Intel låser upp drivrutiner för integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

Intel låser upp drivrutiner för integrerad grafik

Datortillverkare har tidigare kunnat låsa uppdateringar av integrerad Intel-grafik, en begränsning företaget nu släpper på.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En bra början. Har läst på många forum att det är ett jävla gissel med att drivrutiner inte uppdateras för bärbara med både intel och Nvidia och att fristående drivrutiner som bör fungera inte gör det.

Företag är verkligen duktiga på att spotta sig själv i ansiktet då och då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter bra att det är på rätt väg. Hade ett helvete att ominstallera grafikdrivrutinerna på min pappas laptop (ljud över HDMI var trasigt) och drivrutinerna på skaparens hemsida fungerade ju såklart inte att installera av någon anledning och drivrutinerna från Intel's hemsida vägrade ju ens försöka. Slutade med att jag behövde gå genom en hel process genom enhetshanteraren samt av och ominstallationer av drivrutiner och efter många timmar fick jag det att installera (och ljud över HDMI började fungera igen). Sjukt att det ens varit en grej hittills.

Permalänk
Medlem

Intel är det enda företag jag känner till som aktivt tar bort drivrutiner och annat för gamla produkter.
Ropade in ett D2500C på Tradera för att ha som brandvägg. Blev milt sagt förvånad när jag fann att Intel tagit bort allt för moderkortet. Det går inte att nå drivrutiner och annat för moderkortet på Intels hemsidor.
Jämför tex AMD där du utan problem kan nå drivisar för riktigt gamla saker.

Permalänk
Medlem

Sån otrolig skit, har inte kunnat uppdatera drivrutin på hur länge som helst, så fort jag försöker uppdatera så säger den att operativsystemet inte stöds. Förstår inte hur den kör en applet och lyckas detektera all hårdvara, OS, version och build men sedan ändå laddar ned felaktig installer?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför man kör allt seriöst på mac...

Ledsen, kunde inte hjälpa det, har just spenderat över en halv dag med att jaga ett mystiskt fel på min PC-burk runt drivrutiner och operativsystemsversioner, tills jag till sist rensade BIOS med en jumper, samtidigt som jag gick 7 varv motsols med nåjdtrumma och tuppfötter. (Var tvungen att invänta fullmånen.) Sedan funkade det som ursprungligen verkade vara ett drivrutinsproblem. PCn har stått oanvänd i fyra månader.... Jag är så jävla trött på att behöva hålla på med sånt här. Det slutade vara kul för åtminstone 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Och folk undrar varför man kör allt seriöst på mac...

Jag har gjort tvärt om, gått över från att köra allt seriöst på mac till att köra det på 'PC'. Blev less Apples fasoner och ojämna byggkvalitet för ganska många år sedan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz: Ja, fast det är ju en annan sak.
PC har en tradition av att vara mer beroende av BIOS och IRQer, samt naturligtvis det helvetiska Registry.
Apple har också fördelen (och problemet) att helt enkelt stödja mycket mycket färre konfigurationer.
Lägg till att de historiskt angrips av färre (nästan inga) virus, och en bunta andra faktorer, och du har en som helhet långt stabilare plattform. Fast - begränsad, som sagt.

Min PC är nuförtiden en glorifierad spelkonsol. Surfar inte ens på den. Att den ändå lyckas kacka ur med jämna (ganska långa) mellanrum är otroligt frustrerande. Och så är man där i MBR vs GPT helvetet igen.

Och för att återknyta till vad tråden faktiskt handlar om, en del av tramset som olika företag ägnar sig åt för att göra det krångligt för sina kunder behöver man inte bry sig om. Man behöver bara hålla reda på vad ett företag gör för att krångla till det för sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Jag har gjort tvärt om, gått över från att köra allt seriöst på mac till att köra det på 'PC'. Blev less Apples fasoner och ojämna byggkvalitet för ganska många år sedan.

Jag håller med i stort sett. Överlag anser jag att Mac funkar rätt bra så länge som det funkar men när det bråkar är man väldigt utlämnad.
Farligare att uppdatera MacOS än att ha automatisk windows update på en känslig server...

Blir ofta fel med allt ifrån skrivare, Adobe suiten särskilt och diverse andra appar. Det mesta kanske funkar igen efter någon vecka eller månad efter några extra OS patchar eller att apparna patchar men när man jobbar och framförallt skall suppora användare är detta ett gissel.

Permalänk
Medlem

Har kunnat köra DCH på min HP laptop länge, över ett år, innan dess installerade jag ändå finns metoder

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Testade denna nya drivrutin på min inte så gamla Acer laptop, funkade inte att installera blev hänvisad till laptoptillverkarens drivrutin, där drivrutinen är 2 år gammal.

EDIT: Gick dock bra att installera via enhetshanteraren, man måste ladda ner zip filen ej exe filen för det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Detta var på tiden. Minns att jag fick köra flera år gamla drivrutiner på min gamla XPS för att den var låst till dom som var signerade av Dell själva.

Permalänk
Medlem

kört drivrutiner från intel direkt på min dell xps-13 sedan 2016, eftersom dells är så /%"# dåliga, men då var man tvungen att trixa lite vid första drivrutinsinstallationen för att sedan lägga en group policy lokalt så windows inte får ändra drivrutinerna.

DCH fungerar bättre helt klart, men till alla som funderar på en dator/laptop med intel grafik, försök hitta AMD/Nvidia istället för att det är så mycket vassare i alla funktioner och man slipper problem med varje windowsuppdatering.

Permalänk
Medlem

Så Intel välkommen till 2000-talet? Detta borde ha gjorts för flera år sedan faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Testade denna nya drivrutin på min inte så gamla Acer laptop, funkade inte att installera blev hänvisad till laptoptillverkarens drivrutin, där drivrutinen är 2 år gammal.

EDIT: Gick dock bra att installera via enhetshanteraren, man måste ladda ner zip filen ej exe filen för det...

Samma här!
Det mest spännande för installationen för mig är att jag tidigare har kunnat installera Intels drivrutin från /intel-driver-support-assistant. Men att det inte gick nu via den vägen.
Efter att ha gjord det via enhetshanteraren så var tydligen inte uppdatarad enligt /intel-driver-support-assistant, men gick då att uppdatera via den.

Aja, för den insatte så blir det ju rätt i slutändan och för framtida laptops så blir det förhoppningsvis bättre.
Undrar om Intel har gjort detta nu för att deras nya GPU-arkitektur är på gång?

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd