Permalänk
Medlem

ERR_CERT_INVALID

Hej!

Sedan ett par dagar har jag ingen åtkomst till en skolplattform via en högskolas hemsida på en av mina enheter hemma.
Får ett felmeddelande om osäker anslutning och där tar det stopp. Använder Edge Chromium som huvudwebbläsare. När jag refererar till "webbläsare" nedan, är det denna som menas.
Kikar jag i utvecklarverktygen kan jag se att certifikat saknas.

Följande felsökning har gjorts:
- Testat på fyra olika webbläsare, Edge Chromium, Edge Chromium Beta, Chrome, IE11
- Återställt webbläsare
- Installerat om webbläsare
- Testat på en annan dator hemma. Då fungerar det. Samma operativsystem, samma webbläsare (samma version). I samma nätverk.
- Exporterat saknat certifikat från fungerande dator och importerat via webbläsaren på icke-fungerande dator. Låtit guiden avgöra var certifikatet ska hamna och även manuellt avgjort att det installeras under "personliga".
- Ändrat i webbplatsbehörigheter för att tillåta osäkert innehåll.
- Kört Windows update (kör windows 10.0.18363 build 18363)
- Startat om router

Jag har kört fast.

Hjälp mottages tacksamt!

Permalänk

Klockan går rätt på datorn för fel datum så får alla cert fnatt. (Händer oftare än man tror)

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFlash:

Klockan går rätt på datorn för fel datum så får alla cert fnatt. (Händer oftare än man tror)

Klockan går rätt. Verifierade just. Tackar för input!

Permalänk
Medlem

Är det ett separat certifikat som måste installeras första gången man loggar in? Eller är det endast en webbsida med ett SSL-certifikat?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@FabriciusRex: Om du klickar på hänglåset uppe i adressfältet och sen fäljer "Certificate". Hur ser det ut då? Kan du ladda upp en skärmdump?

Är det rätt domän på certet? Är certet fortfarande giltigt när det kommer till datumstämpeln?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@KeVVa:
Så här ser det ut på den nekade sidan

Bilden syns inte i förhandsgranskningen så jag hoppas att det fungerar.

länk

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@KeVVa:
Så här ser det ut på den nekade sidan
https://imgur.com/a/yJwbMmg

Bilden syns inte i förhandsgranskningen så jag hoppas att det fungerar.

länk

Året ser ju spektakulärt ut... men det kanske funkar. Hela det där certet ser ju lite allmänt underligt ut, dock.

Men det är inte samma mdh.instructure.com som man når över internet? Den ser ju ut att ha ett helt normalt cert från en public CA?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du har ett cache problem lokalt. OK för resten av världen

Permalänk
Medlem

Som sagt, certet du får ser trasigt ut. det här får jag:

* Server certificate:
* subject: CN=*.instructure.com
* start date: Feb 14 00:00:00 2020 GMT
* expire date: Mar 14 12:00:00 2021 GMT
* subjectAltName: host "mdh.instructure.com" matched cert's "*.instructure.com"
* issuer: C=US; O=Amazon; OU=Server CA 1B; CN=Amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som sagt, certet du får ser trasigt ut. det här får jag:

* Server certificate:
* subject: CN=*.instructure.com
* start date: Feb 14 00:00:00 2020 GMT
* expire date: Mar 14 12:00:00 2021 GMT
* subjectAltName: host "mdh.instructure.com" matched cert's "*.instructure.com"
* issuer: C=US; O=Amazon; OU=Server CA 1B; CN=Amazon

Exakt, vilket är ett helt annat cert än TS pratar om. Därav frågar jag mig om vi andra ansluter till samma ställe.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag följde guiden. Och ipconfig /flushdns i commandotolken fungerade!

Tack alla för er tid.

EDIT: vill förtydliga att jag gjorde samtliga steg till och med flustdns, och verifierade status på problemet emellan verje steg i guiden.

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Jag följde guiden. Och ipconfig /flushdns i commandotolken fungerade!

Tack alla för er tid.

EDIT: vill förtydliga att jag gjorde samtliga steg till och med flustdns, och verifierade status på problemet emellan verje steg i guiden.

Brukar få samma problem när jag stängt av datorn med VPN igång och startar utan
Bra att det löste sig

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

är det en öppen webbplats eller ligger det bakom någon brandvägg? Vet inte hur det här testet funkar ifall det är ett självsignerat cert men kanske kan få ett hum om vad som strular.

https://www.ssllabs.com/ssltest/ (kryssa i "Do not show the results on the boards")

edit: ser att det löste sig - fint

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |