Google visar upp Stadia-nyheter ikväll

Permalänk
Melding Plague

Google visar upp Stadia-nyheter ikväll

Under årets första upplaga av tillställningen Stadia Connect visas kommande speltitlar och nyheter för speltjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kanske ska presenteras ikväll:

Permalänk
Medlem

Hoppas de uppdaterar så man kan köra med tangentbord och mus med chromecast

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tranky: jag hoppas personligen på att de till slut ger stöd för att spela med Stadia-kontrollen (och Wifi-anslutningen direkt till Stadia-servrarna) på PC i webbläsaren. Jag kör bara på min HTPC, så Stadia-kontrollern samlar damm för min del.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns ju ungefär lika rafflande som att de skulle presentera optimeringar för kalkylatorn i windows 7...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Känns ju ungefär lika rafflande som att de skulle presentera optimeringar för kalkylatorn i windows 7...

Nja, jag själv skulle allt bli lite fascinerad om google skulle ge sig på att presentera optimeringar för kalkylatorn i windows 7. Dels för att det är Microsoft som har hand om Windows 7 och att Wndows 7 dessutom är EOL.

Permalänk
Medlem

Skulle det inte komma spel som inte fungerar på någon annan platform, det var väl en av nyheterna med Stadia?

Som gamer så har inte Stadia imponerat så mycket än så länge.
Som casual så är det väl en tänkbar lösning för vissa, antar jag....

Blir tungt för dom i höst när det kommer nya konsoler som kommer vara bättre på allt(förutom att dom inte är lika portabla då).

Permalänk
Inaktiv

Alla nyheter är goda nyheter i detta fallet.
Kunde Google börja samarbeta med befintliga aktörer och så få crossplay hade tjänsten genast blivit intressantare. Men det är knappast något Google skulle lyckas med.

Med tanke på den på många vis bättre tjänsten GeForce Now blöder spel och stöd så lär Google snart ha ett större utbud. Trist, bägge tjänsterna med sina olika upplägg är lovande och jag hoppas verkligen de kan överleva.

Permalänk
Medlem

hoppas på nyheter om den nya chromecast ultra som ryktas presenteras snart.
Kanske att Stadia blir snäppet bättre med den nya chromecasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@tranky: jag hoppas personligen på att de till slut ger stöd för att spela med Stadia-kontrollen (och Wifi-anslutningen direkt till Stadia-servrarna) på PC i webbläsaren. Jag kör bara på min HTPC, så Stadia-kontrollern samlar damm för min del.

Jag kör också bara pc, kör via Buddypass så har inte ens en kontroll. Vill gärna testa att spela på tv för att se hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISbit:

hoppas på nyheter om den nya chromecast ultra som ryktas presenteras snart.
Kanske att Stadia blir snäppet bättre med den nya chromecasten?

Stadia fungerar grymt på nuvarande Chromecast Ultra. Har spelat säkert 250h på Stadia, i olika spel.

Med det sagt vore det nice med ny Chromecast 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle det inte komma spel som inte fungerar på någon annan platform, det var väl en av nyheterna med Stadia?

Som gamer så har inte Stadia imponerat så mycket än så länge.
Som casual så är det väl en tänkbar lösning för vissa, antar jag....

Blir tungt för dom i höst när det kommer nya konsoler som kommer vara bättre på allt(förutom att dom inte är lika portabla då).

För mig som inte vill lägga pengar på varesig ny dator eller konsol är stadia perfekt. Spela spel med bra flyt och var som helst till en låg månadskostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Alla nyheter är goda nyheter i detta fallet.
Kunde Google börja samarbeta med befintliga aktörer och så få crossplay hade tjänsten genast blivit intressantare. Men det är knappast något Google skulle lyckas med.

Med tanke på den på många vis bättre tjänsten GeForce Now blöder spel och stöd så lär Google snart ha ett större utbud. Trist, bägge tjänsterna med sina olika upplägg är lovande och jag hoppas verkligen de kan överleva.

Vadå "inte lyckas med"? The Division 2 t.ex. är både cross-play och cross-save med PC redan i dagsläget. Det bådar ju för att mer sånt kommer framöver. Ser inget hinder alls för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

För mig som inte vill lägga pengar på varesig ny dator eller konsol är stadia perfekt. Spela spel med bra flyt och var som helst till en låg månadskostnad

Var det där med en fast låg månadskostnad som gjorde mig besviken och innebar att jag sa upp det efter att ha köpt en founder edition vid launch. Det fanns typ 2 titlar att spela, det andra kostade typ lika mycket som om jag köpt det till min konsol. I efterhand så fattar jag att tjänsten inte skall jämföras med Spotify, Storytel eller liknande där hela utbudet är fritt att använda för en fast månadskostnad utan vad man betalade för ersatte konsol-kostnaden, inte spel-kostnaden.

Har detta förändrats, dvs är det fler spel som ingår nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eka123:

Vadå "inte lyckas med"? The Division 2 t.ex. är både cross-play och cross-save med PC redan i dagsläget. Det bådar ju för att mer sånt kommer framöver. Ser inget hinder alls för det.

Att ett spel stödjer detta förändrar egentligen inte mycket. xCloud är i en egen klass här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Var det där med en fast låg månadskostnad som gjorde mig besviken och innebar att jag sa upp det efter att ha köpt en founder edition vid launch. Det fanns typ 2 titlar att spela, det andra kostade typ lika mycket som om jag köpt det till min konsol. I efterhand så fattar jag att tjänsten inte skall jämföras med Spotify, Storytel eller liknande där hela utbudet är fritt att använda för en fast månadskostnad utan vad man betalade för ersatte konsol-kostnaden, inte spel-kostnaden.

Har detta förändrats, dvs är det fler spel som ingår nu?

Ja rörigare sida får man leta efter. Hitta exakt vilka spel som ingår med Pro och vilka som går att köpa är ju inte direkt lätt att hitta.
Problemet för en som redan har en pc eller konsoll i dagsläget är ju delvis att 50% av spelen har man redan och dom andra 50% man inte har är ju för man inte är intresserad av dom spelen.
Känns mer som Stadia är för helt nya kunder som varken har en pc eller konsoll.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@BobbyM: Det kommer nya spel som är gratis som man kan "claima" så man kan spela gratis.
Just nu har jag 11 spel jag kan spela utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

@BobbyM: Det kommer nya spel som är gratis som man kan "claima" så man kan spela gratis.
Just nu har jag 11 spel jag kan spela utan kostnad.

Vilka spel är det och hur länge har det gått för att få dessa 11 ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vilka spel är det och hur länge har det gått för att få dessa 11 ?

Om man börjar just nu får man nog bara 2spel.
Det kommer erbjudanden då och då med spel man kan spela. så Ju längre man har haft sitt konto ju fler spel får man, om man "köper/claimar" när erbjudandet är.

Just nu har jag:
Destiny 2
Stacks on stacks
Spitlings
Serious Sam Collection
Steamworld Dig 2
Steamworld Quest
Grid
Gylt
Thumper
Farming simulator
Metro Exodus

Haft mitt konto sen 4 Februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Att ett spel stödjer detta förändrar egentligen inte mycket. xCloud är i en egen klass här.

Men det var ju du som tog upp avsaknaden av cross- play som ett negativt argument i ditt inlägg. Trots att det finns ett sånt exempel redan, vilket också tyder på att det kan/bör komma till fler spel som släpps framöver. Du skrev även att det genast skulle vara mer intressant om cross-play fanns. Nu säger du att det inte förändrar någonting? Aningen konstig tankegång.

Och ja, XCloud är verkligen i en egen klass här då det fortfarande är 1) i beta 2) endast kan spelas på mobila enheter 3) stöder max 720p.... Sen har ju Microsoft såklart en jättemöjlighet att göra XCloud till framtidens ledande spelstreamingtjänst men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem

Så det enda som Stadia egentligen löser är att du slipper köpa en konsol. Då känns det ju lite underligt att de lanserar detta otroligt sent i konsol-cykeln. Typ 1 år innan nya xbox och ps skall lanseras. Då har ju redan de flesta som är intresserad av sådan gaming redan köpt sig en konsol. Hade varit betydligt smartare att fila på det ett år till och lansera samtidigt som de nya konsolerna kom ut så att man hade tvekat på att skaffa nya xbox eller ps.

Hade man däremot haft ett stort bibliotek och alla nya släpp för en fast månadskostnad så hade tjänsten däremot varit helt rätt att lansera. Men så blev det inte. Bra att man trots allt kan använda kontrollen på sin PC istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Så det enda som Stadia egentligen löser är att du slipper köpa en konsol. Då känns det ju lite underligt att de lanserar detta otroligt sent i konsol-cykeln. Typ 1 år innan nya xbox och ps skall lanseras. Då har ju redan de flesta som är intresserad av sådan gaming redan köpt sig en konsol. Hade varit betydligt smartare att fila på det ett år till och lansera samtidigt som de nya konsolerna kom ut så att man hade tvekat på att skaffa nya xbox eller ps.

Hade man däremot haft ett stort bibliotek och alla nya släpp för en fast månadskostnad så hade tjänsten däremot varit helt rätt att lansera. Men så blev det inte. Bra att man trots allt kan använda kontrollen på sin PC istället

Jag tänker tvärtom. Många som idag använder Stadia kommer inte att köpa nästa generations konsol, då Stadia är ett fullgott alternativ, så länge det kommer mer spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

För mig som inte vill lägga pengar på varesig ny dator eller konsol är stadia perfekt. Spela spel med bra flyt och var som helst till en låg månadskostnad

Om PS5 kostar 7k och PS plus behåller sitt pris så betalar man en genomsnittkostnad på 65kr i veckan ifall man köper 3st spel för 600kr om året. Du får då också 24st spel genom PS plus varje år.

Allt kommer då vara snabbare, ha kortare responstid, mycket bättre bildkvalité, antagligen ett trevligare spelutbud(med både släppta och kommande exklusiva spel), stöd för VR M.M.

Så jag har svårt att se hur man skulle vilja satsa på Stadia, när allt verkar vara sämre förutom hur portabelt det är.
Har du ett stort spelintresse så känns det som en självklarhet att satsa på en PS5 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Om man börjar just nu får man nog bara 2spel.
Det kommer erbjudanden då och då med spel man kan spela. så Ju längre man har haft sitt konto ju fler spel får man, om man "köper/claimar" när erbjudandet är.

Just nu har jag:
Destiny 2
Stacks on stacks
Spitlings
Serious Sam Collection
Steamworld Dig 2
Steamworld Quest
Grid
Gylt
Thumper
Farming simulator
Metro Exodus

Haft mitt konto sen 4 Februari

Jag hoppade på de 2 gratismånaderna och fick 9 av de spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om PS5 kostar 7k och PS plus behåller sitt pris så betalar man en genomsnittkostnad på 65kr i veckan ifall man köper 3st spel för 600kr om året. Du får då också 24st spel genom PS plus varje år.

Allt kommer då vara snabbare, ha kortare responstid, mycket bättre bildkvalité, antagligen ett trevligare spelutbud(med både släppta och kommande exklusiva spel), stöd för VR M.M.

Så jag har svårt att se hur man skulle vilja sattsa på Stadia, när allt verkar vara sämre förutom hur portabelt det är.
Har du ett stort spelintresse så känns det som en självklarhet att sattsa på en PS5 istället.

Om man jämför med dagens konsoler verkar Stadia ha kortare laddtider, aldrig vänta på uppdateringar, inget lagringsutrymme att ta hänsyn till, dvs växla mellan alla spel på bara några sekunder, inga nedladdningar av spel så du kan starta ett spel direkt efter att du har köpt det.

Input lag eller liknande verkar vara likvärdig andra konsoler. Dessutom kommer Google att uppdatera hårdvaran som Stadia körs på, så Stadia idag kommer inte att ha samma prestanda som om några år. Din PS5 kommer inte att bli bättre med tiden.

Så din beskrivning att Stadia verkar sämre på allt, stämmer inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eka123:

Men det var ju du som tog upp avsaknaden av cross- play som ett negativt argument i ditt inlägg. Trots att det finns ett sånt exempel redan, vilket också tyder på att det kan/bör komma till fler spel som släpps framöver. Du skrev även att det genast skulle vara mer intressant om cross-play fanns. Nu säger du att det inte förändrar någonting? Aningen konstig tankegång.

Och ja, XCloud är verkligen i en egen klass här då det fortfarande är 1) i beta 2) endast kan spelas på mobila enheter 3) stöder max 720p.... Sen har ju Microsoft såklart en jättemöjlighet att göra XCloud till framtidens ledande spelstreamingtjänst men det är en helt annan diskussion.

Ganska självklart att ett enda exempel på ett spel där stödet finns inte gör hela tjänsten intressantare. Ganska underförstått att mer än ett spel ska till. Snackar vi 10% av utbudet är det ju betydligt mer intressantare.

xClouds styrka, men delvis även Geforce Now är att ditt nuvarande spelbibliotek går att använda medans Stadias stora nackdel folk klagat på sedan dag 0 är att man måste köpa om spel till en tjänst många inte tror på.

Permalänk
Medlem

Pubg på Stadia är live nu. Crossplay med andra konsoler.

FIFA kommer till Stadia i höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om PS5 kostar 7k och PS plus behåller sitt pris så betalar man en genomsnittkostnad på 65kr i veckan ifall man köper 3st spel för 600kr om året. Du får då också 24st spel genom PS plus varje år.

Allt kommer då vara snabbare, ha kortare responstid, mycket bättre bildkvalité, antagligen ett trevligare spelutbud(med både släppta och kommande exklusiva spel), stöd för VR M.M.

Så jag har svårt att se hur man skulle vilja satsa på Stadia, när allt verkar vara sämre förutom hur portabelt det är.
Har du ett stort spelintresse så känns det som en självklarhet att satsa på en PS5 istället.

Hur lång tid räknar du med då?

7000/65 = 107 månader. Dvs nästan 9 år.
Om du dessutom ska ha PS plus vilket jag inte vet vad det kostar plus 600*3 per år så behöver du ha din konsol väldigt länge för att din kalkyl ska gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Om man jämför med dagens konsoler verkar Stadia ha kortare laddtider, aldrig vänta på uppdateringar, inget lagringsutrymme att ta hänsyn till, dvs växla mellan alla spel på bara några sekunder, inga nedladdningar av spel så du kan starta ett spel direkt efter att du har köpt det.

Input lag eller liknande verkar vara likvärdig andra konsoler. Dessutom kommer Google att uppdatera hårdvaran som Stadia körs på, så Stadia idag kommer inte att ha samma prestanda som om några år. Din PS5 kommer inte att bli bättre med tiden.

Så din beskrivning att Stadia verkar sämre på allt, stämmer inte.

Jämför man med kommande konsoler så kommer dom inte heller ha märkbara laddningstider.
Uppdateringar kommer både ta mindre utrymme och ta väldigt kort tid att installera.
Starta ny eller växla emellan spel tar ett fåtal sekunder, så det blir knappt märkbart.

Ja, storleken på lagringsutrymmet är den delen som Stadia har en viss fördel i, det är väl svårt att argumentera emot.

När det kommer till input lag så är det en stor nackel när det kommer till Stadia.
Spelar du spel som inte är så responsiva eller slappspelar så kanske du inte bryr dig så mycket, men varenda ms är viktig när det kommer till snabba spel.
Microsoft har satsat på att pressa ner latensen och ny teknik i tv-apparater tillsammans med hög uppdateringsfrekvens kommer kunna göra stor skillnad för dom kommande konsolerna.
Till exempel Linus tech tips har en video där dom jämför olika uppdateringsfrekvens och hur det påverkar prestationen.
Dagens chromecast stödjer ju bara 60Hz med relativt låg bitrate och det skulle dra rätt mycket mer på uppkopplingen och servrar ifall dom vill öka på där.

När det kommer till om och när Stadia kommer uppdatera sin hårdvara så skulle jag inte lägga för stort förtroende i att dom kommer maximera prestandan, deras intresse för det har ju inte varit så värst högt än så länge. RDR2 hade sämre kvalité på Stadia än Xbox one X även fast Stadia ska ha 50% högre prestanda.
Det är troligare att dom satsar på spel som rullar på okey med deras hårdvara och spel som kräver mindre för att spara pengar på prestanda.

Om ca 4 år så kommer det säkert en PS5 Pro och om man då säljer sin PS5 så blir inte mellanskillnaden så hög ifall man slår ut det över 7 år, vilket var hur lång tid det tog emellan PS4 och PS5.
Fördelen för Stadia när det kommer till prestanda är alltså tveksam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Hur lång tid räknar du med då?

7000/65 = 107 månader. Dvs nästan 9 år.
Om du dessutom ska ha PS plus vilket jag inte vet vad det kostar plus 600*3 per år så behöver du ha din konsol väldigt länge för att din kalkyl ska gå ihop.

Han skrev 65kr i veckan. Alltså 325kr per månad i 21.5 månader.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi