Google utvecklar egna ARM-processorer

Permalänk
Melding Plague

Google utvecklar egna ARM-processorer

Googles egenutvecklade processor ska ta plats i både Pixel-telefoner och företagets bärbara Chromebook-datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande, ska bli intressant att se hur de presterar jämfört mot Qualcomms processorer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ytligare ett potentiellt projekt till Google Graveyard

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Ytligare ett potentiellt projekt till Google Graveyard

Oj, jag visste inte om den här hemsidan! Intressant hur många projekt de slopat

Permalänk
Medlem

Dags att de andra tillverkarna av smartphones utvecklar sitt eget os. Lär sig av misstagen från Android så kärnan hela tiden går att uppdatera och tillverkarnas fönsterhanterare är fristående.

Vore trevligt om de bildade en utvecklingsgrupp som styrde lite som man gjort med hårdvarugrejer som tex kontaktstandarder.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Proffsmoddare

Let's go full Apple

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Bra att fler tillverkare börjar utveckla egna systemkretsar, annars hade Qualcomm fått härja fritt ännu längre vilket leder till ännu högre priser. De höjde ju 865 rejält jämfört med 855. Mediatek finns ju i.o.f.s. också, men inte många som använder deras kretsar.

Gnäller man på att tillverkare börjar utveckla egna kretsar har man ingen rätt att sen gnälla på att telefonerna blir dyrare också.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag är glad att Qualcomms dominans utmanas, men hade väl hellre sätt att någon processor tillverkare utan egna konsumentprodukter började konkurrera. Om jag tänker rätt så är det väl bara MediaTek och Nvidia som gör arm processorer utan att själva göra enheterna? Huawei, Apple, Samsung och nu snart Google kommer inte sälja sina processorer till potentiella konkurrenter. Jag hade gärna sett att till exempel Texas Instrument, Panasonic eller AMD kunde utmana Qualcomm. Vertikal integrering är sällan synonymt med effektiva marknader.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är glad att Qualcomms dominans utmanas, men hade väl hellre sätt att någon processor tillverkare utan egna konsumentprodukter började konkurrera. Om jag tänker rätt så är det väl bara MediaTek och Nvidia som gör arm processorer utan att själva göra enheterna? Huawei, Apple, Samsung och nu snart Google kommer inte sälja sina processorer till potentiella konkurrenter. Jag hade gärna sett att till exempel Texas Instrument, Panasonic eller AMD kunde utmana Qualcomm. Vertikal integrering är sällan synonymt med effektiva marknader.

Nvidia använder sina egna kretsar i exempelvis Nvidia Shield. Samtidigt som de också säljer till OEM.

Permalänk
Medlem

Till och med spionerande systemkretsar alltså, då kanske de kan spåra en oavsett os-version.

Om vi tar av foliehatten kanske detta kan skapa en säker ’non-rootable’ säker miljö för företagskunder?

Permalänk
Medlem

Nä det gick ju inge vidare för Samsung.
Kanske går bättre för Google.
😳

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Undrar om Google kommer uppdatera telefonerna lika länge som Apple då. Jag tvivlar. Det är ju Qualcomm som Google mfl skyllt på för att man inte får mer än 3.års uppdateringar.

Permalänk
Snusfri

Får hoppas på en "Chromecast Pro" med Android TV liknande ATV, Shield och andra enheter då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Till och med spionerande systemkretsar alltså, då kanske de kan spåra en oavsett os-version.

Om vi tar av foliehatten kanske detta kan skapa en säker ’non-rootable’ säker miljö för företagskunder?

Tycker inte heller det känns tryggt, även fast jag skriver detta från en android-telefon...

Är det inte lite det Samsung har med sitt Knox? I alla fall de nyare... Rootar man går en hårdvarusäkring eftersom man installerar unsigned firmware. Även om det går att roota blir ju allt som har med knox att göra oanvändbart.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Tycker inte heller det känns tryggt, även fast jag skriver detta från en android-telefon...

Är det inte lite det Samsung har med sitt Knox? I alla fall de nyare... Rootar man går en hårdvarusäkring eftersom man installerar unsigned firmware. Även om det går att roota blir ju allt som har med knox att göra oanvändbart.

Framtiden har svaren, väldigt svårt att veta just nu.

Jag har dock svårt att se att Google ska kunna slå Qualcomm på fingrarna när Samsungs Exynos inte ens är nära med alla deras resurser efter så lång tid...