Skatteåterbäringen, vilken Ipad?

Permalänk
Medlem

Skatteåterbäringen, vilken Ipad?

Har tröttnat på att vänta på en Android platta som är värd namnet , dags att gå över till den onda sidan.
Har noll koll på äpplets paddlar, är Ipad Air värd de extra kronorna?
Målet är pörr, film, surf och spel, I den ordningen..

Permalänk
Medlem

För ditt use-case så blir väl skärmstorlek det viktigaste... Om det är värt det beror nog mest på vad du värderar, alla ipad fungerar bra till ditt behov.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kanske en lätt iPad t.ex. air som kan hållas i en hand vid behov?

Permalänk
Medlem

Alla Ipads förutom pro har "mono" ljud. Högtalare på ena sidan bara, så ljudet är förjävla dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Alla Ipads förutom pro har "mono" ljud. Högtalare på ena sidan bara, så ljudet är förjävla dåligt.

Tips: Airpods för pörr i stereo... (eller andra bluetooth hörlurar/högtalare)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Kanske en lätt iPad t.ex. air som kan hållas i en hand vid behov?

Ipad 11 pro är bara 9 gram tyngre, har större skärmyta och ger mindre svarta ramar för film/TV (annan aspekt ratio).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För ditt use-case så blir väl skärmstorlek det viktigaste... Om det är värt det beror nog mest på vad du värderar, alla ipad fungerar bra till ditt behov.

Men vad är skillnaden, Air och den valig

Skrivet av Nivity:

Alla Ipads förutom pro har "mono" ljud. Högtalare på ena sidan bara, så ljudet är förjävla dåligt.

Ska jag behöva hörlurar för att få stereo när jag kollar på pörr, suck..
Var lite av en besvikelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ska jag behöva hörlurar för att få stereo när jag kollar på pörr, suck..
Var lite av en besvikelse

Detta låter lite som en twist på skämtet om att kolla på porr för handlingens skull...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Använder den gamla "vanliga" till de där ändamålen så tror den nya "vanliga" blir kanon för dig, dock använder jag hörlurar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5187408
Vill du ha bra inbyggda högtalare så ta en Pro modell istället, kanske kolla på begagnatmarknaden där (typ mtorget.se).
Air vet jag inte varför någon väljer.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Macrumors är bra källa inför alla Apple inköp, förstås även för att välja iPad:
https://www.macrumors.com/guide/best-ipad-to-buy/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Använder den gamla "vanliga" till de där ändamålen så tror den nya "vanliga" blir kanon för dig, dock använder jag hörlurar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5187408
Vill du ha bra inbyggda högtalare så ta en Pro modell istället, kanske kolla på begagnatmarknaden där (typ mtorget.se).
Air vet jag inte varför någon väljer.

Lite större kan vara en anledning... 10.5" vs 9.7", men har man råd så är det en pro alla dagar i veckan,
bara känslan att skriva på den med pennan rättfärdigar priset i min värld!
(dock förstås inte om kravet är pörr, film och surf)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Använder den gamla "vanliga" till de där ändamålen så tror den nya "vanliga" blir kanon för dig, dock använder jag hörlurar: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5187408
Vill du ha bra inbyggda högtalare så ta en Pro modell istället, kanske kolla på begagnatmarknaden där (typ mtorget.se).
Air vet jag inte varför någon väljer.

32gb varianten borde nästan vara olaglig att sälja, orsaken folk pratar om the dark side. Lol.
Verkar inte finnas nån 64gb classic och då är hoppet i pris mellan 128gb classic och air ganska liten.
Skiljer endast 500 riksdaler, är Air värd de pengarna?

Skrivet av Mindfighter:

Lite större kan vara en anledning... 10.5" vs 9.7", men har man råd så är det en pro alla dagar i veckan,
bara känslan att skriva på den med pennan rättfärdigar priset i min värld!
(dock förstås inte om kravet är pörr, film och surf)

Har man större krav köper man väll en laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

32gb varianten borde nästan vara olaglig att sälja, orsaken folk pratar om the dark side. Lol.

Hmm, då du reagerar på lagringsutrymmet måste jag fråga hur du kollar på det du kollar på? Typ jag använder Plex och Infuse för att streama allt från en lokal server och då räcker ju 32GB gott o väl.
Om du är sån som laddar ner filmerna och vill lagra dem lokalt på iPaden så kanske det blir problem och då vet jag inte om iPad ens är det rätta valet då man inte direkt bara kan flytta över filmer över USB och kolla på dem i typ VLC (det går, men är bökigt jmf med Android där man bara kopplar in USB kabeln till datorn och kopierar över)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm, då du reagerar på lagringsutrymmet måste jag fråga hur du kollar på det du kollar på? Typ jag använder Plex och Infuse för att streama allt från en lokal server och då räcker ju 32GB gott o väl.
Om du är sån som laddar ner filmerna och vill lagra dem lokalt på iPaden så kanske det blir problem och då vet jag inte om iPad ens är det rätta valet då man inte direkt bara kan flytta över filmer över USB och kolla på dem i typ VLC (det går, men är bökigt jmf med Android där man bara kopplar in USB kabeln till datorn och kopierar över)

Vad lever du på för planet, 32gb är ett skämt 2020 i den priskategorin.
32gb är i verkligheten ca 25-27gb och efter några appar etc är du nere på 20gb. Sen ska du ha 5-10 gb i reserv för att inte tappa prestanda.
Så efter 20min har du ca10gb till allt annat, och det bygger alltid på efter hand.
Gissar att min Spotify lista är på ca 10gb+, och jag brukar ladda ner filmer serier etc från Netflix när jag är ute och reser.

32gb är ett skämt och storleken på appar, spel, OS etc har bara ökat med åren och kommer bara öka i framtiden.
32gb är idioti och dumsnålhet så det skriker om det och då pratar jag om oss konsumenter.
Speciellt spel kommer att explodera i storlek, kommer inte vara ovanligt med spel i 5gb+ I framtiden.
Vill man köpa något som definitivt inte är framtidssäkert så är 32gb ett bra val.

Har använt upp drygt 200gb på min mobil och jag har i princip noll spel på den.
Köper inte en "premium" platta för att behöva avinstallera appar pga brist på minne och kasta den i soptunnan när jag tröttnar. Har gjort det misstaget och gör inte om det.

Ingen ska köpa en platta på 32gb 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Har man större krav köper man väll en laptop?

Nja det beror väl på vad man behöver och hur man vill arbeta. Med rätt tillbehör blir en iPad Pro i princip en laptop när man behöver det och en surfplatta när man vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hypermode:

Nja det beror väl på vad man behöver och hur man vill arbeta. Med rätt tillbehör blir en iPad Pro i princip en laptop när man behöver det och en surfplatta när man vill.

iPad går helt bort för mig, Android plattor är lika bra idag och fördelen dom har är att de inte finns några begränsningar av vad man kan göra, man kan enkelt koppla in en extern hårddisk, man kan uppgradera intern minnet med microSSD kort, man är inte låst i ett system som de är med Apple, har haft flera iPads men de jag tröttnade på var alla begränsningar och en iPad kan INTE ersätta en bärbar dator, när jag bytta till Android platta så kan jag nog påstå att för första gången så kände jag att nu har jag något som kan ersätta min dator till 90%, bara spel delen som den inte kan ersätta.

Jag kunde helt plötsligt använda externa hårddiskar, enda som behövdes var en liten sladd som jag köpte på Kjell & Co. för 129 kr, men den kunde jag även plugga in vanliga USB stickor och oavsett hur dom var formaterade, körde både med linux och Windows formaterade diskar utan problem, Torrent funka också utan problem.

Nu äger jag ingen platta längre men om jag skulle köpa en idag så skulle jag nog köpa någon av Microsofts olika plattor bara för att kunna använda den som en dator och surfplatta och den har inga begränsningar när de gäller vad man kan göra vilket iPad alltid kommer ha, köper du en med för lite internminne ja då är de kört om de inte räcker, du kan använda nån molntjänst men de är ändå inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

iPad går helt bort för mig, Android plattor är lika bra idag och fördelen dom har är att de inte finns några begränsningar av vad man kan göra, man kan enkelt koppla in en extern hårddisk, man kan uppgradera intern minnet med microSSD kort, man är inte låst i ett system som de är med Apple, har haft flera iPads men de jag tröttnade på var alla begränsningar och en iPad kan INTE ersätta en bärbar dator, när jag bytta till Android platta så kan jag nog påstå att för första gången så kände jag att nu har jag något som kan ersätta min dator till 90%, bara spel delen som den inte kan ersätta.

Jag kunde helt plötsligt använda externa hårddiskar, enda som behövdes var en liten sladd som jag köpte på Kjell & Co. för 129 kr, men den kunde jag även plugga in vanliga USB stickor och oavsett hur dom var formaterade, körde både med linux och Windows formaterade diskar utan problem, Torrent funka också utan problem.

Nu äger jag ingen platta längre men om jag skulle köpa en idag så skulle jag nog köpa någon av Microsofts olika plattor bara för att kunna använda den som en dator och surfplatta och den har inga begränsningar när de gäller vad man kan göra vilket iPad alltid kommer ha, köper du en med för lite internminne ja då är de kört om de inte räcker, du kan använda nån molntjänst men de är ändå inte samma sak.

Du lever i det förflutna Seriöst dock så var jag av den åsikten också när Apple först lanserade iPad Pro, det var irriterande med så kraftfull hårdvara och så mycket begränsningar. Men det ändrades i och med att de splittade på iOS och iPadOS, vilket fick mig att köpa en iPad Pro 11”.

Du kan nu utan problem koppla in externa hårddiskar, kameror, möss, tangentbord och sånt till en iPad nu. Framförallt när vi snackar iPad Pro med USB-C kontakt. Det finns filhanteraren och jag kan tex flytta filer mellan min kamera och en extern hårddisk via iPaden utan att behöva mellanlagra det i iPaden (vilket jag är väldigt glad för).

Med det nya tangentbordet (med trackpad) och senaste versionen av iPadOS är det en laptop i mina ögon, de har löst mus-stödet riktigt bra enligt mig. Tangentbordet är rätt dyrt men lika skönt att skriva på som min MBP och trackpaden fungerar utmärkt med support för fingergester.

Sen jag skaffade det har jag slutat använda min 15” MBP till allt utom viss kodning. Fotoredigering och annat är mycket skönare när man kan använda penna (och skärmen är grym med sina 120Hz). För att skriva längre dokument behöver jag inte längre använda Mac:en och när jag bara vill sitta med den i soffan så är det bara att dra loss den från magnetfästet och du har en supertunn platta.

Vad gäller Android så finns ingen Android-platta som motsvarar hårdvaran i en iPad Pro sett till CPU/GPU och utbudet av speciellt framtagna applikationer för specifikt iPadOS är ju mycket större än för Android.