Intel avtäcker "Comet Lake-S" för stationära datorer – 10 kärnor i upp till 5,3 GHz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av marcusOCZ:

Den där får du gärna förklara vidare för det gav ingen som helst mening.

Same på den
Det där är 0 logik

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker det ändå är ganska imponerande att man lyckats få ut 4.8~4.9GHz på 10 kärnor som standard utav Skylake, här sittar man med 8600K som kräver 1.31v typ för ens mesiga 4.75GHz, så med det i tanke är jag imponerad men förutom det har nog Intel bränt upp för många broar med att igen kräva nytt moderkort för sån liten uppdatering. Tror de skulle ha vunnit mera på att få såna som jag stanna kvar hos Intel då det behövs bara bytas ut processorn då priserna är "någorlunda" vettiga sett till tidigare lanseringar också. Men det att de kräver ny moderkort nu igen tappar nog en del hel kunder, tror Intel får det väldigt tuff emot nästa generations Ryzen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Folk borde köpa 3600 istället eller nya 4600 om de är smarta.

På vilket sätt är det smart förutom att det kostar några kronor mindre

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker i alla fall detta är intresant även om många i kommentarernenta verkar var här för att smutskasta ett företag och lyfta fram ett annat. För mig personligen blir det nog inte någon uppdatering än i år eftersom jag idag sitter med 9900k. Hade jag suttit med 7700k eller 8700k hade situationen varit annorlunda utan tvivel.

Folk som säger man får Ryzen 3700 för samma peng tar jag som internet troll, visst priset är nära men det är något helt annat i spelväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väntar på att PCI-E 4.0 eller 5.0 nyttjas ordentligt av grafikkorten först, samt att vi får DDR5. Blir inget byte innan dess om inget otroligt sker

Mvh

Samma. Tänkte uppgradera till nästa Ryzen nu i höst och Ampere el RDNA2. Men kom på att DDR5 snart är här och kom sen på att detta är sista Ryzen på 7 nm och sista med samma socket. Samma med Intel detta är deras sista 14 nm.

Så avvaktar allt detta först!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Jag tycker i alla fall detta är intresant även om många i kommentarernenta verkar var här för att smutskasta ett företag och lyfta fram ett annat. För mig personligen blir det nog inte någon uppdatering än i år eftersom jag idag sitter med 9900k. Hade jag suttit med 7700k eller 8700k hade situationen varit annorlunda utan tvivel.

Folk som säger man får Ryzen 3700 för samma peng tar jag som internet troll, visst priset är nära men det är något helt annat i spelväg.

Vad är det där helt annat i spelväg ? Tror vi 10700k springer ifrån 3700x så pass ? 🤔 (Utgår ifrån att det vae modellen det menades då det pratas nära pris).

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Viking
Skrivet av lnd1437:

Vad är det där helt annat i spelväg ? Tror vi 10700k springer ifrån 3700x så pass ? 🤔 (Utgår ifrån att det vae modellen det menades då det pratas nära pris).

Det blir 3700x och 10600k som konkurrerar, 3700x kommer nog snart även bli billigare än en 10600k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

@donnerstal Har ännu svårare att se vad det revolutionära med den blåa stigen skulle vara i spelande om så blir fallet 🧐.
(Men en kan ju hoppas eftersom det är just 10600k jag suktar lite efter )

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Bra att dom inte lägger sig ner och dör.

Men, jag kommer fortsätta stödja AMD. Dom har ett schysstare upplägg och har inte försökt skinna kunderna fullständigt de senaste fem åren. Skiter faktiskt i om dom är bättre eller sämre i spel. Dom är tillräckligt bra och med långt sockelstöd, generös upplåsning för överklockning och SMT på i stort sett allt och priskrigar fan alltid. Då får dom mina pengar utan att jag behöver fundera på varför jag lät mig falla för tveksam marknadsföring*, återhållsamma generationsökningar och syntetiska begränsningar för att skicka folk upp en prisklass.

*Gamers Nexus genomgång av Intels slides.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

någon info om när butikerna i Sverige kommer att få in de nya modermodemen och Processorerna ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Den där får du gärna förklara vidare för det gav ingen som helst mening.

Kolla på den här videon så ser du att amd behöver inte jobba lika hårt som intels och när jag skrev %:en så var det som ett exempel. Som denna video från testing games som visar hur allt jobbar från ram gpu och cpu samt temp.
https://youtu.be/qGwEg7px2ko . På videon ser man att amd ligger för det mesta ca 10% lägre i useage än intel det är de jag menar med att amd jobbar inte lika hårt som intel.. Där av så tänker jag som så hur bättre kan amd bli om dem lägger till dem 10% i arbete när man spelar hur mkt mer fps får man ut då och då är dem ju nästan lika bra i fps som intel trots 10% lägre arbete..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alumax:

Bra att dom inte lägger sig ner och dör.

Men, jag kommer fortsätta stödja AMD. Dom har ett schysstare upplägg och har inte försökt skinna kunderna fullständigt de senaste fem åren. Skiter faktiskt i om dom är bättre eller sämre i spel. Dom är tillräckligt bra och med långt sockelstöd, generös upplåsning för överklockning och SMT på i stort sett allt och priskrigar fan alltid. Då får dom mina pengar utan att jag behöver fundera på varför jag lät mig falla för tveksam marknadsföring*, återhållsamma generationsökningar och syntetiska begränsningar för att skicka folk upp en prisklass.

*Gamers Nexus genomgång av Intels slides.

AMD är ju inte direkt oskyldiga heller när det gäller marknadsföring. Finns gott om exempel på tveksamma påståenden, vilseledande slides, för att inte tala om vilseledande produktnamn (t.ex. Kina-versionen RX580 2048SP som egentligen är ett RX570). Vi behöver ju dock inte ta upp de här för då hamnar vi långt offtopic.

Angående återhållsamma generationsökningar så är det där ju också relativt till hur varje företag ligger till i tekniksvängen. AMD gjorde ju inga fantastiska generationsökningar under åren med Bulldozer-arkitekturen, som var undermålig redan när den kom ut. När Ryzen kom ut så var det ett hopp från 28 nm till 14 nm och en helt ny mikroarkitektur. Sedan dess har Zen-tåget tuffat på i imponerande fart. Hur som helst så är det inte möjligt att dra slutsatsen att ett företag är värre än ett annat på återhållsamma generationsökningar rent generellt. Hur som helst så är det ju inte relevant, det som är relevant är om produkten du köper är tillräckligt mycket bättre än den den ersätter. Annars är det ju bara att inte köpa, det är inte så att du inte måste köpa var X:e år.

Att AMD har generös upplåsning för överklockning tycker jag är jättebra! Det borde Intel ta efter.

Men Intel har ju i och med denna lansering slutat segmentera SMT, vilket också är jättebra. AMD har ju dock också precis som Intel använt SMT som segmentering, ett exempel är Ryzen 5 3500/3500X som förvisso bara förekommer i vissa marknader, men som ändå är en 6-kärnig AMD-CPU utan SMT. för att inte tala om alla Zen-quadcores med 4/4, som t.ex. Ryzen 3 1200, Ryzen 3 2200G och Ryzen 3 3200G.

Att AMD priskrigar är ju också förklarligt. När man är i en underdogposition rent marknadsmässigt så tar man till alla tillåtna medel för att öka sin marknadsandel och mindshare. Men det handlar också om att man har möjlighet. AMD har ju släppt dåligt prisvärda produkter också, jag tänker på Radeon VII som exempel. Att AMD kan släppa produkterna till lägre pris beror ju också på att de har bättre teknik och därmed lägre kostnader för denna. Nu ser vi Intel också börja krypa till korset och priskriga, även om de själva hellre får det att framstå som en prestandaökning vid samma prispunkt så är detta exakt samma sak.

Till slut, sockelstödet är ju trevligt, men den som köper nytt idag kommer oavsett AMD eller Intel ha två generationer av CPU:er som stödjs på moderkortet. Köper du X570 idag så har du stöd för Zen 2 idag, och Zen 3 framåt (och visst, Zen och Zen+ tillbaka). Köper du Z490 så har du stöd för Comet Lake S och nästa Rocket Lake S. Känns som dött lopp idag, även om jag som köpte B350 några år sen så klart är nöjd över att kunna stoppa in Zen 3 när det kommer. Men för den som går in i plattformen idag gör det ingen skillnad. Har svårt att se att AMD kommer ha en till processor efter Zen 3 på samma moderkort, för det börjar då bli dags för DDR5.

