsar man det något.

Xiaomi är ju kända för att gå på förlust på sina produkter för att sedan tjäna pengar på tjänster och användardata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ja, dammsuger är rätt ord. Appen till min dammsugare Xiaomi Roborock S50 har ca 50 permissions. Svårt att tro att dammsugaren har behov av att hantera mina kontakter, komma åt alla filer på min telefon och se vilka appar som körs.
Alltså grejerna de gör är sjukt prisvärda och fungerar märkligt bra jämfört med konkurrenterna men det är larvigt hur vårdslöst de hanterar data.

Påminner om deras luftrenare som jag köpte. Bara för att kunna justera den via app så var man tvungen ge åtkomst till i stort sett hela telefonen och varför i hela friden en luftrenare behöver ha access till allt sånt kan man ju undra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Antar att vi är värre än en diktaturstat som övervakar folk överallt med ansiktsigenkänning och styr deras beteenden med poängsystem.

Tur vi har friheten att anta vad vi vill här 😉.
Min poäng är mer ett uppgivet whatever, hela världen har redan all min data tack vare Five Eyes massövervakning, vad spelar det för roll om Jinping skummar igenom det också.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazinghorse:

Undviker alla kinesiska telefoner och datormärken. Bort med skiten

Ja, snart sprids väl Corona digitalt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

@olafett: Spara en gammal telefon bara för att köra dessa "slask" appar på.
Inte direkt så att man behöver starta damsugaren från sin "riktiga" telefon.

Skrivet av Baxtex:

This, kör en gammal skittelefon, helst ej inloggad på google och dylikt, gärna custom rom utan gapps. Även separat wifi så begränsar man det något.

Xiaomi är ju kända för att gå på förlust på sina produkter för att sedan tjäna pengar på tjänster och användardata.

Alt emulering via Bluestacks etc. Fungerar kanon till allt man behöver!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Betyder detta att inkognitoläget på Chrome inte samlar data?
Jag har alltid inbillat mig själv att inkognitoläget mest är till för att google ska använda den datan de samlar där lite mer diskret och kanske inte spamma det i samma grad som sökförslag och reklam vid vanlig surf.

Skrivet av Vangen:

Ja, snart sprids väl Corona digitalt.

Det gör det väl redan via 5G-masterna? Inte kan väl en skådis och ett par rappare ha fel?
https://nypost.com/2020/04/05/woody-harrelson-sharing-coronav...

Permalänk
Medlem

Men detta gäller väl bara deras egna webläsare ?
Vem använder den, jag kör annan plus vpn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Betyder detta att inkognitoläget på Chrome inte samlar data?
Jag har alltid inbillat mig själv att inkognitoläget mest är till för att google ska använda den datan de samlar där lite mer diskret och kanske inte spamma det i samma grad som sökförslag och reklam vid vanlig surf.

Det gör det väl redan via 5G-masterna? Inte kan väl en skådis och ett par rappare ha fel?
https://nypost.com/2020/04/05/woody-harrelson-sharing-coronav...

Vill nog även ha ett uttalande från Chuck Norris innan jag är helt säker!
(gubben som gått "full ret*rd är 80 bast i år!)

Permalänk
Medlem

Känns inte som man ska köpa en kinesisk telefon om man är mån om sin privata data.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Oh bother!

Åh Typiskt!

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Amazinghorse:

Går nog ej undvika om man ej tar bort alla "smartfuktioner"
Finns det övh någon telefontillverkare och mobilt operativsystem som ej samlar data?.

IOS känns i alla fall mer säkert än android. Och ger mer kontroll över vad som samlas in och inte. App Store har också en mycket hårdare granskning av appar, på Play Store kan man ju nästan skicka in vad som helst och bli godkänd. (har själv publicerat appar i båda)

Men som sagt, vill man gå "Snowden-mode" så får man skaffa en burner utan smart-funktioner och byta varje vecka till en ny telefon med kontantkort

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm