Rykte anger specifikationer för Geforce RTX 3000 "Ampere"

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer kommer andrahandsvärdet på RTX 2070 - 2080 Super inte vara särskilt fräsigt. 2000-serien känns mer och mer som en mellangeneration i förberedelse inför de riktiga 3000-serie korten som kan hantera RTX funktionen fullt ut.

Permalänk
Medlem

Om det är sant att Nvidia kommer köra full rulle med 100 kretsen för ett TI kort så är det verkligen beviset för hur oroliga Nvidia är över BigNavi från AMD vilket är mycket positivt för GPU marknaden helt klart! hoppas på tuff konkurrens framöver vilket är bra för oss konsumenter...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

RTX 3080 Ti 24.995:- med Assassin's Creed: Valhalla... PASSA PÅ!

Tror 1080 Ti kommer bli ihågkommet som ett prisvärt kort som höll länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så det är inte omöjligt att det kommer finnas någon Ampere-krets med runt 8192 CUDA-kärnor. Sen om det är 3080Ti kvarstår att se.

Om ryktet stämmer ser man att antalet RT-kärnor mer än fördubblas, men de är inte speciellt stora. Däremot ökar antalet tensor-kärnor lite mindre än en fördubbling enligt det som länkas i artikeln.

Har för mig att de motsvarar 10-15% av den totala kretsytan på de gamla korten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasterstad:

@Westelindh!: Bör inte dom som utvecklar programvara kunna matcha detta också? Är inte så insatt, men känns smidigare. Eller är ray tracing någon sorts plug in som utvecklarna inte har så mycket kontroll över?

Jo, kod kan alltid optimeras, men man kan inte trolla. Man kan använda mindre RT, men 2xxx-serien har takt igenom väldigt svag RT-prestanda i förhållande till hur starka korten är ur andra avseenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Bah va jobbigt! Mitt 1080ti gick sönder idagarna och om inte asus reparerar/ger mig en annan model, så skulle jag få 8.700:- i tillgodokvitto av inet. Va gör man nu? Mitt gammla 9602gb pallar ju inte riktigt med att ens lira nya soel i 1080p.

Ha det gött

Om du får tillbaka pengarna från Inet så kan du ju köpa ett begagnat kort kort för 3k och sälja det i höst igen för 2k. I slutändan blir det ju som att du "hyr" ett grafikkort för 200kr/månad typ. Inte helt fel i väntan på nästa gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Om du får tillbaka pengarna från Inet så kan du ju köpa ett begagnat kort kort för 3k och sälja det i höst igen för 2k. I slutändan blir det ju som att du "hyr" ett grafikkort för 200kr/månad typ. Inte helt fel i väntan på nästa gen.

Ja det är lite så jag tänker nu, dock så är det väldigt dött just ny på begagnat marknaden.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Skillnad CUDA 1080ti (3584) vs 1080 ti( 2560) = 40%
Skillnad CUDA 2080ti (4352) vs 2080 Super (3072) = 41.6%
Skillnad RT 2080ti (68) vs 2080 Super (48) = 41.6%

Rykte
Skillnad CUDA 3080ti (8192) vs 3080 (4608) = 77.7%
Skillnad CUDA 3080ti (256) vs 3080 (144) = 77.7%

______________

Jag hoppas ju starkt på att det är sant, men det låter lite för bra. Dock måste man ju räkna in att AMD inte har gett Nvidia något motstånd i top segmentet på många år och det ryktas ju om Big Navi kommer bli ett tungt kort. Kanske är detta Nvidias sätt att se till att de kommer behålla prestandakronan? Mitt problem med topkorten är ju att man betalar 80% mer för 40% mer prestanda. Kommer 3080ti in priset 18-20k så finner jag det ganska ointressant, men sätter AMD motstånd och vi får se 3080ti trilla in runt dagens 2080 ti priser så kan det ju helt klart bli ett mycket intressant kort. Finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fiklm:

Om detta stämmer kommer andrahandsvärdet på RTX 2070 - 2080 Super inte vara särskilt fräsigt. 2000-serien känns mer och mer som en mellangeneration i förberedelse inför de riktiga 3000-serie korten som kan hantera RTX funktionen fullt ut.

Nyttigast att se alla gen1 oavsett kategori som lite av ett betaprogram. Håller tummarna för att 3000 serien tar ett rejält kliv uppåt i rt prestanda 😍

Edit: gärna att priset tar ett kliv neråt också för den delen då det inte är helt ny teknik längre..

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se priserna. 7-8000Kr för ett 3080 kan jag tänka mig. Annars blir det att vänta på AMD, eller generationen efter Anpere.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett begagnat (vet ej hur gammal) GTX1080 i dagsläget sen 2018, med en uråldrig GTX980 i backup-burken.. om 3080 Ti kostar mindre än 15k ny i butik så kommer jag haffa en sån omgående med klarna delbetalning, no doubt.
1440p gaming i 144hz (med full eyecandy) kräver fan mycket mer än man trott.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Det är ju sjukt hur priserna redan verkar ha normaliserats i folks ögon. Nyss gjorde Nvidia en ohemul prisökning och nu verkar de flesta nöjda bara de håller samma priser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju sjukt hur priserna redan verkar ha normaliserats i folks ögon. Nyss gjorde Nvidia en ohemul prisökning och nu verkar de flesta nöjda bara de håller samma priser..

I ett inlägg i en annan tråd förra året räknade jag på tidigare toppkortspriser och räknade upp enligt index och kompenserade för växelkurs vid de olika tidpunkterna. Faktiskt ingen stor skillnad mot förr, och den skillnad som ändå finns är begriplig utifrån storleken på kretsen, och en del andra saker. Tror det var runt 10 procent högre eller nåt sånt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju sjukt hur priserna redan verkar ha normaliserats i folks ögon. Nyss gjorde Nvidia en ohemul prisökning och nu verkar de flesta nöjda bara de håller samma priser..

Sannerligen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I ett inlägg i en annan tråd förra året räknade jag på tidigare toppkortspriser och räknade upp enligt index och kompenserade för växelkurs vid de olika tidpunkterna. Faktiskt ingen stor skillnad mot förr, och den skillnad som ändå finns är begriplig utifrån storleken på kretsen, och en del andra saker. Tror det var runt 10 procent högre eller nåt sånt.

Frågan i så fall blir varför folk inte stormar parlamentet? Det stämmer säkert som du kom fram till, att det faktiska priset inte ökat särskilt mycket, men då har vi ett värre problem av att våra pengar är värda så mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan i så fall blir varför folk inte stormar parlamentet? Det stämmer säkert som du kom fram till, att det faktiska priset inte ökat särskilt mycket, men då har vi ett värre problem av att våra pengar är värda så mycket mindre.

Folk gör det till ett större problem än det är. Visst, det blir dyrare att köpa utifrån, men det blir också bättre ekonomi i export, och vi exporterar mycket. Det ger mer pengar in i systemet. En baksida med en ekonomisk politik som stärker kronan kan bli inflation, och då blir det ju på sätt och vis dyrare i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan i så fall blir varför folk inte stormar parlamentet? Det stämmer säkert som du kom fram till, att det faktiska priset inte ökat särskilt mycket, men då har vi ett värre problem av att våra pengar är värda så mycket mindre.

Valutabalansen går ju upp och ned och de stormar inte parlamenten i USA när en dollar är 6,50 kr heller. Svenska kronan kommer förbli svag ett tag framöver då små valutor värderas lägre i oroliga tider, men det kommer vända. Dessutom har vi haft bra reallöneökning i Sverige där vi, i Europa, bara är slagna av länder med betydligt lägre ekonomisk status som ökar med hjälp av EU. Länder som t ex USA har relativt lägre löner idag än år 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk gör det till ett större problem än det är. Visst, det blir dyrare att köpa utifrån, men det blir också bättre ekonomi i export, och vi exporterar mycket. Det ger mer pengar in i systemet. En baksida med en ekonomisk politik som stärker kronan kan bli inflation, och då blir det ju på sätt och vis dyrare i alla fall.

