Permalänk
Medlem

Noctua fläktar

Tjenare, hoppas att allt är bra med er!

Jag går i tankarna att byta ut mina fläktar i mitt Fractal Design Define R6 till Noctua fläktar!

Men blir inte klok på vilka man ska ha? 😂 Vill ha 2x 140mm i fronten, och 1x 140mm som utblås i bak!

Så om någon skulle kunna vara lite snäll och länka till vilka fläktar jag ska köpa!

/Robert Hansson

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Tjenare, hoppas att allt är bra med er!

Jag går i tankarna att byta ut mina fläktar i mitt Fractal Design Define R6 till Noctua fläktar!

Men blir inte klok på vilka man ska ha? 😂 Vill ha 2x 140mm i fronten, och 1x 140mm som utblås i bak!

Så om någon skulle kunna vara lite snäll och länka till vilka fläktar jag ska köpa!

/Robert Hansson

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13601965

Koppla in dem till moderkortet i första hand, har du inte så många platser så sätt den bakre på en och de två där framme i hubben och vidare till moderkortet sedan in i bios och justera fläktkurvorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13601965https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13601965
Koppla in dem till moderkortet i första hand, har du inte så många platser så sätt den bakre på en och de två där framme i hubben och vidare till moderkortet sedan in i bios och justera fläktkurvorna.

Tackar, blir att köpa 3st av den klassiska färgen beige, för jag har redan 2 av dom på CPU kylaren! 👌

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nu när jag har den här tråden uppe! Undrar lite angående m.2 disk! Köpte en 970 m.2 1TB! Tycker det går jävligt varm, runt 52c vid spelande tex odessy, över 75 i benchmarks! Har kollat på Kylfläns Skulle en sån hjälpa till att sänka temperaturen? Tycker 75+C känns för mycket 🙈

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Nu när jag har den här tråden uppe! Undrar lite angående m.2 disk! Köpte en 970 m.2 1TB! Tycker det går jävligt varm, runt 52c vid spelande tex odessy, över 75 i benchmarks! Har kollat på Kylfläns Skulle en sån hjälpa till att sänka temperaturen? Tycker 75+C känns för mycket 🙈

75c är inte så farligt och faktiskt mår flashminnen bra av lite ’höga’ temperaturer för att hålla datan intakt längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Nu när jag har den här tråden uppe! Undrar lite angående m.2 disk! Köpte en 970 m.2 1TB! Tycker det går jävligt varm, runt 52c vid spelande tex odessy, över 75 i benchmarks! Har kollat på Kylfläns Skulle en sån hjälpa till att sänka temperaturen? Tycker 75+C känns för mycket 🙈

50ish är okej, benchmarks är ju inte realistisk miljö. Min 500gb blir strax under 50, större disk är mer komponenter och brukar ha lite bättre prestanda så inget konstigt.

Permalänk

Noctua är kanon! Skulle säga 2x140!

Permalänk
Medlem

Hej, I have the exact same chassis, and 2x140 Noctua fans in the front and 1x140 in the back work wonders for airflow, expecially in a well ventilated case like the R6. The only question then would be regarding how to control them. Either through the CPU fan header, so that they increase their speed when the CPU startes heating up, or have them at a constant RPM.
As far as the m.2 is concerned, I think that 70 C is high. Yes, m.2 generally works best when it warms up, but most reports I have read/seen, usually discuss 40-50 C as the ideal temp. If the m.2 slot is located behind the motherboard, this would mean that it is not getting enough airflow over it, sothe fans would help out a bit. If it on the front, and you have the room for it, I would suggest getting an m.2 passive heatsink, to drop the temps a bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damadan:

Hej, I have the exact same chassis, and 2x140 Noctua fans in the front and 1x140 in the back work wonders for airflow, expecially in a well ventilated case like the R6. The only question then would be regarding how to control them. Either through the CPU fan header, so that they increase their speed when the CPU startes heating up, or have them at a constant RPM.
As far as the m.2 is concerned, I think that 70 C is high. Yes, m.2 generally works best when it warms up, but most reports I have read/seen, usually discuss 40-50 C as the ideal temp. If the m.2 slot is located behind the motherboard, this would mean that it is not getting enough airflow over it, sothe fans would help out a bit. If it on the front, and you have the room for it, I would suggest getting an m.2 passive heatsink, to drop the temps a bit.

It's benchmark temps, would never hit that with normal load.

Permalänk
Medlem

Fått allt nu, blev skillnad. Sänkte graderna på grafikkortet med typ 5-7 C samma med cpu, med Noctua fläktarna

Köpte mig en heatsink till ssdn med, idle temp är den samma, men gick ifrån 75-85 C i benchmarks till 58 C.
Så för 120:- var det värt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Noctua är kanon! Skulle säga 2x140!

Jag köpte nyss min första PWM-chassifläkt.
Det var även min första "finfläkt", nämligen en Noctua NF-F12.
Hade höga förväntningar, så jäklar vad förvånad jag blev när den presterade så dåligt!

På typ 80% blåste den (rent subjektivt) lika mycket som min 6 år gamla Cooler Master (som följde med mitt chassi) gör på max, men samtidigt lät Noctuan mer.
Och inte bara mer, utan värre. Det var lite som ett högfrekvent klickande ljud, som var ganska hårt och otrevligt.
Min gamla slitna Cooler Master låter en del på max, men det är ändå ett behagligt vinande och mjukt brummande.

Vet inte om jag fick ett dåligt ex, eller om det är såna ljud PWM-fläktar har för sig...
Som tur var fick jag returnera, och jag kommer nog satsa på en ny Cooler Master, eftersom den jag har är så bra, och jag kommer skippa PWM och köra med min gamla enkla Zalman-kontroller/potentiometer.
Vrid upp på max när man ska spela nåt, och vrid ner när man är klar...så slipper min gamla skruttdator dra runt nåt extra fläktstyrningsprogram också.

EDIT: Eller en Be Quiet, men de verkar blåsa ganska lite även på max så då kanske jag får köpa split-kabel och köra dubbla fläktar i fronten istället - funkar väl lika bra det...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det kan ju hända att det höga statiska trycket hade gjort att Noctua-fläkten presterat mycket bättre i chassit - jag jämförde dem bara utanför chassit.
Men med det oväsendet så hade den ändå aldrig varit ett alternativ för mig.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

@ASBR: Låter märkligt, har du 4pin på moderkortet för att styra fläkten. Vart ifrån styrde du den, bios eller app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@ASBR: Låter märkligt, har du 4pin på moderkortet för att styra fläkten. Vart ifrån styrde du den, bios eller app?

Jag splittade den med CPU, men gav Noctua-fläkten 3-pins-kontakten för säkerhets skull så CPU-fläkten fick utläsningen.

Jag testade den enbart innefrån bios.
Drog upp lägsta värdet. På 25% som CPU-fläkten snurrar så blåste det inte det minsta lilla.
Uppe runt 80% som sagt så blev det väl jämbördigt med min gamla 3-pin Cooler Master, men då lät det också värre om Noctuan...

Jag kanske fick ett dåligt ex, men jag har också sett en del som klagat på den här typen av Noctua-fläktar, modellerna med högt statiskt tryck, gällande högt ljud och klickande ljud o.s.v.

EDIT: "Industrial" kallas de visst. Kanske var onödigt att jag köpte en sån modell, men verkade bra som insug i chassi...om man inte räknar med ökade ljudnivån i alla fall...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jag splittade den med CPU, men gav Noctua-fläkten 3-pins-kontakten för säkerhets skull så CPU-fläkten fick utläsningen.

Jag testade den enbart innefrån bios.
Drog upp lägsta värdet. På 25% som CPU-fläkten snurrar så blåste det inte det minsta lilla.
Uppe runt 80% som sagt så blev det väl jämbördigt med min gamla 3-pin Cooler Master, men då lät det också värre om Noctuan...

Jag kanske fick ett dåligt ex, men jag har också sett en del som klagat på den här typen av Noctua-fläktar, modellerna med högt statiskt tryck, gällande högt ljud och klickande ljud o.s.v.

EDIT: "Industrial" kallas de visst. Kanske var onödigt att jag köpte en sån modell, men verkade bra som insug i chassi...om man inte räknar med ökade ljudnivån i alla fall...

När du splittade Noctua fläkten till en 3-pins kontakt så fick inte Noctua fläkten någon PWM-signal och den gick därför i full fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

När du splittade Noctua fläkten till en 3-pins kontakt så fick inte Noctua fläkten någon PWM-signal och den gick därför i full fart.

Absolut inte!
Det är varvtalssensorn som försvinner.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Absolut inte!
Det är varvtalssensorn som försvinner.

Absolut inte!
Alla tre-pin fläktar har 0V, Power och RPM, fjärde pinnen är PWM om den finns. 3-pin styrdes med voltmodulering men långt från alla moderkort klarade av det på ett bra sätt

Permalänk
Medlem

@ASBR:
På kontakten till PWM-fläktar så sitter PWM anslutningen ytterst. Konfigurationen är GND, +, Sense, PWM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Jag köpte nyss min första PWM-chassifläkt.
Det var även min första "finfläkt", nämligen en Noctua NF-F12.
Hade höga förväntningar, så jäklar vad förvånad jag blev när den presterade så dåligt!

På typ 80% blåste den (rent subjektivt) lika mycket som min 6 år gamla Cooler Master (som följde med mitt chassi) gör på max, men samtidigt lät Noctuan mer.
Och inte bara mer, utan värre. Det var lite som ett högfrekvent klickande ljud, som var ganska hårt och otrevligt.
Min gamla slitna Cooler Master låter en del på max, men det är ändå ett behagligt vinande och mjukt brummande.

Vet inte om jag fick ett dåligt ex, eller om det är såna ljud PWM-fläktar har för sig...
Som tur var fick jag returnera, och jag kommer nog satsa på en ny Cooler Master, eftersom den jag har är så bra, och jag kommer skippa PWM och köra med min gamla enkla Zalman-kontroller/potentiometer.
Vrid upp på max när man ska spela nåt, och vrid ner när man är klar...så slipper min gamla skruttdator dra runt nåt extra fläktstyrningsprogram också.

EDIT: Eller en Be Quiet, men de verkar blåsa ganska lite även på max så då kanske jag får köpa split-kabel och köra dubbla fläktar i fronten istället - funkar väl lika bra det...

Har aldrig haft en Nocua fläkt som låtit mer än någon annan fläkt samtidigt som den faktiskt "fläktar". Låter som ett dåligt ex

// LZ

Permalänk
Skrivet av ASBR:

Jag splittade den med CPU, men gav Noctua-fläkten 3-pins-kontakten för säkerhets skull så CPU-fläkten fick utläsningen.

Jag testade den enbart innefrån bios.
Drog upp lägsta värdet. På 25% som CPU-fläkten snurrar så blåste det inte det minsta lilla.
Uppe runt 80% som sagt så blev det väl jämbördigt med min gamla 3-pin Cooler Master, men då lät det också värre om Noctuan...

Jag kanske fick ett dåligt ex, men jag har också sett en del som klagat på den här typen av Noctua-fläktar, modellerna med högt statiskt tryck, gällande högt ljud och klickande ljud o.s.v.

EDIT: "Industrial" kallas de visst. Kanske var onödigt att jag köpte en sån modell, men verkade bra som insug i chassi...om man inte räknar med ökade ljudnivån i alla fall...

Ja förutom att den inte gick på PWM så är ju industrial versionen mer högljudd.

Permalänk
Medlem

Fläkten styrdes i alla fall av moderkortet, men mitt moderkort kanske kan styra både PWM och med volt samtidigt, via samma header...

Som sagt så var ju fläkten heltyst på 25% effekt, samtidigt som man inte heller kände någon fläkt från den alls.
Medan uppe runt 80% blev den väldigt högljudd.

Nu har jag installerat min nyköpta Pure Wings 2, och jag är mycket nöjd med den!
Kör den på system-headern, med en Zalman fanmate 5-12V.
Fläkten startar på 5V vilket känns skönt, och även på allra lägsta så känner man en svag fläkt 10-15 cm framför. På max låter den ju en del, men blåser också på rejält.
Känns som Be Quiet var ett mycket prisvärt alternativ, och jag är helnöjd med denna nya

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Har aldrig haft en Nocua fläkt som låtit mer än någon annan fläkt samtidigt som den faktiskt "fläktar". Låter som ett dåligt ex

// LZ

Ja antingen det, eller också då att den styrdes på ett ogynnsamt sätt från moderkortet när jag splittade.
Men styrdes gjorde den såklart, den var knäpptyst på lägsta jag testade (25%) men blåste heller inget alls som gick att känna.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)