Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

Har någon helt enkelt frågat hur man skall göra för att få dealen för MTK som stod i annonsen?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackowski:

Tror inte att det blir bundet bara för att du väljer ifrån tredje part, kan säkert ha fel. Du har 14 dagars ångerätt från dess att du tagit abonnemanget.

Enligt Telenor så måste abonnemangen aktiveras innan faktura börja gälla. Det betyder att Elgiganten har många veckor på sig att rätta till/säga upp min order. Jag har redan fått simkortet, appen säger att jag har ett abonnemang men det är lugnt.

Men deadline är 3 mån, sen aktiveras simkortet automatiskt.

Vad har du hör 14 dagars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har någon helt enkelt frågat hur man skall göra för att få dealen för MTK som stod i annonsen?

Min fråga var om MTK var 2171 eller 2440 (1 mån uppsägning), och fick då svaret att kostnaden vid uppsägning blir totalt 4191 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Har någon helt enkelt frågat hur man skall göra för att få dealen för MTK som stod i annonsen?

Japp, jag skickade i torsdags. Har inte hört ett pip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur visste du att priset var 4000 kr innan du la beställningen?

För mig är pengarna skitsamma. Tycker juridiken är intressant.

Skrivet av zarkov:

Hur många tror du kommer svara ärligt på den frågan?

Jag hoppades naturligtvis få den för de ursprungliga 2171 kr men var ändå beredd att lägga upp till 5000-6000 på en ny lur då min OP3T började sjunga på sista versen och frugan är grymt nöjd med sin P30 Pro. Mao 4000 är ok för mig men inte mer, dock inte så dåligt att jag ångrar köpet.

Jag tror faktiskt inte många kommer svara ärligt på det men indirekt så gör dom ju det när de vill ha dealen så billigt som möjligt, nu börjar ju även folk vilja få till en annan deal på abonnemanget. Gratis är gott så att säga.

Skrivet av Viktorph:

Jag kommer att skicka tillbaka den för att företaget jag köpte den av har ljugit om priset jag skulle betala. För mig stod det klart och tydligt 2171 kronor MTK och inte drygt 4000 kr. Det är skillnad för mig som student. Hade jag haft ett välbetalt arbete så hade jag inte brytt mig, utan hade betalat 4000.

Köper det delvis, förvisso får du göra vad du vill med dina pengar men om du har det knapert så kanske man inte ska köpa ny lur? Bara en tanke liksom, och det framgick väl rätt tidigt i tråden att den inte skulle kosta 2171kr även om många, även jag själv hade velat få den för dom pengarna.

Skrivet av riiko:

Jag tycker dock det är fascinerande att du inte ens ifrågasätta företagets metod? Är inte elgiganten girigt? Jag menar de ansåg de kunde ta mer betalt och det finns, tydligen, såna som du är villig att gå med. Det är fascinerande!

Du får gärna söka efter mina tidigare inlägg i denna tråd, jag ställer mig inte bakom företagets sida på hur illa man kan framföra information och vilseleda sina kunder för att sedan skylla ifrån sig och förlägga ansvaret på en annan part, i detta fall Telenor.

Men det är fascinerande hur du vill lägga orden i min mun.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog

Såhär skrev du "Så skickar ni tillbaka dom av ren princip eller för att ni är giriga? 🙃"

Visst var det du som skrev "eller för att ni är giriga"? Lägga orden i din munnen gjorde jag kanske men du antog redan att vissa var giriga

Permalänk
Medlem

Fick min Iphone SE 128 GB. Ringde Telenor i morse och dom sa att Elgiganten gjort fel. Jag sa att jag gärna behåller abonnemanget om dom kan göra en schysst deal. Då matchade dom det jag betalar idag för Hallon (99kr). Fick dessutom 2GB mer surf än vad jag får av Hallon.

Dvs allt som allt så blev det en ännu bättre deal än angivet MTK.

Total spenderad tid på detta: Inte speciellt mycket... bara skannat forumet här ibland.

Till er som säger att detta var ett för bra erbjudande för att vara sant och att Elgiganten gjort en uppenbar felskrivning: Liknande erbjudande kommer minst en gång per år och har aldrig varit felskrivningar tidigare utan riktiga erbjudande. Då är det väl rimligt att man även tycker att Elgigantens erbjudande lät rimligt.
Nu kanske dom gjorde en felskrivning ändå men dom har inte ens försökt fixa det i god tid så deras hantering har fallerat.

Tack till er andra för tipset om att omförhandla abonnemanget och lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albeldo:

Fick min Iphone SE 128 GB. Ringde Telenor i morse och dom sa att Elgiganten gjort fel. Jag sa att jag gärna behåller abonnemanget om dom kan göra en schysst deal. Då matchade dom det jag betalar idag för Hallon (99kr). Fick dessutom 2GB mer surf än vad jag får av Hallon.

Intressant! Det verkar vara skillnad på folk och folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albeldo:

Fick min Iphone SE 128 GB. Ringde Telenor i morse och dom sa att Elgiganten gjort fel. Jag sa att jag gärna behåller abonnemanget om dom kan göra en schysst deal. Då matchade dom det jag betalar idag för Hallon (99kr). Fick dessutom 2GB mer surf än vad jag får av Hallon.

Dvs allt som allt så blev det en ännu bättre deal än angivet MTK.

Total spenderad tid på detta: Inte speciellt mycket... bara skannat forumet här ibland.

Till er som säger att detta var ett för bra erbjudande för att vara sant och att Elgiganten gjort en uppenbar felskrivning: Liknande erbjudande kommer minst en gång per år och har aldrig varit felskrivningar tidigare utan riktiga erbjudande. Då är det väl rimligt att man även tycker att Elgigantens erbjudande lät rimligt.
Nu kanske dom gjorde en felskrivning ändå men dom har inte ens försökt fixa det i god tid så deras hantering har fallerat.

Tack till er andra för tipset om att omförhandla abonnemanget och lycka till!

Skrivet av Viktorph:

Intressant! Det verkar vara skillnad på folk och folk.

Ja, jag frågade också om de kunde matcha mitt gamla abonnemang men de ville inte ens höra vad jag hade. "Det går inte att göra något på en månad, och om en månad är det enda jag kan göra att dubbla din surf." Jobbigt att de inte är konsekventa, hade gärna haft kvar mobil+abonnemang om jag fick samma erbjudande som Albeldo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Ja, jag frågade också om de kunde matcha mitt gamla abonnemang men de ville inte ens höra vad jag hade. "Det går inte att göra något på en månad, och om en månad är det enda jag kan göra att dubbla din surf." Jobbigt att de inte är konsekventa, hade gärna haft kvar mobil+abonnemang om jag fick samma erbjudande som Albeldo.

Verkligen! Oerhört inkonsekvent handlande av dem. Jag hade också gärna gått över till Telenor. Min P30 finns nu att hämta ut. Men tveksamt om det är värt att köpa den för 4000. Beror lite på vad jag får för min P20 Pro och måste lägga ytterligare.

Permalänk
Medlem

Fick mobilen i onsdags förra veckan.

Var i kontakt med Telenor i torsdags och de sa som de sagt till många andra att MTK skulle bli drygt 4000 (inkl elgigantens 251:-) om jag sa upp abonnemanget.

Ringde då elgiganten och de kunde inte säga någonting men mobilavdelningen skulle ta kontakt med mig.

Idag får jag följande SMS:

"Bäste kund! Gällande order xxxxx, minsta totalkostnad 2171:- gäller då man får en kampanjrabatt på 70:-/mån under 24 månader. Önskar du nyttja din ångerrätt behöver vi få tillbaka telefonen, när vi mottager den avbryter vi din order. Mvh Elgiganten"

Skrattretande kasst av EG, de erkänner iaf att MTK är på 2171:-. Känns som chansen att vinna om man drar det vidare är väldigt stor, frågan är väl egentligen bara om man orkar.

Permalänk
Medlem

Ja det är tråkigt om dom inte är konsekventa. Såg att fler på Swedroids forum fått bra erbjudande på abonnemanget.

Ska sägas att 269 är väldigt dyrt jämfört med Hallon/Vimla etc. Fattar inte att folk binder upp sig på sådana abonnemang...

Permalänk
Medlem

Ja väldigt märkligt att svaren varierar så från Telenor. Jag gav det också ett försök för att behålla abonnemanget men de kunde bara ge 50:- rabatt = 219/mån för abb (P30 pro). Så det blev uppsägning och slutfakturan istället.

Permalänk
Medlem

Det verkar hamna lite i slumpen om vad som händer just nu haha. Tänkte testa och förhoppningsvis blir jag skickad till nån schysst. Om man blir nekad, går det att ringa flera gånger tror ni? Så kanske man hamnar med någon bättre.

Elgiganten skickade iallafall iväg ett mail om att det var pga en bugg i systemet som priset blev så fel. De sa att jag kunde returnera men jag funderar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Elgiganten briljerar!

Fick detta mail nyss:

Bäste kund.

Tack för att ni kontaktar oss!

Pga den höga bedrägieririsken på telefoner via hemsidan så utgörs stickprover där vi önskar att komma i kontakt med personen som beställt. Vi ringer alltid tre gånger och om vi inte får svar så nekar vi ordern.

Givetvis vill jag hjälpa dig att göra din order! Vänligen lägg en order via hemsidan och återkoppla med ditt nya ordernummer så ska jag hjälpa dig att registrera ordern.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning / Kind regards

Emma
Elgiganten Kundcenter

Dold text

Det komiska i detta är att de alltså vill att jag nu ska lägga en ny order, när de har justerat sina priser till MTK på 9 107 istället för 2600 kr. De tog alltså bort min order för att jag inte gick att nå på telefon och för att det eventuellt klassades som bedrägeri. Intressant approach från EG's sida måste jag säga. Mitt förtroende för detta skräpföretag är numera 0.

Permalänk
Medlem

Ni som fått bra abonnemangserbjudandena kanske pratat med någon som redan sålt bra den här månaden, medan ni som inte fått bra pratat med någon som sålt dåligt? De får väl viss provision eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Själv fick ett mail nyss, när jag frågade om hur man ska få till MTK 2717:-

----
Vi har haft en bugg som påverkar vilken del av avgiften som är rabatterad men den totala kostnaden är korrekt och även avtalet från Telenor.

Det är alltså en total kampanjrabatt på 70:-/månaden som är tillagd och den totala månadskostnaden är som avtalat 349:- månaden.

Vi har distansavtalslagen som säger att du kan häva ditt köp om du känner att du inte vill behålla denna kampanjdeal, vi står för fraktkostnaderna tillbaka till oss.

Önskar du att ångra köpet så återkoppla i denna mailtråd så skickar vi ut en fraktsedel till dig.
----

"den totala kostnaden är korrekt" ??? Har frågat igen om de kan skriva ut MTK (hur de kom fram till 2171), så jag kan se vad som priset. Eller spelar de dum och menade kanske "totala månadskostnaden" ?

Hur som helst har jag redan anmält Elgiganten till KO.
Det finns redan några som har anmält företaget, ni kan söka här

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...

Motpart: Elgiganten

Permalänk
Medlem

Nu har jag snackat med en kille på Telenor efter 25 min i kö, men han visste inte särskilt bra hur det funkade, skickad i ny kö på 25 minuter... Uppdaterar snart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Elgiganten briljerar!

Fick detta mail nyss:

Bäste kund.

Tack för att ni kontaktar oss!

Pga den höga bedrägieririsken på telefoner via hemsidan så utgörs stickprover där vi önskar att komma i kontakt med personen som beställt. Vi ringer alltid tre gånger och om vi inte får svar så nekar vi ordern.

Givetvis vill jag hjälpa dig att göra din order! Vänligen lägg en order via hemsidan och återkoppla med ditt nya ordernummer så ska jag hjälpa dig att registrera ordern.

Ha en fin dag!

Med vänlig hälsning / Kind regards

Emma
Elgiganten Kundcenter

Dold text

Det komiska i detta är att de alltså vill att jag nu ska lägga en ny order, när de har justerat sina priser till MTK på 9 107 istället för 2600 kr. De tog alltså bort min order för att jag inte gick att nå på telefon och för att det eventuellt klassades som bedrägeri. Intressant approach från EG's sida måste jag säga. Mitt förtroende för detta skräpföretag är numera 0.

@Viktorph

Så det är EG fel att inte du går att nå?
Jag skrev tidigt i tråden att de kommer ev ringa för att bekräfta ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Viktorph

Så det är EG fel att inte du går att nå?
Jag skrev tidigt i tråden att de kommer ev ringa för att bekräfta ordern.

Ja det tycker jag att det är. Så om jag hade varit dövstum och varit tvungen att ha textkonversation så skulle de iallafall behöva ringa? Annars så makulerar de ordern?

De har ju uppenbarligen skickat den andra telefonen utan problem och utan att prata med mig, så det går ju tydligen ändå. Fick dessutom min kreditkoll nu via Bisnode. Både min kreditklass och mitt Score låg på "Mycket bra", så att dra till med att det skulle vara bedrägeri och att 1/2 kreditkollar endast går igenom är ju fånigt.

Nej, här är det Elgiganten som har gjort fel, inte vi konsumenter. Har anmält de till KO nu också, såhär får det inte gå till.

Permalänk
Medlem

Vet inte vem jag håller med, men att din kredit är bra säger inget om bedrägeri då det t.ex. kan vara någon som beställt en mobil i ditt personnummer. Snarare att EG vill se att det verkligen är du som lagt ordern kan jag tänka mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Och där... Var det löst på mitt håll

Fick inte det absolut bästa likt vad andra fick men är fortfarande väldigt nöjd. Det hela landar i 100 kr rabatt, 80 kr mobil + 169 kr för 8 gb abonnemang. Detta landar i att jag får betala 249 kr/mån i 24 månader. Lycka till alla! Tänker fortfarande likt många andra här svartlista elgiganten ett tag då dem agerat väldigt konstigt.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Och där... Var det löst på mitt håll

Fick inte det absolut bästa likt vad andra fick men är fortfarande väldigt nöjd. Det hela landar i 100 kr rabatt, 80 kr mobil + 169 kr för 8 gb abonnemang. Detta landar i att jag får betala 249 kr/mån i 24 månader. Lycka till alla! Tänker fortfarande likt många andra här svartlista elgiganten ett tag då dem agerat väldigt konstigt.

Låter bra ändå, grattis! Är det med bindningstid då eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkshake91:

Låter bra ändå, grattis! Är det med bindningstid då eller hur fungerar det?

Nja ingen bindningstid men säger jag upp får jag fortfarande faktura på mobilen utan rabatt så 150 kr/månaden. Så kände att det är värt att lägga 99 kr mer i månaden och få 8 gb surf så säger jag upp mitt nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Och där... Var det löst på mitt håll

Fick inte det absolut bästa likt vad andra fick men är fortfarande väldigt nöjd. Det hela landar i 100 kr rabatt, 80 kr mobil + 169 kr för 8 gb abonnemang. Detta landar i att jag får betala 249 kr/mån i 24 månader. Lycka till alla! Tänker fortfarande likt många andra här svartlista elgiganten ett tag då dem agerat väldigt konstigt.

Grattis! Då går det alltså ändå och det visar ju bara mer att Telenor också ljuger och säger att de inte kan göra något. Hur lade du upp samtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Grattis! Då går det alltså ändå och det visar ju bara mer att Telenor också ljuger och säger att de inte kan göra något. Hur lade du upp samtalet?

Har aldrig gjort något liknande så det blev ju lite fundersamt när jag skulle börja snacka. Jag förklarade att jag hade köpt telefonen och att elgiganten hade erkänt att det var en bugg. Sedan berättade jag att jag nu betalar 99 kr/mån för 5 gb surf och att jag tyckte 269 kr/mån var för dyrt. Han var direkt säker på att han kunde göra något och försvann i några minuter. Sen kom han tillbaka och förklarade

Tror det handlar om att ha turen att hamna hos någon kunnig och schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albeldo:

Fick min Iphone SE 128 GB. Ringde Telenor i morse och dom sa att Elgiganten gjort fel. Jag sa att jag gärna behåller abonnemanget om dom kan göra en schysst deal. Då matchade dom det jag betalar idag för Hallon (99kr). Fick dessutom 2GB mer surf än vad jag får av Hallon.

Dvs allt som allt så blev det en ännu bättre deal än angivet MTK.

Total spenderad tid på detta: Inte speciellt mycket... bara skannat forumet här ibland.

Till er som säger att detta var ett för bra erbjudande för att vara sant och att Elgiganten gjort en uppenbar felskrivning: Liknande erbjudande kommer minst en gång per år och har aldrig varit felskrivningar tidigare utan riktiga erbjudande. Då är det väl rimligt att man även tycker att Elgigantens erbjudande lät rimligt.
Nu kanske dom gjorde en felskrivning ändå men dom har inte ens försökt fixa det i god tid så deras hantering har fallerat.

Tack till er andra för tipset om att omförhandla abonnemanget och lycka till!

Till mig skyllde Elgiganten på "bugg" när jag fick svar idag, varför mitt kvitto skiljde sig mot min orderbekräftelse och vad som stod på deras sida.

Vi har haft en bugg som påverkar vilken del av avgiften som är rabatterad men den totala kostnaden är korrekt och även avtalet från Telenor. Det är alltså en kampanjrabatt på 70:-/månad som är för det totala beloppet.

Vi får väl se vad ARN säger om detta om dom inte tänker hedra avtalet mellan mig och dom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Har aldrig gjort något liknande så det blev ju lite fundersamt när jag skulle börja snacka. Jag förklarade att jag hade köpt telefonen och att elgiganten hade erkänt att det var en bugg. Sedan berättade jag att jag nu betalar 99 kr/mån för 5 gb surf och att jag tyckte 269 kr/mån var för dyrt. Han var direkt säker på att han kunde göra något och försvann i några minuter. Sen kom han tillbaka och förklarade

Tror det handlar om att ha turen att hamna hos någon kunnig och schysst.

Jag förstår. Skönt att det löste sig för dig till slut!

Permalänk
Medlem

Nu har det löst sig även för mig

Jag var Telenorkund sedan tidigare (Telenor Obegränsat). De gick med på att säga upp mitt gamla abonnemang och uppgradera mitt nya (Telenor 8 GB) till Telenor obegränsat, därefter portera telefonnumret så jag får behålla mitt gamla nummer. Eftersom jag har en månads uppsägningstid på mitt gamla förskjuter de abonnemangsstarten för mitt nya abonnemang till nästa månad så jag slipper betala dubbla avgifter.

Totalt sett blir det alltså 80 kr dyrare per månad för mig (vilket då är kostnaden för mobiltelefonen).
Får dessutom 70 kr rabatt i 6 månaders tid, så teoretiskt betalar jag 1500 kr för min mobiltelefon (plus de 251 kr Elgiganten la vantarna på).

Det blir någon form av "lös bindning" till Telenor under 24 månader dock. För skulle jag säga upp mitt abonnemang blir slutfakturan 150 kr x resterande period, men det kan jag acceptera då jag inte har några egentliga planer på att byta operatör.

Permalänk
Medlem

Talade med Telenor idag och var väldigt öppen med min syn på situationen (utan förväntningar).
Berättade att jag har ett väldigt bra abonnemang hos annan operatör som jag var nöjd med.
Men om de kunde erbjuda liknande var jag intresserad annars skickar jag tillbaka telefonen då det inte matchar vad jag ursprungligen tänkt.

Den trevliga killen erbjöd då 8GB för 119kr/mån + 80kr/mån för telefon, alltså precis som beställt fast billigare.
Jag dubblade sedan surfmängden med kombo-erbjudandet som erbjuds om man har fiber via Telenor: https://www.telenor.se/handla/erbjudanden/telenor-kombo/

Totalakostnad med 16GB surf över 24 månader:
251+199*24 = ca 5100kr

Är jättenöjd med 16GB för 125kr/mån + telefon för beräknade MTK 2100kr om man nu vill se det så..