Fredagspanelen 192: AMD Zen 3 till hösten, USB 2.0 fyller 20 år och nya handkontroller

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 192: AMD Zen 3 till hösten, USB 2.0 fyller 20 år och nya handkontroller

Kenneth och Jonas firar in helgen med snack om nästa generations processorer från AMD och Intel samt framtidens handkontroller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid lika trevligt med denna underhållning 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Och jag som tänker att USB 2.0 är ett förhållandevis nytt påfund...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
20 år sedan var år 2000, vi har åldrats snabbt helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och jag som tänker att USB 2.0 är ett förhållandevis nytt påfund...

USB 3.0 är 9.5 år gammalt nu! USB 3.1 som jag aldrig ens använt är nästan 7 år redan dessutom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har en Antec Kuhler H2O som pumpat på sedan 2013, borde jag vara orolig för en spektakulär olycka?

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa Zen3 på en döende platform...eller satsa på Zen4 och DDR5? Hög tid att uppgradera, men vägrar dåliga köp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Är det värt att köpa Zen3 på en döende platform...eller satsa på Zen4 och DDR5? Hög tid att uppgradera, men vägrar dåliga köp..

Det är nog ingen här på sweclockers som kan svara på om det är värt att vänta eftersom ingen vet hur zen 3 eller zen 4 kommer prestera.
Men om du har ett behov nu så är det lika bra att uppgradera när zen3 kommer, det vore en annan sak om du skulle fundera på det när det var typ 2 månader kvar till zen 4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om det kommer en "4950X" med 16 kärnor eller fler än så, med uppåt 10-15 procent högre IPC för ungefär samma pris som en 3950X, och som är AM4, ja då lär nog jag köpa ett exemplar. I fullt flertrådade lägen (som rendering) skulle det innebära 40-50 procent högre prestanda jämfört med min 3900X, och dessutom högre enkeltrådad prestanda där det gör nytta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@jonas
Gammal klassiker
http://oyvind.servehttp.com/datadocktorn.htm
Mer specifikt http://oyvind.servehttp.com/bygg_en_desktop.htm
"Kåmprimera överflödet
Eftersom vi inte skall ha en massa kort i den nya lilla datan så kan man skära bort dom kortplatserna som man inte behöver. I detta fallet räcker det med en kort plats på modermodemet."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octo:

Är det värt att köpa Zen3 på en döende platform...eller satsa på Zen4 och DDR5? Hög tid att uppgradera, men vägrar dåliga köp..

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är nog ingen här på sweclockers som kan svara på om det är värt att vänta eftersom ingen vet hur zen 3 eller zen 4 kommer prestera.
Men om du har ett behov nu så är det lika bra att uppgradera när zen3 kommer, det vore en annan sak om du skulle fundera på det när det var typ 2 månader kvar till zen 4.

Skrivet av cyklonen:

Om det kommer en "4950X" med 16 kärnor eller fler än så, med uppåt 10-15 procent högre IPC för ungefär samma pris som en 3950X, och som är AM4, ja då lär nog jag köpa ett exemplar. I fullt flertrådade lägen (som rendering) skulle det innebära 40-50 procent högre prestanda jämfört med min 3900X, och dessutom högre enkeltrådad prestanda där det gör nytta.

Jag tänkte då jag skaffade min 3600X och ett X570 att jag förhoppningsvis senare skulle kunna uppgradera till en 4700X/4800X om ekonomin tillåter och gå från 6c/12t till 8c/16t med högre IPC och lite mer MHz. Sen sälja 3600X begagnad eller bygga en extra burk. Tror det kan bli en ganska trevlig uppgradering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Chris_Kadaver:

Och jag som tänker att USB 2.0 är ett förhållandevis nytt påfund...

Haha jag tänkte precis samma sak...
USB 2.0 använder jag fortfarande på daglig basis och tycker "det är helt ok hastighet för det mesta, usb 3.0 behöver man bara i speciella fall/tillämpningar"

Jag börjar nog bli gammal 😂

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Octo:

Är det värt att köpa Zen3 på en döende platform...eller satsa på Zen4 och DDR5? Hög tid att uppgradera, men vägrar dåliga köp..

Nej det är inte försent. Zen 4 om det kommer med DDR5 kommer komma att stödja endast första iterationen av DDR5 och det kommer vara hyffsat långsamma hastigheter. Och DDR5 kommer vara relativt dyrt i inledningsvis. Det enda negativa med att köpa nu är ju att AM4 kommer ersättas med AM5 nästa år.

Behöver du köpa nu så bara köp.

Skrivet av cyklonen:

Om det kommer en "4950X" med 16 kärnor eller fler än så, med uppåt 10-15 procent högre IPC för ungefär samma pris som en 3950X, och som är AM4, ja då lär nog jag köpa ett exemplar. I fullt flertrådade lägen (som rendering) skulle det innebära 40-50 procent högre prestanda jämfört med min 3900X, och dessutom högre enkeltrådad prestanda där det gör nytta.

Alltid knivigt att köpa när nya generationer kommer en gång varje år. Men jag tänker så här, antingen köper man direkt i början när en ny gen lanseras eller så köper man den gamla när tillverkaren behöver rensa lagren precis innan den nya gen kommer lanseras. Men behöver man akut så är det bara att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alltid knivigt att köpa när nya generationer kommer en gång varje år. Men jag tänker så här, antingen köper man direkt i början när en ny gen lanseras eller så köper man den gamla när tillverkaren behöver rensa lagren precis innan den nya gen kommer lanseras. Men behöver man akut så är det bara att köpa.

Nä, min tanke är att jag redan sitter med ett AM4/X570 och minnen som är DDR4, så om jag skaffar värstingen när det är sista generationen för det jag redan har, så skippar jag första generationen med ny sockel, nytt chipset och ny minnesstandard. Generationen efter räknar jag med har färre barnsjukdomar och DDR5 har hunnit få upp fart och komma ner i pris då. Vi snackar förmodligen 2023.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nä, min tanke är att jag redan sitter med ett AM4/X570 och minnen som är DDR4, så om jag skaffar värstingen när det är sista generationen för det jag redan har, så skippar jag första generationen med ny sockel, nytt chipset och ny minnesstandard. Generationen efter räknar jag med har färre barnsjukdomar och DDR5 har hunnit få upp fart och komma ner i pris då. Vi snackar förmodligen 2023.

Jo precis så tänker jag också men det är lite knivigt för mig för jag sitter på Haswell-E och jag känner att jag måste uppgradera inom ett år.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av hACmAn:

@jonas
Gammal klassiker
http://oyvind.servehttp.com/datadocktorn.htm
Mer specifikt http://oyvind.servehttp.com/bygg_en_desktop.htm
"Kåmprimera överflödet
Eftersom vi inte skall ha en massa kort i den nya lilla datan så kan man skära bort dom kortplatserna som man inte behöver. I detta fallet räcker det med en kort plats på modermodemet."

Haha, den där hade jag helt förträngt! Grafikkortsmonteringen med vinkelslip och den återkommande Svintokartongen är riktiga klassiker. 😄