Det jag vill säga med allt detta är att vem som är mest prisvärd, vem som har bäst prestanda, och vem som har produkten med bäst köp förändras med varje produktlansering. Att basera sina inköp på känslor och vilket lag man hejar på leder ofta till dåliga köp. Den bästa av världar är när vi har två företag som konkurrerar och krigar med varandra om sina kunder och som vem som har bäst teknik.

Jag hoppas att detta blir sista Skylake-processorn på desktop vi ser från Intel. Det finns inget mer att kräma ut. 2 kärnor till betyder mindre och mindre för varje lansering. Hoppas att Intel har något på gång som på riktigt kan utmana Zen 3, annars blir det en väldigt tråkig monopolperiod igen, precis som med Intel under AMD:s Bulldozer-år. Och det var ju inget kul.

Permalänk
Medlem

När släpps embargot för reviews?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@pv2b: Väl talat

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

För den som redan värmer sin stuga med direktverkande el kan det kanske vara intressant att få spela lite spel som en bieffekt.

Permalänk
Medlem

"Best gaming processor" Haha. Dom vet att det är det enda dom kan komma med. Gör man annat än att gamea är dom där 5 extra fps med intel not worth xd

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Kolla på den här videon så ser du att amd behöver inte jobba lika hårt som intels och när jag skrev %:en så var det som ett exempel. Som denna video från testing games som visar hur allt jobbar från ram gpu och cpu samt temp.
https://youtu.be/qGwEg7px2ko . På videon ser man att amd ligger för det mesta ca 10% lägre i useage än intel det är de jag menar med att amd jobbar inte lika hårt som intel.. Där av så tänker jag som så hur bättre kan amd bli om dem lägger till dem 10% i arbete när man spelar hur mkt mer fps får man ut då och då är dem ju nästan lika bra i fps som intel trots 10% lägre arbete..

Orsaken är att videon jämför en 12-kärnig AMD-processor med en 8-kärnig Intel, och få spel klarar av att utnyttja 12 kärnor på ett effektivt sätt. Om ett spel bara använder t.ex. 4 kärnor effektivt så kommer 3900X ligga på 33% belastning medan 9900K ligger på 50%, och 3900X kommer troligtvis prestera sämre eftersom den har klenare individuella kärnor.

Spel har dock blivit allt bättre på att utnyttja många trådar, och utvecklingen lär fortsätta åt det hållet även i framtiden. Det är dock ingen snabb utveckling, och gissningsvis kommer båda processorerna vara föråldrade om det någon dag blir vanligt med spel som drar så bra nytta av många trådar att 3900X kan räknas som en bättre spelprocessor än 9900K.

Men i videon ser det ändå mest ut att vara grafikkortet som begränsar, så det skulle ändå inte hjälpa särskilt mycket att utnyttja processorerna bättre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Drenmi:

För den som redan värmer sin stuga med direktverkande el kan det kanske vara intressant att få spela lite spel som en bieffekt.

Råder inget tvivel om att Comet Lake S kommer dra hjärndött mycket ström när alla CPU-trådar lastas till 100 %.

Men just fallet spel är jag inte alls så säker att Comet Lake S kommer dra mer än Ryzen 3000. Orsaken är hur AMDs precision boost 2 (PB2) fungerar ihop med att spel normalt inte är nära att lasta alla kärnor 100 %.

PB2 pushar upp spänningen väldigt högt när få kärnor används. Detta ger lite högre enkeltrådprestanda, fast på väldigt mycket bekostnad av effektivitet. I enkeltrådade fall är faktiskt 9000-serien mer energieffektiv

Få mäter effekten vid något annat än 100 % last på alla kärnor, TechPowerUp är en av undantagen. Fler kanske borde mäta detta då fallet att dra 100 % på alla kärnor hela tiden kanske inte är representativt för så många utanför att köra benchmarks

Är ganska stor skillnad i enkeltrådfallet. I spel är skillnaden rätt irrelevant då GPU-delen äter upp lejonparten av strömmen.

Vad vi ser här är rätt en effekt av att Intel under många år fokuserat så hårt på bärbara. Deras CPUer är väldigt effektiva just i fallet där man växlar mellan last och vila, CPUn är väldigt snabb på att nästan helt stänga av strömkranen när den går till vila. Även fast 9900K lär dra mer än 3700X när den jobbar i ett spel (i alla fall om spelet är bra på att utnyttja många kärnor), drar den mindre i genomsnitt då den sparar mer i perioderna av vila.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag läser följande på Komplett.se: "För dig som sitter på en äldre processor med fyra eller sex kärnor, till exempel Core i7-7700K eller Core i7-8700K, innebär 10:e generationens Core en klockren uppgradering." och gapskrattar stilla för mig själv.
Min i7-8700K är alltså en "äldre" processor som 10:gen (inklusive nytt Mb) är en "klockren uppgradering till" :D:D Jo men visst, jag som knappt kan spela Minecraft på den här gamla rishögen, lolol. Tack för tipset Komplett!

Min närmsta uppgradering lär bli mitt 1080 den dagen då den inte längre räcker till.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Förstår inte varför alla lipar som småbarn?
Intel kommer med en förbättrad version av sina prollar som redan ÄR bättre än AMD i spel vilket stor del av alla som köper använder dom till och säger endå endel om hur bra dom är. Nu kommer de alltså få ännu bättre prestanda och fler trådar och ge AMD en match i flera användningsområden. Och att alla klagar om att man måste köpa nytt moderkort... de flesta använder ju sina prollar så länge till det är läge att köpa allt nytt iaf. känns inte som många byter bara sina prollar iaf så varför detta klagande?

Låt mig gissa. Du köper alltid en ny TV bänk när du köper en ny TV? Eller kanske en ny säng varenda gång du byter kuddar och täcken?

Folk kritiserar Intel för att de tvingar deras kunder att göra något. Alltså i detta fallet byta moderkort utan anledning. Att stora delar av folket som köper en ny CPU köper ett nytt moderkort är väl inte så konstigt eftersom de tvingas att göra detta om de vill ha en ny CPU...

Skrivet av anon201296:

På vilket sätt är det smart förutom att det kostar några kronor mindre

Du nämner, ironiskt nog, en del av orsaken.

Rensat bort OT /Vzano - Mod
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

10:e generationen, bör vara hög tid att byta ut ”Core”-arkitekturen till något mer effektivt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dem8n:

10:e generationen, bör vara hög tid att byta ut ”Core”-arkitekturen till något mer effektivt.

Antar att du menar "byta ut Skylake mikroarkitekturen till något mer effektivt"?

För Core verkar ha lite liv kvar i sig givet hur Sunny Cove (som används i Ice Lake) presterar per MHz och kretsyta. Enligt de uppskattning WikiChip gjort så är en Zen2 CCX (4 st Zen2 kärnor inkl. L3$) ca 31,3 mm² på TSMC 7 nm medan 4 st Sunny Cove kärnor inkl L3$ är ca 30,7 mm² på Intels 10 nm.

Så ur alla praktisk fall är dessa exakt lika stora, men kollar man utförd mängd arbete per klockcykel med t.ex. Geekbench 5 utför Sunny Cove mer både i heltal och flyttal.

Vad man däremot kan dra för slutsats från ovan är: x86 borde rimligen skrotas...

ARM Cortex A77 (sitter t.ex. i de Samsung S20/S20+ som använder Snapdragon) presterar i nivå med Sunny Cove räknat per MHz, men den tar ungefär 1/3 så stor kretsyta som Zen2/Sunny Cove. Och Apples A13 ligger ju på helt helt annan nivå, i enkeltrådprestanda matchar nu Iphone x86-laptops i absolut prestanda (en Iphone kommer så klart hamna efter i multicore p.g.a. kraftigt begränsad kylning)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Låt mig gissa. Du köper alltid en ny TV bänk när du köper en ny TV? Eller kanske en ny säng varenda gång du byter kuddar och täcken?

Folk kritiserar Intel för att de tvingar deras kunder att göra något. Alltså i detta fallet byta moderkort utan anledning. Att stora delar av folket som köper en ny CPU köper ett nytt moderkort är väl inte så konstigt eftersom de tvingas att göra detta om de vill ha en ny CPU...

Du nämner, ironiskt nog, en del av orsaken.

Ja? Det är ju samma som att säga att alla som köper Mercedes över Nissan inte är smarta

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Låt mig gissa. Du köper alltid en ny TV bänk när du köper en ny TV? Eller kanske en ny säng varenda gång du byter kuddar och täcken?

Folk kritiserar Intel för att de tvingar deras kunder att göra något. Alltså i detta fallet byta moderkort utan anledning. Att stora delar av folket som köper en ny CPU köper ett nytt moderkort är väl inte så konstigt eftersom de tvingas att göra detta om de vill ha en ny CPU...

Du nämner, ironiskt nog, en del av orsaken.

Dom gör det för att vi skall kunna ha nästa gen cpu och få plats med pcie 4, men självklart också för att sälja mer.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

AMD är ju inte direkt oskyldiga heller när det gäller marknadsföring. Finns gott om exempel på tveksamma påståenden, vilseledande slides, för att inte tala om vilseledande produktnamn (t.ex. Kina-versionen RX580 2048SP som egentligen är ett RX570). Vi behöver ju dock inte ta upp de här för då hamnar vi långt offtopic.

Allright. Så lär det vara. Och AMD var säkert inte bättre för 10 år sedan. Men i frågan om cpu:er i närtid är min upplevelse att Intel gör alldeles för mycket av för lite substans. Det finns krystade siffror och tvivelaktiga jämförelser. Jag kanske är präglad av Principled Technologies för några år sedan... nu var det ju inte Intel direkt. Så fine. Dålig poäng av mig.

Skrivet av pv2b:

Angående återhållsamma generationsökningar så är det där ju också relativt till hur varje företag ligger till i tekniksvängen. AMD gjorde ju inga fantastiska generationsökningar under åren med Bulldozer-arkitekturen, som var undermålig redan när den kom ut. När Ryzen kom ut så var det ett hopp från 28 nm till 14 nm och en helt ny mikroarkitektur. Sedan dess har Zen-tåget tuffat på i imponerande fart. Hur som helst så är det inte möjligt att dra slutsatsen att ett företag är värre än ett annat på återhållsamma generationsökningar rent generellt. Hur som helst så är det ju inte relevant, det som är relevant är om produkten du köper är tillräckligt mycket bättre än den den ersätter. Annars är det ju bara att inte köpa, det är inte så att du inte måste köpa var X:e år.

Jag gissar att jag kanske inte var så tydlig, men att AMD gjorde stora kliv mellan 28 och 14 nm är ju inte den typen av prestandahopp och situation jag menar. Jag menar att när Intel svansade runt utan konkurrens fick vi inga fler trådar på i5:orna, lägre priser eller fler kärnor. Ville vi ha multithreading fick vi öppna plånboken. Ville vi ha upplåst klockfrekvens fick vi hosta upp. AMD segmenterade ingenting av det mer än på prestanda. Det KUNDE Intel ha gjort men hade inga incitament mer än att i såna fall vara consumer friendly - vilket jag anser att dom inte varit. Dom ville ha högre marginal och körde stenhårt på det. Jag straffar dom flör det.

Jag har inte köpt en intel-cpu sedan 4690-tiden och det handlar inte om att jag måste köpa med en viss frekvens. Det handlar om hur dom förvaltade sin utveckling och relation till kunden. För övrigt kommer man inte undan att uppgradera till slut. Teknik blir gammalt. Hur hade det sett ut utan AMD tror du? Förstår du min poäng?

Skrivet av pv2b:

Men Intel har ju i och med denna lansering slutat segmentera SMT, vilket också är jättebra. AMD har ju dock också precis som Intel använt SMT som segmentering, ett exempel är Ryzen 5 3500/3500X som förvisso bara förekommer i vissa marknader, men som ändå är en 6-kärnig AMD-CPU utan SMT. för att inte tala om alla Zen-quadcores med 4/4, som t.ex. Ryzen 3 1200, Ryzen 3 2200G och Ryzen 3 3200G.

Här gör du det igen. Precis som ovan. Jag vet inte om du medvetet väljer att bortse från mitt konsumentperspektiv för att påvisa din poäng men jag reserverar mig för att ha varit otydlig och ber därför om ursäkt. Men ja, du har rätt. AMD segmenterar också. Men var drog dom sin linje för segmentering för mig (och de flesta andra ur mainstream gamingdator-segmentet)? Jo, OVANFÖR i5, som är den populäraste cpu:n avgjort på prisklass relativt prestanda. Och det vet Intel på förhand. Det är ingen överraskning. Vilken var AMD:s motsvarighet? Jo, Ryzen 5 1/2/3600. Med SMT påslaget.

3500 är ju inte riktigt en produkt avsedd för den marknaden du och jag verkar på.

Skrivet av pv2b:

Att AMD priskrigar är ju också förklarligt. När man är i en underdogposition rent marknadsmässigt så tar man till alla tillåtna medel för att öka sin marknadsandel och mindshare. Men det handlar också om att man har möjlighet. AMD har ju släppt dåligt prisvärda produkter också, jag tänker på Radeon VII som exempel. Att AMD kan släppa produkterna till lägre pris beror ju också på att de har bättre teknik och därmed lägre kostnader för denna. Nu ser vi Intel också börja krypa till korset och priskriga, även om de själva hellre får det att framstå som en prestandaökning vid samma prispunkt så är detta exakt samma sak.

Alltså, jag tycker inte att Radeon VII går att jämföra med här men det är väl upp till bektraktaren. Jag tror inte att 16 gig HBM2 är direkt gratis. För den som vill ha extrem minnesbandbredd är det säkert ett prisvärt kort. Beside the point though.

Men ja, Intel priskrigar äntligen. Men även denna gång är det samma sak i argumentationen; Dom kontrollerar stora delar av sin produktionskedja själva. Dom har sina egna fabriker. Dom är inte i händerna på en kontraktstillverkare som TSMC som också vill göra vinst. Att dom nu plötsligt kan sänka priset rejält på sina cpu:er vid en viss prestanda kan ju inte ha varit ett teknologiskt framsteg och vi alla vet att Intel har gått bra i många år. Jag fick betala för att Intel saknade konkurrens. Jag straffar dom för det. Det var min poäng även här.

Skrivet av pv2b:

Till slut, sockelstödet är ju trevligt, men den som köper nytt idag kommer oavsett AMD eller Intel ha två generationer av CPU:er som stödjs på moderkortet. Köper du X570 idag så har du stöd för Zen 2 idag, och Zen 3 framåt (och visst, Zen och Zen+ tillbaka). Köper du Z490 så har du stöd för Comet Lake S och nästa Rocket Lake S. Känns som dött lopp idag, även om jag som köpte B350 några år sen så klart är nöjd över att kunna stoppa in Zen 3 när det kommer. Men för den som går in i plattformen idag gör det ingen skillnad. Har svårt att se att AMD kommer ha en till processor efter Zen 3 på samma moderkort, för det börjar då bli dags för DDR5.

Nej, det gör ingen skillnad idag, absolut inte. Helt rätt. MEN, det gjorde skillnad för oss som köpte B350. Det gjorde skillnad för mig som konsument att företaget gav sig fan på att det skulle fungera. AMD har klarat av att köra på samma plattform i snart fyra år trots stora förändringar i CPU-arkitektur mellan generationerna. Intel är en jävla jätte som inte gjort det trots att arkitekturen i sin struktur är oförändrad. För mig som konsument är Intel, ur det perspektivet, kass. Så åter igen, jag straffar dom för att någon mindre faktiskt kunde, ville och gjorde, bra saker för mig som konsument.

Skrivet av pv2b:

Det jag vill säga med allt detta är att vem som är mest prisvärd, vem som har bäst prestanda, och vem som har produkten med bäst köp förändras med varje produktlansering. Att basera sina inköp på känslor och vilket lag man hejar på leder ofta till dåliga köp. Den bästa av världar är när vi har två företag som konkurrerar och krigar med varandra om sina kunder och som vem som har bäst teknik.

Jag förstår din poäng, men jag tycker inte att det är så enkelt som att pris och teknik är det enda som räknas. För många herrrans år sedan gick jag och köpte en HTC Magic (och en jävla massa andra relativt iPhone ruggit dåliga telefoner efter det) enbart för att stödja Android och Google för jag klarade inte av att Apple fick regera ensamma med sin iPhone. Jag tycker inte alls att jag gjorde dåliga köp. Jo, ur prestanda. pris och teknik var dom värdelösa, men jag gjorde det för att upprätta en balans.

I det här fallet är det samma sak. Jag tycker inte att man behöver vara långsint, men att inte med rimliga medel straffa dåligt beteende går emot alla mina priniciper som både förälder och som konsument.

Jag uppfattar det inte som att du framfört några argument som talar för att Intel betett sig consumer friendly, vilket var min poäng. Om än kanske otydlig poäng. Låter det vara osagt. Men jag hoppas att jag med detta inlägget faktiskt markerat var min röda tråd gick i mitt första inlägg.
Men, motbevisa mig gärna. Det är trots allt därför såna här forum finns. Peace.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Min poäng var att Intel inte betett sig särskilt consumer friendly då det blir uppenbart när AMD kommer med konkurrens. Då måste Intel helt plötsligt förändra sin line up och justera priser. Jag förstår business och att det var därför dom gjorde något större först nu. Ta t.ex. HEDT-plattformen när Threadripper dykt upp. Snacka om att dom jobbat med extrem marginal. Det anser jag inte är bra för mig som konsument, med eller utan konkurrens.

Men jag drar slutsatsen att du att anser att Intel varit konsumentvänliga. Jag vill gärna höra argumenten för den saken för jag anser mig vara hyggligt påläst men har avfärdat den bilden av Intel.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

När du skriver: ". Jag tycker inte alls att jag gjorde dåliga köp. Jo, ur prestanda. pris och teknik var dom värdelösa, men jag gjorde det för att upprätta en balans." Vad vill du ha sagt med detta? Att du är en bättre människa än någon som vill ha bäst prestanda? Sorry, men det låter som moralpredikande, precis som veganer när de säger typ: "du kan äta oxfile, men inte jag - jag tar någon soja-substitut trots att oxfile egentligen är bättre." Brukar tänka på https://www.youtube.com/watch?v=WkJnvvBwDWY
Det jag vill ha sagt är att man inte ska ha skuldkänslor för att man vill ha bra grejer, speciellt inte på Sweclockers...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

När du skriver: ". Jag tycker inte alls att jag gjorde dåliga köp. Jo, ur prestanda. pris och teknik var dom värdelösa, men jag gjorde det för att upprätta en balans." Vad vill du ha sagt med detta? Att du är en bättre människa än någon som vill ha bäst prestanda? Sorry, men det låter som moralpredikande, precis som veganer när de säger typ: "du kan äta oxfile, men inte jag - jag tar någon soja-substitut trots att oxfile egentligen är bättre." Brukar tänka på https://www.youtube.com/watch?v=WkJnvvBwDWY
Det jag vill ha sagt är att man inte ska ha skuldkänslor för att man vill ha bra grejer, speciellt inte på Sweclockers...

Får jag modifiera din analogi lite? Mitt exempel är inte perfekt men jag hoppas det går hem
Jag vill precis som du äta oxfilé. Gärna den bästa oxfilén. Men, du och jag, vi har olika preferenser på bonden. Det finns oxfilé som är uppfödd på antibiotika som tillväxtstimuli. Det är bra för bonden för bonden har låg dödlighet och får jävla fin snabbväxande oxe som ger ett fint kött. Han maximerar sin vinst helt enkelt. Du köper det köttet för det är okej för dig för du vill ha det bästa. Jag kommer inte köpa det köttet för jag anser inte att det är bra. Jag kommer därför, som konsument, straffa den bonden för jag tycker inte att han agerat rätt. JAG tycker inte det.
Detta är en överdriven analogi men den blir tydligare i min mening.

Jag har inte någonstans avsett att döma någon för deras val. Jag uttryckte en motivation bakom MINA val, där jag ansåg att en som svarat mig inte förstått mitt huvudsakliga argument till varför jag skrev som jag gjorde.

Och nej, jag skuldbelägger inte dig för att du vill ha bra prylar. Jag köper också det senaste och häftigaste men just nu avstår jag Intel av tidigare avhandlade argument.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Får jag modifiera din analogi lite? Mitt exempel är inte perfekt men jag hoppas det går hem
Jag vill precis som du äta oxfilé. Gärna den bästa oxfilén. Men, du och jag, vi har olika preferenser på bonden. Det finns oxfilé som är uppfödd på antibiotika som tillväxtstimuli. Det är bra för bonden för bonden har låg dödlighet och får jävla fin snabbväxande oxe som ger ett fint kött. Han maximerar sin vinst helt enkelt. Du köper det köttet för det är okej för dig för du vill ha det bästa. Jag kommer inte köpa det köttet för jag anser inte att det är bra. Jag kommer därför, som konsument, straffa den bonden för jag tycker inte att han agerat rätt. JAG tycker inte det.
Detta är en överdriven analogi men den blir tydligare i min mening.

Jag har inte någonstans avsett att döma någon för deras val. Jag uttryckte en motivation bakom MINA val, där jag ansåg att en som svarat mig inte förstått mitt huvudsakliga argument till varför jag skrev som jag gjorde.

Och nej, jag skuldbelägger inte dig för att du vill ha bra prylar. Jag köper också det senaste och häftigaste men just nu avstår jag Intel av tidigare avhandlade argument.

Fair enough...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200