Motorola återvänder till flaggskeppstelefoner med Edge+

Permalänk
Melding Plague

Motorola återvänder till flaggskeppstelefoner med Edge+

När Motorola lämnar mellansegmentet med flaggskeppsmobilen Edge+ är det en av få premiumtelefoner som behåller hörlursutgången.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan vi börja få flaggskeppstelefoner utan urgröpning eller nudges tack? Jag föredrar en lite större bezel alla dagar i veckan.

Nu är väl det iofs positivt att de fortsätter på den här banan då jag inte får något habegär av någon av produkterna vilket gör det lättare att hålla mig kvar vid S8 med sprucken skärm. Känns rätt bra att inte belasta miljön när det inte behövs. Men känns som att den sakteligen är påväg att fallera. Får väl se hur läget ser ut om något år.

Permalänk
Medlem

Hörlursingång - är väl en -utgång?

Permalänk
Medlem

Kan inte SweC gå i bräschen och sluta kalla dessa mobiler för "Telefoner". Gör en medlemsomröstning omfattande medlemmars namnförslag.

Kanske "Fickdator"?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av NutCracker:

Hörlursingång - är väl en -utgång?

Den har nu inverterats och är numera en utgång!

Permalänk

Kanske blir en Motorola Edge. Visst finns det brister, men ändå mycket telefon för pengarna. Hörlursutgång är ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den har nu inverterats och är numera en utgång!

Gott - men sorry, borde kanske lagt in anmärkningen under "Skicka en rättelse".

Permalänk
Medlem

Undrar om det bara är jag eller finns det mer som tycker att priserna är helt sjuka för dagens mobiler överlag om man vill ha något i premiumsegmentet, En mobil för 12000, undrar hur länge det tar innan tillverkarna ökar vinstmarginalen och tar 15000 istället eller ännu mera, verkar ju inte finns någon gräns vad många lägger på mobiler så jag förstår att tillverkarna mjölkar så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om Edge+ lillebror istället för att vara mindre kompetent helt enkelt bara var mindre! Det skulle vara ett stort + för oss som gillar mindre telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Undrar om det bara är jag eller finns det mer som tycker att priserna är helt sjuka för dagens mobiler överlag om man vill ha något i premiumsegmentet, En mobil för 12000, undrar hur länge det tar innan tillverkarna ökar vinstmarginalen och tar 15000 istället eller ännu mera, verkar ju inte finns någon gräns vad många lägger på mobiler så jag förstår att tillverkarna mjölkar så mycket pengar som möjligt.

För stora och för dyra, vill jag ha lite större bild, då är det en padda som gäller

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Det vore trevligt om Edge+ lillebror istället för att vara mindre kompetent helt enkelt bara var mindre! Det skulle vara ett stort + för oss som gillar mindre telefoner.

Nu har Motorola hyfsat nya andra telefoner även om de flesta brukar vara stora, men då finns det andra märken..

Skrivet av NutCracker:

För stora och för dyra, vill jag ha lite större bild, då är det en padda som gäller

Och paddan har man med sig överallt?
Jag själv är tveksam till 6,5 eller 6,7" och vill testa dem först. Min mobil inklusive plånboksfodralet ska vara precis så stor som den bara kan utan att det känns obekvämt i byxfickor när man cyklar och annat. Var denna storlek är vet jag ej, kanske går ännu större? Plånboksfodralet bygger mest på tjockleken, men även på bredd och höjd.

Några barnhänder har jag dock inte, så när telefonen är i handen så finns det inga problem där med storleken.

Permalänk

Våga vägra välvda skärmar.

Vackra och fina, men en plåga om man vill hålla dem fria från repor då skärmskydd är väldigt svårt att få till.

Visa signatur

3600|B450|5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Hörlursingång - är väl en -utgång?

Jo men om ett headset kopplas in med en mikrofon är det utgång eller ingång då?

Permalänk
Medlem

Tänk om edge bara hade varit 4.5” eller något, då hade alla velat ha en. En fullskärmsdisplay-telefon på 5” eller mindre saknas verkligen, varför ser inga tillverkare det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har Motorola hyfsat nya andra telefoner även om de flesta brukar vara stora, men då finns det andra märken..

Andra märkens flaggskeppstelefoner tenderar också att vara stora. Det är väl bra för dem som gillar det, men för de som föredrar en mindre men kompetent telefon så finns det en tydlig niche som inte är fylld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kanske blir en Motorola Edge. Visst finns det brister, men ändå mycket telefon för pengarna. Hörlursutgång är ett stort plus.

Haha vad jäkla fåning att man ska behöva ens säga ett plus. Har liksom varit standard i alla år. Varför i helvette skulle de ta bort den?

Däremot den totalt meningslösa fingeravtrycksläsaren envisas man bestämt med att sätta dit i varenda telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har Motorola hyfsat nya andra telefoner även om de flesta brukar vara stora, men då finns det andra märken..

Och paddan har man med sig överallt?
Jag själv är tveksam till 6,5 eller 6,7" och vill testa dem först. Min mobil inklusive plånboksfodralet ska vara precis så stor som den bara kan utan att det känns obekvämt i byxfickor när man cyklar och annat. Var denna storlek är vet jag ej, kanske går ännu större? Plånboksfodralet bygger mest på tjockleken, men även på bredd och höjd.

Några barnhänder har jag dock inte, så när telefonen är i handen så finns det inga problem där med storleken.

Om man inte har fickor som går ned till knäna, benfickor eller har byxorna nere på halva ändan får man stå all vaken tid på grund av att telefonerna är så stora, alternativt sätta sig med sådan emfas att telefonen utrustas med "gångjärn". Det bör dock först kontrolleras hos JerryRigEverything att telefonen är utrustad med "gångjärnsfunktion", annars finns risken för oönskad kontakt med sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Våga vägra välvda skärmar.

Vackra och fina, men en plåga om man vill hålla dem fria från repor då skärmskydd är väldigt svårt att få till.

Det är väl mest de billiga skärmskydden som inte är "heltäckande" på riktigt alltså saknar välvda hörn som det blir bekymmer med.
Sist köpte jag skärmskydd från danska PanzerGlass det var med välvda hörn och passade perfekt, då hade jag köpt ett billigt tidigare som påstods vara heltäckande men saknade välvda kanter som var värdelöst.

Permalänk
Medlem

12K... Galet! Då är oneplus nya telefon mycket bättre. Skulle aldrig köpa en OP heller men känns som en mycket bättre telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jo men om ett headset kopplas in med en mikrofon är det utgång eller ingång då?

Får kalla det hörlurs/headset-kontakt. Eller bara 3,5mm-kontakt. Hona då. Hmm, vi kan nog nöja oss med att alla ändå förstår vad som menas..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jo men om ett headset kopplas in med en mikrofon är det utgång eller ingång då?

"Audio I/O-port" kanske?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har Motorola hyfsat nya andra telefoner även om de flesta brukar vara stora, men då finns det andra märken..

Det är ju precis det som det inte gör. Sony var den enda på marknaden som hade en någorlunda kompakt modell, men det alternativet har också försvunnit.

Hela segmentet är nu lämnat till iPhone SE som i ärlighetens namn inte heller klassas som kompakt med sina 4.7" och stora bezels

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu har Motorola hyfsat nya andra telefoner även om de flesta brukar vara stora, men då finns det andra märken..

Och paddan har man med sig överallt?
Jag själv är tveksam till 6,5 eller 6,7" och vill testa dem först. Min mobil inklusive plånboksfodralet ska vara precis så stor som den bara kan utan att det känns obekvämt i byxfickor när man cyklar och annat. Var denna storlek är vet jag ej, kanske går ännu större? Plånboksfodralet bygger mest på tjockleken, men även på bredd och höjd.

Några barnhänder har jag dock inte, så när telefonen är i handen så finns det inga problem där med storleken.

För mig får det gärna finnas stora/dyra mobiler ("Fickdatorer"), bara det även finns mindre/billigare alternativ.

Dessutom vill jag ha möjlighet att byta batteri ENKELT!

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Det är ju precis det som det inte gör. Sony var den enda på marknaden som hade en någorlunda kompakt modell, men det alternativet har också försvunnit.

Hela segmentet är nu lämnat till iPhone SE som i ärlighetens namn inte heller klassas som kompakt med sina 4.7" och stora bezels

Klockan Galaxy Watch Active 2 sedan galaxy buds+ till detta och det blir ganska kompakt:
Info om bara klockan: https://www.youtube.com/watch?v=dvWOOA1yK9Q

Om det finns flera tillverkare som konkurrerar med varandra inom en viss marknad, så kommer efterfrågan se till så att det folk helst vill ha även är det som mest lönsamma att tillverka. När alla tillverkare redan har haft små telefoner men slutar upp att tillverka dessa, så tyder det på en sak. Och det är att marknaden för små dyra telefoner är liten. Ni (jag har hört flera) är kanske "högljudda" på olika internet forum, men i elektronibutiker så är det väldigt svårt att sälja en liten telefon som ser ut precis som de absolut billigaste till ett högt pris med motiveringen bättre hårdvara.

Galaxy fold Z som mer kan ses som en betaprodukt för tillfället. Kan ändra på detta, folk kan köpa en dyr liten telefon och känna att de har en dyr liten telefon.

Att Apple säljer iPhone SE och troligen ganska bra. Beror på flera orsaker. En orsak är för köparen att det tack vare varumärket inte ser ut som denna har köpt en 800kr mobil, när den i själva verket har betalat över 6 gånger så mycket. Man kan argumentera för att tekniknördar ser skillnad. Men det blir en nischad produkt som säljer dåligt.

Permalänk
Medlem

Tänk om folk kunde vara lite mindre fåfänga, och sluta jämföra sig med andra. Jag har råd att ha den dyraste mobilen som finns, det vet alla i mitt umgänge, men jag köpte två st små och relatativt billiga (visa kan ändå inte låta bli att kommentera...!) innan den här sjukan med stora mobiler bröt ut. Enda problemet jag har, det är att Androidversionen inte längre uppdateras. Men jag är inte heller typen som hänger med näsan i mobilen mer än nödvändigt, utöver att ringa så är det endast sms/mms, har dessutom vissa appar som är bra att ha i vardagen.

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Tänk om folk kunde vara lite mindre fåfänga, och sluta jämföra sig med andra. Jag har råd att ha den dyraste mobilen som finns, det vet alla i mitt umgänge, men jag köpte två st små och relatativt billiga (visa kan ändå inte låta bli att kommentera...!) innan den här sjukan med stora mobiler bröt ut. Enda problemet jag har, det är att Androidversionen inte längre uppdateras. Men jag är inte heller typen som hänger med näsan i mobilen mer än nödvändigt, utöver att ringa så är det endast sms/mms, har dessutom vissa appar som är bra att ha i vardagen.

Fåfänga är stor, bara kolla in hur folk skyltar med klädmärken. När det gäller vissa saker som mobiler, bilar etc så vill folk inte se ut att gå med det absolut billigaste och enklaste och inte nödvändigtvis det dyraste.
Problemet kvarstår dock. Att betala väldigt mycket för något som ser ut att vara enkelt och billigt är svårsålt i en stor skara till vanligt folk. Och detta leder till att tillverkare slutar med att tillverka såna produkter som väldigt liten andel av marknaden efterfrågar.

Men som sagt om/när vikbara telefoner som Galaxy Fold z blir bra, ja då ökar även efterfrågan på dessa mobiler.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Klockan Galaxy Watch Active 2 sedan galaxy buds+ till detta och det blir ganska kompakt:
Info om bara klockan: https://www.youtube.com/watch?v=dvWOOA1yK9Q

Om det finns flera tillverkare som konkurrerar med varandra inom en viss marknad, så kommer efterfrågan se till så att det folk helst vill ha även är det som mest lönsamma att tillverka. När alla tillverkare redan har haft små telefoner men slutar upp att tillverka dessa, så tyder det på en sak. Och det är att marknaden för små dyra telefoner är liten. Ni (jag har hört flera) är kanske "högljudda" på olika internet forum, men i elektronibutiker så är det väldigt svårt att sälja en liten telefon som ser ut precis som de absolut billigaste till ett högt pris med motiveringen bättre hårdvara.

Galaxy fold Z som mer kan ses som en betaprodukt för tillfället. Kan ändra på detta, folk kan köpa en dyr liten telefon och känna att de har en dyr liten telefon.

Att Apple säljer iPhone SE och troligen ganska bra. Beror på flera orsaker. En orsak är för köparen att det tack vare varumärket inte ser ut som denna har köpt en 800kr mobil, när den i själva verket har betalat över 6 gånger så mycket. Man kan argumentera för att tekniknördar ser skillnad. Men det blir en nischad produkt som säljer dåligt.

Jag importerade en från kina istället. Den är knappast perfekt men åtminstone liten med sina 4", vilket är den viktigaste egenskapen för mig oavsett

Ja, det är den enda slutsatsen som går att dra. Ändå har jag bekanta som jobbar i två större elektronikkedjor som dagligen får in kunder som frågar efter något mindre, vilket de inte kan erbjuda (högst anekdotiskt givetvis).

Får väl hoppas på ändring iom att marknaden för Android är mättad och alla tillverkare numera säljer i princip samma produkt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha vad jäkla fåning att man ska behöva ens säga ett plus. Har liksom varit standard i alla år. Varför i helvette skulle de ta bort den?

Plats.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om det finns flera tillverkare som konkurrerar med varandra inom en viss marknad, så kommer efterfrågan se till så att det folk helst vill ha även är det som mest lönsamma att tillverka. När alla tillverkare redan har haft små telefoner men slutar upp att tillverka dessa, så tyder det på en sak. Och det är att marknaden för små dyra telefoner är liten. Ni (jag har hört flera) är kanske "högljudda" på olika internet forum, men i elektronibutiker så är det väldigt svårt att sälja en liten telefon som ser ut precis som de absolut billigaste till ett högt pris med motiveringen bättre hårdvara.

Jo, jag har också hört argumentet att eftersom företag inte tillverkar små kompetenta telefoner, så betyder det att det inte efterfrågas i tillräcklig grad. Eftersom det inte stämmer med vad jag upplever bland mina bekanta så gjorde jag en liten undersökning här på sweclockers med just den frågan. Utav 271 svar var det 27% som föredrog riktigt stor telefon (max/plus-storlek), 50% föredrog mellanklass (iphone 8/X, samsung S10) medan 21% helst ville ha en mindre telefon (typ iphone SE sen äldre, Galaxy S2 osv), telefoner som knappt finns längre.

20% är ingen försumbar andel. Sweclockers är mer teknikintresserade än allmänt, så jag vet inte hur det jämför sig med motsvarande andel för konsumenter i stort, men jag skulle inte bli förvånad om den andelen är än större.

Permalänk
Skrivet av SleepstreameR:

Ja, det är den enda slutsatsen som går att dra. Ändå har jag bekanta som jobbar i två större elektronikkedjor som dagligen får in kunder som frågar efter något mindre, vilket de inte kan erbjuda (högst anekdotiskt givetvis).

Får väl hoppas på ändring iom att marknaden för Android är mättad och alla tillverkare numera säljer i princip samma produkt.

Det finns som sagt fler anledningar. Men just nu är trenden bättre mobil = större + mer kameror objektiv etc. Snart är vi som sagt där att även de billigaste är stora.
Ett problem för ni som vill ha den "bästa" hårdvaran inuti är att hårdvaran går emot att bli så bra så vanligt folk inte märker någon skillnad. Visst kameran märker de skillnad, fast då blir det en klump om alla dessa 4 kameror med objektiv och annat ska på. Samma är det med cpun och gpu, den är för de flesta tillräckligt bra hos de billiga.

Om man tar de riktigt små mobilerna så finns det bara hos konstiga märken. Men det blir väldigt nischat kring vilka användare som kan jobba med dessa. Jag var med när mobiler krympte i slutet av 90 talet och vi kom till ett skede att folk inte ville ha mindre mobil.
Skillnaden är dock att nu 20 år efter så gör folk mer med mobilen än förr och då är grundkravet på storlek som vanligt folk har större.

Detta med storleken kommer även visa sig åt andra hållet. Jag funderar på hur stor en mobil kan bli utan att den i helt vanliga byxfickor bli otymplig. Olika personer har olika krav, min är dock så att telefonen utan våld enkelt ska gå ta in och ut samt att den ej ska klämma när man går. Mobiler som är större än vad mina krav är, ja de kommer bli svårsålda.