Permalänk
Medlem

DVI helt dött?

Hej

Jag har på allvar börjat fundera på att byta mitt 980ti mot något roligare men fastnar varje gång på två saker: Priset på dagens bättre kort och att de saknar DVI.

Jag har en Lp3065 som kräver duallink DVI och det krävs då adaptrar. Jag har förvisso två av Apples MiniDP to Duallink DVI men även MiniDP verkar vara en bristvara. Så i mitt fall behöver jag alltså både ett grafikkort som är bättre men också en monitor som i sådana fall är likvärdig eller bättre. Min uppfattning är att det blir dyrt att ersätta en skärm som i övrigt fungerar hur fint som helst

Till min fråga: Tror ni att DVI blir vanligare på nästa generations grafikkort? Har hittat DVI på Geforce 2070 men tycker inte att det är tillräckligt stort kliv.

Permalänk
Medlem

Det är ändå en 13 år gammal skärm. Det har förmodligen hänt väldigt mycket på skärmfronten sen dess. Kanske uppgradera skärm först, och sen grafikkort?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DVI är dött. HDMI och DP är det som gäller nu. snarare blir det så att nästa generationen kanske kommer inte alls har nån form av DVI förutom enskillda partnerkort som lägger till det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

DVI kommer inte bli en grej igen. Dags att uppgradera din skärm

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

DVI är helt dött, ja. Det kommer inte att komma tillbaka. Det har inte den bandbredd som krävs för högre upplösningar och högre uppdateringsfrekvens.

Tycker nog du bör fundera på en nyare skärm även fast det så klart blir en viss kostnad. Men din skärm är nästan 15 år gammal och skärmteknologin har gått framåt en hel del.

Permalänk
Medlem

Din skärm är från medeltiden. Du kan garanterat få en bättre skärm för 3000kr idag, även om din skärm var top of the line, på den tiden som Boten Anna fortfarande var en populär låt. Var inte en bakåtsträvare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nej, det kommer inte blir vanligare. Vet inte hur det är med duallink men jag driver en sekundärskärm med en billig hdmi till dvi adapter. Funkar bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Rekordmedlem

Dvi håller på att fasas ut men du har ju en 60Hz skärm så om du nu har hittat ett 2070 med dvi-dl och bara ska driva en skärm är det väl inget verkligt problem heller för 2070 klarar väl av det på ett anständigt sätt.
Och har du dessutom fungerande signalomvandlare behöver du ju bara välja en passande kabel så kan du använda dem också om du skulle välja ett kort med DP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du redan en MiniDP till DL-DVI så gör den ju redan det mesta av arbetet. En DP till MiniDP kan inte kosta särskilt mycket, då det bara är en passiv adapter. Får du till DP till din skärm så är den ganska framtidssäker anslutningsmässigt iallafall.

edit: Typ en Delock 65237 eller nåt.
edit2: Om Apples adapter nu är kompatibelt med nån faktiskt standard... men det är inte så dyrt att testa.

Permalänk
Medlem

Köper du en 1440p 60Hz skärm med IPS så finns det en hel del "modernt" bra där ute.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s440210964

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Köper du en 1440p 60Hz skärm med IPS så finns det en hel del "modernt" bra där ute.

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s440210964

Hur vågar du ens rekommendera en 60hz skärm? usch blä tvi! Dags att begrava den gamla tekniken

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Till min fråga: Tror ni att DVI blir vanligare på nästa generations grafikkort? Har hittat DVI på Geforce 2070 men tycker inte att det är tillräckligt stort kliv.

Nej.
De stora tillverkarna har kommit överens om att överge DVI precis som de tidigare gjort med VGA, så det kommer att bli allt ovanligare med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Din skärm är från medeltiden. Du kan garanterat få en bättre skärm för 3000kr idag, även om din skärm var top of the line, på den tiden som Boten Anna fortfarande var en populär låt. Var inte en bakåtsträvare.

Tveksamt. HP LP3065 var en jäkligt bra skärm på sin tid. Bildkvaliteten är inte bättre på moderna skärmar, och 2560x1600 skärmar är varken vanliga eller billiga idag.
Det finns bättre skärmar idag, men inte för 3000kr, och knappast för 5000kr heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär gå åt en ganska stor bunt tusenlappar för att hitta nån bättre skärm så ihop med nytt grafikkort så blir det rejält dyrt.

Hade jag själv haft en 30" från den tiden hade jag varit väldigt tveksam till att byta ut den utan att ha jämfört den med ganska många skärmar.

Sett till ren bildkvalitet och färgåtergivning så har jag fortfarande inte sett nån direkt revolution de senaste 10-15 åren. En bra ips-panel från 2004 kan fortfarande leverera idag. Har däremot sett många billiga skärmar från nu som är riktigt kassa (och förmodligen felinställda...)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

2010 gick flera stora aktörer i branschen ut och sa att de ska sluta med stöd för DVI till 2015.
https://newsroom.intel.com/news-releases/leading-pc-companies...

Permalänk
Medlem

Jag skulle försöka hitta en adapterlösning som fungerar. Byt inte ut din skärm om du är nöjd med den. Du får betala ganska mycket för en likvärdig skärm med displayport.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Är väl bara att köpa en HDMI-DVI-kabel så är problemet löst?

Samma signalstandard.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Din skärm är från medeltiden. Du kan garanterat få en bättre skärm för 3000kr idag, även om din skärm var top of the line, på den tiden som Boten Anna fortfarande var en populär låt. Var inte en bakåtsträvare.

Var hittar du en 30 tums 2560x1600 60hz IPS skärm av riktigt bra kvalitet? Detta var en skärm som kostade runt 15 tusen ny.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om du nu har en adapter som klarar mini displayport till dual link DVI så kan du prova med denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Men jag är lite skeptisk till att den adapter du har klarar dual link DVI. Läs denna tråd: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1420894-vart-kan-jag-kop...

Här är en adapter som funkar
https://www.amazon.com/StarTech-com-DisplayPort-DVI-Adapter-D...

Om du inte känner att du behöver högre upolösning (4k) eller högre uppdateringsfrekvens eller tex freesync/gsync så tycker jag att du borde skaffa en adapter och behålla den skärm du har. Om du bestämmer dig för att byta skärm kan jag köpa den gamla för någon tusing om du bor hyfsat nära

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Är väl bara att köpa en HDMI-DVI-kabel så är problemet löst?

Samma signalstandard.

Det funkar för singel link DVI, men inte för dual link DVI som det är fråfan om här.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Förstår in känsla, har tidigare oftast handlat skärm för runt ~10k st per gång och det är alltid lite ångest vid byte. Men har man haft grejorna ett tag är det låg månadskostnad så åk och kika på nya så brukar man känna att det är dax.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ragin Pig:

Nej, det kommer inte blir vanligare. Vet inte hur det är med duallink men jag driver en sekundärskärm med en billig hdmi till dvi adapter. Funkar bra.

Som du är inne på funkar det utmärkt med Single Link, men inte alls med Dual Link.

Skrivet av hölmiz:

Om du nu har en adapter som klarar mini displayport till dual link DVI så kan du prova med denna:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Fel håll för TS.

Citat:

Men jag är lite skeptisk till att den adapter du har klarar dual link DVI. Läs denna tråd: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1420894-vart-kan-jag-kop...

Jag är inte så skeptisk. Notera att TS skrev ”Apple” och ”Dual Link”. Det är säkert en omvandlare primärt avsedd för att ansluta äldre Apple-skärmar till nyare Apple-datorer, så den lär stöda Dual Link.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det borde fungera med denna + en DP -> mini DP kabel tror jag.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem

Ja, det var en bra skärm och man kan tycka att inte så mycket hänt på skärmutvecklingen men två områden som det hänt saker på är ljusstyrka/kontrast samt färgåtergivning imho, sen skall man komma ihåg att den HP skärmen lanserades 2006 så när du köpte den var det redan en gammal konstruktion och med tanke på att det är lysrör i din skärm så är den inte vad den en gång var hur nöjd du än är med den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Var hittar du en 30 tums 2560x1600 60hz IPS skärm av riktigt bra kvalitet? Detta var en skärm som kostade runt 15 tusen ny.

Hitta en sådan skärm med mer moderna anslutningsmöjligheter är inga problem:
https://www.dustinhome.se/product/5010976834/ultrasharp-up301...

Men, den kostar 12 tusen, så OP gör nog helt rätt i att titta efter alternativa lösningar först.

Det finns även ett antal 4k skärmar på 30"+ att välja mellan, men de är inte direkt gratis de heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ja, det var en bra skärm och man kan tycka att inte så mycket hänt på skärmutvecklingen men två områden som det hänt saker på är ljusstyrka/kontrast samt färgåtergivning imho, sen skall man komma ihåg att den HP skärmen lanserades 2006 så när du köpte den var det redan en gammal konstruktion och med tanke på att det är lysrör i din skärm så är den inte vad den en gång var hur nöjd du än är med den.

Även på den tiden så levererades de flesta skärmar med ljusstyrkan ställd högre än vad de flesta behöver. Färgåtergivning är inte heller bättre idag, annat än på riktiga proffsskärmar.

Permalänk

Jag gjorde precis en liknande resa. Jag hade ett gtx1060 och en LP3065, insåg snabbt att det enda sättet att lösa det på utan att spendera alldeles för mycket pengar var att köpa ett 5700xt och samtidigt uppdatera skärmen till något nyare. Jag ville ha minst 27" då jag vant mig vid en stor skärm, sen var det bara att välja om jag ville ha 144hz eller 1440p. Jag lyckades inte hitta några alternativ inom budget (~3000) som var både 1440p, 144hz och 27" eller större.

Kort och gott, jag gick på upplösning över refreshrate och det slutade med en AOC Q3279VWFD8. Jag upplever att färgerna inte är lika bra som min gamla skärm men det kanske bara är en kalibrering som saknas.

Permalänk
Medlem

Idag finns det gott om kablar som konverterar DP till DVI, så det är egentligen inte ett problem.

Bildskärmar har ofta mycket längre "livslängd" än vad datorer har, även om de kanske inte har häftigaste upplösningen eller responstiden så duger de bra för sekundära uppgifter och nästan allt som inte kräver en extrem responstid många år.

Sedan är DVI-kontakten inte "önskvärd" på grafikkort eftersom den är ganska stor. Jag tror nog att vi kommer att få se mera mini-displayport på framtida grafikkort för att kunna ansluta fler skärmar till ett grafikkort utan att inkräkta på tillgängligt utrymme. Många bärbara har detta redan idag. Även HDMI kommer nog att "avvecklas".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Idag finns det gott om kablar som konverterar DP till DVI, så det är egentligen inte ett problem.

Nej, DP -> Dual Link DVI är fortfarande ovanligt och väldigt (relativt sett) dyrt.