Permalänk
Medlem

Högre temperatur med PBO än OC.

När jag kör min 3700X med PBO så boostar jag oftast all core 4,2Ghz och temperaturen när jag spelar ligger så gott som statiskt på 67C. Ibland boostar dock bara 6 kärnor till 4,2Ghz och de två sista ligger på 3,6Ghz för att ibland, oftast mellan rundorna på csgo boosta upp till 4,2Ghz för att sen återvända till 3,6Ghz så fort nästa runda börjar, vid de här tillfällen brukar CPU'n ligga runt 57C.

När jag kör på en all core OC 4,3Ghz @ 1.275V så ligger temperaturen lägre, ungefär mellan 57-60C.

Min slutsats av detta är att PBO måste använda en högre avrage voltage än vad min OC gör och att det därför bli högre temperaturer? Det jag inte riktigt förstår är varför PBO boostar så pass olika från gång till gång när jag startar datorn. Sen undrar jag om någon har några tankar kring degraderingen av CPU'n om jag bara använder min OC när jag spelare för att sen ha datorn default resten av tiden, är det ett vettigt sätt att bespara

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kna bara instämma. Kör jag min 3900x pbo så är tempen kring 70 max vid cinebench 20 minuter. Boosten börjar på 4.3ghz och slutar på 4.2.
Kör jag all core 4.3ghz hamnar maxtemp på 63 grader. Enda gången pbo kändes OK var om jag körde "edc bugg" config, då boostade den likadant varje Boot, men jag hade alltid en oro att det förmodligen inte bra att köra så i långa loppet. 4.3 ghz @ 1.3v Load får duga

Permalänk
Medlem

Har också gått över till manuell oc på min 3600. Kör 4.35 GHz @ 1,3v nu och tempen är 4-5 grader lägre än med pbo där boosten oftast låg runt 4,0-4,1 GHz

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min OC rent prestandamässigt och temperaturmässigt, det jag är rädd för är att jag ska degradera min CPU allt för snabbt till följd av för hög voltage.. Jag funderar på att hålla mig till min andra OC med CCX0 4175Mhz och CCX1 4150Mhz @ 1.175V då den ju känns betydligt mer safe och dessutom håller riktigt bra temperaturer runt 50C under load då den ändå marginellt överpresterar mot PBO.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man inte kan få sätta upp en volt/frekvens-kurva manuellt så att normal boost fungerar, men högre och bättre än orginal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag förstår inte varför man inte kan få sätta upp en volt/frekvens-kurva manuellt så att normal boost fungerar, men högre och bättre än orginal...

Förmodligen för att alldeles för många skulle degradera sina CPUer.