Tar mig varken in i windows eller bios

Permalänk
Medlem

Tar mig varken in i windows eller bios

Efter att jag smidigt dammsugat och råkat slå ut kontakten från vägguttaget verkar något vara trasigt. Efter att jag startat datorn möts jag av en svart bild i säkert 15-20 sekunder. Sedan kommer moderkortsloggan och står där helt fast i säkert 40 sekunder. I detta skede är tangentbordet dött o kan inte användas för att ta mig in i bios. Efter dessa 40 sekunder med loggan ber datorn mig att koppla i en giltig bootenhet o trycka på valfri knapp för att fortsätta. Jag försökte sedan koppla in ett usb minne jag har windows-boot på, jag lyckas ta mig in på den och ser att min vanliga ssd med windows på återfinns vid partionsalternativen.

Så kortfattat

Svart bild i 30 sekunder, otroligt segt för att vara 9600k något är knas.
Moderkortslogga 40 sekunder men dött tangentbord i detta skede
Tar bara emot usb-boot som enda bootdrive, tar sig inte vidare till windows.
Inne på partitionsinställningarna ser jag min windowspartition på ssdn.
Repair funktionen säger att jag inte kan reparera mitt windows.
Olika funktioner jag blir tipsad om att använda i repair cmd fungerar inte då funktionerna inte återfinns.

Min magkänsla säger att moderkortet kanske gett upp? Har någon smart människa nån idé vad som kan vara problemet? Och tips på vad som kan göras?

EDIT: Moderkortets debug lampor lyser för VGA medan skärmen är svart i början. Den släcks när biosloggan dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

Efter att jag smidigt dammsugat och råkat slå ut kontakten från vägguttaget verkar något vara trasigt. Efter att jag startat datorn möts jag av en svart bild i säkert 15-20 sekunder. Sedan kommer moderkortsloggan och står där helt fast i säkert 40 sekunder. I detta skede är tangentbordet dött o kan inte användas för att ta mig in i bios. Efter dessa 40 sekunder med loggan ber datorn mig att koppla i en giltig bootenhet o trycka på valfri knapp för att fortsätta. Jag försökte sedan koppla in ett usb minne jag har windows-boot på, jag lyckas ta mig in på den och ser att min vanliga ssd med windows på återfinns vid partionsalternativen.

Så kortfattat

Svart bild i 30 sekunder, otroligt segt för att vara 9600k något är knas.
Moderkortslogga 40 sekunder men dött tangentbord i detta skede
Tar bara emot usb-boot som enda bootdrive, tar sig inte vidare till windows.
Inne på partitionsinställningarna ser jag min windowspartition på ssdn.
Repair funktionen säger att jag inte kan reparera mitt windows.
Olika funktioner jag blir tipsad om att använda i repair cmd fungerar inte då funktionerna inte återfinns.

Min magkänsla säger att moderkortet kanske gett upp? Har någon smart människa nån idé vad som kan vara problemet? Och tips på vad som kan göras?

Testat att köra clear cmos? Alltid id'e att börja där.

Glhf

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att du sabbat moderkortet eller något annat. Man ska absolut inte dammsuga datorn då man kan skada den med statisk elektricitet. Det är dock inte alls garanterat att det är det som har hänt även om man kunnat läsa om en rad människor som lyckats med det eller som skadat nån annan komponent under dammsugningen.

Jag skulle börja med att Koppla ut och koppla in alla kontakter till dina diskar, i synnerhet den disk som du har windows på för att se om det helt enkelt är så att den inte längre är ansluten. Koppla även in och ut tangentbordet om du inte redan gjort det, testa med annan USB-port om det inte funkar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Man ska absolut inte dammsuga datorn då man kan skada den med statisk elektricitet.

Jag damsugade inte datorn, jag damsugade under datorbordet och råkade dra ur sladden ur väggen med damsugaren.

Jag testade att byta ut moderkort, grafikkort, minnen, och cpu, jag kommer nu in i bios men står återligen att jag inte har en bootable drive ikopplad. Jag bytte både satan och strömsladd och bios ser ssdn men den går inte att boota från. Är det dags o köpa ny ssd tro?

Permalänk
Medlem

@magnum92: Har du fler diskar i burken och/eller har du tagit ut någon disk från den?

