Microsoft Flight Simulator får systemkrav – 32 GB primärminne för optimal prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wow! Kan inte minnas senast jag såg en trailer och tänkte "Det här spelet vill jag spela!"

Vad säger experterna: kan man spela med mus och tangentbord framför datorskärmen, Xbox-kontroll vid TV:n, eller krävs det speciell utrustning?

Känner exakt samma. Utan att vara någon som helst expert så har min tanke från början har varit att investera i en vettig joystick iaf

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Avstängd

Om den där trailern visar vad de kan få ut av nya Xbox så duger det åt mig och min dator i sign bör klara det mer än väl även om jag inte har tillräckligt snabb processor och GPU för att snurra allt på max.
Det ser ut att bli mer kritiskt med diskutrymme i så fall så kanske är det dax att ta steget och skaffa sig 1TB SSD.
Då kanske man slipper avinstallera och installera spel fram och tillbaka också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Underspänning:

Som jag ser det räcker det fortfarande med 8GB..

Rek 16GB.

Onödigt slafs som ingen ser skillnad på High och ultra = 32GB.

Sen glömde jag att PC MÅSTE allt maxas allt annat är tjafs.

Hur mycket ram man ska ha beror på en mängd faktorer. Har man en äldre burk och man har dåligt ställt så kan man man spara på det ena och andra. Har man däremot bra ekonomi jobb och annat och ska köpa en ny dyrare dator, så gäller det att få en bra balans över det hela. Man kan diskutera i vilken prisklass en speldator bör gå upp till 32GB ram. Och även om man påstår sig enbart spela så har man säkerligen öppet annat i windows som cromeflikar. Jag själv på min dator brukar ligga runt 20GB använding utan att direkt ha öppet något större program. Bara mängder av chromeflikar, word, pdf. excelfiler, remoteanslutningar och visualstudio som utan att den är i runtime. Ska man dra igång ett spel utan att stänga ner något så behöver man ha lite ramminne.

Nu är jag kanske extrem. Men använda 10GB ram utan att egentligen ha igång någon större applikation utan många små är inte så ovanligt för folk som jobbar med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Att 16 GB RAM inte skulle varit relevant 2015 (eller ännu tidigare, som du är inne på) låter ju som rent hittepå för de användningsområden som brukar diskuteras på det här forumet (oftast spel som mest krävande aktivitet).

Snarare än "en känga till alla som varit korkade i minst fem år" (fritt citerat) så är det väl så att det nu börjar bli läge att omvärdera något slags standardrekommendation (även om just denna titel är rätt nischad).
Att det sedan finns användningsområden som kräver mer än något slags generell standardrekommendation vid en given tidpunkt är ju dock alltid fallet, men det är väl också normalt att det i dessa rekommendationstrådar frågas efter användningsområdet om det inte framgick av frågan...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Just nu finns det inte egentligen några som helst spel där man skulle märka skillnad på 16gb och 32gb.

Laddningstider, speciellt om man har spelen på en HDD eller långsammare SSD, skiljer sig rätt mycket mellan 16 och 32 GB. Gick själv 32->16->32 på min speldator och upplevde längre laddningstider under den 16GB perioden. (Skrev en förklaring för några år sedan.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk tycker det är bra med att program/spel kräver mer utrymme eller minne etc?
Så länge det är befogat att det kräver mer, sure... Man kan också skita i att optimera så det tar mer än vad som behövs.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Att 16 GB RAM inte skulle varit relevant 2015 (eller ännu tidigare, som du är inne på) låter ju som rent hittepå för de användningsområden som brukar diskuteras på det här forumet (oftast spel som mest krävande aktivitet).

Snarare än "en känga till alla som varit korkade i minst fem år" (fritt citerat) så är det väl så att det nu börjar bli läge att omvärdera något slags standardrekommendation (även om just denna titel är rätt nischad).
Att det sedan finns användningsområden som kräver mer än något slags generell standardrekommendation vid en given tidpunkt är ju dock alltid fallet, men det är väl också normalt att det i dessa rekommendationstrådar frågas efter användningsområdet om det inte framgick av frågan...

Nej det är sant men jag tänker framåt och framtidssäkrar mig för flera år framåt. Att bara surfa kräver en hel del minne och de flesta om inte alla surfar. Kör man stationär dator så borde 32GB vara minimum. Att snåla med minnet är det alltför många som gör.

Nästa uppdatering blir 64GB minne.

Permalänk
Skrivet av enbom:

Vet inte varför folk tycker det är bra med att program/spel kräver mer utrymme eller minne etc?
Så länge det är befogat att det kräver mer, sure... Man kan också skita i att optimera så det tar mer än vad som behövs.

Om du syftar på mig.
Jo när motivationen för vanligt folk att skaffa bättre hårdvara ökar, så kommer fler köpa detta. Detta leder senare till lägre priser för oss som redan har behov av bättre hårdvara.
Lite så är det med ethernet över 1GB i hemmet. Det går supersegt. Visst har det kommit några moderkort med stöd för bättre osv, men de är få. Fysikaliska problem är såklart en orsak till trög utveckling, men att få konsumenter ser någon större fördel med snabbare är en stor orsak.
För oss som har lite utrustning hemma. 1Gbit ethernet är en sådan stor flaskhals att man förlorar lusten att ens bygga något som en filserver. Det räcker endast att man ska kopiera en fil över nätverket och denna begränsning gör det supersegt.
Då stoppar man heller in alla ssd direkt i sin stationära dator istället för den dyra nasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

precis som 2 minneskanaler uppenbarligen är för få.. 9800x

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Viking
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är sant men jag tänker framåt och framtidssäkrar mig för flera år framåt. Att bara surfa kräver en hel del minne och de flesta om inte alla surfar. Kör man stationär dator så borde 32GB vara minimum. Att snåla med minnet är det alltför många som gör.

Nästa uppdatering blir 64GB minne.

Vet inte vad du snackar om, men varför borde 32gb vara minimum? Jag har nog aldrig någonsin maxat mina 16gb, och då brukar jag spela, titta på yt och ha 20+ chrome-sidor uppe samtidigt...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

"har inte varit relevant på minst 5 år" Inte ofta man ser fullständigt skitsnack på sweclockers måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det här hoppas jag blir en känga till alla medlemmar som går runt och förespråkar 16GB primärminne och säger att det är gott nog. 16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Lol. En flygsim kommer ut med rekommendationer om 32gb och sedan drar du den slutsatsen. 16gb funkar utmärkt för 99.5% av alla gamers fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam

Att köpa för mycket minne är självförhävelse och högmod, det tyder också på att man anser sig vara förmer än andra.
Så spring nu inte med näsan i vädret och köp 32 GB, även om priserna är låga i dag, det kan aldrig sluta väl.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1571411-satsa-pa-32-gb...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hmm... nu blev jag ju nästan lite intresserad, höga systemkrav gillar jag (så länge som de är motiverade, förstås, och inte beror på urusel effektivitet).

Det var helsikes länge sedan jag körde flygsimulator, minst 20 år sedan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att vänta på att någon ska göra ett spel där man får skjuta på saker i samma engine...

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur mycket ram man ska ha beror på en mängd faktorer. Har man en äldre burk och man har dåligt ställt så kan man man spara på det ena och andra. Har man däremot bra ekonomi jobb och annat och ska köpa en ny dyrare dator, så gäller det att få en bra balans över det hela. Man kan diskutera i vilken prisklass en speldator bör gå upp till 32GB ram. Och även om man påstår sig enbart spela så har man säkerligen öppet annat i windows som cromeflikar. Jag själv på min dator brukar ligga runt 20GB använding utan att direkt ha öppet något större program. Bara mängder av chromeflikar, word, pdf. excelfiler, remoteanslutningar och visualstudio som utan att den är i runtime. Ska man dra igång ett spel utan att stänga ner något så behöver man ha lite ramminne.

Nu är jag kanske extrem. Men använda 10GB ram utan att egentligen ha igång någon större applikation utan många små är inte så ovanligt för folk som jobbar med datorn.

Skillnad på hur mycket minne som används och hur mycket som behövs... Kör du igång ett spel kommer andra applikationer släppa så mycket RAM som möjligt till spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur mycket ram man ska ha beror på en mängd faktorer. Har man en äldre burk och man har dåligt ställt så kan man man spara på det ena och andra. Har man däremot bra ekonomi jobb och annat och ska köpa en ny dyrare dator, så gäller det att få en bra balans över det hela. Man kan diskutera i vilken prisklass en speldator bör gå upp till 32GB ram. Och även om man påstår sig enbart spela så har man säkerligen öppet annat i windows som cromeflikar. Jag själv på min dator brukar ligga runt 20GB använding utan att direkt ha öppet något större program. Bara mängder av chromeflikar, word, pdf. excelfiler, remoteanslutningar och visualstudio som utan att den är i runtime. Ska man dra igång ett spel utan att stänga ner något så behöver man ha lite ramminne.

Nu är jag kanske extrem. Men använda 10GB ram utan att egentligen ha igång någon större applikation utan många små är inte så ovanligt för folk som jobbar med datorn.

Sitter man och spelar flera timmar i sträck så kan det vara värt att ha spelet installerat på ens RAM-minne och med dagens titlar så kommer man inte särskilt långt med 32GB där, 128GB eller åtminstone 64GB är ju snudd på ett krav känns det som idag, och då räcker det inte ens till alla spel, som det här t. e.x. så det är ju lite tråkigt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Musikälskare

@WaCo2006: Hur får man tag på Alphan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har inte kört Flight Simulator sen början på 00-talet eller nåt, men detta väcker intresset till liv igen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Underspänning:

Sen glömde jag att PC MÅSTE allt maxas allt annat är tjafs.

Ja alltså spelar du inte i minst 1440p 120Hz är du ju ingen riktig gamer och borde sluta dig till konsolträlarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

@WaCo2006: Hur får man tag på Alphan

Tror tyvärr att den redan är stängd men säkert någon är som är mer säker än mig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är sant men jag tänker framåt och framtidssäkrar mig för flera år framåt. Att bara surfa kräver en hel del minne och de flesta om inte alla surfar. Kör man stationär dator så borde 32GB vara minimum. Att snåla med minnet är det alltför många som gör.

Nästa uppdatering blir 64GB minne.

Visst, försöker du surfa på en laptop från 2002 kräver det "en hel del" men annars ... nä. Har 4GB på jobbet och det fungerar utmärkt även vid surf. 32GB för alla är bara fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underspänning:

Som jag ser det räcker det fortfarande med 8GB..

Rek 16GB.

Onödigt slafs som ingen ser skillnad på High och ultra = 32GB.

Sen glömde jag att PC MÅSTE allt maxas allt annat är tjafs.

Trodde det var tvärt om att alla måste sitta på low med sin 800x600 upplösning för att få maximum performance ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Visst, försöker du surfa på en laptop från 2002 kräver det "en hel del" men annars ... nä. Har 4GB på jobbet och det fungerar utmärkt även vid surf. 32GB för alla är bara fånigt.

En desktop går ju att surfa på, min farfar har ju en Stationär med en Pentium 3 tror jag det är med Windows 2000 som funkar att surfa på med Firefox, tar lite tid att uppna sidorna men det funkar ju

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Stefflo:

Tror tyvärr att den redan är stängd men säkert någon är som är mer säker än mig.

Aha tänkte de var något sådant, tack ändå

Hade velat se hur min dator står sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Meathim:

Ja alltså spelar du inte i minst 1440p 120Hz är du ju ingen riktig gamer och borde sluta dig till konsolträlarna.

Öhh 1440p 120hz är bara för statare som inte har råd att driva det hela i 4k/144hz. Vad är ens poängen med att spela i en sån grynig upplösning? Är du en sån som sätter draw distance på under 10 mil också eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av philipborg:

Laddningstider, speciellt om man har spelen på en HDD eller långsammare SSD, skiljer sig rätt mycket mellan 16 och 32 GB. Gick själv 32->16->32 på min speldator och upplevde längre laddningstider under den 16GB perioden. (Skrev en förklaring för några år sedan.)

Windows cache, inget slår arbetsminnet, det springer åttor runt även en snabb SSD.
Har just nu 29,9 GB i cachen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag tror att 16gb räcker ett bra tag till. Även till detta spel.

Jag klarar mig på 10GB på speldatorn fortfarande. Men på jobbdatorn brukar jag använda runt 25GB för VM och annat.

Slutsats: Beror helt på vad man gör med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

16GB har inte varit relevant på minst fem år.

Nu är jag lite nyfiken. Om vi utgår från spel, vilket den här tråden handlar om, i vilka titlar har prestandan blivit märkbart lidande med endast 16gb de senaste fem åren?

Jag tvivlar inte på att det finns sådana spel men däremot ifrågasätter ditt påstående ganska rejält. Bara för att man i några få spel endast kan hålla sig till ”very high” istället för ”ultra” så betyder det inte att 16gb varit orelevant de senaste åren.

Om vi ser till den genomsnittliga spelare, d.v.s. inte nördarnas elit sweclockers, så blir påstående ännu mer absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det är sant men jag tänker framåt och framtidssäkrar mig för flera år framåt. Att bara surfa kräver en hel del minne och de flesta om inte alla surfar. Kör man stationär dator så borde 32GB vara minimum. Att snåla med minnet är det alltför många som gör.

Nästa uppdatering blir 64GB minne.

Att bara surfa kräver väldigt lite minne. Alltså, bara för att webläsaren gobblar RAM betyder det inte att det behövs. utan minnet allokeras snarare på en "bra att ha"-basis. En stor del av det minnet kan frigöras till applikationer som behöver det. Du kanske får ladda om några av sidorna du har öppna i inaktiva flikar.

På 16GB ska du kunna ha sjuttioelva flikar öppna i webläsaren och spela något krävande samtidigt som du streamar, tankar porr och har Spotify på i bakgrunden. Jag skulle dock rekommendera en bra uppkoppling och snabb processor. Sen kanske det blir lite tight om du ska köra just Flight Simulator eller spel utvecklade för nästa generations konsoler, om du ska göra allt detta samtidigt.