Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Rakuten TV är grymma. En typ SF anytime tjänst men har verkligen bra 4k bild och atmos ljud.

Har inte testat trots att jag konstant får reklam i TV:n från Rakuten...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det är likadant oavsett serie, kollade senast en från 2019. På en dator, med chrome webbläsare i windows 10. På youtube är det mycket bättre HD-kvalitet.

Ladda ner Windows appen och testa så ska det bli bättre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag återkommer i tråden igen. Jag fattar inte hur ni kan få kass bild från Netflix med ett UHD 4K-abonemang. Jag kollar Netflix nästan varje dag nu i Coronatider med en LG OLED65B7V och bilden är utmärkt, nästan lika bra som 4K Blu-ray filmer som jag har en massa av. Har en Telenor-lina 250/250 men TV:n verkar vara strypt till 100Mbit. Även Dolby Atmos funkar som det ska när det annonseras. Har dock märkt att vissa serier (typ Dark) så finns bara Atmos i de senare säsongerna och inte i de första.

De enda andra streamingtjänster som har i närheten av samma bildkvalitet är Disney+ och Amazon Prime. HBO Nordic och Viaplay är usla jämförelsevis. You Tube kan ibland vara lysande när skaparna kör 4K och HDR.

I början av Corona när de pratade om att dra ner kvalitet etc var det värdelöst ett tag, nu är det dock vanligt för mig igen. Vissa kanske sitter kvar och är strypta?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Elektroman:

Det är likadant oavsett serie, kollade senast en från 2019. På en dator, med chrome webbläsare i windows 10. På youtube är det mycket bättre HD-kvalitet.

Måste köra Edge: https://help.netflix.com/en/node/13444

Går man vidare finns också följande: https://help.netflix.com/en/node/23931

• HDCP 2.2 på monitorn
• Intel's 7th generation Core CPU (i3, i5, or i7 models in the 7xxx or 7Yxx series) or newer, or a NVIDIA GPU som lever upp till följande: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4583/~/4k...

Några steg enklare att få till det hela via en modern TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måste köra Edge: https://help.netflix.com/en/node/13444

Går man vidare finns också följande: https://help.netflix.com/en/node/23931

• HDCP 2.2 på monitorn
• Intel's 7th generation Core CPU (i3, i5, or i7 models in the 7xxx or 7Yxx series) or newer, or a NVIDIA GPU som lever upp till följande: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4583/~/4k...

Några steg enklare att få till det hela via en modern TV.

Jag dissade i åratal "smart-TV" och propagerade för HTPC. Sen 2017 köpte jag en LG OLED och jösses vad fel jag hade (eller tiden kommit ifatt). De inbyggda apparna på LG:n är utmärkta, klart bättre och enklare än vad en PC kan fixa. Jag pratar bland annat om Netflix, Disney+, Amazon Prime, Viaplay, HBO Nordic och You Tube. Stöd för allt som HDR, Dolby Vision, 4K och Dolby Atmos utan att man behöver göra ett skit, det bara funkar.

Kollar aldrig numera på You Tube på någon av mina datorer, TV:n funkar klockrent. Aldrig att jag trodde att jag skulle säga det...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bascule666:

Kollar aldrig numera på You Tube på någon av mina datorer, TV:n funkar klockrent. Aldrig att jag trodde att jag skulle säga det...

Ja, man sparar en hel del fix, pill, tid och även pengar på att bara sätta sig ned Nvidia Shield eller AppleTV4K beroende på vilket ekosystem man föredrar och bara köra på med maximalt tillgänglig kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, man sparar en hel del fix, pill, tid och även pengar på att bara sätta sig ned Nvidia Shield eller AppleTV4K beroende på vilket ekosystem man föredrar och bara köra på med maximalt tillgänglig kvalitet.

Finns det några indikationer på kommande TV-modeller? Det vill säga om de kommer kunna klara av att spela upp remux av högsta kvalité samt ge True-HD, etc eller kommer det vara Shield som gäller i många år framåt för den som har höga krav?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

Finns det några indikationer på kommande TV-modeller? Det vill säga om de kommer kunna klara av att spela upp remux av högsta kvalité samt ge True-HD, etc eller kommer det vara Shield som gäller i många år framåt för den som har höga krav?

Typiskt en sådan sak som man med fördel löser externt. Då slipper TV:n agera som (och misslyckas som) den där schweiziska armékniven som ska rymma alla funktioner som efterfrågas, plus lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Typiskt en sådan sak som man med fördel löser externt. Då slipper TV:n agera som (och misslyckas som) den där schweiziska armékniven som ska rymma alla funktioner som efterfrågas, plus lite till.

Låter vettigt. Tycker bara det är lite synd då TV i dag nästan når hela vägen.

Jag är helnöjd med Shield. Dess AI-uppskalning är exempelvis riktigt bra. Twitch ser mycket bättre ut på en 82-tummare med uppskalning via Shield än på en 65-tummare med TV:ns interna app.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

Låter vettigt. Tycker bara det är lite synd då TV i dag nästan når hela vägen.

Jag är helnöjd med Shield. Dess AI-uppskalning är exempelvis riktigt bra. Twitch ser mycket bättre ut på en 82-tummare med uppskalning via Shield än på en 65-tummare med TV:ns interna app.

Där har du fördelen – De funktionerna och den uppskalningen i Nvidia Shield får du med alla TV du använder. Slipper du också matcha och vanligtvis förgäves leta efter vilken av alla hundratals TV-modeller som ger samma funktioner och kvalitet.