Det blir inte mer pengar in. Exportören säljer bara mer varor för samma pris och pengarna han får in räcker inte till lika mycket som de gjorde tidigare.
https://mises.org/wire/exports-currency-devaluation-wont-grow...

Inflation är just vad vi ser effekterna av på elektronikpriser.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att 3080ti blir något billigare än 2080ti, men det lär väl inte hända. Då jag vill fortsätta köra 4k i hög fps även med framtida spel så lär det dock bli ett sådant.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det blir inte mer pengar in. Exportören säljer bara mer varor för samma pris och pengarna han får in räcker inte till lika mycket som de gjorde tidigare.
https://mises.org/wire/exports-currency-devaluation-wont-grow...

Inflation är just vad vi ser effekterna av på elektronikpriser.

Du skriver inte samma sak som din länk säger. Exportföretag får självklart in mer pengar per såld vara om de säljer i en valuta som stiger jämfört med den inhemska, vilket din länk också tydligt säger. Din länk pratar om effekterna på samhället i stort och den fördröjda effekten av ökade kostnader.

Permalänk
Inaktiv

Undra vad intel har på gång.

"Intel teases 'Father of All' GPUs with Xe-HP, could beat RTX 3080 Ti

Another photo teased a new mysterious package that is absolutely mammoth, estimated to be 3700 mm2 -- underneath"

Read more: https://www.tweaktown.com/news/72202/intel-teases-father-of-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Undra vad intel har på gång.

"Intel teases 'Father of All' GPUs with Xe-HP, could beat RTX 3080 Ti

Another photo teased a new mysterious package that is absolutely mammoth, estimated to be 3700 mm2 -- underneath"

Read more: https://www.tweaktown.com/news/72202/intel-teases-father-of-a...

Lär ju vara för en serverlösning, och drar förmodligen 1 kW eller mer på egen hand...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Du skriver inte samma sak som din länk säger. Exportföretag får självklart in mer pengar per såld vara om de säljer i en valuta som stiger jämfört med den inhemska, vilket din länk också tydligt säger. Din länk pratar om effekterna på samhället i stort och den fördröjda effekten av ökade kostnader.

Jag är bakis och hjärnan funkar dåligt, så ett sammanfattande citat ur artikeln:

Citat:

The British citizen must export more British goods in order to buy that quantity of tea which he received before the devaluation for a smaller quantity of exported British goods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är bakis och hjärnan funkar dåligt, så ett sammanfattande citat ur artikeln:

Ja, den sammanfattningen syftar till den brittiska ekonomin som innehåller både export och import, den syftar inte till exportbolag. Artikeln du länkar till handlar om tillväxt på nationell nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Ja, den sammanfattningen syftar till den brittiska ekonomin som innehåller både export och import, den syftar inte till exportbolag. Artikeln du länkar till handlar om tillväxt på nationell nivå.

Jo, jag vet. Jag försökte inte säga emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vem bryr sig om priserna! Dags att sälja en njure!

Jag köper din njure om du måste sälja den. 🤣

Skämt åsido, organen behövs speciellt nu under Covid-19.

Permalänk
Medlem

Vågar man anta att 3000-serien kommer med hdmi 2.1? Känns helpantat ifall dem inte skulle det men jag har inte hittat någon info alls om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Vågar man anta att 3000-serien kommer med hdmi 2.1? Känns helpantat ifall dem inte skulle det men jag har inte hittat någon info alls om det.

Med tanke på att korten sannolikt inte släpps förrän sent i år och ska räcka några år är det väldigt svagt om toppkorten inte har HDMI 2.1. Mer uppe i luften angående DP 2.0 men jag hoppas verkligen vi får se det också.

Permalänk
Medlem

GA100 har 128 SMs och 8192 CUDA cores (826mm2), ansluts via SMX4 och drar 400W. Så RTX 3000Ti måste ha en mindre krets anslutas via PCI-E och troligen skalas ner till 300W. (300W/400W)x8192CUDA=6144 CUDA cores GA102?

Alternativt ner till 250W (250W/400W)x8192CUDA=5120 CUDA cores GA102?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Jag vill nog gärna inte ha över 250W, det blir så förbaskat varmt i lådan.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||