Permalänk
Medlem

Styra skärmens ljusstyrka via Windows?

Köpte en iiyama ProLite XB3270QS-B1 32" IPS-skärm som jag kopplat till datorn via DisplayPort (USB-C med DisplayPort Alternate Mode). Det funkar hur bra som helst - med ett undantag: jag kan inte alltid styra skärmens ljusstyrka via Windows.

Jag använder Windows Store-appen Monitorian, och den funkar oftast när jag

a) ställer in skärmens ljusstyrka manuellt via skärmknapparna till 0 eller 100 och
b) startar appen först därefter.

Funkar dock inte alla gånger, och så fort skärmen stängs av eller går i strömsparläge måste jag köra ovanstående på nytt (t.ex. ändra från 0 till 100 eller tvärtom) för att appen ska funka, och det gör den ändå inte alla gånger.

Nu kan jag givetvis använda de fysiska knapparna för detta, men de är lite bökiga att komma åt samtidigt som mängden ljus i rummet varierar en hel del (gillar att släppa in naturligt ljus), och skärmstyrkan behöver justeras därefter.

Kör jag med HDMI fungerar inte Monitorian alls. Enligt Monitorians GitHub-sida måste DDC/CI vara aktiverad i skärmen för att appen ska funka. Det finns ingen sån inställning i min skärm, ändå kan jag justera strömstyrkan via appen - men inte alltid.

Nämnas bör att jag inte har någon USB-C-DP-kabel, utan en USB-C-DP-adapter + DP-kabel. Vet ej om det spelar någon roll, tycks funka hur bra som helst.

Tankar? Tips?

Permalänk
Bildexpert 📺

@JackA: Här är Allings tråd i ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571933 med förslag och idéer.

Att det fungerar si eller så via skärmen beror antagligen på att tillverkaren inte har säkrat just den funktionen. Omvandlare för USB-C kan också påverka hur DDC-kanalen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JackA: Här är Allings tråd i ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571933 med förslag och idéer.

Att det fungerar si eller så via skärmen beror antagligen på att tillverkaren inte har säkrat just den funktionen. Omvandlare för USB-C kan också påverka hur DDC-kanalen fungerar.

Tack! Det var en matnyttig tråd. Har testat med HDMI och då funkar inte Monitorian alls. Ska kanske testa att köpa en regelrätt USB-C-till-DP-kabel så jag slipper omvandlaren.

Permalänk
Medlem

Köpte en USB-C-till-DP-kabel och nu funkar Monitorian 24/7 oavsett skärminställningar.

Permalänk
Bildexpert 📺