Uppgradera sweclockers vinterdator 2015 max 10k

Permalänk
Medlem

Uppgradera sweclockers vinterdator 2015 max 10k

Hej,

Det här blir mitt första inlägg på forumet. Hoppas på bra råd och tips från alla erfarna medlemmar.

Det har blivit dags att uppgradera min dator för framtiden då mitt Radeon R9 390X och drivrutinerna från AMD numera omöjliggör att jag kan skicka 3840x2160p i 60hz (endast 30hz) via DP till min projektor. Spontant tänker jag att jag bör köpa nytt moderkort, CPU, GPU och RAM.

Nätagg, chassi, processorkylare och hårddiskar är det bra liv i än.

Vad jag kommer använda datorn till:

- Spel i 1080p 60hz på datorskärm med AMD Freesync (vill byta upp mig till 1440p 60hz inom en snar framtid). Jag spelar idag främst Apex Legends men vill klara Cyberpunk 2077 när det kommer och kunna spela på hyffsat höga inställningar inom FPS/Metroidvania/Rollspel några år framåt.

- Filmer och tv-serier i 3840x2160p 60hz på min projektor (Optoma UHD60) som är skärm 2.

Mina Specs:
Chassi: Fractal Design Define R5
Moderkort: Asus z170 pro gaming
CPU: Intel Core i5 6600k (överklockat till 4,3 Ghz)
CPU kylare: be quiet! Pure Rock
GPU: R9 390X Nitro 8GB
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB (2 x 4GB) DDR4 2666MHz
PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Budget: Max 10 000:-

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Köp helst ingen CPU nu. Intel har precis annonserat nya CPU:er som kommer vara köpbara om några veckor. Det är värt att kolla hur dessa presterar och vad de kostar innan du gör något inköp, oavsett om det blir Intel eller AMD i slutändan.

Annars verkar det ju som att alla dina behov (förutom möjligen Cyberpunk 2077) kan tillgodoses endast genom ett nytt grafikkort. Ett Radeon RX 5700 XT borde ju kunna funka, alternativt ett Geforce RTX 2070 Super. Du kan även uppgradera till mer RAM redan idag om du vill.

Cyberpunk 2077 kommer ju stödja RTX-raytracing vilket talar för Geforce, men frågan är ju hur prestandan med raytracing kommer vara, om det kommer vara spelbart i 1440p. Å andra sidan är ett RX 5700 XT mycket billigare med nästan lika mycket prestanda för rasteriserade spel, vilket talar för detta, särskilt med tanke på din totalbudget.

Men, om jag ska svara på vad du ska köpa idag:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 989 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 890 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK MAX (1 390 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) (549 kr hos Elgiganten)
Summa: 8 818 kr

Detta bygger på att du återanvänder dina 2x4 GB minne du har idag för totalt 4x4 = 16 GB minne.

Möjligheter till förändringar:

  • Köp 2x8 eller 2x16 GB minne i snabbare hastighet (3000 eller 3200 MHz) istället och kassera det gamla minnet. Ger några procent prestandaförbättring, men i det stora hela kostar mer än der smakar.

  • Upp till en 3700X istället, för 8 kärnor. Förmodligen inte värt det då skillnaden mellan 6 och 8 kärnor i spel är obefintlig idag. Dessutom hamnar du över budget. (Köp inte 3600X, inte värt de extra pengarna, särskilt när du redan har en kylare...)

  • Annat moderkort. MSI B450 Tomahawk Max är känt för sina extremt bra VRM:er i prisklassen, men det finns även andra modeller att välja på, om man prioriterar t.ex. mer I/O, mer M.2 eller liknande.

  • Intel i5-10600K och kompatibelt moderkort när den väl kommer ut om några veckor. Mer klockfrekvens, sannolikt lite bättre för spel, samma antal kärnor/trådar men det beror ju på vad det kostar och hur det faktiskt presterar...

Det är också en variant att köpa 2x8 GB minne och kombinera med dina 2x4 så att du har 24 GB minne. Men ju mer du blandar RAM desto svårare är det att säga något om vilken frekvens/timings du kan köra minnet i. Därför har jag valt samma kit som du har idag.

Jag har valt ett RX 5700 XT som jag vet är okej som dock är 500 kr över billigaste modellen. Finns tyvärr en del mindre bra modeller på marknaden (t.ex. Asus TUF Gaming-modellern och MSI Evoke) som kan vara läge att undvika.

Att tänka på om du ska köra AMD: Se till att du har AM4-fästen till din kylare. Annars kan du behöva köpa till dessa. Eller om Be Quiet skickar ut dessa gratis, har inte koll på hur Be Quiet gör.

Permalänk

Uppgradera bara grafikkort till ett 5600XT/5700/5700XT, IMO

Tror knappast du kommer kunna få ut så mycket extra prestanda av att uppgradera processorn. När du köper nytt grafikkort nästa gång, om ~4 år, finns det antagligen stor anledning till att uppgradera cpu, men inte just nu

EDIT: För att förtydliga: Du kommer troligtvis ha en snabbare dator om du lägger 10kkr på grafikkort än 6kkr på grafikkort och 4kkr på ny processor/moderkort/ram

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Jag håller med @pv2b om att du kanske borde hålla i hatten i alla fall tills Intel lanseringen eftersom du ändå har hyffsad processor just nu.

Skrivet av pv2b:

Upp till en 3700X istället, för 8 kärnor. Förmodligen inte värt det då skillnaden mellan 6 och 8 kärnor i spel är obefintlig idag.

Obefintlig är den faktiskt inte, den var större än jag trodde att den skulle vara. Men stor är den inte.
Här kan man i alla fall se hur stor skillnad det är mellan dem.

AMD Ryzen 5 3600 VS AMD Ryzen 7 3700X

Skrivet av pv2b:

Köp inte 3600X, inte värt de extra pengarna, särskilt när du redan har en kylare...

Kan bara instämma.

3600X är inte prisvärd. Köp inte 3600X. Köp en 3600 istället!

AMD Ryzen 5 3600X

Skrivet av pv2b:

SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC

Jag har valt ett RX 5700 XT som jag vet är okej som dock är 500 kr över billigaste modellen. Finns tyvärr en del mindre bra modeller på marknaden (t.ex. Asus TUF Gaming-modellern och MSI Evoke) som kan vara läge att undvika.

SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC är bra men Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är både bättre och billigare.

SweClockers Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ och RX 5700 XT Pulse
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat...

Nackdelar

  • ...men dock ganska marginellt

https://inetimg.se/img/awards/swec-bra-produkt.png

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse

Jag hade kollat på:

  • Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil delar på förstaplatsen med SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC om bäst kylning av AMD Radeon RX 5700 XT.

    Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil
  • MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X

  • Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.

    SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
    Fördelar

    • Utmärkt spelprestanda

    • Vettig kylarlösning

    • Semi-passiv fläktkurva

    • Fabriksöverklockat

    Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC
  • Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon är riktigt bra. Ett av de bästa för Mini-ITX eftersom att det bara tar upp två PCIe platser.

    Powercolor Radeon RX 5700 8GB Red Dragon

    Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Dragon

Skrivet av pv2b:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Annat moderkort. MSI B450 Tomahawk Max är känt för sina extremt bra VRM:er i prisklassen, men det finns även andra modeller att välja på, om man prioriterar t.ex. mer I/O, mer M.2 eller liknande.

Jag hade kollat på de billigare MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX som bara förlorar en USB Type-C port jämfört med MSI B450 TOMAHAWK MAX och har samma VRM. Eller ännu hellre MSI B450M MORTAR MAX som har lite sämre men bra VRM och bättre I/O.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX

Skrivet av pv2b:

Köp 2x8 eller 2x16 GB minne i snabbare hastighet (3000 eller 3200 MHz) istället och kassera det gamla minnet. Ger några procent prestandaförbättring, men i det stora hela kostar mer än der smakar.

Har man långsamt RAM minne så kan man överklocka infinity fabric för en liknande boost.

Har man långsamt RAM som inte går att överklocka så kan man överklocka infinity fabric.

RAM Infinity Fabric

Skrivet av siglolmic:

Tror knappast du kommer kunna få ut så mycket extra prestanda av att uppgradera processorn. När du köper nytt grafikkort nästa gång, om ~4 år, finns det antagligen stor anledning till att uppgradera cpu, men inte just nu

Du kommer troligtvis ha en snabbare dator om du lägger 10kkr på grafikkort än 6kkr på grafikkort och 4kkr på ny processor/moderkort/ram

Snabbare i form av högre genomsnittlig FPS, kanske. Men det kommer också att vara fler och värre frame drops vilket man i regel stör sig mer på än låg FPS.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för era utförliga svar! Jag uppskattar det väldigt mycket. Intressant att min processor inte är rent skräp trots sin ålder.

Det jag tar med mig från era tips är nog att det lutar åt denna uppgraderingen:

Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse
Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB)

Anledningen till Sapphire trots priset är för att jag haft Sapphire tidigare och har goda erfarenheter av dem som tillverkare.
Sedan får det väl bli nytt moderkort och processor framöver i ett senare skede.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Pro V2 l CPU: AMD Ryzen 5 5600X l Kylare: be quiet! Pure Rock l GPU: Sapphire RX 5700 XT Pulse l RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3600MHz l PSU: Corsair RM750x 750 Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Snabbare i form av högre genomsnittlig FPS, kanske. Men det kommer också att vara fler och värre frame drops vilket man i regel stör sig mer på än låg FPS.
https://youtu.be/LCV9yyD8X6M

Lite sent kanske men valde att kolla/skumma igenom videon och hittar ingenstans där detta framgår. Är du säker?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@siglolmic: I videon framgår det att man får vissa frame drops, kolla på 0,1% Low.
Att man stör sig mer på framedrops än låg konstant FPS sägs kanske inte just i den videon men är ett allmänt känt faktum som nämns av de flesta PC YouTubers i flera videos (orkar inte länka alla men Jay, Linus, Austin mfl.) och som i alla fall jag själv också upplever de få gånger som jag spelar.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@siglolmic: I videon framgår det att man får vissa frame drops, kolla på 0,1% Low.
Att man stör sig mer på framedrops än låg konstant FPS sägs kanske inte just i den videon men är ett allmänt känt faktum som nämns av de flesta PC YouTubers i flera videos (orkar inte länka alla men Jay, Linus, Austin mfl.) och som i alla fall jag själv också upplever de få gånger som jag spelar.

Att man stör sig på framedrops snarare än låg average FPS köper jag, men att combon svag cpu + stark gpu skulle lida mer av detta än stark cpu + svag gpu hittar jag inte i videon någonstans, hela videon handlar bara om cpu-jämförelser om jag inte missat något. Det låter inte helt orimligt att det skulle vara så men jag skulle uppskatta om du kunde visa var du hittade den infon.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Smeen89:

Hej,

Det här blir mitt första inlägg på forumet. Hoppas på bra råd och tips från alla erfarna medlemmar.

Det har blivit dags att uppgradera min dator för framtiden då mitt Radeon R9 390X och drivrutinerna från AMD numera omöjliggör att jag kan skicka 3840x2160p i 60hz (endast 30hz) via DP till min projektor. Spontant tänker jag att jag bör köpa nytt moderkort, CPU, GPU och RAM.

Nätagg, chassi, processorkylare och hårddiskar är det bra liv i än.

Vad jag kommer använda datorn till:

- Spel i 1080p 60hz på datorskärm med AMD Freesync (vill byta upp mig till 1440p 60hz inom en snar framtid). Jag spelar idag främst Apex Legends men vill klara Cyberpunk 2077 när det kommer och kunna spela på hyffsat höga inställningar inom FPS/Metroidvania/Rollspel några år framåt.

- Filmer och tv-serier i 3840x2160p 60hz på min projektor (Optoma UHD60) som är skärm 2.

Mina Specs:
Chassi: Fractal Design Define R5
Moderkort: Asus z170 pro gaming
CPU: Intel Core i5 6600k (överklockat till 4,3 Ghz)
CPU kylare: be quiet! Pure Rock
GPU: R9 390X Nitro 8GB
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB (2 x 4GB) DDR4 2666MHz
PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Budget: Max 10 000:-

Kan du vänta till hösten vore det bra, det är nya grafikkort på gång och de sägs ge ett rejält lyft.

Vad som skulle ge din gamla rigg ett visst lyft, för en liten peng, är mer minne.
Corsair Vengeance LPX Black DDR4, 506 kr med frakt.

För maximal prestanda (dualchannel), placera minnena så här.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 0, 8 GB | 4, 4 GB |

Vill du ha fyra stickor kan du köpa till dessa.
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 16GB, 852 kr inkl frakt.
För maximal prestanda (dualchannel), placera dem så här.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 4, 8 GB | 4, 8 GB |

eller så här.

CPU | Kanal A | Kanal B | CPU | 8, 4 GB | 8, 4 GB |

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |