Folding@home mer kraftfullt än världens 500 snabbaste superdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Låter inte vettigt. Är väl lika lätt att lägga in en kod samtidigt som man installerar det på någon annans dator.. varför någon nu skulle vilja göra det bara för att samla på sig FAH poäng på andras bekostnad.

Ser att passkey'n måste vara 32 bokstäver...

På koden registreras även antal klienter.
Växer antal klienter varje dag så är det inte så svårt att lista ut vad som är i görningen.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Musikälskare

Är med i SweC-laget och kör folding på 2 kärnor annars blir det för svettigt <3

Hoppa det hjälper något, många bäckar små?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hmmm... känns som att hela denna verksamhet skiftat fokus från Coronaviruset till att slå beräkningsrekord. Har man ens gjort nåt framsteg i kampen mot Corona med all den beräkningskraft man nu ska ha till sitt förfogande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Jag har inte varit delaktig i utformningen - och jag har heller inte alla svar här. Men de verkar iaf ha haft ett reellt problem att hantera.

Får jag föreslå att du först läser in dig på problemet och möjliga lösningar med ett öppet sinne för det här istället för att först besluta dig om vad du tycker och sedan bara leta fel?
Leta istället efter bästa möjliga lösning med rådande förutsättningar. Kanske är lösningen inte perfekt, men det kan ha varit den mest lämpliga lösningen - ändå kanske?

Tillåt mig att vara skeptisk till anledningen som representerades. Varför måste man alltid tycka allt är så himla bra? Jag hjälper med gratis datorkraft som ändå är värd ganska många kronor i månaden om jag skulle fått betalt för den. Sånt här får mig otroligt avtänd, lite kul är det ändå med att samla poäng och då vill man ju inte få reda på att man kraftigt poängdiskrimineras pga. att man inte registrerat ett 32 digit lösenord utan att det ges någon vettig förklaring till varför det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Tillåt mig att vara skeptisk till anledningen som representerades. Varför måste man alltid tycka allt är så himla bra? Jag hjälper med gratis datorkraft som ändå är värd ganska många kronor i månaden om jag skulle fått betalt för den. Sånt här får mig otroligt avtänd, lite kul är det ändå med att samla poäng och då vill man ju inte få reda på att man kraftigt poängdiskrimineras pga. att man inte registrerat ett 32 digit lösenord utan att det ges någon vettig förklaring till varför det är så.

https://foldingathome.org/support/faq/points/passkey/

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Tillåt mig att vara skeptisk till anledningen som representerades. Varför måste man alltid tycka allt är så himla bra?

Jag vet själv inte om det är bästa lösningen. Jag kan för lite för att säga varken bu eller bä om vad optimala lösningen till dåvarande problembild. Jag låter bli att ta ställning till om lösningen faktiskt är den bästa eller inte tills jag satt mig in i ämnet. I mitt fall kändes det inte värt besväret att grotta där riktigt. Men jag antar att jag inte kan mer om rätt beslut i frågan än de som faktiskt har fattat beslutet. De som implementerat lösningen har rimligen inte gjort det för att retas riktigt utan det har antagligen funnits både underlag och beslutsprocess bakom det här som vida överstiger det grundarbete jag lagt ner på den fronten (vilket typ är noll).

Alltså jag tar det lite lugnt med slutsatser och domar när jag själv inte kan så mycket och har respekt för att någon annan funderat mer kring problemet än mig. Det är ett ganska pragmatiskt förhållningssätt och man slipper sätta sig i en dunnig-kruger sax innan man har koll på ämnet.

Skrivet av anon56869:

Jag hjälper med gratis datorkraft som ändå är värd ganska många kronor i månaden om jag skulle fått betalt för den. Sånt här får mig otroligt avtänd, lite kul är det ändå med att samla poäng och då vill man ju inte få reda på att man kraftigt poängdiskrimineras pga. att man inte registrerat ett 32 digit lösenord utan att det ges någon vettig förklaring till varför det är så.

Förklaring finns på deras hemsida. Under FAQ för den som vill veta mer.

Jag själv kände av en viss irritation av att jag missat poäng i början för att jag också missat den härdelen.
Men jag insåg att det ju var jag som inte läst på tillräckligt.
Jag fick tiden att fundera själv efter att jag upptäckt det här- och den tiden har du inte fått ännu. Jag förstår dig här ;).
Irritationen finns ju där i början och man kanske vill rikta den mot någon annan för att få det ur kroppen (vilket inte hjälper riktigt).

Angående poängsystemet så är det ju mest en morot för att motivera oss att fortsätta. Man bidrar lika mycket om man skrivit in passkey eller inte. Så ur forskningsperspektiv så har du bidragit lika mycket oavsett.
Själv är jag lagd så att jag är ganska sugen på de där poängen också. Det får erkännas hehe. Och så fungerar väl de flesta tror jag. Det är väl också en grund till varför en del fuskar. Goa magkänslan av att tänka att man bidrar är väl fint - men score på en lista smäller högre.
Så i mitt fall är de där extra poängen i "tävlignssystemet" högst motiverande och därför har jag helt enkelt skaffat en passkey.
Jag rekommenderar att du gör samma sak om du likt mig är sugen på mer poäng. Men det är såklart frivilligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag undrar själv hur många schackdrag i sekunden en sådän här superdator kan analysera... eller hur fort den kan rendera ut en iMax rulle

Vore kul med lite roliga fakta liksom för att få perspektiv på det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Jag undrar själv hur många schackdrag i sekunden en sådän här superdator kan analysera... eller hur fort den kan rendera ut en iMax rulle

Vore kul med lite roliga fakta liksom för att få perspektiv på det hela

Med tanke på att den är snabbare än alla världens 500 snabbaste superdatorer tillsammans, så renderar den garanterat iMax-rullar snabbare än vad filmstudion gör det. Hur snabbt, får någon annan räkna ut

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om de hade ändrat fokus och sagt att precis all datorkraft kommer användas för att räkna ut fler decimaler på PI, där de hade haft en räknare som hela tiden visade antalet decimaler stigandes, så hade de nog fått fler som skänker sin datorkraft.

Nå det är bra att så många gör det, det jag saknar är att de på folding@home är dåligt på att marknadsföra vad denna datakraft har lett till.

Jag hade gärna foldat om där fanns en 64-bitarsklient och som inte spinner upp fläktarna 100% även fast jag ställt den på lägsta.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hade gärna foldat om där fanns en 64-bitarsklient och som inte spinner upp fläktarna 100% även fast jag ställt den på lägsta.

Jo, clienten är rätt dålig på många saker.

Men du kan gå in i advanced control (högerklicka på ikonen i systray), välja Configure, Slots, cpu och välja trådar, default är -1 (den väljer själv (nästan alltid alla)), prova 4 om du har 8 etc. Tyckte 6 på min 16 var lagom.

Sen kör jag msi afterburner och drar ner gfx-kortet så den slipper elda upp lägenheten 3 våningar bort.

Permalänk
Medlem

Jag körde en testfold på min 9990ks och mitt 980GTX, det blev ju som en bastu i rummet där jag har datorn.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vad har du för hårdvara att komma upp i 21m creds på 3 veckor?

Jag har knappt kammat hem 1.4m på samma tid med 2stk rx480 kort. Visserligen brist på WU's, men även om de hade tuggat 24/7 så tror jag inte det hade blivit mycket mer än 3-4 miljoner.

Skrivet av the squonk:

Det är en del hårdvara, 4 CPU-socklar med sammanlagt 32 kärnor. 4 Nvidia-kort med sammanlagt över 9000 stream processors. Ingen magi alltså.

För tillfället fluktuerar tillgängligheten till arbetspaket lite för mycket för att få bra siffror.
Kanske kan dock jag bidra med lite mer stabila siffror, eftersom jag foldat med nuvarande hårdvara i 31 månader. Tror att jag hade samma profil i ca 5-6 månader innan, och då med 1080 + 680, så detta drar ju ned en del på medelvärdet dock.
Jag kör på ett 1080 och ett 1080 Ti, bägge redigt vattenkylda till en vattentemperatur av ca 40 'C, och igång 24/7.

Jag ligger nu på ett medelvärde på 1,15 miljoner poäng per dag, men den senaste månaden har poängen per dag fluktuerat mellan ca 100k och 3M.
(för några månader sedan drog jag in ca 50 miljoner poäng på en månad för ett medel på ca 1,6 miljoner poäng per dag)

Generellt så presterar Nvidia-kort bättre än AMDs för folding, och då speciellt under Linux, som bättre utnyttjar PCI-bandbredden. Jag kör dock på Windows pga. en del andra applikationer som behöver det. Troligtvis skulle jag kunna komma upp en del i poäng antingen genom att byta till Linux, eller genom att uppgradera min gamla 3570K till något bättre. Det rekommenderas att avsätta en processorkärna per grafikkort som körs, och denna stackare kör närmare 100% utnyttjande av samtliga kärnor för jämnan...

Tidigare fanns något som kallades BIGADV, som var större jobb för mer avancerade processorer, med en undre gräns på antalet kärnor som flyttades upp en del över tid. Då var det "lönsamt" att köra på fler-processor system. Jag hade som the_squonk en rigg med fyra processorer och totalt 32 kärnor som kunde köra dessa jobb. Nuförtiden är det nedlagt, men det finns fortfarande jobb som enbart kan köras på CPU, så om ni har en CPU som har resurser för att köra jobb, så gör det! (Ni kan konfigurera klienten till att enbart köra så många kärnor/trådar som specificeras, och om ett grafikkort också används till folding så lämna en kärna fri för att mata denna GPU med data)

För statistik så kan jag rekommendera sidan folding.extremeoverclocking.com. Tyvärr gick min favorit kakaostats ned för några år sedan.

För tillfället ligger jag på plats 337 globalt, men ser att det kommit en och annan stor aktör, så väntar mig att bli nedputtad en del de närmsta veckorna, eller kanske månaderna..

Skrivet av shelter:

Nej, gör inte det om ni inte är beta-testare. Se det officiella forumets tråd om Beta-testning: foldingforum.org/viewtopic.php?f=16&t=8

Citat:

YOU WILL NOT GET MORE POINTS WHILE WORKING ON A WU AS A BETA TESTER. It just won't happen because the points will be inline with the standard benchmarking policy. If Project A is in Beta Testing and is worth X points, if it goes public, it will continue to be worth X points. If you are wondering why Beta Testers have such high PPD or total points, it is most likely that they fold 24/7 on dedicated powerful system(s) for many year(s). Please note that as a Beta Tester, your probability of loosing F@h points increases since you will be dealing with new Servers, Projects, FahCores, etc. If you're interested in getting more F@h points, your best bet is to stay with public WUs.

Vad du kan göra är att sätta client-type=advanced, detta är steget efter beta, innan det blir publikt.

Permalänk
Medlem

En anledning till att Nvidia dominerar på Linuxsidan kan nog ha att göra med att AMD GPU folding inte fungerar alls, i stort sett, på Linux.

Skrivet av shelter:

Jag körde en testfold på min 9990ks och mitt 980GTX, det blev ju som en bastu i rummet där jag har datorn.

Kan vara till en fördel om alternativet är antingen direktverkande el, eller gud förbjude, någon form av oljepanna!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skulle lätt hoppa in igen om det bara fanns en färdig usb image att bota från och sedan skriva in sitt ID nummer och sedan kör...
Har inte tiden att sitta och pilla och trixa för att det verkligen ska fungera

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

@Provetector: Om du sitter på windows är det väl bara att ladda ner klienten, installera och sedan är det klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

För tillfället fluktuerar tillgängligheten till arbetspaket lite för mycket för att få bra siffror.
Kanske kan dock jag bidra med lite mer stabila siffror, eftersom jag foldat med nuvarande hårdvara i 31 månader. Tror att jag hade samma profil i ca 5-6 månader innan, och då med 1080 + 680, så detta drar ju ned en del på medelvärdet dock.
Jag kör på ett 1080 och ett 1080 Ti, bägge redigt vattenkylda till en vattentemperatur av ca 40 'C, och igång 24/7.

Jag ligger nu på ett medelvärde på 1,15 miljoner poäng per dag, men den senaste månaden har poängen per dag fluktuerat mellan ca 100k och 3M.
(för några månader sedan drog jag in ca 50 miljoner poäng på en månad för ett medel på ca 1,6 miljoner poäng per dag)

Generellt så presterar Nvidia-kort bättre än AMDs för folding, och då speciellt under Linux, som bättre utnyttjar PCI-bandbredden. Jag kör dock på Windows pga. en del andra applikationer som behöver det. Troligtvis skulle jag kunna komma upp en del i poäng antingen genom att byta till Linux, eller genom att uppgradera min gamla 3570K till något bättre. Det rekommenderas att avsätta en processorkärna per grafikkort som körs, och denna stackare kör närmare 100% utnyttjande av samtliga kärnor för jämnan...

Tidigare fanns något som kallades BIGADV, som var större jobb för mer avancerade processorer, med en undre gräns på antalet kärnor som flyttades upp en del över tid. Då var det "lönsamt" att köra på fler-processor system. Jag hade som the_squonk en rigg med fyra processorer och totalt 32 kärnor som kunde köra dessa jobb. Nuförtiden är det nedlagt, men det finns fortfarande jobb som enbart kan köras på CPU, så om ni har en CPU som har resurser för att köra jobb, så gör det! (Ni kan konfigurera klienten till att enbart köra så många kärnor/trådar som specificeras, och om ett grafikkort också används till folding så lämna en kärna fri för att mata denna GPU med data)

För statistik så kan jag rekommendera sidan folding.extremeoverclocking.com. Tyvärr gick min favorit kakaostats ned för några år sedan.

För tillfället ligger jag på plats 337 globalt, men ser att det kommit en och annan stor aktör, så väntar mig att bli nedputtad en del de närmsta veckorna, eller kanske månaderna..

Nej, gör inte det om ni inte är beta-testare. Se det officiella forumets tråd om Beta-testning: foldingforum.org/viewtopic.php?f=16&t=8
Vad du kan göra är att sätta client-type=advanced, detta är steget efter beta, innan det blir publikt.

Det är ingen idé att köra sin cpu om man är ute efter poäng.
Ett job som tar 1h med min 3900x med 100% belastning ger normalt 600-1000poäng.
Mitt rtx 2080 på samma tid ger ju i storleksordningen 20-30000 poäng.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Dock efterfrågar fah cpu-tid eftersom vissa viktiga beräkningar inte går att göra på gpu

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Började folda igen pga corona. Lyckats ta mig sub rank 50 000 (sub 400 på swec) med min lilla tekokare i sign. Its something

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Jag är nere i 16516 nu, får väl hoppas på top 10000 vilket inte är så illa med 2.5 miljoner verksamma

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dock efterfrågar fah cpu-tid eftersom vissa viktiga beräkningar inte går att göra på gpu

Jo men då kan jag tycka att en 3900X med sina 24 trådar bör ge i storleksordningen samma poäng per timma som ett 2080 inte under 1/20 av poängen.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo men då kan jag tycka att en 3900X med sina 24 trådar bör ge i storleksordningen samma poäng per timma som ett 2080 inte under 1/20 av poängen.

Beror på, 2080 gör parallella beräkningar och den är säkert 20x snabbare+ än 3900X på det. Sen att dom komplicerade beräkningar den inte kan göra alls inte är viktade för det kan man tycka är dåligt, ja.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||