Vilka chattprogram använder du?

Permalänk
Sötast

Då jag blev avmigrerad från skype så är jag Teams only på jobb.

Privat är det mest messenger, har även whatsapp för den där en personen som vägrar messenger samt discord för övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Just det, detta "Zoom" som jag hör nämnas så ofta sen några veckor, hade jag inte ens hört talas om före slutet av mars, och fortfarande inte sett eller använt. Lite förvånad över att jag missat nåt som uppenbarligen är extremt populärt.

Bara en gissning, men första gången jag hörde talas om Zoom(om vi inte ska prata om Kapten Zoom då ) var på jobbet inom Regionen, så det kanske var mer en business-lösning i första hand?

Jag passar även på att svara på frågan - Jag använder enbart Messenger för chatt med såväl vänner, kollegor och familj. Precis som med spelbibliotek föredrar jag en och samma plattform för enkelhetens skull. På jobbet använder vi Teams.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jobbet:
Teams
Slack (beror på kund)

Privat:
Discord
Telegram
WhatsApp
TeamSpeak

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Krösus val!

Visa signatur

min första hembygda dator:
MSI z77a-s03, i7 3770k, GTX 670, 16Gb RAM, 600W BeQuiet!, SSD 258, HDD 2TB

Permalänk
Medlem

ircII, Signal och så vevar jag igång en Jitsi-server när behov finns.

Teams på jobbet.

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det handlar inte om att vara rädd eller paranoid. Det handlar om att vara mån om sin integritet och veta vart ens egna data går till och hur den används. Det är därför jag älskar GDPR; om ett företag inte vill ta bort min data från deras servrar när jag frågar dom att göra det, så kan jag anmäla dom till Datainspektionen och om de vägrar än eller liknande, så får de betala tiotusentals kronor (om inte mer) i böter.

Facebook är sedan länge välkänt som extremt integritetskränkande och de har blivit anmälda över 5 gånger för just det (bland annat av Kanada). Ända sedan Facebook, Microsoft och Discord (som båda också är integritetskränkande som fan (spionerar på dig i smyg - sök på nätet om det, vetja)), så har jag blivit mer och mer noga med vart servrarna för en tjänst finns i världen. Om de finns i USA eller i Kina, så överväger jag att inte använda tjänsten alls.

Om jag ska använda en tjänst och känna mig säker, så ska tjänsten kryptera all min data innan de ens skickas till servern (eller helst, spara allt lokalt och/eller låta mig bestämma vart datan ska lagras, som med Orgzly och Joplin). Hur vet man om det är så? Genom att läsa igenom tjänsten källkod (öppen källkod). Kan man inget om programmering eller inte orkar kolla? Kolla vad andra har skrivit om tjänsten, då den communityn är ruggigt stor och välinformerad.

Jag har lyckats att säga adjö till Facebook och Discord helt (har WIndows 10 som ett spelsystem, men bootar bara upp till skiten 2-3 gånger per vecka, om ens det). Har även lyckats att få över 8 av 10 av mina vänner till Telegram, vilket jag gillar, men dessvärre ingen alls till Mumble än

Jag förstår hur du tänker och gjord så själv förr men nu har jag insett att vill man hålllla kontakt med alla man känner + familj så är det bara acceptera att dom använder det "enkla".
Skulle bli ett heltidsjobb att övertala och sen få alla att byta.

Dessutom måste jag vara registrerad Facebook eftersom jag äger ett Oculus Quest VR headset

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Privat är det Facebook Messenger (för det "verkliga livet"), IRC och Steam som gäller. TeamSpeak för röstkommunikation. Är inte alls förtjust i Discord men händer att jag är där och skriver ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag förstår hur du tänker och gjord så själv förr men nu har jag insett att vill man hålllla kontakt med alla man känner + familj så är det bara acceptera att dom använder det "enkla".
Skulle bli ett heltidsjobb att övertala och sen få alla att byta.

Dessutom måste jag vara registrerad Facebook eftersom jag äger ett Oculus Quest VR headset

Vissa personer är stöniga och vägrar att använda en (för dom) ny tjänst, medan andra skaffar tjänsten så fort man nämner namnet på den. Har två vänner i dag som envisas med att köra med SMS, och så har jag en annan vän som skaffade Telegram så fort jag sa namnet förra året, men stönade sig som fan när jag nämnde Discord under 2016/2017 (personen var då van med Skype och såg ingen vits med att skaffa Discord). Det gäller att sätta ner foten och hålla sig till det man vill fokusera på

Med det sagt, så håller jag med dig om att det kan vara ett heltidsjobb att försöka få andra att skaffa den chattjänst som man själv använder. Har varit med om några fåtal personer som vägrade att skaffa en tjänst, men som skaffade andra tjänster som gjorde typ exakt samma sak, endast för att jävlas med mig och reta mig -.- Så jävla tröttsamt och omoget!

Jag lider med dig, att Facebook kräver att du har ett konto hos dom, för att kunna använda ditt VR-set

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

FB Messenger privat, och Slack på jobbet.
Kan dock mitt icq nummer utantill, säkert det sista jag kommer säga innan jag dör en vacker dag. 🙂

Permalänk
Medlem

Telegram,
enkelt att kategorisera sina varierande kontakter/kanaler/grupper och det går att ringa, skicka länk, ljud, video, bild, dokument, vad som helst bara det är under 2 GB, från vilken inloggad enhet som helst och synkroniserat till samtliga. Med säkerhet, integritet, reklamfritt, osv.

Kan bara hoppas att filosofin bakom tjänsten förblir oförändrad samt att Durov-donationen täcker allt för decennier framåt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

IRC och telegram.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Discord.

Permalänk

Jobb:
Teams

Privat:
Försöker få tillbaka folk till ICQ då den fortfarande är riktigt bra och inte massa onödigt jocks, men 9/10 använder facebook så vill man ha kontakt så.. dock så har jag stängt ned facebook och har bara kvar messenger.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Just nu bara Hangouts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror ingenting.
Jag syftade mer på rädslan i ditt inlägg.
Lät som det var det värsta som fanns och man måste göra allt för att undvika, anonymt kontantkort för att använda WhatsApp tex.
Kändes som rädd/paranoia/foliehatt

Du kanske tror inte, men du projicerar något in i mitt inlägg som inte sagts ut av mig.
Att vara mån om sin personlig integritet och data är inte fel, och jag tycker inte att det är en bra idé att låta vinstdrivande företag kartlägga all din privat information.
Sen är ju frågan ochså, varför jag skulle regga mit Kontantkort med riktig namn och adress, den kommer inte fungera bättre för det.

Folk är alldeles för oaktsam med sin data och senast, när individer med dåliga avsikter i åtanke kommer åt all din data, får folk PARANOIA. Men då är det för sent.
Hur många har inte blivit av med sina konton och pengar, som slösat med sina lösenord och hur många har haft inbrott i villan eller lägenheten för att dom fett skrytatde med semstern på Korfu.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Är väldigt blandat.

Privat blir det discord, whatsapp och messenger för det mesta, någon enstaka snapchat (var tvungen att skaffa det när jag pluggade för mina klasskamrater svarade inte på något annat media...)

På jobbet är det Skype och Teams. Mitt uppe i bytet mellan de två så vissa använder teams och vissa använder skype. Väldigt störigt.. Särskilt då Teams är överlägset skype i kvalitet..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Facebook messenger såklart
Överlägset allt annat.

Permalänk
Medlem

Har ett jobb där det inte behövs möjlighet till konferens på något sätt, så telefon och sms är det som används. Privat använder jag Teams för plugget och Discord för övrigt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova