War Thunder, buggar eller handhavandefel?

Permalänk
Medlem

War Thunder, buggar eller handhavandefel?

Försöker desperat spela och lära mig War Thunder men det är riktigt frustrerande.
Vi bortser från att man blir one shottad på 1000m+ ungefär 12 sekunder in i spelet och Tank vs tank siktlinje är f-ed. (likadana stridsvagnar, fienden ser mig, jag ser inte dem, one shot kill)

2 saker som förstör något otroligt i spelet är:

Gas hänger sig på 100%, gärna i besvärliga situationer. Har bara mus och t.bord, bug eller feature?

Står i snipe-mode och högerklickar för mer zoom, fienden kan vara helt synlig ute på ett fält.
Extra-zoom går in någon sekund men skiftar helt random till något annat mål, gärna åt något helt annat håll = så var den fighten över.
Vad göra åt detta?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Försöker desperat spela och lära mig War Thunder men det är riktigt frustrerande.
Vi bortser från att man blir one shottad på 1000m+ ungeför 12 sekunder in i spelet och Tank vs tank siktlinje är f-ed. (likadana stridsvagnar, fienden ser mig, jag ser inte dem, one shot kill)

2 saker som förstör något otroligt i spelet är:

Gas hänger sig på 100%, gärna i besvärliga situationer. Har bara mus och t.bord, bug eller feature?

Står i snipe-mode och högerklickar för mer zoom, fienden kan vara helt synlig ute på ett fält.
Extra-zoom går in någon sekund men skiftar helt random till något annat mål, gärna åt något helt annat håll = så var den fighten över.
Vad göra åt detta?

Kan inte säga att jag upplevt det du beskriver, men ja, War Thunder är ganska buggigt ibland

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Det andra problemet du har låter lite bekant, kan det vara att höger musknapp är bunden till fel funktion, target tracking (eller något sådant) i stället för zoom?

I Controls -> Ground vehicles -> Camera Control, är "Zoom Camera" satt till att vara höger musknapp (RMB)? Annars, sätt den att vara det och se om det blir bättre.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

@Mattedatten: Tack, det löste zoomen!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Men tjenare vad trött jag är på att bli one-shottad inom 12 sekunder av exakt vad som helst i vilken vinkel och avstånd som helst.
Själv ska man vara glad om man får 10 i träff på 2 meters avstånd på grönt område..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Men tjenare vad trött jag är på att bli one-shottad inom 12 sekunder av exakt vad som helst i vilken vinkel och avstånd som helst.
Själv ska man vara glad om man får 10 i träff på 2 meters avstånd på grönt område..

Spelar du arkad? I så fall gå över till "realism" eller simulator. Där får du inte markörer över fiender på samma sätt. Se även till att använda kikare (B) när du spanar efter fiender den har i de flesta fallen bättre Zoom än kikarsiktet på fordonet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Spela som ryss bara så glider du igenom spelet utan några större problem 12/10

Visa signatur

Powercolor Radeon 7900 XTX // Ryzen 7 7800X3D (be quiet! Pure Rock 2 FX Svart) // Kingston 32GB DDR5 6000MHz // MSI B650 Gaming Plus Wifi // Kingston Fury Renegade M. 2 2TB // Corsair RM850e ATX 3.0 850W // Kolink Observatory Lite Mesh A-RGB Svart //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToasterable:

Spela som ryss bara så glider du igenom spelet utan några större problem 12/10

Ja det är ett bra tips. Ryska t34 och de flesta varianter av Sherman är bra allroundfordon som är helt okej på mycket, så de brukar vara nybörjarvänliga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nu har jag en massa Shermans men inget fungerar bättre.
Jag skjuter på T34 på 15 meters avstånd i sidan = 0-10 i träff.
T34 skjuter på yttersta centimetern av ett larvband = one shot kill.
Otroligt underhållande spel det här.
Åter BF5.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Nu har jag en massa Shermans men inget fungerar bättre.
Jag skjuter på T34 på 15 meters avstånd i sidan = 0-10 i träff.
T34 skjuter på yttersta centimetern av ett larvband = one shot kill.
Otroligt underhållande spel det här.
Åter BF5.

Klarar du inte av att träffa en t34 på 15 meters avstånd så beror det på att du inte siktar på den, antagligen pga synfel eller hög ping.
Och att du skulle dö av att någon träffar dina larvband är jag tveksam till men visst du kanske har råkat ut för någon bugg som jag inte har märkt av.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klarar du inte av att träffa en t34 på 15 meters avstånd så beror det på att du inte siktar på den, antagligen pga synfel eller hög ping.
Och att du skulle dö av att någon träffar dina larvband är jag tveksam till men visst du kanske har råkat ut för någon bugg som jag inte har märkt av.

Jag kan erkänna att jag nog inte har den bästa taktiken för detta spel, så en del är nog handhavandefel.
Det där med träff i banden har jag inte sett på länge.

Men att peppra en annan spelare gång på gång (grönt kors) utan någon direkt skada..
Senaste är att jag låste upp Panter D, går mot Tiger II. Trots skott i sidan och sidan av tornet så blev det en kort process när vederbörande vänder sig om, skjuter ett skott..
Låser upp Tiger II själv, ger mig på Panter D där det slutar på samma sätt..
Nej, verkligen inte alla gånger men ibland börjar man undra.

Men en sak som hänger med som förstör 50% av matcherna är det här att det hänger sig på full gas fram!
Testat 3 datorer, samma sak!
Lagom kul när man söker skydd, bara för att maskinen fortsätter rakt förbi ut i öppen terräng.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag kan erkänna att jag nog inte har den bästa taktiken för detta spel, så en del är nog handhavandefel.
Det där med träff i banden har jag inte sett på länge.

Men att peppra en annan spelare gång på gång (grönt kors) utan någon direkt skada..
Senaste är att jag låste upp Panter D, går mot Tiger II. Trots skott i sidan och sidan av tornet så blev det en kort process när vederbörande vänder sig om, skjuter ett skott..
Låser upp Tiger II själv, ger mig på Panter D där det slutar på samma sätt..
Nej, verkligen inte alla gånger men ibland börjar man undra.

Men en sak som hänger med som förstör 50% av matcherna är det här att det hänger sig på full gas fram!
Testat 3 datorer, samma sak!
Lagom kul när man söker skydd, bara för att maskinen fortsätter rakt förbi ut i öppen terräng.

Har spelat väldigt lite Tank arcade. Men istället för att lita på att det är ett grönt kors sikta där du vet att du kan penetrera. (går att kika på hur pansaret är uppbyggt i protection analysis kontrollera där på de mål du har svårigheter med. olika ammunitionstyper reagerar olika på vinklar och avstånd.
Använd hellre ammunition som har explosiva egenskaper även om de penetrerar lite sämre. Då gör du mycket mer skada när du penetrerar.
Att det hänger sig på full gas fram har inte jag råkat ut för. Det är inte så att du råkar knappa in "cruise control" standardknappar E för framåt q för att backa? Då fortsätter du åt fram/bak även om du släpper w/s men Stannar du inte om du trycker s/w?

Lägg till mig i spelet om du vill testa. Heter jonatanset i spelet och kör spelar rätt ofta speciellt nu under semestern.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Gäller att sikta precist i War Thunder. Att bara skjuta mot någon från ett visst håll ger ingen kill per automatik, och så skall det vara.

Kör en del som ryss och blir oneshottad ändå, så det hjälper inte att byta lag. Hjälper bara med träning och utbildning.

Permalänk
Medlem

Har nött spelet ett tag och har blivit bättre, och när det inte går bra så får jag skylla mig själv.

Men en sak undrar jag lite över utan att ha forskat i ämnet.
Upplåst ammo är sämre än standard?

T.ex. rullar jag just nu Strv 103A.
Standard ammo är slpprj /m61
Upplåst är slpprj /m62 med sämre pen än m61, och då får man betala extra för m62.
Känns.. märkligt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Har nött spelet ett tag och har blivit bättre, och när det inte går bra så får jag skylla mig själv.

Men en sak undrar jag lite över utan att ha forskat i ämnet.
Upplåst ammo är sämre än standard?

T.ex. rullar jag just nu Strv 103A.
Standard ammo är slpprj /m61
Upplåst är slpprj /m62 med sämre pen än m61, och då får man betala extra för m62.
Känns.. märkligt.

m62 har lite högre projectile mass, men konsensus for strv 103 är att man bara använder standard ammo på den. Trade-off på pen är inte värdt det.

Det finns lite slika exempler rundt omkring i spelet, så alltid bäst att kolla stats först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har nött spelet ett tag och har blivit bättre, och när det inte går bra så får jag skylla mig själv.

Men en sak undrar jag lite över utan att ha forskat i ämnet.
Upplåst ammo är sämre än standard?

T.ex. rullar jag just nu Strv 103A.
Standard ammo är slpprj /m61
Upplåst är slpprj /m62 med sämre pen än m61, och då får man betala extra för m62.
Känns.. märkligt.

m62 är ju bättre på högre vinklar.
Ex 500meters avstånd 60 Graders vinkel. m/61 113mm m/62 139mm.
Jag har hälften av varje när jag kör 103a.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb