Intel Comet Lake-S går upp mot AMD Ryzen i nya prestandasiffror

Permalänk
Melding Plague

Intel Comet Lake-S går upp mot AMD Ryzen i nya prestandasiffror

Kommande Core i7-10700K står sig stark mot Ryzen 7 3800X i färska Geekbench-resultat, medan Core i5-10600K drar jämnt skägg med Ryzen 5 3600X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Kommande Core i7-10700K står sig stark mot Ryzen 7 3800X"

Hahaha jag älskar detta. Det var inte så längesedan vi kunde ha läst "AMD har inte en chans mot Intels senaste cpu"

Svettas på Intel. Svettas ordentligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är Geekbench resultaten i enkeltrådat beroende på basfrekvens? Det förstår jag inte hur det återspegla prestandan i så fall. Laster som kör enkeltrådat kör väl ändå med turbofrekvensen efter en väldigt kort tid?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Till halva priset då eller vågar man hoppas på att Intel sätter konkurrensaktiga priser?

Permalänk
Medlem

Core i7-10700K

Ryzen 7 3800X

Pris

ca 5000 kr

4087 kr (taget 2020-04-21)

-------------

Enkeltrådat

5 989 p

5 796 p

Enkeltrådat %-vinst (10700K över 3800X)

3,33 %

---

Enkeltrådat p/kr

1,1978 p/kr

1,4182 p/kr

-------------

Flertrådat

34 133 p

33 134 p

Flertrådat %-vinst (10700K över 3800X)

3,02 %

---

Flertrådat p/kr

6,8266 p/kr

8,1072 p/kr

Detta betyder att man betalar ca 1000kr för ca 3% mer prestanda i Geekbench. Undrar hur Core iX-10XXXK kommer stå sig mot Ryzen 4000 "Vermeer" som kommer i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Kommande Core i7-10700K står sig stark mot Ryzen 7 3800X"

Hahaha jag älskar detta. Det var inte så längesedan vi kunde ha läst "AMD har inte en chans mot Intels senaste cpu"

Svettas på Intel. Svettas ordentligt.

Fast det kan också formuleras annorlunda beroende på hur man vill vinkla det: "Comet Lake-S spöar Ryzen" hade man också kunnat skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Kommande Core i7-10700K står sig stark mot Ryzen 7 3800X"

Hahaha jag älskar detta. Det var inte så längesedan vi kunde ha läst "AMD har inte en chans mot Intels senaste cpu"

Svettas på Intel. Svettas ordentligt.

Kul med konkurrens!

Men själv tycker jag att Intel börjar sacka efter en del... i7-10700K behöver nog prestera bättre än 3800X för att vara konkurrenskraftig. 3800X kostar ju i dagsläget ungefär 4000kr, och vi lär se prissänkningar inom de närmaste månaderna. Samtidigt finns det redan många som har moderkort med stöd för Zen 2, och de som finns på marknaden (t.ex. B450) är prisvärda. Nya Z470 lär ju kosta åtminstone 600-700kr mera än B450, så totalpriset för 10700K i jämförelse med 3800X (och speciellt 3700X) blir högt.

Men de här första resultaten säger ju egentligen rätt lite...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hum, hur har man tagit fram det där 3600X-resultatet för GB4? Min 3600 med, då, stockkylare, oklockad och med minnena i 3200 fick 6K resp. 31K. Inte exakt samma version av GB4 men bör ju inte skilja jättemycket.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14232164

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket AMD kan prissänkt sina modeller för att göra Intels lansering helt platt.

Permalänk
Medlem

Tar dessa med en rätt stor nypa salt. 9900k är mellan 10-15% snabbare i samma Geekbench än den 3800x dom visar där. Det måste ju vara fel då 9900k är gammal arkitektur och är mycket sämre än dagens Ryzen vid samma kärnantal.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Kanske missat något i artikeln, men hur många kärnor väntas dessa intel processorer ha?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Floskel:

Till halva priset då eller vågar man hoppas på att Intel sätter konkurrensaktiga priser?

Du betalar naturligtvis minst 50% mer och behöver ett nytt moderkort, hur ska de annars skapa "Intelupplevelsen" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Hum, hur har man tagit fram det där 3600X-resultatet för GB4? Min 3600 med, då, stockkylare, oklockad och med minnena i 3200 fick 6K resp. 31K. Inte exakt samma version av GB4 men bör ju inte skilja jättemycket.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14232164

Linux plus din cryptoscore som gör det skulle jag tro.

Jag gissar förövrigt på att 10700k blir ca 5-10% bättre än dagens 9900k, och att 10900k är ytterligare 15-20% bättre på multiscore Cinebench R20.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Hum, hur har man tagit fram det där 3600X-resultatet för GB4? Min 3600 med, då, stockkylare, oklockad och med minnena i 3200 fick 6K resp. 31K. Inte exakt samma version av GB4 men bör ju inte skilja jättemycket.
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14232164

Skillnad på Linux och Windows. Jag får 7143 enkeltrådat resp. 31364 multitrådat på Linux, mot 6513 och 29106 med Windows - 8086K i 5Ghz. Fast jag förstår inte hur du får så högt multitrådat...

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: Linux <3

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Kanske missat något i artikeln, men hur många kärnor väntas dessa intel processorer ha?

i5-10600K 6K/12T
i7-10700K 8K/16T
i9-10900K 10K/20T

Permalänk
Inaktiv

Ja vad ska man säga, 9900k är ju bäst idag och kommande processorer kommer ju inte vara sämre.

Jag använder min dator till spel vill jag nämna före jag får en massa attacker. Det gör nog de flesta fastän de hävdar att de använder datorn till annat också, då räknas inte slösurf för det behöver man inte 16 kärnor till. (Jag finner det roande att läsa hur många i Youtube kommentarfält som påstår sig vara "Content creators")

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Undrar hur mycket AMD kan prissänkt sina modeller för att göra Intels lansering helt platt.

AMD är redan billigare än Intel vid samma prestanda. De behöver inte sänka mer?

Om något så är det väl Intel som bör vara billigare p.g.a. deras äldre mindre energieffektiva teknik.

Intel har ju sina nischer där de är snabbare (ja, spel i extremt hög framerate med värstinggrafikkort är en nisch), men det finns alltid en nisch som någon av de två tillverkarna är bättre på.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon201296:

Ja vad ska man säga, 9900k är ju bäst idag och kommande processorer kommer ju inte vara sämre.

Jag använder min dator till spel vill jag nämna före jag får en massa attacker. Det gör nog de flesta fastän de hävdar att de använder datorn till annat också, då räknas inte slösurf för det behöver man inte 16 kärnor till. (Jag finner det roande att läsa hur många i Youtube kommentarfält som påstår sig vara "Content creators")

Alltid skönt med folk som vet....

Hoppas du skämtar

Visa signatur
Permalänk

Det absolut bästa är flera aktörer där ingen på något sätt är dominerade. De kan gärna få ha lite olika nischer så att olika användare föredrar olika, men den totala försäljningen bör vara utspridd.
När läget är detta, så är förutsättningar för snabb utveckling där föredrag driver på varandra stor.
Och förhoppningsvis så går det emot ett sådant läge just nu.

Btw jag vill minnas att Intel pratade om att Xeon Phi var bäst för uppgifter som att läsa email, undra om denna går om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ja vad ska man säga, 9900k är ju bäst idag och kommande processorer kommer ju inte vara sämre.

Jag använder min dator till spel vill jag nämna före jag får en massa attacker. Det gör nog de flesta fastän de hävdar att de använder datorn till annat också, då räknas inte slösurf för det behöver man inte 16 kärnor till. (Jag finner det roande att läsa hur många i Youtube kommentarfält som påstår sig vara "Content creators")

Jag tycker det är långt mer roande med de som köper 9900K, eller en lägre Intel-prolle "för att Intel är bäst till spel", och sedan parar de ihop den med ett mellanklasskort och sitter där och tror att det gör skillnd jämfört med motsvarande Ryzen. Men så som läget är nu så börjar ju Intel's mindshare försvinna mer och mer, vilket förhoppningsvis innebär att folk börjar göra köp baserat på use case och inte på annat som har noll logik eller faktagrund.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

AMD är redan billigare än Intel vid samma prestanda. De behöver inte sänka mer?

Om något så är det väl Intel som bör vara billigare p.g.a. deras äldre mindre energieffektiva teknik.

Intel har ju sina nischer där de är snabbare (ja, spel i extremt hög framerate med värstinggrafikkort är en nisch), men det finns alltid en nisch som någon av de två tillverkarna är bättre på.

Trots detta så säljer nog Intel rätt bra, det bör liksom finnas en anledning till att dom inte pressar priserna. Troligen så ser dom nog en såpass bra försäljning av 9000-serien att dom inte anser det vara nödvändigt. Planen är nog att försöka hålla priserna så höga som möjligt för att sedan sänka dom när zen3 lanseras. För som det ser ut, så kan mycket väl Zen3 vara sista spiken i kistan för intels 14nm teknik så dom vill väl försöka hålla marginalerna så höga som möjligt fram tills dess.

Permalänk
Medlem

Själv är jag nyfiken på strömförbrukning och TDP jämfört med Zen 2, men det skrivs inte så mycket om det ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d, 32gb GSkill 6000 Mhz CL30, RX 7900XT, 2TB Nvme

Permalänk
Medlem

Denne TUM_APISAK..., använder sig av en Tryout av Geekbench, dessutom en äldre version av GB4 (4.4.2 är senaste)!!! Skall man showa vitt och brett med testresultat, då kan man tmf använda sig av betalda licenser, så jäkla dåligt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Denne TUM_APISAK..., använder sig av en Tryout av Geekbench, dessutom en äldre version av GB4 (4.4.2 är senaste)!!! Skall man showa vitt och brett med testresultat, då kan man tmf använda sig av betalda licenser, så jäkla dåligt!!!

Nu är det väl inte hen som kör testerna utan hen letar bara reda på det som andra har kört?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trollande inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: Du har rätt, det går båda vägarna. Processorval kan dock vara av betydelse med sämre kort än de bästa också ifall man spelar på 1080p low (Vilket ändå många gör, annat vore dumt i competitive shooters)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av NutCracker:

Denne TUM_APISAK..., använder sig av en Tryout av Geekbench, dessutom en äldre version av GB4 (4.4.2 är senaste)!!! Skall man showa vitt och brett med testresultat, då kan man tmf använda sig av betalda licenser, så jäkla dåligt!!!

Det var en mäkta intressant sak att haka upp sig på. Jag tror inte han benchar själv, men jag tror framförallt ingen som läcker resultat med förproduktionsexemplar vill kunna bli spårad med hjälp av licensnycklar och liknande.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Alltid skönt med folk som vet....

Hoppas du skämtar

Du får gärna förklara för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det var en mäkta intressant sak att haka upp sig på. Jag tror inte han benchar själv, men jag tror framförallt ingen som läcker resultat med förproduktionsexemplar vill kunna bli spårad med hjälp av licensnycklar och liknande.

Räknade med en sådan kommentar. Lägger man ut en åsikt som att folk borde göra rätt för sig och betala för den mjukvara de använder, då går vissa i taket.