Seagate smyger också in sämre teknik i hårddiskar

Permalänk
Medlem

"I samband med att Blocks & Files avslöjar bristfällig märkning av lagringsteknik bekräftar Toshiba att företaget också tillämpar "en variant" av SMR. Tekniken används i Toshibas 2,5-tumsenheter i MQ04-serien och 3,5-tumsenheterna i DT02-serien och går ut på att hårdiskarna tillämpar den prestandamässigt fördelaktiga tekniken Conventional Magnetic Recording (CMR) till dess att lagringsutrymmet börjar ta slut, varpå de växlar över till SMR."

Men så gör väl alla SMR-diskar? CMR tills det inte går längre, varpå SMR måste tas till (+ SMR-omstuvning i bakgrunden under idle-perioder). Dvs, Toshiba kör väl med samma SMR-variant som de andra?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag håller med att disktillverkarna spelar ett fult spel...

Men, Seagate har benämnt sin implementation av SMR som TGMR åtminstone sedan 2016.
Och TGMR finns specat i "product manual" länkarna, som Blocks and Files tillhandahåller.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag håller med att disktillverkarna spelar ett fult spel...

Men, Seagate har benämnt sin implementation av SMR som TGMR åtminstone sedan 2016.
Och TGMR finns specat i "product manual" länkarna, som Blocks and Files tillhandahåller.

Mmm, kruxet är att TGMR verkar vara nåt annat. Flera Ironwolf-diskar använder TGMR och de är såvitt jag erfarit verkligen inte SMR (prestanda är i toppklass).

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Mmm, kruxet är att TGMR verkar vara nåt annat. Flera Ironwolf-diskar använder TGMR och de är såvitt jag erfarit verkligen inte SMR (prestanda är i toppklass).

Märkligt...

I nedan länkad manual till en Ironwolf, står det Perpendicular på sid8,
där det på motvarande ställe i Barracuda-manualen står TGMR.

https://www.seagate.com/www-content/product-content/ironwolf/...
https://www.seagate.com/www-content/product-content/barracuda...

Har jag hittat ett ovanligt exempel?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det kan också vara bra att läsa frågan innan man gnäller på svaren. Frågan var ju "Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt?", inte "vad får jag för problem i min raid-array".

För någon som bara lagrar semesterbilder och en och annan långfilm på en singel-disk utan raid, mdadm eller annan sorts disk pooling spelar det inte en roll om disken använder CMR eller SMR.

Jo, men samtidigt så vet du ju inte i dagsläget om du kommer ha enbart bilder och nån film på den livslängden ut? Däremot så är risken ganska stor att du kommer att lägga över dem på en större disk och sedan kommer din WD Red 'trickla ner' i hierarkin hemma. Kanske du spelar Flightsim X med bamsekartor och tycker att du kan använda den till det tills den dör. Men nu så kan du inte det med samma prestanda längre. Användbarheten har försämrats. Det är en sämre produkt med färre användarscenarion än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jo, men samtidigt så vet du ju inte i dagsläget om du kommer ha enbart bilder och nån film på den livslängden ut? Däremot så är risken ganska stor att du kommer att lägga över dem på en större disk och sedan kommer din WD Red 'trickla ner' i hierarkin hemma. Kanske du spelar Flightsim X med bamsekartor och tycker att du kan använda den till det tills den dör. Men nu så kan du inte det med samma prestanda längre. Användbarheten har försämrats. Det är en sämre produkt med färre användarscenarion än tidigare.

Det är skrivningar som är långsammare, inte läsningar. De allra flesta lär inte använda fler-TB-hårddiskar för snabba och upprepade skrivningar. Det har man SSD för i dag, och än mer framöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det är skrivningar som är långsammare, inte läsningar. De allra flesta lär inte använda fler-TB-hårddiskar för snabba och upprepade skrivningar. Det har man SSD för i dag, och än mer framöver.

Det spelar ingen roll. Mitt argument står. Användningsområdet minskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det spelar ingen roll. Mitt argument står. Användningsområdet minskar.

I teorin, ja, men för säkert 99 procent av alla användare, nej.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

I teorin, ja, men för säkert 99 procent av alla användare, nej.

Nej, nu tror jag du är ute ock cyklar. 99% av de som köper och kör WD Red?

..det här kommer blåsa upp rätt duktigt.

Permalänk
Medlem

Fult spel!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Nej, nu tror jag du är ute ock cyklar. 99% av de som köper och kör WD Red?

..det här kommer blåsa upp rätt duktigt.

Jag vågar påstå att de som köper diskar på 4 TB och uppåt har det för långtidslagring av saker, ja. Skriv en gång, läs många. Den typen av "laster". För situationer där man behöver skyffla data fram och tillbaks ofta, så har man SSD:er. När datan är färdigbehandlad och ska arkiveras, så skickar man över det på hårddiskarna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Märkligt...

I nedan länkad manual till en Ironwolf, står det Perpendicular på sid8,
där det på motvarande ställe i Barracuda-manualen står TGMR.

https://www.seagate.com/www-content/product-content/ironwolf/...
https://www.seagate.com/www-content/product-content/barracuda...

Har jag hittat ett ovanligt exempel?

Minst sagt märkligt ja.. Jag lusläser manualer här nu och ser en skum grej:

I den här manualen: https://www.seagate.com/www-content/product-content/ironwolf/...
under Document Revision History:

Citat:

Removed TGMR bullet

Med andra ord så har 1-8TB-modellerna av Ironwolf angivits som TGMR innan 22:a maj förra året. Nu framgår ingenting om vilken tech som används, så det känns minst sagt skumt.

Jag har dessvärre inga små Ironwolf att testa med, mina är 10TB och 16TB.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag vågar påstå att de som köper diskar på 4 TB och uppåt har det för långtidslagring av saker, ja. Skriv en gång, läs många. Den typen av "laster". För situationer där man behöver skyffla data fram och tillbaks ofta, så har man SSD:er. När datan är färdigbehandlad och ska arkiveras, så skickar man över det på hårddiskarna.

Jag tror du missar vad jag försöker säga och dessutom har fel men låt oss inte gräva ner oss i det.

Framtiden får utvisa vad 'prosumers' har för hävert på WD's marknadsstrategi. Jag tror de kommer pudla.

Permalänk
Medlem

Jag slits mellan hopp och förtvivlan (något överdrivet:)) om att mina Seagate IronWolf 4 TB ST4000VN008-2DR166 inte är SMR. När man Googlar får man väldigt olika resultat, otroligt förvirrande. Det var i alla fall tur att jag inte köpte WD Red som jag också tittade på.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av joabor:

Jag slits mellan hopp och förtvivlan (något överdrivet:)) om att mina Seagate IronWolf 4 TB ST4000VN008-2DR166 inte är SMR. När man Googlar får man väldigt olika resultat, otroligt förvirrande. Det var i alla fall tur att jag inte köpte WD Red som jag också tittade på.

Min nas har fått två 4 TB IronWolf, stod också med fingret på köpknappen för WD red, puh!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det kan också vara bra att läsa frågan innan man gnäller på svaren. Frågan var ju "Men om man inte kör RAID i en NAS, är detta något man märker av som konsument i övrigt?", inte "vad får jag för problem i min raid-array".

För någon som bara lagrar semesterbilder och en och annan långfilm på en singel-disk utan raid, mdadm eller annan sorts disk pooling spelar det inte en roll om disken använder CMR eller SMR.

Jag gnäller inte på någon, endast syftar på att all info man eftersöker finns där om man läser sig fram.

Detta gäller absolut även för dem som INTE kör RAID och är även därför jag inkluderade det:

"If the drive stops to flush out the CMR zone, then the OS is going to see an almighty pause (ZFS reports dozens of delays exceeding 60 seconds – the limit it measures for – and I measured one pause at 3 minutes). This alone is going to upset a lot of RAID controllers/software. [A] WD40EFAX drive which I zero-filled averaged 40MB/sec end to end but started at 120MB/sec. (I didn’t watch the entire fill so I don’t know if it slowed down or paused)."

Kul att börja tanka över semesterbilderna och sedan sitta där med överföringen helt död i flera minuter.

Detta är något alla konsumenter bör kunna få info om och inte något som ska gömmas.

Nej det är inte fel på din NAS, nej dina diskar är inte döende, detta är per design, men tyvärr kan du inte läsa om det någonstans eftersom tillverkaren säger att detta inte finns på dina diskar.

Permalänk

Som liten hjälp för de som tvivlar på vilka WD diskar man vågar köpa har jag postat en hyfsad deal i deal tråden:
#18385592

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För mig som lagrar in foto, video och liknande, och därefter enbart läser, så lär jag inte märka nåt av detta.

Lagrar också på min 8TB utan raid och sådant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Att Archive var SMR är väl vida känt. Har kört 8 TB-varianten sedan 2016 och den fungerar fint. Skrivprestandan påverkas inte nämnvärt, det är när man *ändrar* redan skriven data som det kan gå långsamt eftersom den då måste skriva om närliggande spår. Sedan finns det en PMR "cache" och diverse andra funktioner som kör i bakgrunden och minimerar påverkan i praktiken. En helt OK disk för den som behöver billig masslagring.

Däremot såklart fulspel att byta till SMR i diskar som tidigare marknadsförts som PMR...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Som liten hjälp för de som tvivlar på vilka WD diskar man vågar köpa har jag postat en hyfsad deal i deal tråden:
#18385592

Vilken butik är det som har den dealen? Hittade inte det i inlägget.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Vilken butik är det som har den dealen? Hittade inte det i inlägget.

My bad. Missade länken. Åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

My bad. Missade länken. Åtgärdat.

Toppen! Grymt rips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Flera bolag samtidigt, det luktar samarbete lång väg.

Det är ingen samarbete - snarare en tekniklösning alla måste använda sig av för öka volymen ännu mer på diskarna.
Att skriva överlappande (shinglat) för att man har begränsning på skrivhuvudena är inget nytt - det hade man på vissa CIQ-bandare för backupper redan under 90-talet och det har alltid varit så att man kan läsa mycket smalare spår än man kan skriva...

Det är ungefär samma orsak varför en cykel ser konceptuellt lika ut sedan början av 1900-talet fast det har tusentals tillverkare och märken av det under senaste århundrandet - av den enkla anledningen att det har visat sig vare den bästa lösningen för 'problemet' och alla avsteg från det har gett mer kortlivade och sämre produkter.

samma sak med HAMR och MAMR - förmodligen är det HAMR som kommer ledande ut då man vet redan idag att det kan skriva mindre punkter än vad som är möjligt med MAMR och även om WD/HGST kommer att kämpa med MAMR ett tag så kommer det ändå sluta med HAMR även för dem (vilket de mer eller mindre redan har brasklappat för)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Att Archive var SMR är väl vida känt. Har kört 8 TB-varianten sedan 2016 och den fungerar fint. Skrivprestandan påverkas inte nämnvärt, det är när man *ändrar* redan skriven data som det kan gå långsamt eftersom den då måste skriva om närliggande spår. Sedan finns det en PMR "cache" och diverse andra funktioner som kör i bakgrunden och minimerar påverkan i praktiken. En helt OK disk för den som behöver billig masslagring.

Däremot såklart fulspel att byta till SMR i diskar som tidigare marknadsförts som PMR...

Har också kört Seagates Archivediskar i NAS sedan de kom ut och märkt väldigt lite av effekterna med SMR i verklig användning.

All skrik och gnäll på att SMR skulle vara dåligt är mer ett politiskt problem som en del vill marknadsföra än ett verkligt problem och ibland undrar jag om de som skriker högst om detta - själva någonsin provat eller om de väsnas efter att bara ha läst databladet och anser att lösningen 'borde' fungera dåligt ock skränar på för att få fler som skränar likt apor i en apflock...

Det är bara att se på den här tråden - bara för att några skriker och gastar om det så tycker helt plötligt väldigt många att det är ett problem med SMR fast de utan att ha vetat det kör på grejorna i kanske flera år. Visst det finns corner case som detta kan ge problem - men då är man ofta en användare på en nivå som borde sukta mot SAS-diskar sedan länge och inte rena konsumentanvändare som bara vill spara en bunt mediafiler i en burk till rimlig kostnad.

---

Jag visste vad jag köpte och visste att det kunde finnas använda/skrivmönster som kan bli problematiska - men i verkligheten sett väldigt lite av det under normal användning och tex byte av en SMR-disk i RAID-5 har inte visat några större problem då det har gått rätt 'straight forward' - trots allt är det rätt 'dum' operation med hyfsat sekventiell skrivning som görs när en RAID5 resynkas i mdadm, som är standard i alla köpeNAS, även de med BTRFS som filsystem.

Jag anser också att BTRFS-filsystem är relativt snäll mot SMR-diskar i och med att den arbetar med chunk (~ stripe) och att COW gör att det inte backar och skriver om gammal data hela tiden utan att det skriver hela tiden mot nya oanvända/frigjorda sektorer för all skrivning och uppdatering - dvs. rätt mycket svans-skrivande omedelbart efter redan skrivna block vilket gynnar SMR-lösningar mycket, medans filsystem som hela tiden skriver om nyss skrivna block och fram och tillbaka som NTFS och dess $MFT så går det inte alls bra på SMR-diskar och kör fort huvudet i 'väggen' prestandamässigt när CMR-delen av diskytan tagit slut.

Stora sekventiella skrivningar är sällan bekymmer för en SMR-disk då datat läggs på rätt ställe direkt med möjligen missar i början och slutet som inte exakt passar in i typisk 32MByte block-indelning och dom bitarna hamnar då i CMR-delen tills det finns tid att lägga dem på rätt ställe när det inte är skrivkö längre.

Om det blir väldigt segt när man kopiera en windows systemdisk till en extern USB-disk i 2.5" storlek med NTFS vid runt 50 GB överfört så är det en SMR-disk - signaturen för SMR är också att armrörelserna på disken kan hålla på upp till en halvtimme efter att man pausat kopieringen från systemdisken eller när det skrivit färdigt och SMR-diskens 'fasa' med NTFS som filsystem är massiva mängder med småfiler som återfinns på en typisk mogen windows systemdisk med över en halv miljon småfiler...

Gör man samma kopiering på samma disk men med BTRFS som filsystem under linux från samma windows-systemdisk så kommer man aldrig se några problem med att 'gå in i väggen' - är det då SMR-disken problem att det blir så just mot NTFS - eller är det kanske inte snarare NTFS som är väldigt dåligt fungerande mot just SMR-diskar och all 'blame' borde istället riktas mot NTFS och att MS inte gjort något åt det eller skapat en modern filsystem för dagens användarmönster även under windows.

Att ZFS folket gnäller på SMR-diskar och det tom. gett filsystem-haverier - borde vändas tillbaka till dem och se till att de lagar sitt filsystem så att skrivstrategierna passar för SMR-diskar bättre, lastbalansera och hittar de cornercase som utlöser problemen så att man inte hamnar där igen. Världen ändra sig hela tiden - adaptera eller dö, det gäller också lagring.

Permalänk
Medlem

@xxargs: nja, jag tycker du tar ut svängarna lite väl nu.

Å ena sidan har du rätt i det du skriver, å andra sidan handlar väl inte debatten om huruvida SMR är Tengil's vapen mot pirater, eller nåt, utan det faktum att vissa tillverkare medvetet säljer diskar avsedda för NAS-bruk med SMR-teknik, utan att berätta om det, när alla vet att det kan leda till problem. Det är det faktiska problemet.

Sen kan vi diskutera varför det är ett problem, och varför utvecklare inte har löst det hela med intelligenta filsystem och/eller firmwares och hur man nu skulle gå tillväga osv. Det är jätteintressant, men det är en helt separat diskussion.

SMR-tekniken i sig är harmlös, och fungerar utmärkt så länge den används till vad den är tänkt för. Seagate's Archive-serie t.ex. är ett utmärkt exempel. Fin-fina diskar, har själv ägt flera stycken för cold storage och Plex-bruk, och inte haft några problem alls med dem. Bra priser också!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Western Digital är inte är ensamma om att smyga in SMR-teknik i hårddiskar, något Seagate också visar sig vara skyldiga till.

Läs hela artikeln här

SMR framstår som en dålig teknik helt plötsligt. Så är inte fallet. SMR är ypperlig för arkivering. Dock inte optimal för 24h drift som i en NAS. Seagate använder CMR i Ironwolf/ Ironwolf PRO som är deras NAS diskar. Viktigt att hålla reda på begreppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det spelar ingen roll. Mitt argument står. Användningsområdet minskar.

Har en 8 TB segate extern disk med SMR som jag kör borg-backup mot.

Behövde för ett tag sen lite plats för att flytta några stora filer så behövde göra prune på disken för att få lite ledigt...
Tog över 14 timmar att göra detta... så prestanda suger men funkar bara man inte har bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"I samband med att Blocks & Files avslöjar bristfällig märkning av lagringsteknik bekräftar Toshiba att företaget också tillämpar "en variant" av SMR. Tekniken används i Toshibas 2,5-tumsenheter i MQ04-serien och 3,5-tumsenheterna i DT02-serien och går ut på att hårdiskarna tillämpar den prestandamässigt fördelaktiga tekniken Conventional Magnetic Recording (CMR) till dess att lagringsutrymmet börjar ta slut, varpå de växlar över till SMR."

Men så gör väl alla SMR-diskar? CMR tills det inte går längre, varpå SMR måste tas till (+ SMR-omstuvning i bakgrunden under idle-perioder). Dvs, Toshiba kör väl med samma SMR-variant som de andra?

Vet inte hur de andra gör men segates achivediskar skriver i SMR-area direkt om skrivblocken är tillräckligt stora (typisk 32 MB) och går att passa in i 32MB-rastret kant till kant eller när de kan fortsätta från någonstans i mitten till slutet av blocket - CMR-arean hamnade bitarna som inte gick att passa in snabbt utan dessa fick vänta till disken går i tomgång och det är då en read-modify-write process i typiskt 32 MB-sekvenser startar.

Det betyder att skriva stora filer sekventiellt kontinuerligt är inget problem för den typen av diskar - men att grotta fram och tillbaka på NTFS:s $MFT för småfiler är däremot ett jätteproblem och det byggs upp en jättebacklogg med samma sektorer som skrivs om hela tiden i olika ordningar men utanför cache-fönstret och därmed tappat insikten för skrivsortering att det är samma sektorer som skrivs om upprepande, som nu hamnar på CMR-arean och som senare måste tas och sorteras ut.

Felaktig/idiotisk skrivordning (läs NTFS) och att skriva filer baklänges (från hög till låg LBA-nummer i skrivordning[1]) kan totalt haverera strategierna som tex. SMR använder sig av och det blir verkligen att jobba mothårs - medans stripe eller chunkbaserade filsystem och med COW som hela tiden skriver på nya sektorer och aldrig pilla på det som redan är skrivet (förrän det är ledigförklarat) - klarar sig mycket bättre på SMR även om det där finns saker att förbättra ytterligare även där.

Jag gissar att lagrings-strategier som används av AWS S3, B2 med flera molnlagringstekniker också är snälla mot SMR-diskar då varje skriv och läsoperation är alltid i stora block om många MB och aldrig duttar runt random på 4k-sektor basis.

Sedan i storlager gör man aldrig rebuild av några RAID eftersom det inte är den typen av RAID - utan man kör på diskarna i disktråget tills så många diskar fallit ur att det nått minimum redundans och datat flyttas någon annan stans och så byter man hela disktråget med alla diskar på en gång - man byter inte enskilda diskar och det byggs heller inte för att kunna byta enskilda diskar på enkelt sätt - det gör att egenskaper vid rebuild av RAID inte är prioriterat och därför kan åka på sådana saker som väldigt långa inaktivitestsperioder med SMR när deras CMR-area är full och måste börja nödompacka för att tömma CMR-arean lite och som i ZFS-fallet har gett ödesdigra konsekvenser då systemet tolkat disken som död och kickat ut det i kritiska moment för ZFS och man fått filsystem-haveri.

Alla högvolymdiskar kan man utgå att det är SMR av anledningen att det är SMR som är delar av tekniken att det blir högvolym, så skall man bygga högvolym-lagring så är det bara att köpa läget och lära sig hantera SMR-diskar oavsett fabrikat då det kommer vara lösningen långt framåt tiden.

Skall man ha snabba snurrdiskar med native 512 bytes eller 4kbytes sektorer med PMR/CMR - titta på SAS 10 och 15 krpm 2.5" SFF-diskar (Cheetah hette de förr men verkar gå under namnet exos även idag, Toshiba och hgst har också motsvarande - men de är inte gratis...)

Med mönsterigenkännande tekniker (tänk liknande QR-cod som långa strip) som är nästa steg så kommer det bli ännu större obalans mellan skriv och läsning då man kan läsa flera spår parallellt men kan bara skriva ental/fåtal per varv och behöver då fler skrivvarv för att göra ett fullt spår medans det räcker med ett varv för läsning.

[1]
Det gillar inte ens vanliga PMR/CMR-snurrdiskar då det kraschar helt deras cache-strategi och det kan demonstreras rätt enkelt med ddrescue med optionen att läsa/skriva sektorerna i baklängesordning - tycket man att det långsamt innan så går det väldigt mycket mer långsamt när man läser/skriver baklänges med typ ett block per skivvarv

Permalänk
Medlem

Vissa tyckte att ska man ändå spegla diskarna i filservern och ha bra backup så kan man ta de billigaste..

Är glad jag ändå tog IronWolf.

Snart kommer väl diskarna med ASMR för bättre försäljning också 🙄

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kanske lite OT, vet man om CMR och SMR är lika pålitliga när det gäller lång långtidslagring?
Om jag nu sparar undan videos när barnen är små, kommer jag att kunna visa dem för barnbarnen om säg 20 år?
Spontant känns det som att "shingla" datan kanske inte är lika långtidssäkert som "konventionellt"?

Genom att ha backup på minst 3 olika ställen och regelbundet flytta datan till nya enheter, så kan du ha kvar filerna om 20år.

Jag kör dessutom ett filsystem som har paritet vilket kan ge en indikation på om jag drabbas av bitröta. Vilket hänt mig i flashbaserade sekundärminnen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av xxargs:

Har också kört Seagates Archivediskar i NAS sedan de kom ut och märkt väldigt lite av effekterna med SMR i verklig användning.

All skrik och gnäll på att SMR skulle vara dåligt är mer ett politiskt problem som en del vill marknadsföra än ett verkligt problem och ibland undrar jag om de som skriker högst om detta - själva någonsin provat eller om de väsnas efter att bara ha läst databladet och anser att lösningen 'borde' fungera dåligt ock skränar på för att få fler som skränar likt apor i en apflock...

Det är bara att se på den här tråden - bara för att några skriker och gastar om det så tycker helt plötligt väldigt många att det är ett problem med SMR fast de utan att ha vetat det kör på grejorna i kanske flera år. Visst det finns corner case som detta kan ge problem - men då är man ofta en användare på en nivå som borde sukta mot SAS-diskar sedan länge och inte rena konsumentanvändare som bara vill spara en bunt mediafiler i en burk till rimlig kostnad.

---

Jag visste vad jag köpte och visste att det kunde finnas använda/skrivmönster som kan bli problematiska - men i verkligheten sett väldigt lite av det under normal användning och tex byte av en SMR-disk i RAID-5 har inte visat några större problem då det har gått rätt 'straight forward' - trots allt är det rätt 'dum' operation med hyfsat sekventiell skrivning som görs när en RAID5 resynkas i mdadm, som är standard i alla köpeNAS, även de med BTRFS som filsystem.

Jag anser också att BTRFS-filsystem är relativt snäll mot SMR-diskar i och med att den arbetar med chunk (~ stripe) och att COW gör att det inte backar och skriver om gammal data hela tiden utan att det skriver hela tiden mot nya oanvända/frigjorda sektorer för all skrivning och uppdatering - dvs. rätt mycket svans-skrivande omedelbart efter redan skrivna block vilket gynnar SMR-lösningar mycket, medans filsystem som hela tiden skriver om nyss skrivna block och fram och tillbaka som NTFS och dess $MFT så går det inte alls bra på SMR-diskar och kör fort huvudet i 'väggen' prestandamässigt när CMR-delen av diskytan tagit slut.

Stora sekventiella skrivningar är sällan bekymmer för en SMR-disk då datat läggs på rätt ställe direkt med möjligen missar i början och slutet som inte exakt passar in i typisk 32MByte block-indelning och dom bitarna hamnar då i CMR-delen tills det finns tid att lägga dem på rätt ställe när det inte är skrivkö längre.

Om det blir väldigt segt när man kopiera en windows systemdisk till en extern USB-disk i 2.5" storlek med NTFS vid runt 50 GB överfört så är det en SMR-disk - signaturen för SMR är också att armrörelserna på disken kan hålla på upp till en halvtimme efter att man pausat kopieringen från systemdisken eller när det skrivit färdigt och SMR-diskens 'fasa' med NTFS som filsystem är massiva mängder med småfiler som återfinns på en typisk mogen windows systemdisk med över en halv miljon småfiler...

Gör man samma kopiering på samma disk men med BTRFS som filsystem under linux från samma windows-systemdisk så kommer man aldrig se några problem med att 'gå in i väggen' - är det då SMR-disken problem att det blir så just mot NTFS - eller är det kanske inte snarare NTFS som är väldigt dåligt fungerande mot just SMR-diskar och all 'blame' borde istället riktas mot NTFS och att MS inte gjort något åt det eller skapat en modern filsystem för dagens användarmönster även under windows.

Att ZFS folket gnäller på SMR-diskar och det tom. gett filsystem-haverier - borde vändas tillbaka till dem och se till att de lagar sitt filsystem så att skrivstrategierna passar för SMR-diskar bättre, lastbalansera och hittar de cornercase som utlöser problemen så att man inte hamnar där igen. Världen ändra sig hela tiden - adaptera eller dö, det gäller också lagring.

För att sammanfatta.

  • Det skriks och gnälls allt för mycket på SMR, tekniken blir orättvist behandlad.

  • SMR fungerar skitdåligt med NTFS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |