Här hittar du rätt skärm för jobb hemifrån

Permalänk
Melding Plague

Här hittar du rätt skärm för jobb hemifrån

SweClockers guidar till jobbskärmen och förklarar varför IPS-paneler med 1440p och 4K är det lämpligaste valet för hemmaarbete.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har suttit på min TN här hemma nu. Jag har inga bekymmer med den sett till bild, till och med satt ner den på ECO läget för att skona ögonen, men sen är jag allergisk till ips glow också.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra artikel, @Laxpudding!

En grej som jag funderar på, som inte står i artikeln, är att det ofta även finns spelskärmar inom de här segmenten. Ett exempel är Acer Predator XB271HU som är en 27" 1440p IPS-skärm med 144/165 Hz uppdateringsfrekvens och G-sync. Rent generellt, är dessa skärmar av lika jämn kvalitet som enklare "kontors-skärmar" på 60 Hz? Förlorar/vinner man något i bildkvalitet på den högre frekvensen?

Och så en till grej, hur är det med de riktigt billiga skärmarna i segmentet? Det går ju att handla den inte särskilt namnkunniga Voxicon D27QO för facila 2290 kr inkl moms. Jag har ett par sådana på kontoret. En tydlig grej de sparat in på är stativet, det går inte att justera alls, men panelen i sig tycker i alla fall jag med mindre tränade ögon är helt okej. Har du kollat på det absoluta botten av segmentet också?

Mitt hemmakontor idag består av en Acer Predator XB271HU (1440p, IPS, 144/165 Hz) som huvudskärm och en Dell U2713HM (1440p, IPS, 60Hz) som extraskärm. Tycker de båda funkar rätt bra.

Permalänk
99:e percentilen

Fördelen med 4K-paneler som arbetsskärmar handlar i första hand om att kunna skala gränssnittet i Windows.

Eller Linux! Passar på att slå ett slag för en mer OS-agnostisk utgångspunkt i skalnings- och allmänt skärmrelaterade sammanhang, i synnerhet i just kontexten arbete. Jag är nog inte den enda här som jobbar med mjukvaruutveckling.

Kommer bli smärtsamt att gå tillbaka till jobbet efter att ha suttit framför drömmarnas skärm – XV273K med 4K @ 120 Hz – i flera månader.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

1440 på höjden räcker inte om man vill jobba med A4-dokument och kunna läsa vad som där står. Så varför begränsa testen till sådana skärmar? Presentera skärmar med 1600px höjd istället.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har suttit på min TN här hemma nu. Jag har inga bekymmer med den sett till bild, till och med satt ner den på ECO läget för att skona ögonen, men sen är jag allergisk till ips glow också.

Det är fysiskt omöjligt att vara allergisk för fotoner på såna våglängder, problemet är psykiskt - och tyvärr växande bland de som saknar grunskolekunskaper i fysik och kemi...

Vad som kan göra dina ögon snäppet tröttare är att stirra in i blått/vitt ljus under flera timmar. Vi människor är programmerade att vakna upp av blått ljus, det påminner vår hjärna om morgonsolen are sig vi vill det eller inte. Jag har ställt om min ips skärm att dra ner på de blåa tonerna efter kl 9 på kvällen.

Permalänk
Medlem

Jag har en 14" 1440P IPS-skärm i min laptop, och om jag suttit med den någon timma, och sedan jobbar med min vanliga 27" 144Hz 1080P TN-skärm, så tänker jag inte tanken att bilden blev sämre i allafall.

Däremot kan jag ibland irritera mig på windows skalning på 1440P-skärmen, för det blir någon halvmesyr på vissa sidor man är på, då gränsnittet inte skalar som det bör göra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

@pv2b: Tar upp IPS-spelskärmarna i video. Överlag fungerar de också mycket bra för allroundbruk. Men adderar då 1000-2000 till priset för motsvarande standard-IPS-skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bill50x:

1440 på höjden räcker inte om man vill jobba med A4-dokument och kunna läsa vad som där står. Så varför begränsa testen till sådana skärmar? Presentera skärmar med 1600px höjd istället.

Nu tar jag upp 4K-paneler (2160 pixlar på höjden) som ett lämpligt alternativ som ger mycket mer möjlighet att påverka hur skärmen skalar och utnyttjar arbetsytan. Eftersom alla har olika behov.

Och har du ett så specifikt behov och kan själv ställa tillhörande krav – ja, då har du redan tillräckligt insikt själv om vilka skärmar du måste använda. Guiden är bred och riktar sig mot den ett allmänt ökad efterfrågan på den här typen av skärmar. Den är tyvärr inte riktad till ditt specifika behov om just du ska kunna läsa stående A4.

Permalänk
Medlem

Min 32" Philips (2560x1440) som jag använder till vardags fungerade alldeles lysande till jobb också, ända fram tills att HDMI-porten på jobblaptopen gav upp...

Jag gillar verkligen pixeldensiteten utan någon som helst skalning. Blir saker och ting mindre på skärmen så får mina stackars ögon det ännu värre.

Permalänk

Bästa skärm beror på vad man har för jobb. För de som jobbar som designer så är färggivning otroligt viktigt, kanske så viktig att de bör kalibrera skärmen på plats med ett instrument.

Jag personen vägrar att jobba med sämre saker än 3st 24" fullhd skärmar. Sämre än så då kan jag lika väl sjukskriva mig.
Nå 3st skärmar till en jobblaptop går ofta inte utan en docka, där enbart dockan brukar kosta runt 3500kr exkl moms. Jag själv valde då 2st 32" 1440P skärmar, som totalt gick på 10 000kr.
Nu i efterhand hade jag kanske gått upp till 2st 40" skärmar i 4k, men det hade blivit dyrare om jag vill ha samma kvalite. Så jag får jobba lite dåligt tills vidare. Jag kan dock använda laptopens skärm samtidigt, men när den bara är en 15,6" skärm så blir den för liten till typ något. Men jag brukar ha teams öppet där.

Hade jag vilat lägga ut mer pengar så skulle jag vilja ha en upplösning så jag får plats 2st fullhd skärmar på varje skärm, att inte få plats med detta är superstörande.

Permalänk
Medlem

Det med uppskalning är rätt intressant. Jag sitter nu med två Dell 25" 1440p. Har alltid kört 125% skalning. Har hört förut också att det inte ska vara optimalt och har ibland ändrat till 150% under några timmar. Testar nu efter videon att ändra och det känns ju att det blir mycket klarare. Lite för stort kan kännas ibland.

Jag har på senaste tiden misstänkt att jag börjar få åldersnärsynthet, så det kan ju påverka suddigheten.

Ni har som har flera olika storlekar/skärmar och har testat 27" med 4k. Kan man köra 200% utan att det blir för stort eller går det bra med 150% skalning? Blir det mycket klarare text på en sådan än mina 25" 1440p skärmar?

Är det värt att uppgradera tycker ni?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

1440 på höjden räcker inte om man vill jobba med A4-dokument och kunna läsa vad som där står. Så varför begränsa testen till sådana skärmar? Presentera skärmar med 1600px höjd istället.

/ B

Du kan väl zooma in dokumentet?

Jag har jättesvårt att se detta som ett problem. Då tycker jag ändå textrenderingen är lite tråkig på lågupplösta skärmar. Klarar mig ändå finfint på min QHD-skärm och jag läser ett oräkneligt antal dokument varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

1440 på höjden räcker inte om man vill jobba med A4-dokument och kunna läsa vad som där står. Så varför begränsa testen till sådana skärmar? Presentera skärmar med 1600px höjd istället.

/ B

Vissa skärmar är ju vridbara så då kan du ju få 2560 på höjden och 1440 på bredden, vi har en del på jobbet som kör en skärm på höjden vid sidan och huvudskärmen på bredden framför.

//Håkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

1440 på höjden räcker inte om man vill jobba med A4-dokument och kunna läsa vad som där står. Så varför begränsa testen till sådana skärmar? Presentera skärmar med 1600px höjd istället.

/ B

Ta inte detta på fel sätt nu... men jag tror du behöver glasögon.

Permalänk
Medlem

Fin guide som vanligt, tack @laxpudding!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

@Navicula: Jösses, du vet om det inte är bokstavligt talat va? jag vet chockerande!

Nej jag får verkligen inte snuva eller blir krasslig i halsen av det. däremot så har vissa IPS skärmar ett blått glow som är irriterande för ögonen och gör det mer ansträngande än vad jag tycker är rimligt, vissa stör sig inte alls på det utan är väldigt subjektivt.

Och nej det är inte alla ips skärmar heller, har haft bra IPS med. den sämsta jag har haft var också en ips(samsung PLS för att vara mer exakt) och den hade jag aldrig velat titta på igen.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Jobbar alltid hemifrån, kör på en Dell Ultrasharp 27" IPS 1440p och har sänkt ljusstyrkan till nästan det lägsta. Väldigt behaglig för ögonen när man måste stirra på vita textsidor i timmar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kör Dell u3419w, den har inbyggd KVM switch så jag från tangentbordet kan växla mellan privat dator och arbetslaptop. Den senare kan kopplas in till skärmen endast med en USB-C kabel för laddning, bild, USB enheter. Mitt bästa IT köp på länge.

Permalänk
Medlem

Pros med min skärm:
144hz
Billig
Höj/sänk/tiltbar
144hz över samtliga portar på skärmen

Nackdelar:
"Warmup time", den måste vara igång ca 15 minuter innan jag kan läsa grå text på svart/grå bakgrund.
Färgåtergivning
Hade ett problem med "skuggningar" på pixlar, där Laxpudding löste problemet

XF240H, kortfattat skulle jag säga att det är en fantastisk budgetskärm för spelare. Jag har inga planer på att göra mig av med den förens jag flyttar tillbaka till sverige.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Kör Dell u3419w, den har inbyggd KVM switch så jag från tangentbordet kan växla mellan privat dator och arbetslaptop. Den senare kan kopplas in till skärmen endast med en USB-C kabel för laddning, bild, USB enheter. Mitt bästa IT köp på länge.

Inbyggd KVM är ju verkligen nåt man ska leta efter om man tillstymmelse till risk att behöva koppla in mer än en dator till skärmen. En helt underbar detalj tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Kör Dell u3419w, den har inbyggd KVM switch så jag från tangentbordet kan växla mellan privat dator och arbetslaptop. Den senare kan kopplas in till skärmen endast med en USB-C kabel för laddning, bild, USB enheter. Mitt bästa IT köp på länge.

Skrivet av Napoleongl:

Inbyggd KVM är ju verkligen nåt man ska leta efter om man tillstymmelse till risk att behöva koppla in mer än en dator till skärmen. En helt underbar detalj tycker jag!

Kan inte annat än instämma. Jag kör dock med BenQ PD3220U istället, men även den har inbyggd KVM-switch och en liten "puck" som man kan använda för att växla mellan ingångar. Mycket bra köp som gjort byte mellan stationär/jobblaptop/MacBook betydligt enklare, extra viktigt för min del nu när är tvungen att jobba hemifrån.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lagers:

Ni har som har flera olika storlekar/skärmar och har testat 27" med 4k. Kan man köra 200% utan att det blir för stort eller går det bra med 150% skalning?

Jag tycker generellt att 200 % blir onödigt stort på 4K @ 27 tum. 150 % funkar kalasbra. I Ubuntu kan jag inte välja det, så där kör jag 100 %. Inte helt optimalt, men funkar.

Citat:

Blir det mycket klarare text på en sådan än mina 25" 1440p skärmar?

Absolut!

Citat:

Är det värt att uppgradera tycker ni?

Medan jag funderade på detta insåg jag plötsligt att svaret var ja – eftersom jag gjorde det! Dock köpte jag min XV273K här på marknaden för 5 000 kr. Dessförinnan hade jag en Asus PG278Q (1440p @ 144 Hz, TN) och en Yamakasi Catleap Q270 2B (1440p @ 110 Hz, IPS).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Vad som kan göra dina ögon snäppet tröttare är att stirra in i blått/vitt ljus under flera timmar. Vi människor är programmerade att vakna upp av blått ljus, det påminner vår hjärna om morgonsolen are sig vi vill det eller inte. Jag har ställt om min ips skärm att dra ner på de blåa tonerna efter kl 9 på kvällen.

Har inte det där visat sig vara BS när man utfört tester? Vill minnas att vår käre @Laxpudding nämnt det i någon kommentar jag läst? Finns ingen koppling man faktiskt kunnat påvisa iaf.

Har själv noll koll, vet bara att jag inte använder dessa filter själv och jag blir då trött både framför datorn och mobilen på kvällen utan problem precis som vanligt

Det blev ett bra försäljningsknep dock som många köpt rakt av och lever efter numera. Vissa tror t.om det är skadligt och kör med dessa filter igång hela tiden på mobiler osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kan inte annat än instämma. Jag kör dock med BenQ PD3220U istället, men även den har inbyggd KVM-switch och en liten "puck" som man kan använda för att växla mellan ingångar. Mycket bra köp som gjort byte mellan stationär/jobblaptop/MacBook betydligt enklare, extra viktigt för min del nu när är tvungen att jobba hemifrån.

Hur funkar en såndär KVM-switch? Jag funderar på att köpa en sån då det börjar bli rätt drygt att koppla om mus och tangentbord varje dag, plus att det vore skönt att kunna styra båda datorerna. Behövs det någon mjukvara eller är det bara "plug and play" med Windows automagiska drivisar? Jag har det lilla problemet att jag inte kan installera någon programvara på jobbdatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fördelen med 4K-paneler som arbetsskärmar handlar i första hand om att kunna skala gränssnittet i Windows.

Eller Linux! Passar på att slå ett slag för en mer OS-agnostisk utgångspunkt i skalnings- och allmänt skärmrelaterade sammanhang, i synnerhet i just kontexten arbete. Jag är nog inte den enda här som jobbar med mjukvaruutveckling.

Kommer bli smärtsamt att gå tillbaka till jobbet efter att ha suttit framför drömmarnas skärm – XV273K med 4K @ 120 Hz – i flera månader.

Förstår känslan. Har 2x1440p IPS skärmar @ 144hz hemma. Att bara sitta framför dom på ledig dag och sedan gå tillbaka till jobbets TN 1080p 60hz gör ont i ögon och kropp. Jobbigt när/om man jobbar hemifrån då det blir längre perioder med finare utrustning :/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Fördelen med 4K-paneler som arbetsskärmar handlar i första hand om att kunna skala gränssnittet i Windows.

Eller Linux! Passar på att slå ett slag för en mer OS-agnostisk utgångspunkt i skalnings- och allmänt skärmrelaterade sammanhang, i synnerhet i just kontexten arbete. Jag är nog inte den enda här som jobbar med mjukvaruutveckling.

Med Linux-distros är det ju lite varierande med den saken. Gnome har väl bara stöd för 100% eller 200% skalning, inget annat, och därför fungerar det kasst för mig som vill ha 150%. Men KDE har bra stöd för det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zemlan: Blått ljus etc. är en hyfsat ny trend inom området alltid-funnits-där-men-nu-ska-vi-vara-rädda-för-det-och-gärna-betala-för-något-som-skyddar-oss

Ljuset från skärmar är inte blåare nu än förr, utan normen sedan 100 år eller så är dagsljustempererad till D65 och 6500 Kelvin eftersom tja, det är vad bildrörsfosfor klarar och det är ganska mycket i mitten av färgseende, enkelt uttryckt.

I vanlig ordning: är man rädd för blått ljus från skärmen så ska man verkligen inte kliva utanför dörren eftersom det jämfört med en skärm är så otroligt mycket högre energinivåer av blått ljus utomhus – särskilt vid solsken. Plus ljus av bevisligen skadliga energinivåer som UV, inklusive då än mer energirikt blått ljus i våglängder det inte finns någon poäng med att alstra i en skärm.

Det är också värt att beakta att Eco-läge, low-blue-light, night mode lägen etc. ofta ändrar vitbalansen i första steget. Dvs de gör inte skärmen mindre blå, utan balanserar in mer energier med rött och grönt ljus utöver den blå energin.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Vet du om följande skärm endast är skräp, eller om det faktiskt skulle kunna vara ett billigt 1440p alternativ för "Hemmakontoret"?
https://www.dustinhome.se/product/5011087902/d27qo-med-hoj-oc...

Notera att det inkluderas en gasarm som komplement för den fasta foten som inte kan höjas/sänkas.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Det med uppskalning är rätt intressant. Jag sitter nu med två Dell 25" 1440p. Har alltid kört 125% skalning. Har hört förut också att det inte ska vara optimalt och har ibland ändrat till 150% under några timmar. Testar nu efter videon att ändra och det känns ju att det blir mycket klarare. Lite för stort kan kännas ibland.

Jag har på senaste tiden misstänkt att jag börjar få åldersnärsynthet, så det kan ju påverka suddigheten.

Ni har som har flera olika storlekar/skärmar och har testat 27" med 4k. Kan man köra 200% utan att det blir för stort eller går det bra med 150% skalning? Blir det mycket klarare text på en sådan än mina 25" 1440p skärmar?

Är det värt att uppgradera tycker ni?

Jag kan helt klart rekommendera en uppgradering av dina ögon, besök en optiker och undersök om ett par terminalglasögon kan vara något för dig.

Utan mina så blir bilden suddig och det blir svårt att jobba.