Asus röjer moderkortsduo inför Intels "Comet Lake-S"

Permalänk
Melding Plague

Asus röjer moderkortsduo inför Intels "Comet Lake-S"

Styrkretsen Z490 tar plats på Asus-signerade moderkort med sockel LGA 1200 – ett smakprov inför Intel Core 10000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Härligt 👍

Längtar efter lite prestanda siffror

Permalänk
Medlem

Ingen av dessa är nog något toppkort. Deras Prime har väl aldrig varit det. Detta är snarare budgetkort att räkna.
Jag skulle vilja sett ett kort med en 16x, 2 minnesplatser, en NVME M.2 och resten av krutet lagt ned på egenskaper för överklockning med all vad det innebär och utan att det på liv och död måste vara mini itx. Vet ju att det är extremt nishat, men man kan ju alltid drömma.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

Ingen av dessa är nog något toppkort. Deras Prime har väl aldrig varit det. Detta är snarare budgetkort att räkna.
Jag skulle vilja sett ett kort med en 16x, 2 minnesplatser, en NVME M.2 och resten av krutet lagt ned på egenskaper för överklockning med all vad det innebär och utan att det på liv och död måste vara mini itx. Vet ju att det är extremt nishat, men man kan ju alltid drömma.

Jag gillar mitt ASUS ROG Crosshair VIII Impact, det är mycket av allt inkl fan headers

Permalänk
Medlem

Bra att Intel iaf försöker. Mer konkurrens kan bara betyda lägre priser.

Tycker ryzen 3900x borde kosta <4000 och 3950x strax över 5000.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kom igen nu ASUS. Varför snåla med nätverkskretsen? Varför måste vi då fortfarande vara fast på 1 GbE i över 20 år? Till och med en 2.5 GbE styrkrets från Intel (i225-V) kostar mindre än 30 kr. (https://www.servethehome.com/current-intel-i225-2-5gbe-nics-a...)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Endast Gigabit lan samt PCIe 3.0
FAIL.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hjälpsam

Prime Z490-P är rätt snyggt, Prime Z490-A är asfult.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Bra att Intel iaf försöker. Mer konkurrens kan bara betyda lägre priser.

Tycker ryzen 3900x borde kosta <4000 och 3950x strax över 5000.

Mvh

"Försöker" med ny sockel varje gång, giriga är vad de är.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@NinjaMission:
Känns mer som en kontrollerad läcka om något.

Sparat ifall Asus plockar ned den sidan iaf

Dold text
Permalänk
Medlem

Prime var snålt bara 3 moderkort?

Minns att det var dussins av icke gaming moderkort förr.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Besviken på att det fortfarande inte är en vinklad 24-pin connector 😒

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jensvo:

Besviken på att det fortfarande inte är en vinklad 24-pin connector 😒

@jensvo

Det funderar jag på varje gång jag bygger 👍🙂

Permalänk

De är inte fel. Men det är inte precis så att man känner herre j-vlar jag måste byta ut mitt Z390 moderkort direkt för att alla nya funktioner som har tillkommit.. Ändå kommer "många" göra detta byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Endast Gigabit lan samt PCIe 3.0
FAIL.

Kan det stämma med endast PCIe3 isåfall är serien död från början. Vem köper en ny plattform som inte kan använda snabb M2 lagring + få ut allt från kommande Nvidias kort med PCIe 4

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kan det stämma med endast PCIe3 isåfall är serien död från början. Vem köper en ny plattform som inte kan använda snabb M2 lagring + få ut allt från kommande Nvidias kort med PCIe 4

Jag har ingen koll själv men har råkat läsa flera inlägg att kommande geforcekort inte ens kommer utnyttja PCI-e 3.0 fullt ut.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

"Försöker" med ny sockel varje gång, giriga är vad de är.

Företag existerar för att tjäna pengar, och min poäng kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ingen av dessa är nog något toppkort. Deras Prime har väl aldrig varit det. Detta är snarare budgetkort att räkna.
Jag skulle vilja sett ett kort med en 16x, 2 minnesplatser, en NVME M.2 och resten av krutet lagt ned på egenskaper för överklockning med all vad det innebär och utan att det på liv och död måste vara mini itx. Vet ju att det är extremt nishat, men man kan ju alltid drömma.

Har detta lika bra VRM som deras Prime X570 är det fullgoda kort för överklockning. Billigaste Prime-korten X570 har samma VRM som dubbelt så dyra ROG kort. Man blir utan felkod display och snabbknappar på moderkortet och ev bios flash på baksidan men hållbarheten för OC är mer eller mindre oförändrad OM det nu blir fallet.

Jag tror och hoppas på det då Asus med stor sannolikhet tappat i dom billigare segmenten och folk gärna inte köper 3000kr+ moderkort lika frekvent. Vissa fall har tom ROG-varianter varit usla om man vill överklocka men folk köper det i blindo i tron om att det skulle vara överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har detta lika bra VRM som deras Prime X570 är det fullgoda kort för överklockning. Billigaste Prime-korten X570 har samma VRM som dubbelt så dyra ROG kort. Man blir utan felkod display och snabbknappar på moderkortet och ev bios flash på baksidan men hållbarheten för OC är mer eller mindre oförändrad OM det nu blir fallet.

Jag tror och hoppas på det då Asus med stor sannolikhet tappat i dom billigare segmenten och folk gärna inte köper 3000kr+ moderkort lika frekvent. Vissa fall har tom ROG-varianter varit usla om man vill överklocka men folk köper det i blindo i tron om att det skulle vara överlägset.

En CPU som från början går i 5,3GHz tvivlar jag på att man vinner så mycket prestanda så det ens är värt besväret. 5,5GHz=3,7% 5,8GHz=9,4%

Strömförbrukningen kommer gå i taket redan vid +3% prestanda. vid +9% om det går så är det vattenkylning för minst 5000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

En CPU dom från början går i 5,3GHz tvivlar på att man vinner så mycket prestanda så det ens är värt besväret. 5,5=3,7% 5,8GHz=9,4%

Strömförbrukningen kommer gå i taket redan vid +3% prestanda. vid +9% om det går så är det vattenkylning för minst 5000kr

Ja men även om man vattenkyler så är det sällan vatten till VRM, väljer dom bra VRM med vettiga kylare på det så ska det inte bli superhett även om man pressar på. Vill man ha ett monoblock idag så är det ju bara 4000-5000kr+ moderkorten som får den lyxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har detta lika bra VRM som deras Prime X570 är det fullgoda kort för överklockning. Billigaste Prime-korten X570 har samma VRM som dubbelt så dyra ROG kort. Man blir utan felkod display och snabbknappar på moderkortet och ev bios flash på baksidan men hållbarheten för OC är mer eller mindre oförändrad OM det nu blir fallet.

Jag tror och hoppas på det då Asus med stor sannolikhet tappat i dom billigare segmenten och folk gärna inte köper 3000kr+ moderkort lika frekvent. Vissa fall har tom ROG-varianter varit usla om man vill överklocka men folk köper det i blindo i tron om att det skulle vara överlägset.

På Z390 har Prime korten närmast identisk vrm som Rog Strix. Precis som du säger så är det inte säkert att man behöver dom extra grejerna som finns på dyrare kort. Men Asus har ju också kort med väldigt bra vrm och kylning på det, dom är långt bättre än dessa Rog Strix oc hprime, också på överklockning.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Företag existerar för att tjäna pengar, och min poäng kvarstår.

Jodå men hur de tjänar sina pengar har en avgörande effekt på vad kunder tycker om företaget

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