Planritning: vilka routrar borde jag köpa och var bör jag placera dom?

Permalänk

Planritning: vilka routrar borde jag köpa och var bör jag placera dom?

Hej,

Så här ser min lägenhet ut nu:

https://imgur.com/a/XXU5y1Q

De röda fyrkanterna är där jag placerat ut mina routrar: 2 st airport extreme (senaste gen). Den nedre är huvudroutern och den övre har jag satt som en brygga.
Båda är satta på att "automatic" välja mellan 5gz och 2.4ghz-nätet.
I vardagsrummet och sovrummet får jag mellan 200-600mbps vilket känns helt ok med min 500mbps-uppkoppling.
Men på balkong och badrum funkar wifi bara sporadiskt.
Vad är den optimala router-setupen för denna lägenhet? Det är särskilt terassen som jag gärna vill ha ett bra wifi på nu till sommaren.
Är sugen på två Amplifi Alien som har både Wifi6 och smidig setup (det senare uppskattas) – men dom verkar inte gå att köpa i EU ännu.
Att tilläggas är att jag har flera fiberuttag i lägenheten (de svarta små rektanglarna - 3 i vardagsrummet, 1 i sovrummet).

Vilka routrar bör jag köpa och var bör jag ställa dom?

Permalänk
Medlem

@cowabunga: Flytta badrum till kapprum och förstärk med 1 i vardagsrummet så borde det bli bra.
Tänk på att om en av enheterna är satt som vanlig brygga ger den inget wifi utan endast via kabel.

edit: kan även räcka om du bara flyttar befintlig till kapprum och konfigurerar den rätt, är den konfigurerad som du säger så har du endast wifi från huvudenheten.

Permalänk
Medlem

Om det finns plats ovanpå Kyl/Frys så verkar det vara en bra punkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Routrar ? Jag hade satt en accesspunkt vid uttaget på insidan väggen mot altanen i vardagsrummet och provat med det först och routern obs ental! använd aldrig mer än en router i et vanligt hemmalan. hade jag placerat närmast inkommande anslutningskontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@cowabunga: Flytta badrum till kapprum och förstärk med 1 i vardagsrummet så borde det bli bra.
Tänk på att om en av enheterna är satt som vanlig brygga ger den inget wifi utan endast via kabel.

edit: kan även räcka om du bara flyttar befintlig till kapprum och konfigurerar den rätt, är den konfigurerad som du säger så har du endast wifi från huvudenheten.

Tack! Flyttade ut badrumsroutern till hallen och då fick jag täckning på terass och badrum!

Kan inte riktigt terminologin, men med brygga menade jag att jag satt routern på att "extrenda ett current network" – är det alltså fel?

Det verkade dock som att hastigheten för vardagsrummet sjönk. Dessa speeds får jag nu:

Terass: 4mbps
Badrum: 2mbps
Vardagsrum: 150mbps
Sovrum: 650mbps (trådad)

Skrivet av mrqaffe:

Routrar ? Jag hade satt en accesspunkt vid uttaget på insidan väggen mot altanen i vardagsrummet och provat med det först och routern obs ental! använd aldrig mer än en router i et vanligt hemmalan. hade jag placerat närmast inkommande anslutningskontakt.

Har bara mina två Airport Extreme tillgängliga, men kan tänka mig att köpa något nytt om det kan få upp speedsen och är lätt att installera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Tack! Flyttade ut badrumsroutern till hallen och då fick jag täckning på terass och badrum!

Kan inte riktigt terminologin, men med brygga menade jag att jag satt routern på att "extrenda ett current network" – är det alltså fel?

Det verkade dock som att hastigheten för vardagsrummet sjönk. Dessa speeds får jag nu:

Terass: 4mbps
Badrum: 2mbps
Vardagsrum: 150mbps
Sovrum: 650mbps (trådad)

Har bara mina två Airport Extreme tillgängliga, men kan tänka mig att köpa något nytt om det kan få upp speedsen och är lätt att installera!

Då är det ingen brygga utan en extender, detta gör också att du tappar hastighet på de enheter som ansluter via denna.
Den teoretiska hastigheten halveras efter en extender, därför är det bättre att ansluta "slaven" med kabel och ställa in den som accesspunkt.

Edit: Anledningen till att hastigheten sjönk i vardagsrummet beror troligen på att du varit ansluten till "slaven" och inte routern i sovrummet.

Finns där något ställe du kan placera "slaven" och koppla in den mad kabel så prova det, samtidigt ställer du då om den till AP.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte två wifipunkter, räcker med en rätt placerad. Takmonterad AP (med kabel från router) i vardagsrummet nån meter utanför sovrumsdörren borde vara bra om vardagsrum och sovrum ska ha högst hastighet men ändå hyfsad hastighet i badrum och balkong.
Men även en AP i köksdelen borde funka vettigt för hela lägenheten.

Viss reservation om du har tjocka betongväggar iofs.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cowabunga:

Har bara mina två Airport Extreme tillgängliga, men kan tänka mig att köpa något nytt om det kan få upp speedsen och är lätt att installera!

Airportarna verkar inte gå att konfa som AP utan bara brygga så du kanske bör skaffa en modernare ap typ https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.