Permalänk
Medlem

För hög contrast?

Hej,

Jag sitter (tyvärr) med en Acer GN246HL och efter att ha läst en hel del här https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty... och i den almänna (och mycket långa) bildskärmsguiden så tänkte jag att jag skulle försöka ställa in skärmen lite bättre.

På basis av det jag läste så fick jag uppfattningen att högre kontrast i princip alltid är bättre, och så ska man bara köra med låg ljusstyrka överlag. Nå, ljusstyrkan tänkte jag köra med på 0 en stund för att kolla hur jag upplever det (denna skärm blir inte så mörk på brightness 0).

Sedan började jag justera kontrasten och jag måste säga att med kontrasten på typ 60 (skärmens godtyckliga siffra som går upp till 100, anger alltså inte något förhållande) så började skärmen se konstig ut. Det vita på skärmen kunde börja se blått ut etc. Nu kör jag me contrast på 50.

Nå, min egentliga fråga är, kan man ha för hög contrast? Eller är en hög contrast i princip alltid bra, så länge som skärmen faktist kan leverera? Är det helt enkelt så att denna skärm har urusel kontrast och om jag försöker höja inställningen för mycket så börjar skärmen bete sig konstigt för att den helt enkelt inte klarar av en så hög kontrast?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Frazeur: Jag har en artikel om vad kontrast-reglaget gör på en skärm – ankrar var du har gränsen för vitt på skärmen, som då idealt ska gå vid nivå 255 där nivå 254 är precis ljusgrått. Något som kommer variera med vinkeln på en TN-panel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Du kan sänka kontrastreglaget mer och på så sätt minska ljusstyrkan i skärmen. Men det minskar inte belysningens styrka och därför kommer svart fortfarande att lysa lika mycket. Och då får du sämre kontrastförhållande i skärmen och minskar det dynamiska omfånget. På samma sätt åt andra hållet. För högt ställt reglage och man får inte mer kontrast utan klipper endast nivåerna längre och längre ned mot grått. Bilden ser "ljusare" ut därför att man adderar mer ljus till mellantoner och skuggor. Men det som en gång var ljusgrått eller nästan vitt är nu samma vita nyans. Eller blå eller annat på en TN-panel beroende på vinkeln.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Detta var ju precis det svar jag sökte, så tack för det. Det är ju förstås hopplöst att försöka kalibrar min skärm vettigt, men nu vet jag vad jag ska sträva efter i alla fall.

Men jag har en följdfråga: Om det optimala är att ställa in skärmen så att 254 och 1 knappt syns i ett mörkt rum, varför ställs inte skärmarna in så automatiskt? Om man ska ställa in skärmen i samma förhållanden (mörkt rum) oberoende av verklig användningsomgivning, kan inte detta göras genast från fabrik? Jag förstår att man vill justera brightness, men vitt och svart ska ju förankras på samma sätt oberoende av, eller har jag missförstått totalt?