Windows 10 till USB - Problem!

Permalänk
Viking

Windows 10 till USB - Problem!

Jag hade tänkt att hjälpa en kompis att bygga en dator idag. Men när jag försöker ladda ner windows till min USB-sticka så dyker det här problemet upp:
https://imgur.com/foLTjz3
Jag fattar inte varför, för att usb-minnet är på 16gb och ingen av mina hårddiskar borde väl påverka om jag installerar till ett USB?
Och för bara ca 3 veckor sedan använde jag samma usb för windows till en annan dator, och då fungerade det utan problem. Så varför blir det skillnad nu, snabb hjälp uppskattas!

Edit: Problemet dyker upp efter att nedladdningen redan börjat och hållit på ett tag.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har du nog med plats på disken dit du laddar ner filen då?
Gissningsvis laddas den ner till en disk först och förs sen över till USB-minnet.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Viking
Skrivet av RetarDeD:

Har du nog med plats på disken dit du laddar ner filen då?
Gissningsvis laddas den ner till en disk först och förs sen över till USB-minnet.

Kommer inte ihåg att jag valt någon disk. Installationsprogrammet ligger ju redan på USB:en

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag förstår det som att du får upp felet när du laddar ner installationen från nätet.
"Men när jag försöker ladda ner windows till min USB-sticka så dyker det här problemet upp"

Är det så att felet dyker upp när du försöker överföra installationsfilen till stickan?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kommer inte ihåg att jag valt någon disk. Installationsprogrammet ligger ju redan på USB:en

Det laddas väl sannolikt ned i Windows tempkatalog eller något liknande och kopieras sedan till USB-minnet eller vad man nu valt ska hända.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min kompis hade exakt samma problem nyligen. Det är alltså Windows som inte har tillräckligt med utrymme på C:/ där installationen först laddas ner till.. för att sedan installeras på USB-minnet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Viking
Skrivet av RetarDeD:

Jag förstår det som att du får upp felet när du laddar ner installationen från nätet.
"Men när jag försöker ladda ner windows till min USB-sticka så dyker det här problemet upp"

Är det så att felet dyker upp när du försöker överföra installationsfilen till stickan?

Jag har redan laddat ner det från nätet direkt till USB:et. Och problemet får jag när jag laddar ner det här: https://imgur.com/dEw6rGC
Det är väl så att man förbereder windowset till nästa datorn

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Pamudas:

Min kompis hade exakt samma problem nyligen. Det är alltså Windows som inte har tillräckligt med utrymme på C:/ där installationen först laddas ner till.. för att sedan installeras på USB-minnet.

Hur mycket krävs då? Jag har 10gb ledigt på C-disken

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag har redan laddat ner det från nätet direkt till USB:et. Och problemet får jag när jag laddar ner det här: https://imgur.com/dEw6rGC
Det är väl så att man förbereder windowset till nästa datorn

Media Creation Tool (som du har i skärmdumpen där) är alltså ett program som används för att ladda ned Windows installationsprogram.

Och de filerna (några gigabyte) landar väl i någon tempkatalog innan de flyttas dit du väljer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Viking
Skrivet av evil penguin:

Och de filerna (några gigabyte) landar väl i någon tempkatalog innan de flyttas dit du väljer.

Och det betyder att?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Nu testade jag att ladda ner Media Creation Tool till en annan disk istället för på USBet, så får jag se hur det går

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:
Tryck Windowstangent+R, så du får up "Kör", i denna skriv " %temp% " och tryck Enter.
Du kanske har ett antal gigabyte Temp-filer du kan ta bort...
Adressen till mappen är något sådanthär "system-disk\Users\<användar-konto>\Appdata\Local\Temp\.

Om du vill läsa mer:
https://www.webnots.com/how-to-view-and-cleanup-temporary-fil...

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:
Om det är datorn du har i signaturen, så har du 16GB ram och du endast har 10GB ledigt på systemdisken, då kan du även vara intresserad av att deaktivera "hiber-filen", den hittas is "systemdisken\" (c:\) och heter hiberfil.sys. Denna brukar ligga från ett par gigabyte upp till samma storlek som din mängd RAM. Det är inte säkert att du ser denna, om du inte har aktiverat "visa dolda filer".

Det du förlorar på att stänga av denna är "Viloläge", dvs, "stänga ner datorn och sedan starta upp den med samtliga program och dokument du hade öppna när du stängde av den".

Du stänger av denna genom att leta fram kommandopromten i startmenyn, högerklickar på denna och väljer "kör som administratör.
Sedan skriver du följande:

powercfg.exe /hibernate off

Är inte säker på om du måste starta om för att denna ska vara borta helt eller inte.
Vill du återaktivera den så gör du samma sak men skriver "on" istället för "off".

Källa:
https://support.microsoft.com/sv-se/help/920730/how-to-disabl...

Permalänk
Viking
Skrivet av Viita:

@Donnerstal:
Tryck Windowstangent+R, så du får up "Kör", i denna skriv " %temp% " och tryck Enter.
Du kanske har ett antal gigabyte Temp-filer du kan ta bort...
Adressen till mappen är något sådanthär "system-disk\Users\<användar-konto>\Appdata\Local\Temp\.

Om du vill läsa mer:
https://www.webnots.com/how-to-view-and-cleanup-temporary-fil...

Ok, jag tog nu bort lite ur den

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag har redan laddat ner det från nätet direkt till USB:et. Och problemet får jag när jag laddar ner det här: https://imgur.com/dEw6rGC
Det är väl så att man förbereder windowset till nästa datorn

Den där filen ska du ladda ner till datorn på någon av dess diskar, Inte på USB stickan, tror inte du kan ens kan skapa winowsinstallationen om du försöker köra programmet från USB stickan, såvida du inte har två stickor då, en för filen du laddar ner och en du installerar windowsinstallationen till, oavsett så användes normalt din systemdisk först innan den överför till det media du valt som mål.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Viking

Tack! Det löste sig nu. Ni hade rätt med att det först installerades till C-disken, och sedan till USBet när det var klart. Måste säga att det blev tight med utrymme. När det nästan laddat klart hade jag endast 800mb kvar på C-disken, och jag raderade det första bästa för att få lite mer utrymme. Så då var det löst, och tack igen.

Skrivet av ggustavsson:

Den där filen ska du ladda ner till datorn på någon av dess diskar, Inte på USB stickan, tror inte du kan ens kan skapa winowsinstallationen om du försöker köra programmet från USB stickan, såvida du inte har två stickor då..

Nu testade jag att installera det till en annan disk. Men jag tror ändå att det hade funkat att ha det på USBet, för det hade jag förr om jag minns rätt. Men hur som helst är det löst.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Om du har så lite utrymme kan det vara en bra ide att köra "diskrensning".
Du har säkert ett gäng återställningspunkter mm, som går att ta bort.

Återställningspunkterna finns under "Fler alternativ" i diskrensaren.
Och sedan "Rensa" på systemåterställning och skuggkopior.

(Du får först välja "Rensa systemfiler" för att få fram "Fler alternativ" fliken)