Permalänk
Medlem

Browsa/mounta SMB shares via VPN

Hej!

Jag sitter med en Windows-klient (win 10 1909) som behöver komma åt ett antal SMB shares på en Synology NAS. Dessa shares finns på ett annat nät och jag har kopplat upp mig mot det nätverket via VPN med windows inbyggda VPN-klient. Jag kan pinga resurser på nätverket, jag kan surfa in till NAS:ets admingränssnitt, men jag kan inte mappa upp enheter. Får bara ett felmeddelande att resursen inte finns. När jag bläddrar på nätverk i Windowsklienten ser jag endast mina lokala resurser och inte något på det andra nätet.

Det fungerar perfekt med en Mac. Så jag vet att allt är uppe och snurrar och att alla shares är tillgängliga.

Några idéer vad jag skall felsöka vidare?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle kunna vara det här
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file-...

Kan du ansluta direkt till \\ipadress ?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Vila i frid

MAC'en har den egenheten att den _alltid_ vill vara Master Browser. Se till att ställa din Windows dators nätverk att vara "Private" eller "Work".

Mer och bra info @ https://www.ctera.com/help/c200/5.5/index.htm#page/Administra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hej!

Jag sitter med en Windows-klient (win 10 1909) som behöver komma åt ett antal SMB shares på en Synology NAS. Dessa shares finns på ett annat nät och jag har kopplat upp mig mot det nätverket via VPN med windows inbyggda VPN-klient. Jag kan pinga resurser på nätverket, jag kan surfa in till NAS:ets admingränssnitt, men jag kan inte mappa upp enheter. Får bara ett felmeddelande att resursen inte finns. När jag bläddrar på nätverk i Windowsklienten ser jag endast mina lokala resurser och inte något på det andra nätet.

Det fungerar perfekt med en Mac. Så jag vet att allt är uppe och snurrar och att alla shares är tillgängliga.

Några idéer vad jag skall felsöka vidare?

Tjo i boet
Har själv 2st rätt identiska windows 10 burkar.
Dom kör win10 home och har samma ethernet intel chip.
Har haft problem med dom i LAN, bägge har haft samma share settings och haft utdelade mappar.
Dom ser varandra i utforskaren men kan ej få åtkomst till dom utdelade mapparna.
Dom kan pinga varandra utan problem.
Dom kan dela ut mappar med tredjepartsprogram som d-lan
https://www.d-lan.net/
Har provat alla fixar som finns gällande error code:0x80070035 och 0x80070040

Hur som helst för 2st windowsupdates sedan så bara fungerade det av sej själv.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Använd FQDN eller IP-Adress för NASen när du ska ansluta. Inte bara NETBIOS-namnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hej!

Jag sitter med en Windows-klient (win 10 1909) som behöver komma åt ett antal SMB shares på en Synology NAS. Dessa shares finns på ett annat nät och jag har kopplat upp mig mot det nätverket via VPN med windows inbyggda VPN-klient. Jag kan pinga resurser på nätverket, jag kan surfa in till NAS:ets admingränssnitt, men jag kan inte mappa upp enheter. Får bara ett felmeddelande att resursen inte finns. När jag bläddrar på nätverk i Windowsklienten ser jag endast mina lokala resurser och inte något på det andra nätet.

Det fungerar perfekt med en Mac. Så jag vet att allt är uppe och snurrar och att alla shares är tillgängliga.

Några idéer vad jag skall felsöka vidare?

Som någon nämnt tidigare, dra upp utforskaren, knappa in \\ipadress-till-din-nas i sökfältet och mappa därifrån genom högerklick på dina shares. Har samma symptom som dig men funkar alltid direkt via ip för mig.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skulle kunna vara det här
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/storage/file-...

Kan du ansluta direkt till \\ipadress ?

Provade den, men ingen skillnad. Kan inte ansluta till \\IP heller. Får samma felmeddelande att den inte hittar resursen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Använd FQDN eller IP-Adress för NASen när du ska ansluta. Inte bara NETBIOS-namnet.

Jag var lite otydlig i första posten. Jag kör mot IP och det fungerar inte.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag har även ett NAS med samma inställningar på det lokala nätet och den kan jag ansluta till utan problem.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag börjar luta åt att det kanske är ett nätverksproblem på det sättet att den inte försöker ansluta till NAS:et genom VPN:et när jag försöker mappa upp SMB shares. För den kan verkligen inte kommunicera med enheten. Det är som att NAS.et inte existerar. Däremot kan jag pinga det och HTTP:a till det.

EDIT: Jag har inte split tunneling aktiverat så trafiken tvingas genom VPN:et. Och jag kan se att nätverkstrafiken går rätt, men sen händer något.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

SSH via kommandotolken funkar också bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag börjar luta åt att det kanske är ett nätverksproblem på det sättet att den inte försöker ansluta till NAS:et genom VPN:et när jag försöker mappa upp SMB shares. För den kan verkligen inte kommunicera med enheten. Det är som att NAS.et inte existerar. Däremot kan jag pinga det och HTTP:a till det.

EDIT: Jag har inte split tunneling aktiverat så trafiken tvingas genom VPN:et. Och jag kan se att nätverkstrafiken går rätt, men sen händer något.

Du har ingen ip-konflikt med ditt lokala nätverk kontra det range du har på din VPN?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Du har ingen ip-konflikt med ditt lokala nätverk kontra det range du har på din VPN?

Nej, det är två helt olika /24 nät och det sjuka är att allt förutom just SMB fungerar. Jag kan surfa till NAS:et, jag kan SSH:a till NAS:et.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner nmap och kör det mot NAS över VPN, kontrollera om du får svar på 137, 139, 445.

Testa stänga av windowsbrandväggen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ladda ner nmap och kör det mot NAS över VPN, kontrollera om du får svar på 137, 139, 445.

Testa stänga av windowsbrandväggen.

Tack!

Nu börjar det klarna något. När jag kör nmap svarar inte dom portarna. Men, jag provade att fjärrstyra en klient på det nätverket och körde nmap och där på det lokala nätet svarar dom portarna.

Jag kollade på min OSX klient där det funkat, och då visar det sig att den har defaultat mot AFP och inte SMB. Provade SMB på den klienten och det fungerar inte heller.

Den enda förklaringen jag har är att VPN anslutningen fimpar portarna för SMB. Så jag får felsöka VPN-anslutningen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ladda ner nmap och kör det mot NAS över VPN, kontrollera om du får svar på 137, 139, 445.

Testa stänga av windowsbrandväggen.

Japp. Tittade i brandväggen. Där fanns en Drop all regel för NetBIOS som gällde samtliga interface samtliga source/dest. Måste fixa något slags undantag för trafik från VPN:et mot det interna nätet.

Problem solved. Tack så mycket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata