Uträkning, laddning bilbatteri.

Permalänk
Medlem

Uträkning, laddning bilbatteri.

Mitt bilbatteri är helt slut.
Har en laddare från "blåa laget"
(se pdf > https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/37-724_man.pd... )

Mitt batteri är 74Ah 680A.
Hur lång laddtid tills jag kan starta bilen?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mitt bilbatteri är helt slut.
Har en laddare från "blåa laget"
(se pdf > https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/37-724_man.pd... )

Mitt batteri är 74Ah 680A.
Hur lång laddtid tills jag kan starta bilen?

Tack.

Har ingen uträkning men ska du bara ha igång bilen så räcker det säkert med en 10-15-20min för att få igång bilen. Men ska du inte köra flera mil så kommer inte generatorn ha laddat så mycket så du lär inte kunna starta igen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Har ingen uträkning men ska du bara ha igång bilen så räcker det säkert med en 10-15-20min för att få igång bilen. Men ska du inte köra flera mil så kommer inte generatorn ha laddat så mycket så du lär inte kunna starta igen.

Tack för svar. <3

Permalänk
Medlem

Om ditt batteri är helt slut, har du mätt hur många volt det ligger på? Har batteriet varit slut en längre period? Stor risk att det börjat sulfatera vilket är riktigt dåligt för batteriet. Det finns metoder att regenerera, men då måste man ha koll på detta om du ska göra det med en "dum" laddare. Inte heller säkert att du får tillbaka samma kapacitet som innan.

Investera några hundralappar i en smart laddare eller låna om du känner någon som har en. Runt 4A räcker långt för hemmabruk och är inte så kostsamma. Jag har en variant från mekonomen för ca 400:-. Den laddar i flera steg, skyddar mot överhettning, fel polaritet och har en reparationsfunktion som räddat mig från att köpa nytt batteri ett antal gånger när jag råkat glömma lyset på.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre Biltema-laddare någonstans, men ärligt talat, det är roligare med CTEK:en (eller något annat motsvarande) som är lite smartare.... Går att kasta in under huven och lämna över natten eller i flera dagar utan att den håller på och kokar batteriet. Nackdelen är dock att om batteriet i princip har noll i polspänning kan man behöva köra konstantström en stund för att få upp spänningen lite innan batteriet accepteras som fungerande och kontakterna rättvända.

Rent teoretiskt så laddar du ju batteriet fullt på 74/laddströmmen i A timmar. Sedan blir det ju inte exakt så på grund av förluster osv. Har man tillräckligt hög laddström så hör man ju när det börjar låta i batteriet när det börjar komma upp någorlunda i laddning om det är ett vanligt vätskefyllt batteri.

Permalänk
Medlem

@Falcon:

Är ett antal osäkra faktorer.

Varför är batteriet slut
Hur frisk är startmotor
Hur frisk är motor
Vad för motor

Om du inte har ström kvar i batteriet så är det generellt sett fyra orsaker.
1. Du har glömt något på, typ innerbelysning, har du tur kan batteriet ha klarat sig.
2. Generatorn fungerar inte som den ska, och laddar inte batteriet alls, eller tillräckligt.
3. Det är något i bilen som drar slut på batteriet
4. Batteriet är defekt.

Personlig upplevelse så är det många gånger folk köper nytt batteri när det är alternativ 2 som är orsaken till att batteriet är dåligt. Felet kommer därmed komma tillbaka.
Detta har jag även sett flera verkstäder göra.

Det första du ska göra om du inte vet varför detta har hänt från början är att köpa en multimeter (biltema, typ 120:-) och mäta att batteriet laddas som det ska, när bilen är igång ska spänningen över batteripolerna inte vara under 13.8 helst, men absolut inte under 13.5, upp till 14.4 är vanligt idag, men det ska inte gå över det helst.

Har du laddspänning på mellan 13.8 och 14.4 när motorn är igång så gör generatorn vad den ska.
Du kommer därmed kunna köra, även om batteriet är dåligt så länge du inte stänger av motorn.

Har du en spänning på batteriet som inte går upp från att du startat högre än vad den var innan du startade, är generatorn kass. alltså

t.ex
1. bil avstängd, nyss laddat men laddare avtagen, 12.6 volt
2. startar bil, spänning ner till 10.4 volt
3. bil igång, spänning 12.4 volt.

Du KAN ge dig ut och åka, men bilen kommer stanna efter ett tag om det inte är en gammal hederlig dieselbil (typ Mercedes upp till 1995)
elektronik eller gnista till tändstift kommer sluta fungera tillslut = stillastående.
Även om du lämnat den med laddare på några timmar innan. framförallt om du låter halvljus etc slås på.

---

Kolla att generatorn laddar, gör den det och felet kvarstår kan det vara vettigt att köpa ett nytt batteri. Det andra att kolla är om du har en strömtjuv som drar ur batteriet.
Har du det kommer felet komma tillbaka, även om du köper nytt batteri.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Mitt bilbatteri är helt slut.
Har en laddare från "blåa laget"
(se pdf > https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/37-724_man.pd... )

Mitt batteri är 74Ah 680A.
Hur lång laddtid tills jag kan starta bilen?

Tack.

74Ah / 6 A laddning = 12,33h = 12h 20min
(i teorin)

Enligt manualen= 15,4h = 15h 24min (med en förlängd laddningstid enligt manualen för laddaren)

Edit: Sånna här dumma laddare är inte så mycket att ha egentligen, jag rekommenderar en smart laddare egentligen (Qtek). Men det funkar ju vid enstaka tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Om du inte har ström kvar i batteriet så är det generellt sett fyra orsaker.
1. Du har glömt något på, typ innerbelysning, har du tur kan batteriet ha klarat sig.
2. Generatorn fungerar inte som den ska, och laddar inte batteriet alls, eller tillräckligt.
3. Det är något i bilen som drar slut på batteriet
4. Batteriet är defekt.

Sannolikt inte lika vanligt, men man kan även få 5. felaktig laddstyrning med överladdning som följd, vilket i längden leder till 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sannolikt inte lika vanligt, men man kan även få 5. felaktig laddstyrning med överladdning som följd, vilket i längden leder till 4.

korrekt klart ovanligare fel dock
skippade den delen och tog mest bara upp det under laddspänningsmätandet senare

Ontopic
Köpte en bil 2000:- i Stockholm, lirkade igång med lite säkringar, trix och småfix, körbar på väg, luktade dock skumt vid körning, men kunde inte placera lukten.
Tog den genom besiktning och hade plötsligt en bil körbar på väg, men med ombess att ta nere i Göteborg senare.

Kommer till Norrköping när lukten fortfarande hänger kvar, stänger av parkerar och ska käka när jag ser att det ryker lite gott från huven, batteriet kokar gärnet, och är varmt nog att inte gå att ta på.
Tar mig till Biltema, köper multimeter, den laddar goa 17.8 volt på tomgång, köper verktyg för att koppla ur generatorn, och ett extrabatteri, Når Jönköping utan laddning av batteri tills bilen ger upp, byter ut, och kör hem med en halvljuslampa (andra urkopplad för att spara batteri)

Var uppmärksam på när det luktar "fälgrengöring" men du inte lyckas placera varför

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

@Falcon:

Är ett antal osäkra faktorer.

Varför är batteriet slut
Hur frisk är startmotor
Hur frisk är motor
Vad för motor

Startmotorn är ok.
Batteriet är slut för att bilen varit avställd länge.
Motorn är oilsludge-free, haft åbäket i över 12 år och 17k mil.
Aero++ +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

74Ah / 6 A laddning = 12,33h = 12h 20min
(i teorin)

Enligt manualen= 15,4h = 15h 24min (med en förlängd laddningstid enligt manualen för laddaren)

Edit: Sånna här dumma laddare är inte så mycket att ha egentligen, jag rekommenderar en smart laddare egentligen (Qtek). Men det funkar ju vid enstaka tillfälle.

Tack för den uträkningen, allt jag ville ha.
Orkade/kunde inte räkna själv...

Tack!

edit: Vet att CTEK är bättre men nu var det detta jag hade...