Anledningen till frågan är att bootloadern inte per automatik behöver finnas på samma disk som OS är installerat på, detta problem kan uppstå om man installerar OS med fler diskar anslutna än den man skall installera på.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har haft en HDD där jag haft filmer o gamla spel, den var ikopplad i datorn när jag installerade windows senast. Däremot har den försvunnit och verkar inte läsas längre, men det var ganska länge sen den slutade synas i windows. Kan det kanske vara så som du säger att bootfilen låg på den, och trots att HDDn inte dykt upp i windows så har den kunnat läsa av bootfilen på något sätt, tills idag?

EDIT: Nu har jag iallafall kopplat i mina gamla delar förutom SSD och PSU. Jag fick samma resultat i det att datorn ville ha en "giltlig bootable drive". Jag valde i det här skedet att installera en ny windows på samma SSD jag redan har en installation. Det funkade och nu är jag inne och allt verkar fungera. Jag vågar dock inte starta om datorn då jag är rätt för att den inte ska släppa in mig i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

@MacAllan: Jag har haft en HDD där jag haft filmer o gamla spel, den var ikopplad i datorn när jag installerade windows senast. Däremot har den försvunnit och verkar inte läsas längre, men det var ganska länge sen den slutade synas i windows. Kan det kanske vara så som du säger att bootfilen låg på den, och trots att HDDn inte dykt upp i windows så har den kunnat läsa av bootfilen på något sätt, tills idag?

EDIT: Nu har jag iallafall kopplat i mina gamla delar förutom SSD och PSU. Jag fick samma resultat i det att datorn ville ha en "giltlig bootable drive". Jag valde i det här skedet att installera en ny windows på samma SSD jag redan har en installation. Det funkade och nu är jag inne och allt verkar fungera. Jag vågar dock inte starta om datorn då jag är rätt för att den inte ska släppa in mig i windows.

Så länge bios kan se disken tror jag den kan boota från den, så om boot problemet började samtidigt som du fysiskt tog bort disken så kan det vara den som haft bootloadern.

Du kan ju inte ha datorn igång alltid utan omstart och då är det lika bra att testa direkt.
Installerade du ett nytt W10 på samma disk som det gamla och kör dualboot nu?

Du vet att det finns ett alternativ om att reparera befintlig installation när man kör installationsprocessen?
Då skall den även behålla alla filer och dokument.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har endast SSDn i datorn just nu, och installerade en ny windows installation på den gamla, mest som ett test för att se om jag ens kunde komma åt den när nya installationen var på plats, och det fungerade, men ja nu önskar jag att jag vetat att det gick att reparera haha..

Imorgon ska jag testa att sätta ihop de andra komponenterna och se ifall den här windows-installationen bootar nu när boot-filen ligger på SSDn windows är på.

Tack för alla tips änsålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnum92:

ja nu önskar jag att jag vetat att det gick att reparera haha.

Man kan försöka reparera men det händer att fel varit kvar eller kommit tillbaka tills man gjorde en ren installation av Windows där man också tog bort alla partitioner på Windows disken och tryckte nästa så den skapa ny mm rätt när man fortsatte installera.

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig. Jag installerade om windows med gamla datordelarna, och när jag bytte tillbaka till de nya datordelarna så kunde jag komma in i Windows. Det verkar som att boot-filen låg på min andra HDD som slutade fungera. När jag installerade om windows utan att ha den andra HDDn ikopplad verkar bootfilen hamnat på SSDn och därmed funkar allt igen Segheten och att jag inte lyckades ta mig in i bios är även det normalt igen och det kan jag fortfarande inte förklara, men men Tråd kan låsas.

Permalänk
Skrivet av magnum92:

Problemet löste sig. Jag installerade om windows med gamla datordelarna, och när jag bytte tillbaka till de nya datordelarna så kunde jag komma in i Windows. Det verkar som att boot-filen låg på min andra HDD som slutade fungera. När jag installerade om windows utan att ha den andra HDDn ikopplad verkar bootfilen hamnat på SSDn och därmed funkar allt igen Segheten och att jag inte lyckades ta mig in i bios är även det normalt igen och det kan jag fortfarande inte förklara, men men Tråd kan låsas.

Du nämnde att du har en hdd som Windows inte längre hittar. Jag letar efter patientdiskar för dataräddning. Det tar jag inte betalt för utan är glad för erfarenheten. Du kan väl höra av dig om det låter intressant 🙂

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja